Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är nya Imac — kraftigt förbättrad grafik


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Och Apple fortsätter med 5400-varvarna som basutrustning i 21,5-modellerna…

 

Trist. De kunde åtminstone haft en SSHD-modell, med SSD-cache. Det är inte alls lika bra som Fusion drive, men enormt mycket bättre än 5400 gammelhårddisk. (Jag har kört OSX från både SSHD och Fusion Drive). Jag upplevde att sådant som tog lite tid, som att lista bibliotek i Itunes, iPhoto, etc, gick undan rätt bra med en SSHD. Antar att den cachade sådana block i filsystemet som man ofta tittade på. Så SSHD upplevdes som rätt snabbt faktiskt.

 

(Jag tycker överlag att SSD såklart är bäst, men som priserna ser ut idag kan SSHD eller Fusion Drive vara ett alternativ om man vill ha ett par TB lagring internt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist. De kunde åtminstone haft en SSHD-modell, med SSD-cache. Det är inte alls lika bra som Fusion drive, men enormt mycket bättre än 5400 gammelhårddisk. (Jag har kört OSX från både SSHD och Fusion Drive). Jag upplevde att sådant som tog lite tid, som att lista bibliotek i Itunes, iPhoto, etc, gick undan rätt bra med en SSHD. Antar att den cachade sådana block i filsystemet som man ofta tittade på. Så SSHD upplevdes som rätt snabbt faktiskt.

 

(Jag tycker överlag att SSD såklart är bäst, men som priserna ser ut idag kan SSHD eller Fusion Drive vara ett alternativ om man vill ha ett par TB lagring internt)

Undrar bara om man kommer man att uppleva någon väsentlig skillnad mellan 256 GB SSD gentemot Fusion Drive på 2 TB? I den senare ska sitta en 128 GB SSD, om jag är rätt informerad.

Men jag behöver inte så mycket minne, så då är nog en ren SSD att föredra, eller hur? Med tanke på att då sparar man också en slant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur i helsicke tar man bort sina egna ”citat” och kommentar?

Det här sättet att skriva har jag oerhört svårt med. Går det inte göra lite enklare som bättre sajter har??? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur i helsicke tar man bort sina egna ”citat” och kommentar?

 

Det här sättet att skriva har jag oerhört svårt med. Går det inte göra lite enklare som bättre sajter har??? :(

Man kan redigera sitt inlägg i ≈ 15-20min efter att man har postat det. Det är ingen större skillnad mot andra sidor.

 

Har fixat ditt inlägg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan redigera sitt inlägg i ≈ 15-20min efter att man har postat det. Det är ingen större skillnad mot andra sidor.

 

Har fixat ditt inlägg. :)

Tack för hjälpen, iEricF! :)

 

Men kan man inte ta bort helt och hållet sitt inlägg?

 

Jag upplever svara och skriva funktionen att vara sämre här än på de flesta andra sajter. Men det är kanske bara jag i så fall … ;)

 

OM man kunde ta bort sitt inlägg helt och hållet, så kunde man ju träna lite på hur man skriver här. Nu blir det bara tok, (alla fall för mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, iEricF! :)

 

Men kan man inte ta bort helt och hållet sitt inlägg?

 

Jag upplever svara och skriva funktionen att vara sämre här än på de flesta andra sajter. Men det är kanske bara jag i så fall … ;)

 

OM man kunde ta bort sitt inlägg helt och hållet, så kunde man ju träna lite på hur man skriver här. Nu blir det bara tok, (alla fall för mig).

Så lite så... :yeahbaby:

 

Nej, man kan inte ta bort sitt inlägg, men man kan ju (inom en viss tid) redigera det, och gör man det tomt då för att man vill ha bort det så går ju det bra - eller så rapporterar du inlägget och ber att få det bortplockat. :)

 

Skriva är nog detsamma som på det flesta andra sidor/kommentarsfält osv... Funktionen och sättet är oftast detsamma, men man kan ha lite olika textredigerare.

 

Om det blir så som det var nu - att man hamnar i citatrutan, men det går inte att klicka nedanför den... prova att tryckka på returknappen 2ggr så hoppar den ned dit.

 

Man kan allt växla till simple-text-läget, så man man fixa med sitt inlägg där. (Knappen längst upp till vänster: switch.png)

 

Precis som allt annat är det lite ovant i början. Du får skriva mer, så kommer det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu, när Macworld har testat nya iMac, ska det inte bli någon tråd om det?
Vore roligt att kunna kommentera direkt på det vad det skrevs där. :)

Betyget 8 är väl ungefär vad den är värd i grundkonfigurationen, anser jag. Och om man väljer SSD i stället, bör betyget höjas ett snäpp. Minnet räcker väl för de flesta med ordinarie behov och det är enkelt att utöka vid behov. Så jag fattar inte vitsen att sätta dit 16 GB från början!

Grafikkortet är även i den billigaste 27-tums maskin bättre än tidigare varianter. Men några brister måste man alltid hitta.

Synd bara att Apple tar hutlöst betalt för sina större SSD. Det är horribelt, anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Synd bara att Apple tar hutlöst betalt för sina större SSD. Det är horribelt, anser jag.

Det togs upp tidigare har jag för mig och det visade sig att de inte är så dyra. De kostar förstås mycket men det gör de på marknaden också om man ska göra uppgraderingen själv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Alix!

Men det är inte bara min åsikt, utan även hans som skrev recensionen:

”Apple tar som vanligt ut ockerpriser för lagringen, men det kan det nog ändå vara värt.”

Varför jämför du med att göra uppgraderingen själv? Då åker alla garantier iväg …
Det är bara enkelt matematik! Om 256 GB ssd kostar 1100 kronor extra, så hur kan det vara möjligt att motsvarande 512 GB kostar det tredubbla?

Men tydligen är priserna inte linjära. Så du kan ha rätt i saken ändå. Kommer inte ihåg att jag själv har läst den diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Alix!

 

Men det är inte bara min åsikt, utan även hans som skrev recensionen:

 

”Apple tar som vanligt ut ockerpriser för lagringen, men det kan det nog ändå vara värt.”

 

Varför jämför du med att göra uppgraderingen själv? Då åker alla garantier iväg …

Det är bara enkelt matematik! Om 256 GB ssd kostar 1100 kronor extra, så hur kan det vara möjligt att motsvarande 512 GB kostar det tredubbla?

 

Men tydligen är priserna inte linjära. Så du kan ha rätt i saken ändå. Kommer inte ihåg att jag själv har läst den diskussionen.

Poängen var inte att göra någon egen uppgradering, poängen var att motsvarande tredjeparts-SSD ligger i de prisklasser Apple lägger på. Jag orkar inte leta upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Alix!

 

Men det är inte bara min åsikt, utan även hans som skrev recensionen:

 

”Apple tar som vanligt ut ockerpriser för lagringen, men det kan det nog ändå vara värt.”

 

Varför jämför du med att göra uppgraderingen själv? Då åker alla garantier iväg …

Det är bara enkelt matematik! Om 256 GB ssd kostar 1100 kronor extra, så hur kan det vara möjligt att motsvarande 512 GB kostar det tredubbla?

 

Men tydligen är priserna inte linjära. Så du kan ha rätt i saken ändå. Kommer inte ihåg att jag själv har läst den diskussionen.

 

Om jag inte har helt fel krävs det dubbelt så många transistorer, sedan ska de antagligen rymmas i en lika liten volym som den hälften så stora, jag vet inte hur Apples löst uppgiften, men om de använder ett mer eller mindre skräddarsytt chip istället för något liknande en vanlig hårddisklåda så kan det bli trångt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som gjorde "testet" är inte helt vaken vilket jag har skrivit till honom och påpekat. RAM-minnena är svindyra hos Apple men man kan ju köpa och montera själv. Att prisskillnaden från 1 TB FusionDrive till 256 GB SSD inte är högre beror på att FusionDriven kostar den också. Det är merkostnaden som läggs på, inte hela kostnaden av 256 GB. OM man tror att det är en vanlig enkel slö SSD vi talar om har man missat hela Apples uppgradering på hårddisksidan. De diskar som sitter i nu är PCIe State of the art och klarar 2000-3000 MB/s till skillnad mot vanlig SSD som klarar 500 MB/s som är billig idag. Men visst kan man köra FusionDrive och köpa en gammaldags långsam SSD och köra via USB. Men man kastar bort möjligheten till superprestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har sett har Apple en egen hårddiskspecialare på de nya Macarna. Bifogar bild på det närmaste man kan komma för PC. Inte billigt.

post-363-0-87653700-1498511390_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifdump.jpg

 

Jag kollade i Apple Store för Imac 21,5 tum, mittenmodellen på 3 GHz, och där kostar en 256 GB SSD 2200 kronor extra

 

Det beror ju på att man uppgraderar från en uråldrig helmekanisk hårddisk på 5400 rpm. Skandal att de använder dessa! 27" har ju i alla fall en FusionDrive vilket vore det minsta man borde erbjuda även på 21".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på att man uppgraderar från en uråldrig helmekanisk hårddisk på 5400 rpm. Skandal att de använder dessa! 27" har ju i alla fall en FusionDrive vilket vore det minsta man borde erbjuda även på 21".

Poängen för min del är att motsvarande typ av SSD kostar däromkring, i de få fall de finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Minnet räcker väl för de flesta med ordinarie behov och det är enkelt att utöka vid behov. Så jag fattar inte vitsen att sätta dit 16 GB från början!

Jag tänker att har man behov av en iMac så jobbar man ofta med bild, video eller ljud, då är 8 för lite. Eller så tycker man bara om att ha stor skärm och då räcker naturligtvis 8 GB. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag upptäcker att man kan ”gilla” inlägget. Lite anonymt och ganska så osynlig lösning, tycker jag. Men om man är van vid ett upplägg så blir det alltid en aning svårare att vänja sig vid något annat.

För jag anser att de som skriver bra råd, ska uppmuntras! I många andra forum och liknande brukar jag alltid gilla bra kommentarer etc.

Hur som helst, har jag själv alla fall fått en utomordentligt bra svar till alla mina funderingar kring nya iMac. Men jag väntar med köpet tills efter sommaren. Kanske man hinner få till dess några rapporter om eventuella barnsjukdomar etc. Saker att tänka på osv.

Funderar på att starta en egen tråd om råd till bra datorhögtalare, tror ni att det skulle välkomnas här? Har sett att sådana tråd brukar aldrig komma med riktigt bra förslag. Kanske bäst att vända sig till rena ljudforum i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Funderar på att starta en egen tråd om råd till bra datorhögtalare, tror ni att det skulle välkomnas här? Har sett att sådana tråd brukar aldrig komma med riktigt bra förslag. Kanske bäst att vända sig till rena ljudforum i så fall?

Det finns en pryltråd här som du gärna får posta bra tips i. Samt att du säkerligen kommer att få bra svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...