Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro med Touch Bar får bottenbetyg ur reparationssynpunkt


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Den dagen då allting är limmat/fastlött är inte långt borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte utan att man saknar sina G4:or

 

post-113-0-57523500-1479306850.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Och vips säljer man Apple Care som aldrig förr gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vips säljer man Apple Care som aldrig förr gissar jag.

Om något gör sönder inom 3-år gäller reklamationsrätten så att betala för Apple Care ger inga fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om något gör sönder inom 3-år gäller reklamationsrätten så att betala för Apple Care ger inga fördelar.

Men ändå köper folk Apple Care, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ändå köper folk Apple Care, eller hur?

 

 

Du antyder att fler kommer köpa bara för att nya MBPr är svårare att reparera själv. Det har alltid varit svårt att reparera en nyare modell av MBPr så det är inget nytt. Sen så betvivlar jag att den stora massan som köper Apple datorer ens läser på iFixit eller MacWorld och ens fattar vad det betyder.

Dom som köper AC gör det för att ha ett utökat skydd något som säkert är befogat i andra länder där man inte har sådan konsumentskydd som vi har.

 

Men det är som du säger en gissning och något vi aldrig får veta eftersom Apple aldrig redovisar sådana siffror :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Du antyder att fler kommer köpa bara för att nya MBPr är svårare att reparera själv. Det har alltid varit svårt att reparera en nyare modell av MBPr så det är inget nytt. Sen så betvivlar jag att den stora massan som köper Apple datorer ens läser på iFixit eller MacWorld och ens fattar vad det betyder.

Dom som köper AC gör det för att ha ett utökat skydd något som säkert är befogat i andra länder där man inte har sådan konsumentskydd som vi har.

 

Men det är som du säger en gissning och något vi aldrig får veta eftersom Apple aldrig redovisar sådana siffror :)

Ja, det är en gissning baserat på dyra datorer som man inte har en chans att reparera utan att spendera en mindre förmögenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en gissning baserat på dyra datorer som man inte har en chans att reparera utan att spendera en mindre förmögenhet.

 

 

Som sagt det finns tre alternativ,hemförsäkring (drulle),garanti och 3-årig reklamationsrätt.

Jag misstänker att din gissning bygger mer på att du är grinig/besviken på att Apple gör förändringar som du inte tycker om. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Som sagt det finns tre alternativ,hemförsäkring (drulle),garanti och 3-årig reklamationsrätt.

Jag misstänker att din gissning bygger mer på att du är grinig/besviken på att Apple gör förändringar som du inte tycker om. :D

 

Allriskförsäkring är ett utökat skydd i hemförsäkringen som gäller när du själv har skadat dina egna saker eller tappat bort dem. Dvs det utgår ingen ersättning om din apparat går sönder av sig självt.

...

Garanti är tillverkarens åtaganden om apparaten går sönder av sig självt, men inte om du har sönder det. Dessutom utan bevisbörda som vid reklamationsrätten. Reklamationsrätten måste du bevisa att skadan var ursprunglig. Vilket inte är samma sak. Men detta är en bedömningssport värre än konståkning.....

...

Ursprungligen användes begreppet drulleförsäkring om den del i hemförsäkringen som heter ansvarsförsäkring och som skyddar försäkringstagaren gentemot tredje part. Dvs om du har sönder något för någon annan eller blir skadeståndsskyldig. Utan hemförsäkring kan man faktiskt om man har maximal otur bli skuldsatt hela livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Jag misstänker att din gissning bygger mer på att du är grinig/besviken på att Apple gör förändringar som du inte tycker om. :D

Berätta, vad syftar du då på och varför tänker du att min eventuella besvikelse skulle leda till gissningen att fler skulle köpa Apple Care? Vore det inte enklare att bara yttra något negativt om saken än att förklä det i gissningar om försäljningssiffrorna för en tjänst? Hur har du funderat dig fram till att jag haft den tankeprocessen och hur exakt såg den ut? Berätta, jag är uppriktigt nyfiken.

 

On topic. Vid närmre eftertanke så kan ju lika väl effekten bli den motsatta. Dyra datorer och sexhundra adaptrar (det där var en diss baserad på Apples förändringar som jag inte tycker om) innebär noll penningar kvar till Apple Care. Eller så blir allt som vanligt. Vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Allriskförsäkring är ett utökat skydd i hemförsäkringen som gäller när du själv har skadat dina egna saker eller tappat bort dem. Dvs det utgår ingen ersättning om din apparat går sönder av sig självt.

...

Garanti är tillverkarens åtaganden om apparaten går sönder av sig självt, men inte om du har sönder det. Dessutom utan bevisbörda som vid reklamationsrätten. Reklamationsrätten måste du bevisa att skadan var ursprunglig. Vilket inte är samma sak. Men detta är en bedömningssport värre än konståkning.....

...

Ursprungligen användes begreppet drulleförsäkring om den del i hemförsäkringen som heter ansvarsförsäkring och som skyddar försäkringstagaren gentemot tredje part. Dvs om du har sönder något för någon annan eller blir skadeståndsskyldig. Utan hemförsäkring kan man faktiskt om man har maximal otur bli skuldsatt hela livet.

:ThumbsUp:

 

Lappen har så fullt upp med att sätta mig på plats att han inte hunnit läsa på. Som till exempel det här tillägget till din text.

 

"Enligt konsumentköplagen gäller i fråga om varor att fel som visar sig inom sex månader alltid anses vara ursprungliga fel, om ej annat kan bevisas av säljaren. Efter sex månader är det konsumentens skyldighet att bevisa att felet är ursprungligt."

 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Garanti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Care är INTE en försäkring utan en utökad garanti. Med AC verkar Apple gå med på att laga allt utan ens en enda fråga, medan en del verkar få kalla handen trots Konsumentverket. Det är en bedömningsfråga och med tanke på hur svindyrt det lätt kan bli med en Mac när den ska lagas, kan man motivera AC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hur gör Apples verkstäder när de måste reparera något? Byter de mer än nödvändigt då? Kanske rentav hela innanmätet? :fundersam:

 

När det kommer till iPhone är det tydligen vanligt att de inte reparerar utan ger en utbytesenhet. Dessa är dock begagnade, men i nyskick. Ingen aning om vart de kommer ifrån men det finns säkert att läsa någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det kommer till iPhone är det tydligen vanligt att de inte reparerar utan ger en utbytesenhet. Dessa är dock begagnade, men i nyskick. Ingen aning om vart de kommer ifrån men det finns säkert att läsa någonstans.

Ja, det torde kanske bli billigare. Å andra sidan är nämnda datorer rejält dyrare än Iphone. Var går gränsen för att det är lönsamt för att laga på garanti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta, vad syftar du då på och varför tänker du att min eventuella besvikelse skulle leda till gissningen att fler skulle köpa Apple Care? Vore det inte enklare att bara yttra något negativt om saken än att förklä det i gissningar om försäljningssiffrorna för en tjänst? Hur har du funderat dig fram till att jag haft den tankeprocessen och hur exakt såg den ut? Berätta, jag är uppriktigt nyfiken.

 

On topic. Vid närmre eftertanke så kan ju lika väl effekten bli den motsatta. Dyra datorer och sexhundra adaptrar (det där var en diss baserad på Apples förändringar som jag inte tycker om) innebär noll penningar kvar till Apple Care. Eller så blir allt som vanligt. Vem vet?

 

 

Jag gör den gissning grundad på dina återkommande negativa inlägg om Apple. Något som är din rätt.

Istället för att vara hånfull som du var mot Raphael och hans positiva inställning så försökte jag föra en diskussion. Men din vana trogen så kunde du inte hålla dig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

Lappen har så fullt upp med att sätta mig på plats att han inte hunnit läsa på. Som till exempel det här tillägget till din text.

 

"Enligt konsumentköplagen gäller i fråga om varor att fel som visar sig inom sex månader alltid anses vara ursprungliga fel, om ej annat kan bevisas av säljaren. Efter sex månader är det konsumentens skyldighet att bevisa att felet är ursprungligt."

 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Garanti

 

 

Genom sig själv känner man andra.

 

Citatet här stämmer verkligen bra in.

Jag försökte ha en civiliserad diskussion men du ville något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Men din vana trogen så kunde du inte hålla dig :D

 

Hålla mig från vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Allriskförsäkring är ett utökat skydd i hemförsäkringen som gäller när du själv har skadat dina egna saker eller tappat bort dem. Dvs det utgår ingen ersättning om din apparat går sönder av sig självt.

...

Garanti är tillverkarens åtaganden om apparaten går sönder av sig självt, men inte om du har sönder det. Dessutom utan bevisbörda som vid reklamationsrätten. Reklamationsrätten måste du bevisa att skadan var ursprunglig. Vilket inte är samma sak. Men detta är en bedömningssport värre än konståkning.....

...

Ursprungligen användes begreppet drulleförsäkring om den del i hemförsäkringen som heter ansvarsförsäkring och som skyddar försäkringstagaren gentemot tredje part. Dvs om du har sönder något för någon annan eller blir skadeståndsskyldig. Utan hemförsäkring kan man faktiskt om man har maximal otur bli skuldsatt hela livet.

 

Helt rätt och många gånger räcker detta som skydd och då är Apple Care onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Redigerat. Det hann komma svar emellan som gjorde inlägget överflödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör Apples verkstäder när de måste reparera något? Byter de mer än nödvändigt då? Kanske rentav hela innanmätet? :fundersam:

 

Om det gäller datorer reparera dom så mycket som möjligt.

Telefoner så byter dom ut enheterna mot "refurbished" om det bara gäller batteri eller skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag försökte ha en civiliserad diskussion men du ville något annat.

 

Berätta, på vilket sätt försökte du mer än jag föra en civiliserad diskussion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

 

....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie och Lappen får gärna använda PM-funktionen om ni vill reda ut saker sins emellan. Så vi slipper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...