Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är nya Imac — kraftigt förbättrad grafik


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

2761524040.jpg

På WWDC har Apple lanserat nya modeller av Imac, med uppgraderade skärmar, processorer, lagring, kontakter och framför allt grafikkretsar.

 

Läs hela nyheten här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Och Apple fortsätter med 5400-varvarna som basutrustning i 21,5-modellerna…

Otroligt trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Det hade jag i min första Cube när jag köpte den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde i ett svagt ögonblick att de skulle fasa ut 5400-varvarna. Men nej. Det är HELT otroligt. :tappahakan::tappahakan::tappahakan::tappahakan::tappahakan::tappahakan::tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag trodde i ett svagt ögonblick att de skulle fasa ut 5400-varvarna. Men nej. Det är HELT otroligt. :tappahakan::tappahakan::tappahakan::tappahakan::tappahakan::tappahakan::tappahakan:

Verkligen. :stjarnsmall:

 

I övrigt kan man ju undra om det är lika lätt att byta minna i den nya modellen som den gamla. Luckan på baksidan verkar vara kvar så det borde gå lika lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite haltande jämförelse vore att Ferrari hade ångmaskin i sin instegsmodell.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

En lite haltande jämförelse vore att Ferrari hade ångmaskin i sin instegsmodell.....

Mja, man skulle kunna säga att du liknelse var rullstolsburen, men jag fattar ändå vad du menar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple ville ge en riktig baksmälla till sina kunder såhär dagen efter att ha slagit på hyfsat stort om nya imacar så är det väl just att bibehålla knastriga och sega diskar som hör hemma i det första årtiondet på 2000-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Apple fortsätter med 5400-varvarna som basutrustning i 21,5-modellerna…

Inte riktigt, 3,4 GHz-modellen får en fusion drive som standard. :lol:

 

PS. Att lägga till en fusion drive i övriga kostar 1100 kronor extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag sugen på att byta ut min iMac late 2013. är riktigt trött på min maskin, då den går på sista versen. den tappar jämnt wifi-täckning och safari är seg som smör emellanåt - den går på LOW sierra :) och har en airport express samt bredband på 24mbits.

nog om det..

 

spelar en hel del flygsimulatorspel - och xplane 11 går ju knappt på denna maskin.

frågan är vilken iMac (grafikkort) man skall köpa? jag vill den här gången byta upp mej till 27" storlek - frågan är vilket grafikkort?

 

helst hade man velat ha en iMac pro men den är extremt dyr och kanske inte alls så lämpad för flygsimulation? vad är det för skillnader på de nya grafikkorten? är de bättre en förra generationens iMacs - eller lönar det sig och köpa generationen innan de som släpptes igår??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

frågan är vilken iMac (grafikkort) man skall köpa? jag vill den här gången byta upp mej till 27" storlek - frågan är vilket grafikkort?

 

är de bättre en förra generationens iMacs - eller lönar det sig och köpa generationen innan de som släpptes igår??

För 3500 kr skillnad får du ett Radeon Pro 580 med 8 GB istället för ett Radeon Pro 575 med 4 GB ram, dubbelt så stor Fusion drive och snabbare processor. Jag hade tveklöst tagit den dyrare 27-tummaren.

 

Grafikkortet är mycket bättre än i föregångaren och skärmen har också blivit bättre med 500 nits ljusstyrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ska absolut köpa en ny iMac, kan inte bestämma mig för vilken model.

 

Har haft 21,5" sen 2009, och frugan har en 27" (troligen 2009 också, minns inte på rak arm.)

4K eller 5K känns inte som jag behöver, jobbar inte med så mycket bilder.

Ligger kvar med Mavericks på båda iMacarna. Har bara Sierra på min MBA 2015

 

Har dålig kläm på skillnaden mellan Intels processorer, samt grafikkorten Intel kontra Radeon.

Har dock ingen bråska, får besöka Applebutiken i Kungsbacka innan hösten börjar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag sugen på att byta ut min iMac late 2013. är riktigt trött på min maskin, då den går på sista versen. den tappar jämnt wifi-täckning och safari är seg som smör emellanåt - den går på LOW sierra :) och har en airport express samt bredband på 24mbits.

nog om det..

 

spelar en hel del flygsimulatorspel - och xplane 11 går ju knappt på denna maskin.

frågan är vilken iMac (grafikkort) man skall köpa? jag vill den här gången byta upp mej till 27" storlek - frågan är vilket grafikkort?

 

helst hade man velat ha en iMac pro men den är extremt dyr och kanske inte alls så lämpad för flygsimulation? vad är det för skillnader på de nya grafikkorten? är de bättre en förra generationens iMacs - eller lönar det sig och köpa generationen innan de som släpptes igår??

 

 

Det låter snarare som om du borde blåsa rent den där datorn och göra en ren installation. En iMac från 2013 borde fortfarande rulla på hyfsat bra. Har du ingen SSD disk i den så bör det också bytas, kommer göra gudagott för prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

spelar en hel del flygsimulatorspel - och xplane 11 går ju knappt på denna maskin.

frågan är vilken iMac (grafikkort) man skall köpa? jag vill den här gången byta upp mej till 27" storlek - frågan är vilket grafikkort?

 

helst hade man velat ha en iMac pro men den är extremt dyr och kanske inte alls så lämpad för flygsimulation? vad är det för skillnader på de nya grafikkorten? är de bättre en förra generationens iMacs - eller lönar det sig och köpa generationen innan de som släpptes igår??

 

Det blir en väldigt dyr maskin utan att leverera speciellt bra grafik i X-Plane i förhållande till kostnad. Är ditt flight sim intresse en avgörande komponent i val av dator så får du ha en välfyld plånbok om du ska köpa en Mac.

 

Apple gör kompakta högpresterande datorer. De är fantastiskt duktiga på det men det innebär inte att datorerna är högpresterande i jämförelse med datorer som inte har krav på att vara kompakta.

 

Kompakt innebär begränsad plats och därmed även begränsad kylning. Komponenterna blir därför kompromisser. En stor, fet och ful Windows låda har plats för flera grafikkort stora och tunga nog att slå ner inbrottstjuvar och större däggdjur med. Men vart och ett av de korten kan ha en prestanda som kör om det värsta du kan få i en iMac eller Mac Pro, och till en betydligt lägre kostnad.

 

Ett Radeon Pro 580 blir till exempel frånåkt av ett GTX 1070 och det senare är inte något värstingkort. Kanske till och med lite klent om man vill skruva upp grafikinställningarna i X-Plane.

 

Tänk också på att X-Plane (från version 10) äter processorkärnor. Det är en bra sak. Simulatorn är gjord för att kunna använda massor med kärnor och ju fler du har dess bättre.

 

Du finns förresten en lista över alla parametrar i X-Plane och vad de är mest beroende av. Till exempel VRAM, GPU, CPU. Har tyvärr inte adressen med googla och se om du kan hitta. Tror det låg under deras egen wiki.

 

Min poäng med svaret kanske inte är solklar men jag ska förtydliga.

 

 

Alt a: X-Plane ligger dig varmt om hjärtat och val av dator bygger på detta.

 

1. Du skiter pengar. Köp den dyraste Mac du kan hitta eller köp ett flygplan (det senare kan vara billigare). Eller en ruskigt högpresterande PC.

 

2. Du skiter inte pengar. Köp en PC och kör X-Plane från den och köp en Macbook eller något för allt annat. Då har du prestanda när du behöver och en Mac till alla situationer där Windows driver en till vansinne.

 

 

Alt b: X-Plane är inte så viktigt.

 

1. Du skiter pengar. Köp en iMac 27". De är rätt najs.

 

2. Du skiter inte pengar. Köp vilken Mac som helst som har en skärm på minst 15" och dedikerat grafikkort. Flyg mycket på instrument så stör inte den dåliga grafiken så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Det låter snarare som om du borde blåsa rent den där datorn och göra en ren installation. En iMac från 2013 borde fortfarande rulla på hyfsat bra. Har du ingen SSD disk i den så bör det också bytas, kommer göra gudagott för prestandan.

Flygsimulator / X-Plane är ruskigt krävande. Mini kraven är låga, om du skulle få för dig att kolla specen. Men vill man skruva upp grafiken, vilket man vill om du ska vara något kul, så är en iMac 21,5" från 2013 som att dyka upp på Tour De France på ungarnas trehjuling.

 

Men i allmänhet som dator så har du rätt i att den borde rulla på bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja... rent processormässigt är iMac från 2013 riktigt riktigt bra fortfarande. Det är grafikkortet som är uselt på alla utom de dyraste 27" och med en bra SSD och gott om RAM ska den flyga fram i allt utom tunga grafikintensiva spel. Köpte en iMac late 2013 för ett halvår sedan just pga att den är lagom gammal för att få ett bra pris men fortfarande vass processormässigt. Eftersom jag inte spelar mera avancerade spel än Tetris är grafikkortet inte intressant för mig.

...

Har man bara 8 GB RAM kan det vara ett problem när det tar slut och datorn skriver till hårddisken om man har en mekanisk disk. Dels är det väntetid på disken för att den ska spinna igång och sen skriver det lååångsamt. Med en SSD skrivs tillfälliga filer utan väntetid och fem gånger snabbare. Detta gör att datorn uppför sig som om man hade mer RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Du finns förresten en lista över alla parametrar i X-Plane och vad de är mest beroende av. Till exempel VRAM, GPU, CPU. Har tyvärr inte adressen med googla och se om du kan hitta. Tror det låg under deras egen wiki.

 

Här var en.

 

http://www.x-plane.com/kb/setting-the-rendering-options-for-best-performance/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Mja... rent processormässigt är iMac från 2013 riktigt riktigt bra fortfarande. Det är grafikkortet som är uselt på alla utom de dyraste 27" och med en bra SSD och gott om RAM ska den flyga fram i allt utom tunga grafikintensiva spel. Köpte en iMac late 2013 för ett halvår sedan just pga att den är lagom gammal för att få ett bra pris men fortfarande vass processormässigt. Eftersom jag inte spelar mera avancerade spel än Tetris är grafikkortet inte intressant för mig.

...

Har man bara 8 GB RAM kan det vara ett problem när det tar slut och datorn skriver till hårddisken om man har en mekanisk disk. Dels är det väntetid på disken för att den ska spinna igång och sen skriver det lååångsamt. Med en SSD skrivs tillfälliga filer utan väntetid och fem gånger snabbare. Detta gör att datorn uppför sig som om man hade mer RAM.

 

Just det "spel" signaturen vacava är intresserad av skiljer sig från många andra i att det inte bara är GPU intensivt utan även CPU intensivt. I vanliga fall är GPU flaskhalsen och även en lite slöare CPU kan medge riktigt bra spelupplevelse. Men X-Plane använder CPU för ett antal olika parametrar som påverkar upplevelse och grafik. En CPU maxad iMac 21,5" från 2013 lever nätt och jämnt upp till rekommenderat systemkrav. Och det ska inte ses som att spelupplevelsen blir maxad.

 

För många andra syften så står sig processorn i iMac 2013 rätt bra fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Just det "spel" signaturen vacava är intresserad av skiljer sig från många andra i att det inte bara är GPU intensivt utan även CPU intensivt. I vanliga fall är GPU flaskhalsen och även en lite slöare CPU kan medge riktigt bra spelupplevelse. Men X-Plane använder CPU för ett antal olika parametrar som påverkar upplevelse och grafik. En CPU maxad iMac 21,5" från 2013 lever nätt och jämnt upp till rekommenderat systemkrav. Och det ska inte ses som att spelupplevelsen blir maxad.

 

För många andra syften så står sig processorn i iMac 2013 rätt bra fortfarande.

 

Det var ungefär vad jag skrev i mitt inlägg fast med andra ord. När man läste ditt orättade inlägg kunde man få intrycket av att iMacen 2013 var en ganska dålig dator. Därav repliken. Som påpekade att grafikkortet var kasst. Inte resten. Citerar mig självt:

 

Det är grafikkortet som är uselt på alla utom de dyraste 27"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Det var ungefär vad jag skrev i mitt inlägg fast med andra ord. När man läste ditt orättade inlägg kunde man få intrycket av att iMacen 2013 var en ganska dålig dator. Därav repliken. Som påpekade att grafikkortet var kasst. Inte resten. Citerar mig självt:

 

Det är grafikkortet som är uselt på alla utom de dyraste 27"

 

Det var i det aktuella sammanhanget alltså. För så är det ju med alla komponenter/datorer, att det beror helt på vad de ska användas till. Inte ens grafikkortet är speciellt dåligt om datorn bara ska användas till att surfa och skriva uppsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var i det aktuella sammanhanget alltså. För så är det ju med alla komponenter/datorer, att det beror helt på vad de ska användas till. Inte ens grafikkortet är speciellt dåligt om datorn bara ska användas till att surfa och skriva uppsatser.

 

Men jag skrev ju att grafiken var usel. Känns då lite märkligt att bli "rättad".

...

För konsumentupplysning:

Processormässigt ( enligt Geekbench ) spöar billigaste iMac late 21" 2013 dagens MacBook Pro 13" alla modeller, Air alla modeller, MacBook alla modeller, Mini alla modeller. Den har häng på dyra MacBook Pro 15"( se bild ) Betyder också självklart att nyare iMacar är ännu bättre. iMac en bra prestanda-Mac. Så när som på grafikkortet.

post-363-0-60827200-1496827145.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Mja... rent processormässigt är iMac från 2013 riktigt riktigt bra fortfarande. Det är grafikkortet som är uselt på alla utom de dyraste 27"...

 

Ja, processorn är bra. Men inte till just det användningsområde som jag nämnde varpå jag förtydligade i svar nedan. Där är den processorn lite klen. Grafikkortet är uselt inom samma användningsområde, men inte inom andra. Det beror på vad man ska ha datorn till och det var i ett specifikt sammanhang jag svarade. Det är väl inte så underligt?

 

 

Just det "spel" signaturen vacava är intresserad av skiljer sig från många andra i att det inte bara är GPU intensivt utan även CPU intensivt. I vanliga fall är GPU flaskhalsen och även en lite slöare CPU kan medge riktigt bra spelupplevelse. Men X-Plane använder CPU för ett antal olika parametrar som påverkar upplevelse och grafik. En CPU maxad iMac 21,5" från 2013 lever nätt och jämnt upp till rekommenderat systemkrav. Och det ska inte ses som att spelupplevelsen blir maxad.

 

För många andra syften så står sig processorn i iMac 2013 rätt bra fortfarande.

 

 

 

Men jag skrev ju att grafiken var usel. Känns då lite märkligt att bli "rättad".

 

Läs igen och se om det är jag som rättar dig eller jag som förklarar varför processorn i detta specifika sammanhang inte är så mycket att hänga i julgranen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flygsimulator / X-Plane är ruskigt krävande. Mini kraven är låga, om du skulle få för dig att kolla specen. Men vill man skruva upp grafiken, vilket man vill om du ska vara något kul, så är en iMac 21,5" från 2013 som att dyka upp på Tour De France på ungarnas trehjuling.

 

Men i allmänhet som dator så har du rätt i att den borde rulla på bättre.

 

Jag vet att den är krävande men vacava klagade på att datorn är "allmänt seg" och det har knappast med spelet att göra.

Ren installation och SSD på det samt om möjligt mer RAM kommer få den att kännas som en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska absolut köpa en ny iMac, kan inte bestämma mig för vilken model.

 

Har haft 21,5" sen 2009, och frugan har en 27" (troligen 2009 också, minns inte på rak arm.)

4K eller 5K känns inte som jag behöver, jobbar inte med så mycket bilder.

Ligger kvar med Mavericks på båda iMacarna. Har bara Sierra på min MBA 2015

 

Har dålig kläm på skillnaden mellan Intels processorer, samt grafikkorten Intel kontra Radeon.

Har dock ingen bråska, får besöka Applebutiken i Kungsbacka innan hösten börjar..

Hej Poca!

 

Long time, no see. ;)

 

Det är klart att du ska köpa dig en 27-tummare. Välj den enklaste av dem men byt ut bara Fusion drive till SSD. 256 GB räcker mer än väl för oss som inte fotar eller redigerar video …

Sen kan du streama dina favoritprogram i lugn och ro när frugan tittar på sina program på tv.

 

Jag tycker att priserna för 21,5 vs 27 tums iMac är inte så långt ifrån varandra när man börjar titta på lite närmare vad man får för pengarna.

Men om du är fullständigt nöjd med din 21,5-tummare, så kan du fortsätta att vara det, med en sprillans ny burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...