Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TimeMachine, versionering, lokala backuper


Raphael

Rekommendera Poster

Detta är en vidarediskussion av TimeMachine, från delat ämne: SSD minnet fullt av dokument. /Eric

 



 

Det är en dålig idé att bocka ur TimeMachine för då tappas versionshanteringen. Versionshantering innebär att om man ändrar i ett dokument så finns den tidigare versionen kvar. Det är hela idén med TimeMachine, att den behåller tidigare versioner. Har man ingen extern hårddisk inkopplad så sparar TimeMachine likalt för att behålla kontinuerlig versionshantering, sen flyttas allt över till den externa TimeMachine hårddisken när den är inkopplad.

Om man tycker att lokala säkerhetskopior tar upp för mycket plats så kopplar man in sin externa TimeMachine hårddisk så flyttas de lokala kopiorna över dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

 

Använder du TimeMachine för lokala backuper? Stäng av den i såntfall. Den käkar upp allt utrymmer på nolltid.

sudo tmutil disablelocal

 

 

Det där påståendet får du gärna utveckla det är ju lokal säkerhetskopiering som är andemeningen med funktionen. Vad har du för belägg för vad du skriver? För min del fungerar funktionen precis som den är tänkt att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det där påståendet får du gärna utveckla det är ju lokal säkerhetskopiering som är andemeningen med funktionen. Vad har du för belägg för vad du påstår?

 

Nej, andemeningen är kopior på annan disk. Annars är det ju ingen mening ifall datorn/disken havererar, blir stulen eller brinner inne.

 

Kör du Time Machine eller inte?

I så fall, kör du backuperna till en annan disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopior i TimeMachine nämndes i tråden och ja, det tar upp plats i datorn när man inte har TimeMachine-hårddisken inkopplad (de sparas lokalt för att bibehålla versionshanteringen, sen flyttas de över till extern hårddisk när den finns, ju mer man har den externa hårddisken inkopplad desto färre lokala versionskopior).

(Min fetstil)

 

Så funkar det inte hos mig. De lokala backuperna kopieras till min externa disk. De lokala filerna ligger alltså kvar och tar fortfarande upp plats.

Nu kör jag Mac OS X 10.9.5. Det har kanske ändrats i senare versioner? När i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, andemeningen är kopior på annan disk. Annars är det ju ingen mening ifall datorn/disken havererar, blir stulen eller brinner inne.

 

Kör du Time Machine eller inte?

I så fall, kör du backuperna till en annan disk?

 

För att klargöra; jag använder "time machine" och har en "time capsule" installerad som säkerhetskopia. Detta fungerar utan anmärkning. Hoppas detta klargör det hela :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Min fetstil)

 

Så funkar det inte hos mig. De lokala backuperna kopieras till min externa disk. De lokala filerna ligger alltså kvar och tar fortfarande upp plats.

Nu kör jag Mac OS X 10.9.5. Det har kanske ändrats i senare versioner? När i så fall?

Vet inte, men jag har inga lokala filer sparade i Sierra efter backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Det där påståendet får du gärna utveckla det är ju lokal säkerhetskopiering som är andemeningen med funktionen. Vad har du för belägg för vad du skriver? För min del fungerar funktionen precis som den är tänkt att göra.

Kommandot iEricF postade stänger inte av TM, endast det som lagras lokalt på din disk man säkerhetskopierar från. Att det funkar så är normalt men kan ibland ta väldigt mycket plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Min fetstil)

 

Så funkar det inte hos mig. De lokala backuperna kopieras till min externa disk. De lokala filerna ligger alltså kvar och tar fortfarande upp plats.

Nu kör jag Mac OS X 10.9.5. Det har kanske ändrats i senare versioner? När i så fall?

 

 

Säkerhetskopiorna flyttas,inte originalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är en dålig idé att bocka ur TimeMachine för då tappas versionshanteringen. Versionshantering innebär att om man ändrar i ett dokument så finns den tidigare versionen kvar. Det är hela idén med TimeMachine, att den behåller tidigare versioner. Har man ingen extern hårddisk inkopplad så sparar TimeMachine likalt för att behålla kontinuerlig versionshantering, sen flyttas allt över till den externa TimeMachine hårddisken när den är inkopplad.

 

Om man tycker att lokala säkerhetskopior tar upp för mycket plats så kopplar man in sin externa TimeMachine hårddisk så flyttas de lokala kopiorna över dit.

Du menar alltså att versionshantering går förlorad om man själv väljer när man tar backup med TM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Säkerhetskopiorna flyttas,inte originalen.

 

Jag menade inte originalen. Jag menade att mina lokala säkerhetskopior ligger kvar och tar plats, långt efter att de är kopierade till min TM-disk. Jag måste ta bort de lokala säkerhetskopiorna manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag menade inte originalen. Jag menade att mina lokala säkerhetskopior ligger kvar och tar plats, långt efter att de är kopierade till min TM-disk. Jag måste ta bort de lokala säkerhetskopiorna manuellt.

 

 

Har jag väldigt svårt att tro på. Har aldrig hänt mig och jag har kört TM ända sen jag började med OS X. Dom tas bort automatiskt för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Andemeningen" med en säkerhetskopiering är att det ska vara enkelt, sköta sig själv och att du inte ska behöva "mecka" med detta själv, så tänker jag. Då ska naturligtvis Time machine vara aktiverad och inget annat.

 

När jag köpte min första Mac argumenterades det bland annat om att det skulle vara enkelt, men ibland när jag är ute på forum verkar det som PC-tänkandet även belägrat Mackvärlden hos en del.....

 

Om inte Time machine inte fungerar som det är tänkt är det ju rimligen något "knas" som rimligen inte ska fixas med att "stänga av" dess fina funktioner.

Mac ska vara enkelt, har fantastiska skärmar och bara fungerar - så vill jag ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

"Andemeningen" med en säkerhetskopiering är att det ska vara enkelt, sköta sig själv och att du inte ska behöva "mecka" med detta själv, så tänker jag. Då ska naturligtvis Time machine vara aktiverad och inget annat.

 

När jag köpte min första Mac argumenterades det bland annat om att det skulle vara enkelt, men ibland när jag är ute på forum verkar det som PC-tänkandet även belägrat Mackvärlden hos en del.....

 

Om inte Time machine inte fungerar som det är tänkt är det ju rimligen något "knas" som rimligen inte ska fixas med att "stänga av" dess fina funktioner.

Mac ska vara enkelt, har fantastiska skärmar och bara fungerar - så vill jag ha det.

Men så är det inte. Även mac strular ibland, vad skulle annars fylla diverse supportforum?

 

At avaktivera lokala snapshots är en funktion Apple erbjuder, dock endast via Terminal, och passar vissa användare. Det är inte svårare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så är det inte. Även mac strular ibland, vad skulle annars fylla diverse supportforum?

 

At avaktivera lokala snapshots är en funktion Apple erbjuder, dock endast via Terminal, och passar vissa användare. Det är inte svårare än så.

Förvisso, men det ges konstiga råd istället för att gå till kärnan med problemet så att trådskaparen kan få igång grejerna i sin tänkta ursprungliga funktion. Användarna av Mac vill inte sitta och pilla i register och annat för att få en fungerande dator. Det är jag helt övertygad om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Förvisso, men det ges konstiga råd istället för att gå till kärnan med problemet så att trådskaparen kan få igång grejerna i sin tänkta ursprungliga funktion. Användarna av Mac vill inte sitta och pilla i register och annat för att få en fungerande dator. Det är jag helt övertygad om.

 

Om man har platsbrist och det skulle vara så att lokala backups är en bov i dramat så ser jag inte att TS fått konstiga råd. Olika råd visserligen, men beroende på vanor och behov kan olika vara det rätta. Däremot har jag svårt att se hur man utifrån TS första bild, där backups inte tar upp något nämnvärt, kommit till slutsatsen att lokala backups är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat i Dokument och det som visas är på 2,908 Gb. och ligger på skrivbordet. Resten ca 73Gb hittar jag inte, vet inte hur man rader eller återskapar det utrymmet.

Kolla med Omnidisksweeper om det rapporterar in samma som Finder. Ibland har man skillnader, oklart varför. Kolla också i Skivverktyg om utrymme är rensbart.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet där Ollie! Nu kanske ni tycker jag är utvecklingsfientlig, men jag kör fortfarande OS X 10.9.5 Mavericks. Gränssnittet är snyggt och allt bara "tuffar och går" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fast lokala backuper sker bara på bärbara macar. Här.

:ThumbsUp:

 

Ännu en anledning att skifta fokus bort från TM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där påståendet får du gärna utveckla det är ju lokal säkerhetskopiering som är andemeningen med funktionen. Vad har du för belägg för vad du skriver? För min del fungerar funktionen precis som den är tänkt att göra.

 

Telly och Ollie har gett 2 bra svar...

 

Nej, andemeningen är kopior på annan disk. Annars är det ju ingen mening ifall datorn/disken havererar, blir stulen eller brinner inne.

 

Kör du Time Machine eller inte?

I så fall, kör du backuperna till en annan disk?

Kommandot iEricF postade stänger inte av TM, endast det som lagras lokalt på din disk man säkerhetskopierar från. Att det funkar så är normalt men kan ibland ta väldigt mycket plats.

 

- - -

 

För att klargöra; jag använder "time machine" och har en "time capsule" installerad som säkerhetskopia. Detta fungerar utan anmärkning. Hoppas detta klargör det hela :)

Om du har en Time Capsule inkopplad hela tiden så hamnar dina backup'er där. Om du inte hade haft den, så hade det skapas lokala versioner tills du kopplar in en extern, så de kan flyttas dit - så som Raphael beskrev ovan.

 

Har man ingen extern hårddisk inkopplad så sparar TimeMachine lokalt för att behålla kontinuerlig versionshantering, sen flyttas allt över till den externa TimeMachine hårddisken när den är inkopplad.

 

Om man tycker att lokala säkerhetskopior tar upp för mycket plats så kopplar man in sin externa TimeMachine hårddisk så flyttas de lokala kopiorna över dit.

 

Eftersom du har en TC inkopplad behöver du inte oroa dig, då du har en bra lösning/setup. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Eftersom du har en TC inkopplad behöver du inte oroa dig, då du har en bra lösning/setup. :yeahbaby:

 

Det är bara första steget. :)

Andra steget är en backup som lagras på annan plats. Tänk stöld, brand, åsknedslag osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lokala backuper sker bara på bärbara macar. Här.

Tror vi har haft uppe det tidigare, med ytterligare en länk till det (om stationära?). :fundersam:

 

Att det sker automatiskt på bärbara är det kanske än viktigare att man kan stänga av det manuellt då. Att det bara är auto på bärbart.... man kan ju ha aktiverat det på en stationär. Vad jag vet så var det automatiskt tidigare, för alla och inte bara bärbart, väl? Många sitter kanske på ett gammalt uppdaterat system (utan rena ominstallationer), så de lär nog ha den inställningen då.

 

Det är i a f en bra åtgärd/ställe att börja felsöka på, när disken blir tjock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara första steget. :)

Andra steget är en backup som lagras på annan plats. Tänk stöld, brand, åsknedslag osv.

[+] Ja, exakt. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att begripa och klargöra detta; har jag förstått det rätt om det är så att i avsaknad av extern disk exempelvis en Time Capsule, fyller Time Machine den lokala disken till den höga grad som det anges av trådskaparen? Om man har en extern disk inkopplad så försvinner "problemet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...