Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Recension av nya MBP 15" (2017 Kaby Lake)


lar-sode

Rekommendera Poster

Recension av nya MBP 15" (2017 Kaby Lake)

Min burks specifikationer:
MacBook Pro (15-inch, 2017)
Processor 3,1 GHz Intel Core i7
Minne: 16 GB 2133 MHz LPDDR3
Grafik: Intel HD 630 och AMD Radeon Pro 560 4GB
Bakgrund
Jag köpte min första Mac 2008 Det blev den första Unibody MBP 15" maskinen, jag pluggade då till systemvetare på Stockholms Universitet och hade innan dess bara ägt Windows-maskiner som jag även installerat Linux på. (Ok jag började min dator-resa med en Amiga 2000 som jag fortfarande älskar och har kvar)
Den datorn har jag använt privat fram till nu, jag har bytt bateri, uppgraderat ram och uppgraderat hårddisken på den under dessa 8,5 år. Den fungerar fortfarande ok för enklare uppgifter, men Programmering i exempelvis Xcode samt användandet av tyngre program är nu segt som sirap så det var dags att uppgradera. Innan jag slutligen bestämde mig så kollade jag givetvis på youtube recensioner samt var till Apple Store och klämde på maskinerna. Så jag tänkte skriva en recension ur mitt subjektiva perpektiv.
Mina anvädningsfall för datorn
Programmering:
Xcode, för iOS samt MacOS utv
Eclipse för Java och C/C++
Visual Studio för C# och .NET / (Via bootcamp eller VirtualBox)
Texteditor och Terminal för Ruby, Python samt Ruby on Rails
Bildbehandling
Photos appen samt Pixelmator fotar både i jpeg samt RAW format.
Videoredigering och export
Enklare videoredigering i iMovie
Spel
Diverse spel via främst Steam.
Kontorsarbete
Office-sviten samt LaTeX beroende på behov.
Formfaktor
Lätt och smidig trots sina 15-tum. Lätt att ta med och fungerar bra att arbeta med på bord eller i knät.
Tangentbord
Tangentbordet hade jag problem med första 1h jag använde den. Men nu så känns det helt naturligt med kortslaglängd på tangenterna och jag upplever att jag skriver snabbare än på min gamla maskin. Detta är säkert olika från person till person hur man upplever tangentbordet. Men peronligen gillar jag det nya bättre än det gamla efter två veckors användande.
Styrplatta (Trackpad)
Styplattan var jag lite orolig för då den är enorm. Men det har inte blivit ett enda felaktigt klick pga att fingrar eller handflator kommit åt den när man sitter och skriver. Efter att ha använt denna gigantiska platta i två veckor har jag svårt att gå tillbaka till normalstora plattor. Jag använder också hellre styrplattan en vanlig mus förrutom vid spel.
Touchbar
Touchbar delen av tangentbordet tycker jag fungerar bra, dock så saknar fortfarande de flesta appar stöd för att anpassa touchbaren, dock så fungerar det riktigt bra i tex Xcode där det finns menyval på touchbar som gör att det går mycket snabbare att exempelvis zomma mm i storyboards etc. Dessa funktioner finns inte ens som kortkomandon vilket gör att här kommer faktiskt touchbar till nytta på ett riktigt bra sätt.
Jag saknar dock stödet av touchbar i mina favorit editorer, TextMate och Atom. Men det är säkert bara en tidsfråga innan det kommer i någon uppdatering.
Touchbar skulle även må bra av taktil feedback likt det på styrplattan, så man "känner" att man trycker på en tangent.
Batteritid
Batteritiden varierar ju givetvis på hur mycket prestanda du försöker kräma ur datorn samt om du kör inbyggt eller diskretgrafikkort. Vid normalt användande som inte kräver så mycket av burken, ex netflix, skriva dokument, programmera utan tunga kompileringsjobb samt lyssnades på spotify får jag nog ut 7-10 h beroende på ljusstyrka på skärm mm. Detta tycker jag är riktigt bra för en så pass tunn dator men jag peronligen skulle inte ha något emot en några mm högre dator för att kunna klämma in ett större batteri.
Portar
Tunderbolt 3 / USB-C portarna, detta är ju givetvis ett aktivt val från Apple, och portarnas prestanda är ju imponerande, men kommer man från äldre hårdvara och har behov av att ansluta klassiska usb kontakter, firewire mm, så är det givetvis lite drygt att behöva köpa en portreplikator för 600 spänn eller mer om man skall ha ex HDMI ut och USB-A stöd. Detta tycker jag Apple kunde skickat med för det priset dom tar för maskinen. Det hade dessutom skapat mycket bätre PR/Marknadsföring för maskinen.
Högtalare (inbyggda)
De inbyggda högtalarna är väldigt bra (jag är ingen audiofil) och fungerar bra för att spela musik eller se på film, behovet för externa högtalare är klart mindre än med min förra maskin.
Grafikprestanda
Det diskreta grafikkortet är inte byggt för spelande i första hand utan riktar sig mer till proffs inom multimedia, detta gör att appar som är optimerade för metal-api mm blir riktigt snabba och välfungerande på plattformen. För spel på OS X fungerar det bra för oss som inte behöver spela i 4k utan nöjer oss med 1080p eller lägre upplösningar, Jag har inte spelat några för tunga tittlar, men spel Som Metro 2033 Redux, Tyranny, Witcher 2 samt Middle Earth:Shadows of Mordor mm flyter på bra på höga inställningar. Jag har inte provat att spela via Bootcamp utan bara från OS X. Med High Sierra som kommer nästa år med stöd för eGPU så kan man ju om man vill lägga slantar på ett desktop kort för att få högre grafik prestanda när man inte är på resande fot. Som hobby spelare utan krav på att kunna spela de senaste spelen på högsta upplösning med alla grafik effekter på så fungerar det bra för mig (och i ärlighetens namn skall man ha de kraven på spel köper man ju ändå en Desktop PC med Windows).
Sammanfattning
Datorn är inte oväntat ett riktigt lyft jämfört med en 8,5 år gammal laptop ;-)
Den uppfyller samtliga utan mina anvädningsfall. För Touchbar så behöver fler apptillverkare anpassa sina applikationer för att det skall bli riktigt användbart samt att det skulle behöva taktil feedback vid tryck för att kännas naturligt. Med portreplikatorer/donglar kan du ansluta alla dina tillbehör synd bara att Apple inte skickar med en vid köp. Högtalarna är grymma och batteritiden är bra så länge du inte gör något som kräver högbelastning på grafikprocessorn då äter den batteri snabbt. Grafikprestandan är helt ok bra för multimedia jobb och ok för spelande på hobby nivå.
Grym dator men priset borde vara mycket lägre även om datorn håller länge så är det ändå en kraftig investering.
Hoppas recensionen var intressant. Saknar ni något eller undrar något så skriv en fråga här på forumet så skall jag köra vad jag kan för att besvara den.
Mvh
Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Bra feedback. :yeahbaby:


Det med tangenterna och kort slaglängd. Gillar verkligen de nya slimmade tangenborden. Små korta enkla tryck bara - och knappt något tangenbordssmattrande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...