Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 21,5 tum överraskar, har (någorlunda) uppgraderingsbart minne


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

1122031323.jpg

Som brukligt när nya produkter släppts, har Ifixit plockat isär Apples uppdaterade Imac för att se vad som döljer sig på insidan. Och det bjuds på ett par överraskningar.

 

Läs hela nyheten här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tänk om Apple satt i en lucka för hårddisken, så man enkelt kan skifta till en SSD.. utopi...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om Apple satt i en lucka för hårddisken, så man enkelt kan skifta till en SSD.. utopi.. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekanisk 5,4k rpm disk år 2017....herregud. Imacarna är fina, inget snack om det men man undrar hur Apple tänker egentligen. En vanlig SATAIII SSD kostar obetydligt mer än de mekaniska diskar som de har i grundmodellerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekanisk 5,4k rpm disk år 2017....herregud. Imacarna är fina, inget snack om det men man undrar hur Apple tänker egentligen. En vanlig SATAIII SSD kostar obetydligt mer än de mekaniska diskar som de har i grundmodellerna.

 

Med tanke på att Apple köper in en fantasiljon hårddiskar så kan man bara drömma om vilket inköpspris de får. En grov tumregel är att tillverkningskostnaden ofta ligger på en tiondel av försäljningspris till privatperson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Med tanke på att Apple köper in en fantasiljon hårddiskar så kan man bara drömma om vilket inköpspris de får. En grov tumregel är att tillverkningskostnaden ofta ligger på en tiondel av försäljningspris till privatperson.

 

Det gör det hela ännu mer mystiskt om varför de inte sätter inte SSD-diskar i alla imacs. Merkostnaden för det ligger väl bara på nån futtig dollar mer än de mekaniska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vi får skriva till Tim och fråga vad faan han håller på med :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får skriva till Tim och fråga vad faan han håller på med :D

 

Något säger mig att Apple får många, många mejl kring deras kunders åsikter om produkterna.Det ser man också på deras community-forum där de här frågorna kommer upp hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekanisk 5,4k rpm disk år 2017....herregud. Imacarna är fina, inget snack om det men man undrar hur Apple tänker egentligen. En vanlig SATAIII SSD kostar obetydligt mer än de mekaniska diskar som de har i grundmodellerna.

På prisjakt så kostar den billigaste 1 TB disken under 500 kr, medan den billigaste 1 TB SSDn kostar 2699 kr. Den skillnaden är minsann inte obetydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så har Apple inga problem att trycka på sina kunder systemskiften. Floppydisken försvann fort. FireWire, Thunderbolt. DVD-spelaren finns inte kvar. Men den sketna mekaniska hårddisken har visst evigt liv. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det gör det hela ännu mer mystiskt om varför de inte sätter inte SSD-diskar i alla imacs. Merkostnaden för det ligger väl bara på nån futtig dollar mer än de mekaniska.

Man ska ju betänka också att de diskar vi sedan gammalt kallar för SSD är ju dessa som monteras i SATA-uttaget i stället för mekanisk hårddisk. De Flashbaserade diskar Apple använder nu är fem gånger snabbare. Så skulle man få för sig att ta ur sin mekaniska HHD och stoppa i en SSD så blir det inte samma sak. Sen är de nya typen av diskar rejält dyrare än vanlig SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På prisjakt så kostar den billigaste 1 TB disken under 500 kr, medan den billigaste 1 TB SSDn kostar 2699 kr. Den skillnaden är minsann inte obetydlig.

 

Okej, den är inte "obetydlig" men en dator som i sitt absolut enklaste utförande kostar 15k kan man förvänta sig mer än en hårddisk som hör hemma i tidiga 2000-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ju betänka också att de diskar vi sedan gammalt kallar för SSD är ju dessa som monteras i SATA-uttaget i stället för mekanisk hårddisk. De Flashbaserade diskar Apple använder nu är fem gånger snabbare. Så skulle man få för sig att ta ur sin mekaniska HHD och stoppa i en SSD så blir det inte samma sak. Sen är de nya typen av diskar rejält dyrare än vanlig SSD.

 

Inte helt hundra på vad du menar här. Även en vanlig SSD-disk för SATAIII är betydligt snabbare än en mekanisk dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte helt hundra på vad du menar här. Även en vanlig SSD-disk för SATAIII är betydligt snabbare än en mekanisk dito.

 

Mekanisk hårddisk SATA ca 100 MB/s

SSD SATA ca 500 MB/s

Apples nyaste "SSD" ca 2,500 MB/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mekanisk hårddisk SATA ca 100 MB/s

SSD SATA ca 500 MB/s

Apples nyaste "SSD" ca 2,500 MB/s

 

Ja? Att de nya NVMe-baserade SSD-diskarna med Apples egen PCIe-controller är mycket snabbare vet vi men som sagt, en vanlig SATA3 är som synes betydligt snabbare än en mekanisk disk.

Jag begär inte att Apple ska stoppa in samma controller som i MBP i imacarna. Det räcker gott och väl med "vanliga" SATA-SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att Apple köper in en fantasiljon hårddiskar så kan man bara drömma om vilket inköpspris de får. En grov tumregel är att tillverkningskostnaden ofta ligger på en tiondel av försäljningspris till privatperson.

De hade säkert en fantasiljon hårddiskar över, som de nu blivit av med i och med denna innovativa ( :hihihi: ) lansering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag håller såklart med, men varför fortsätter de här gnälltrådarn?

 

Apple är tillräckligt innovativa för att kunna göra vissa komponenter enkelt utbytbara men tillräckligt vinstfixerade för att låta bli. Apple är inte vår kompis. Apple är ett företag som vill ha våra pengar. Det är upp till oss att köpa grejerna eller låta bli. Om man vill påverka Apple på något sätt så är det senare ett betydligt bättre sätt än det förstnämnda i kombination med gnäll på forum.

 

Men visst sitter man i skiten när man gärna vill köra mac OS. Apples hårdvara hade jag aldrig köpt om det inte vore för att det var det enda sättet att köra mac OS (nej, inte någon jävla smartolle nu som säger "men hackintosh då...").

 

Det antal kartor Panodil Windows skulle få mig att äta per dag skulle inom kort sätta mig i kö för levertransplantation. Och Linux har aldrig gått från stadiet av att vara en Ikea möbel vars komponenter själv måste först hittas och sedan byggas. Mac är acceptabelt. Jag får ett stort hål i plånboken men det kommer fyllas och smärtan gå över. Så då får det bli Mac. Psykiskt välmående är värt mycket pengar.

 

//Gnälligast i gnälltråden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag håller såklart med, men varför fortsätter de här gnälltrådarn?

[+1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller såklart med, men varför fortsätter de här gnälltrådarn?

 

 

 

Det känns skönt att gnälla för jag är svensk. Jag vill bevisa att jag vet bättre än alla andra. Ingen ska tro att jag är en Apple Fan Boy. Är trött på att vara positiv just nu. Vill öka antalet postningar enligt min devis längst ner. Hoppas någon käftar mot så man kan gnälla ännu mer.

...

Det finns oändligt antal argument. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nyss iFixits nya guide. Man måste demontera moderkortet också när man väl öppnat iMacen för att komma åt RAM-minnena. Blä... :superirriterad:

 

https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+21.5-Inch+Retina+4K+Display+2017+Teardown/92170

Det där var rätt koolt faktiskt. Placering av RAM gör att det lätt skulle gå att göra lite case-modding på den. Man skär ut en 4-kan och sätter en täckplåt på utsidan sen. Det går att göra enkelt och snyggt. Undra om inte det t om skulle öka andrahandsvärdet på den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller såklart med, men varför fortsätter de här gnälltrådarn?

 

Apple är tillräckligt innovativa för att kunna göra vissa komponenter enkelt utbytbara men tillräckligt vinstfixerade för att låta bli. Apple är inte vår kompis. Apple är ett företag som vill ha våra pengar. Det är upp till oss att köpa grejerna eller låta bli. Om man vill påverka Apple på något sätt så är det senare ett betydligt bättre sätt än det förstnämnda i kombination med gnäll på forum.

 

Men visst sitter man i skiten när man gärna vill köra mac OS. Apples hårdvara hade jag aldrig köpt om det inte vore för att det var det enda sättet att köra mac OS (nej, inte någon jävla smartolle nu som säger "men hackintosh då...").

 

Det antal kartor Panodil Windows skulle få mig att äta per dag skulle inom kort sätta mig i kö för levertransplantation. Och Linux har aldrig gått från stadiet av att vara en Ikea möbel vars komponenter själv måste först hittas och sedan byggas. Mac är acceptabelt. Jag får ett stort hål i plånboken men det kommer fyllas och smärtan gå över. Så då får det bli Mac. Psykiskt välmående är värt mycket pengar.

 

//Gnälligast i gnälltråden ;)

 

 

Haha, nej, den här tråden innehåller inte tillstymmelsen till gnäll, däremot kritik. Vill du se på gnäll så kan du surfa över till närmaste Windows-forum. När Microsoft gör si så är det dåligt och gör de så så är det ännu sämre. Förutom det så är de tydligen skyldiga till i princip allt som användare lyckas fucka upp sin dator med och är de inte också skyldiga till det dåliga vädret och avsaknaden av världsfred? :totaltgalen:

 

Det här forumet är i stort sett i avsaknad av gnäll, kanske för att Apples kunder är väldigt nöjda med sina produkter eller kanske för att RDF fortfarande är stark?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Haha, nej, den här tråden innehåller inte tillstymmelsen till gnäll, däremot kritik[/b.

 

 

Det är bara det att när trådar innehållandes en avsevärd mängd kritik gällande samma sak når ett visst antal så tar jag mig friheten att kalla det gnäll.

 

(Inget personligt mot dig och även jag deltar emellanåt i gnället.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller rena dumheter som Apple håller på med tenderar jag till att bli mer gnällig än korrekt kritiskt analyserande. Som att det ska vara så svårt att få dem att fatta att man faktiskt vill kunna komma åt att byta RAM-minnen utan att plocka sönder datorn i atomer! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nu har den här tråden snurrat iväg på ett SSD-spår, men jag lägger det här ändå.

 

Som jag förstår det var minnet user-accessible innan iMac blev sådär tunn 2012. Sen var minnet fortfarande löstagbart men inte åtkomligt utan större ingrepp. 2014 var minnet integrerat på moderkortet, och nu är vi alltså tillbaka i samma situation som 2012-2014.

 

Det som orsakade det fastlödda minnet verkar vara att de då gick över till LPDDR3-minne, vilket enligt uppgift inte finns som standard-DIMMar och därför var det lättare för Apple att bara löda fast kretsarna direkt på moderkortet.

 

Men nu har vi DDR4 (ej LP-) och därav DIMM-socklar, men fortfarande ingen åtkomst utifrån. Det kanske beror på hur moderkortet är designat (de sitter som bekant på baksidan) eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...