Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd Macbook pro 15


Sparkfot

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder så är jag sugen på att köpa en ny Macbook pro 15-tum sen min gamla tidiga 2011 krascha för gott i våras.

 

Jag har varit inne på att köpa en MBP 15-tum av mitten 2015 års modell (se länk) men är den värd priset med tanke på att den ändå är 2 ½ år gammal nu. De nya känns bara allmänt krångliga med alla adaptrar man behöver ha till den. Så alla tips,tankar och idéer välkomnas med öppna armar.

 

 

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/apple-macbook-pro-retina-15/219323.8908

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara grafikkortet som är mediokert, resten har mycket bra prestanda. Men gör du inget som är beroende av ett bättre grafikkort så är det väl bara att slå till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du använda datorn till? Det är avgörande för de råd du kommer att få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Främst ska den användas till bildredigering utöver de vanliga sysslorna såsom surf, film etc.

 

Tillägg: På den begagnade marknaden går den för allt mellan 10-15k men då jag blivit blåst tidigare så drar jag mig för att köpa en begagnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Främst ska den användas till bildredigering utöver de vanliga sysslorna såsom surf, film etc.

 

Tillägg: På den begagnade marknaden går den för allt mellan 10-15k men då jag blivit blåst tidigare så drar jag mig för att köpa en begagnad.

Då tycker jag att datorn funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Främst ska den användas till bildredigering utöver de vanliga sysslorna såsom surf, film etc.

 

Tillägg: På den begagnade marknaden går den för allt mellan 10-15k men då jag blivit blåst tidigare så drar jag mig för att köpa en begagnad.

 

Ett tips är ju att köpa av någon aktiv forummedlem. Det finns ofta någon dator som ska krängas begagnad. Mina tre sista Macar köpte jag begagnade utan problem. Varav två från forummeddlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur tung redigering etc som du skall göra, men jag kan gott rekommendera den nya MBP från 2017 på 15", jag har en adapter från satechi den gör att jag får två vanliga usb portar och en hdmi ut det fungerar bra för mig, men behöver du inte det senaste så fungerar säkert en 2015 väldigt bra.

 

Min recension på min burk som jag skrev för ett tag sedan:

https://forum.macworld.se/topic/182570-recension-av-nya-mbp-15-2017-kaby-lake/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur tung redigering etc som du skall göra,

Ja, jag tänkte det också, men hade det varit en proffsanvändare så hade det nog framgått. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tänkte det också, men hade det varit en proffsanvändare så hade det nog framgått. :)

 

Jo förvisso, men en hobbyist kan ju ha viljan att bli proffs eller köra stora och tunga grejer ändå. Alternativt vill man ha datorn ett antal år och därför tar i lite i överkant, alla är ju olika. Vi får hoppas trådskaparen blir nöjd med svaren och sin "nya" eller nya ersättningsdator oavsett vad hen väljer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo förvisso, men en hobbyist kan ju ha viljan att bli proffs eller köra stora och tunga grejer ändå.

Ja, men då bör man ju köpa nya grejer tänker jag. Ungefär som med en kamera, man köper en okej för att testa om det är något man gillar, gillar man det så köper man en bättre kamera.

 

 

Vi får hoppas trådskaparen blir nöjd med svaren och sin "nya" eller nya ersättningsdator oavsett vad hen väljer

Absolut! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men då bör man ju köpa nya grejer tänker jag. Ungefär som med en kamera, man köper en okej för att testa om det är något man gillar, gillar man det så köper man en bättre kamera.

 

Absolut! :)

 

Håller med till fullo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt intressanta svar ni delar med er av. Recensionen av den senaste datorn var mycket intressant. Någon proffsfotograf är jag inte, men viljan att bli bättre och bäst finns ju alltid. Avser att jobba mycket i Photoshop, Lightroom och andra fotoprogram. Kanske en Mbp 15 från 2017 inte är så dum i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att notera är dock att 2017 års MBP har funnits sedan i somras så en ny version borde komma när som, bara så du inte blir besviken om du kan vänta eller måste köpa nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt intressanta svar ni delar med er av. Recensionen av den senaste datorn var mycket intressant. Någon proffsfotograf är jag inte, men viljan att bli bättre och bäst finns ju alltid. Avser att jobba mycket i Photoshop, Lightroom och andra fotoprogram. Kanske en Mbp 15 från 2017 inte är så dum i varje fall.

Har du ekonomi till en 2017 så är det ett bättre alternativ än 2015. Men som "lar-sode" skrev, det kommer en ny, men nog inte förrän till sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ekonomi till en 2017 så är det ett bättre alternativ än 2015. Men som "lar-sode" skrev, det kommer en ny, men nog inte förrän till sommaren.

 

Det skiljer inte särskilt mycket i prestanda. Men det är ju behovet och kassaskåpet som sköter dragkampen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intels övergång till 10 nm, kodnamn Cannonlake, väntas i slutet på 2018 pga förseningar. Dagens processorer har fortfarande "bara" 14 nm så kommer det en ytterligare 14 nm blir prestandahoppet ganska litet. 10 nm kommer att pressa energiförbrukningen påtagligt och kommer också att ge ett märkbart prestandalyft vilket alltid är den naturliga konsekvensen av att krympa kretsarna. Så ska man vänta ska man vänta ett år på Cannonlake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer nog en till våren skulle jag tro enligt statistiken på releaser mm.

 

https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

 

Är en bra site för överblick och prognoser

 

Mvh

Lars

Jag vet inte om du ser något som jag inte ser (känner till sajten för övrigt). Men kollar man intervallen så har det bara släppts på våren vid två av sju tillfällen. :)

 

Juni 2017
October 2016
May 2015
Juli 2014
October 2013
Februari 2013
Juni 2012
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte om du ser något som jag inte ser (känner till sajten för övrigt). Men kollar man intervallen så har det bara släppts på våren vid två av sju tillfällen. :)

 

Juni 2017
October 2016
May 2015
Juli 2014
October 2013
Februari 2013
Juni 2012

 

 

Mer att det är ca 100 dagar kvar till snitt release cykeln på 300 dagar som gjorde att jag antog våren 2018, men dom kanske väntar till utvecklarkonferansen till sommaren vem vet, vi får se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vi får se...

Japp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny fråga: Hur tror ni prisutvecklingen på den senaste macen kommer vara de närmaste månaderna? Kommer den droppa i pris först när en eventuell ny efterföljare presenteras?

 

Billigaste kostar nu dryga 26 tusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny fråga: Hur tror ni prisutvecklingen på den senaste macen kommer vara de närmaste månaderna? Kommer den droppa i pris först när en eventuell ny efterföljare presenteras?

 

Billigaste kostar nu dryga 26 tusen.

Ja, vad jag kan minnas så tappar de inte i pris förrän det kommer en ny. Köper dock inte ny dator tillräckligt ofta för att minnas. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny fråga: Hur tror ni prisutvecklingen på den senaste macen kommer vara de närmaste månaderna? Kommer den droppa i pris först när en eventuell ny efterföljare presenteras?

 

Billigaste kostar nu dryga 26 tusen.

 

Apple själva rear aldrig. Priserna är oftast satta för hela försäljningstiden tills nästa kommer. De försöker ligga på ungefär samma pris på datorerna hela tiden. Det som varierar är kompensationen för dollarn. Är dollarn låg sjunker priserna och tvärt om. Vill du ha en billigare Mac är det elektronikkedjorna som gäller. De köper ofta in restlager på äldre modeller som de säljer lite billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...