Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 21,5 tum överraskar, har (någorlunda) uppgraderingsbart minne


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nu har den här tråden snurrat iväg på ett SSD-spår, men jag lägger det här ändå.

 

Som jag förstår det var minnet user-accessible innan iMac blev sådär tunn 2012. Sen var minnet fortfarande löstagbart men inte åtkomligt utan större ingrepp. 2014 var minnet integrerat på moderkortet, och nu är vi alltså tillbaka i samma situation som 2012-2014.

 

Det som orsakade det fastlödda minnet verkar vara att de då gick över till LPDDR3-minne, vilket enligt uppgift inte finns som standard-DIMMar och därför var det lättare för Apple att bara löda fast kretsarna direkt på moderkortet.

 

Men nu har vi DDR4 (ej LP-) och därav DIMM-socklar, men fortfarande ingen åtkomst utifrån. Det kanske beror på hur moderkortet är designat (de sitter som bekant på baksidan) eller något annat.

 

I inlägg 17 i denna tråden postade jag en länk som i bilder visar datorns uppbyggnad och hur man kommer åt minnena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

När det gäller rena dumheter som Apple håller på med tenderar jag till att bli mer gnällig än korrekt kritiskt analyserande. Som att det ska vara så svårt att få dem att fatta att man faktiskt vill kunna komma åt att byta RAM-minnen utan att plocka sönder datorn i atomer! :superirriterad:

Utan att vara gnällig så håller jag med dig. Det är dumheter att inte bygga datorn så att ram och hårddisk går att byta smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att vara gnällig så håller jag med dig. Det är dumheter att inte bygga datorn så att ram och hårddisk går att byta smidigt.

 

Det är dumheter att inte bygga datorn så att ram och hårddisk går att byta smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

 

I inlägg 17 i denna tråden postade jag en länk som i bilder visar datorns uppbyggnad och hur man kommer åt minnena.

 

Okej, det blev för många rotationer i 3D-rymd för mig. Tack :w00t: för rättelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående RAM-minnena så kan man undra varför en kvalitetskontroll och att Apple sätter sin egen label på dem meriterar en kostnadsökning på 2-3 ggr från retailpris:

 

 

https://www.apple.com/se/shop/product/MP7M2G/A/apple-minnesmodul-16-gb-ddr4-2400-mhz-so-dimm-2-%C3%97-8-gb?fnode=c1aecbf7e7d1155736d9aadef06c6996e35fedb382a9ff4883d080531ff426f75a8587c5bbad8277912df13e10d2b1c1dbb74363c8bc81c2985611d7e3aa8dd4b42d48805fb3b83c96fbd38b480522859a649a90ec63ff352300a5b2134f3286

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3511473

 

En prisskillnad på hela 3200 kr i det här fallet! Nej det är (förmodligen) inte samma tillverkare men samma minnesmodul och Corsair funkar utmärkt i imac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående RAM-minnena så kan man undra varför en kvalitetskontroll och att Apple sätter sin egen label på dem meriterar en kostnadsökning på 2-3 ggr från retailpris:

 

 

 

Varför? Hur tror du man har lyckats med att samla ihop 2,500 miljarder i kaffekassan......... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför? Hur tror du man har lyckats med att samla ihop 2,500 miljarder i kaffekassan......... ;)

 

Mja, jo och då kommer vi in på det där med deras "snålhet". Att Apple har som affärsidé att ta ut maximalt med vinstmarginal kan jag förstå men det blir så uppenbart sniket i just det här fallet när deras "förädling" av produkten inte är annat än att stoppat i dem i en iMac och kollat att det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mja, jo och då kommer vi in på det där med deras "snålhet". Att Apple har som affärsidé att ta ut maximalt med vinstmarginal kan jag förstå men det blir så uppenbart sniket i just det här fallet när deras "förädling" av produkten inte är annat än att stoppat i dem i en iMac och kollat att det funkar.

 

Man köper ju en Mac för att man inte vill/kan skruva med den. Det vet ju Apple och erbjuder då den "servicen" att erbjuda mer till rånarpriser så länge folk betalar eller är ovilliga att plocka isär sin dyra dator i atomer och riskera att garantin försvinner. Och kanske funktionen också... *braak* :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Angående RAM-minnena så kan man undra varför en kvalitetskontroll och att Apple sätter sin egen label på dem meriterar en kostnadsökning på 2-3 ggr från retailpris:

 

 

https://www.apple.com/se/shop/product/MP7M2G/A/apple-minnesmodul-16-gb-ddr4-2400-mhz-so-dimm-2-%C3%97-8-gb?fnode=c1aecbf7e7d1155736d9aadef06c6996e35fedb382a9ff4883d080531ff426f75a8587c5bbad8277912df13e10d2b1c1dbb74363c8bc81c2985611d7e3aa8dd4b42d48805fb3b83c96fbd38b480522859a649a90ec63ff352300a5b2134f3286

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3511473

 

En prisskillnad på hela 3200 kr i det här fallet! Nej det är (förmodligen) inte samma tillverkare men samma minnesmodul och Corsair funkar utmärkt i imac.

Jag sparade cirka 4000 kr på att beställa 32 GB från Dustin och köpa en iMac med bara 8 GB ram. Galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte Apple kan bygga datorer som är lätta att byta hårddisk och minnen..så enkelt är det.

 

Det är det man får säga till folk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man köper ju en Mac för att man inte vill/kan skruva med den. Det vet ju Apple och erbjuder då den "servicen" att erbjuda mer till rånarpriser så länge folk betalar eller är ovilliga att plocka isär sin dyra dator i atomer och riskera att garantin försvinner. Och kanske funktionen också... *braak* :stjarnsmall:

 

Visst, men som sagt; de marginalerna är inte okej. Det visar sig ju också att det är ganska vanligt att folk som köper iMac på Apple Store köper till mer RAM-minne från annat håll.

 

 

Jag sparade cirka 4000 kr på att beställa 32 GB från Dustin och köpa en iMac med bara 8 GB ram. Galet.

 

Ja det är helt galet. Bara den mellanskillnaden kan man få en ny iPad för (den "nygamla" 9,7-tumsmodellen).

 

 

Tror inte Apple kan bygga datorer som är lätta att byta hårddisk och minnen..så enkelt är det.

 

Det är det man får säga till folk...

 

Ska bli spännande att se när (och om) nya Mac Pro kommer nästa år. Allt annat än möjligheten att relativt enkelt kunna byta minne, disk, grafikkort och processor på den är helt oacceptabelt för en high-end pro-maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ja det är helt galet. Bara den mellanskillnaden kan man få en ny iPad för (den "nygamla" 9,7-tumsmodellen).

Precis! <_<

 

 

Ska bli spännande att se när (och om) nya Mac Pro kommer nästa år. Allt annat än möjligheten att relativt enkelt kunna byta minne, disk, grafikkort och processor på den är helt oacceptabelt för en high-end pro-maskin.

Alltså, den "måste" gå att uppdatera enkelt. Allt annat vore extremt dåligt. Men, vi får se. Jag är inte målgruppen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Alltså, den "måste" gå att uppdatera enkelt. Allt annat vore extremt dåligt. Men, vi får se. Jag är inte målgruppen heller.

Allt Apple gjort (post gamla pro modellen) bygger på att de pressat gränserna när det kommer till storlek. För att kunna göra det har det hjälpt att göra datorn halvt omöjlig för konsumenten att själv laga och uppgradera, genom att löda fast grejer med mera. Vilket också fört med sig godbitar för Apples del då de inte längre blir "snuvade" på intäkter av kunder som uppgraderar och reparerar själva.

 

Vill de göra en pro maskin som rent prestandamässigt ligger i toppklass även utanför "bärbart marknaden" måste de gå upp i storlek. Jag tror även att det är det enda sättet att få enkelt utbytbara komponenter.

 

Det tror jag inte att de kommer att göra. Men vi får se...

 

Och vill de kunna konkurrera ens en aning när de kommer till pris gäller samma sak. Men inget tyder på att de nöjer sig med att bara vara dyrare än andra alternativ. De satsar snarare mot att kosta det dubbla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OWC har också gjort en s k “teardown” nu - med en video till det..

Unboxing, Teardown of 2017 21.5-inch iMac (Non-Retina Model) | Other World Computing Blog
– via https://twitter.com/macsales/status/874068865470402561

 

Bra genomgång, med förrklaringar. :crossfingers: :yeahbaby:

 

Lite sniket att de fimpat ena SATA-porten, så man inte kan sätta in en 2'a disk. Den finns ju där för de modeller med fusiondrive som han förklarade där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27" är lika kul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luckan för RAM.

 

post-113-0-60513200-1497250572_thumb.jpg

 

Kommer luckan för SSD nästa gång?

 

Kunde ni se nån lucka för RAM på 21,5" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Luckan för RAM.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-06-12 kl. 08.54.57.jpg

 

Kommer luckan för SSD nästa gång?

 

Kunde ni se nån lucka för RAM på 21,5" ?

 

Det finns ingen lucka för RAM på nya 21,5-tummaren, dessvärre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...