Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD minnet fullt av dokument


JohnnyTotal

Rekommendera Poster

JohnnyTotal

Hej, jag vet inte varför det står att jag har 75,99 Gb i Dokument. Jag har inte sparat så mycket filer, kanske 20Mb. Hur rensar jag eller återställer SSD utrymmet?

Jag har startat om, men hittar inget. Jag är väldigt osäker på datorer generellt.

 

 

post-18459-0-99589100-1501235464_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag vet inte varför det står att jag har 75,99 Gb i Dokument. Jag har inte sparat så mycket filer, kanske 20Mb. Hur rensar jag eller återställer SSD utrymmet?

Jag har startat om, men hittar inget. Jag är väldigt osäker på datorer generellt.

 

 

Klicka på Dokument i vänsterkolumnen så ser du vad det är som tar plats. Där kan man radera också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Klicka på Dokument i vänsterkolumnen så ser du vad det är som tar plats. Där kan man radera också.

Kan vara lämpligt att göra en backup till extern disk eller i Cloud drive av det man vill behålla först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Jag har kollat i Dokument och det som visas är på 2,908 Gb. och ligger på skrivbordet. Resten ca 73Gb hittar jag inte, vet inte hur man rader eller återskapar det utrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara lämpligt att göra en backup till extern disk eller i Cloud drive av det man vill behålla först.

 

Precis. Backuper kan man inte få för många av. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat i Dokument och det som visas är på 2,908 Gb. och ligger på skrivbordet. Resten ca 73Gb hittar jag inte, vet inte hur man rader eller återskapar det utrymmet.

Testa en säker start.

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat i Dokument och det som visas är på 2,908 Gb. och ligger på skrivbordet. Resten ca 73Gb hittar jag inte, vet inte hur man rader eller återskapar det utrymmet.

Använder du TimeMachine för lokala backuper? Stäng av den i såntfall. Den käkar upp allt utrymmer på nolltid.

sudo tmutil disablelocal
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Informationen som du har där kommer från Spotlight, macens sök/indexerings tjänst. Vilken tyvärr ofta felar.

 

Om du i Finder menyn väljer fliken Go och sedan Computer och där högerklickar på din disk/SSD och väljer att visa info ser du hur mycket plats du har. Ofta är denna siffra inte samma som visas på den plats du visar bilder från. Om det skulle vara som jag säger så finns det ett enkelt sätt att lösa det, att indexera om Spotlight. Här är två olika metoder att göra detta.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201716

 

http://www.techradar.com/how-to/computing/apple/terminal-101-rebuild-the-spotlight-index-on-the-fly-1305684

 

Följ den guide du tycker är enklast så kommer Spotlight börja indexeras om. Själva indexeringen körs sedan i bakgrunden och kan ta ett antal timmar beroende på storlek på disk/SSD. Du kan använda datorn som vanligt under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I rutan du har lagt upp en bild på så har du en bit som heter "Minska plotter". Där finns en knapp "Granska filer". Tryck där och se vad du får upp...

En sak som kan vara bra att veta, det är att det som heter "Dokument" under Lagring, det är inte mappen Dokument utan alla filer i datorn oavsett var de ligger som datorn identifierar som dokument.

Säkerhetskopior i TimeMachine nämndes i tråden och ja, det tar upp plats i datorn när man inte har TimeMachine-hårddisken inkopplad (de sparas lokalt för att bibehålla versionshanteringen, sen flyttas de över till extern hårddisk när den finns, ju mer man har den externa hårddisken inkopplad desto färre lokala versionskopior).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohnnyTotal

Efter säker start ser det ut så här 75,63 Gb i Dokument. Gissar att det är lokal TM som tar upp lagrings utrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocka ur rutan "Säkerhetskopiera automatiskt" i Time Machine i Systeminställningar.

Är dina 75 GB äkta lokala TM-filer så försvinner de direkt.

 

Om du vid annat tillfälle vill använda TM för att göra backup bockar du bara i samma Säkerhetskopiera automatiskt - ruta och väljer menyn "Säkerhetskopiera nu". Det enda som händer är att TM tar längre tid på sej att skriva till backup-disken än om alla filerna för backup-körningen var klara på datorn och väntade på att skrivas över på externa backup-disken.

 

Efteråt bocka ur rutan igen... osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Gissar att det är lokal TM som tar upp lagrings utrymmet.

Ah, såklart. Eftersom TM backups redovisas separat och tar upp ett gigantiskt område på din bild. ;)

 

post-66896-0-78369000-1501275805_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tillägg: Spotlight kan även visa rätt förbrukning men fel fördelning. Även då hjälper det att indexera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om jag får lov att börja från början.

 

 

Följande bilder är vägledande.

 

post-66896-0-04046300-1501322560_thumb.png

post-66896-0-11591000-1501322568.png

 

 

TS har noterat att Dokument tar väldigt mycket plats, trots att det inte bör finnas så mycket sådant. Efterföljande råd koncentrerar sig på lokala backups men dessa tycks frånvarande i bilderna ovan, trots att de borde synas tydligt (såvida inte Apple i sin outgrundliga visdom valt att inte redovisa backup i Sierra?).

 

Vad är det då som tar plats?

 

Alt 1) TS har missat att vissa filtyper räknas in i Dokument och har ovetandes lyckats fylla en stor del av sin SSD med sådant.

 

Alt 2) Spotlight är ute och cyklar.

 

Vad göra? Fundera en gång till över vad som tar plats och om ingen lösning funderas fram så indexerar man om Spotlight.

 

 

Och sedan då?

 

Visar Spotlight efter några timmar exakt samma som tidigare?

 

Alt 1) Ja - Återkom i tråden så kommer det garanterat kunna lämnas tips på hur man djupdyker bland filerna för att se vad som tar plats men redovisas otydligt i Spotlight.

 

Alt 2) Nej - Återkom i tråden så kommer det lika garanterat komma förslag på lösningar.

 

 

En av möjligheterna i Alt 2 är det som de flesta svar koncentrerat sig på hittills - lokala backup ("snapshots"). Om detta är problemet så kan man:

 

Alt 1) Koppla in TM disken oftare så att de lokala backuperna förs över och inte tar plats på systemdisken. Om de sedan inte försvinner så är något vajsing. Återkom då i tråden.

 

Alt 2) Avaktivera lokala backup i Terminal eller automatisk backup i TM. Då kommer dessa inte ta någon plats och man förlorar inte versionshanteringen. Dock kommer det finnas betydligt färre versioner på TM disken eftersom det bara läggs till nya just när man tar backup till TM disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu är det 92 Gb i "Dokument" och 35 Gb ledigt utrymme på SSD enheten. Den externa hårddisken syns inte och kan inte hittas längre. Den var på 2T.

Så inget hjälpte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag lämnar in datorn så får dom blåsa ut den eller göra vad fan dom vill med skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ba

 

Kan vara lämpligt att göra en backup till extern disk eller i Cloud drive av det man vill behålla först.

Backup är det endast om det finns ett original. Så kopierar du filerna till en annan disk och raderar originalet så finns det bara ett original (på den andra disken) men ingen backup...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ba

 

Backup är det endast om det finns ett original. Så kopierar du filerna till en annan disk och raderar originalet så finns det bara ett original (på den andra disken) men ingen backup...

 

Vassaste kommentaren denna veckan! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...