Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro med Touch Bar får bottenbetyg ur reparationssynpunkt


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Ollie och Lappen får gärna använda PM-funktionen om ni vill reda ut saker sins emellan. Så vi slipper.

 

 

Du kan vara lugn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om det gäller datorer reparera dom så mycket som möjligt.

Telefoner så byter dom ut enheterna mot "refurbished" om det bara gäller batteri eller skärm.

 

Gällande iPhone så är det mest bara batterier, högtalare, samtalshögtalare och kameror som kan och får bytas hos vanliga Service Providers.

Skärmproblem innebär att telefonerna måste skickas till Apples verkstäder i Holland och Tjeckien.

Väldigt många problem innebär att en utbytesenhet beställs och telefonen byts ut helt enkelt men mer och mer ser vi att telefonerna måste skickas till Apples egna verkstäder i Holland/Tjeckien för felsökning med reparation eller utbyte till följd istället för att få beställa en utbytesenhet direkt.

 

Vad gäller datorer så utförs all reparation hos Service Providers. Där skickas aldrig några datorer till Apple för reparation. Utbyte av hela datorer existerar nästan inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När det kommer till iPhone är det tydligen vanligt att de inte reparerar utan ger en utbytesenhet. Dessa är dock begagnade, men i nyskick. Ingen aning om vart de kommer ifrån men det finns säkert att läsa någonstans.

 

Fick det förklarat av en på MacForum i Göteborg att med en utbytesenhet menar de enhet där innehållet är nya delar (dvs. inte begagnade) men där saker som skruvar osv inte är nya då de inte är förbrukningsvara på samma vis som komponenterna i telefonen och det är därför de ses som nya!

Sedan om det stämmer eller inte är en annan fråga! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gällande iPhone så är det mest bara batterier, högtalare, samtalshögtalare och kameror som kan och får bytas hos vanliga Service Providers.

Skärmproblem innebär att telefonerna måste skickas till Apples verkstäder i Holland och Tjeckien.

Väldigt många problem innebär att en utbytesenhet beställs och telefonen byts ut helt enkelt men mer och mer ser vi att telefonerna måste skickas till Apples egna verkstäder i Holland/Tjeckien för felsökning med reparation eller utbyte till följd istället för att få beställa en utbytesenhet direkt.

 

Vad gäller datorer så utförs all reparation hos Service Providers. Där skickas aldrig några datorer till Apple för reparation. Utbyte av hela datorer existerar nästan inte alls.

+ 1 Hade hoppats du skulle svara, som vet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Gällande iPhone så är det mest bara batterier, högtalare, samtalshögtalare och kameror som kan och får bytas hos vanliga Service Providers.

Skärmproblem innebär att telefonerna måste skickas till Apples verkstäder i Holland och Tjeckien.

Väldigt många problem innebär att en utbytesenhet beställs och telefonen byts ut helt enkelt men mer och mer ser vi att telefonerna måste skickas till Apples egna verkstäder i Holland/Tjeckien för felsökning med reparation eller utbyte till följd istället för att få beställa en utbytesenhet direkt.

 

Vad gäller datorer så utförs all reparation hos Service Providers. Där skickas aldrig några datorer till Apple för reparation. Utbyte av hela datorer existerar nästan inte alls.

Tack för bra svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör Apples verkstäder när de måste reparera något? Byter de mer än nödvändigt då? Kanske rentav hela innanmätet? :fundersam:

 

jag läste något intressant på våran systertidning i USA

 

The Week in Apple News: Refurbished iPhones for sale by Apple, Siri and PayPal, MacBook Pro sales, and more

 

 

 

 

SparaSpara

post-154-0-49322100-1479334575_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fick det förklarat av en på MacForum i Göteborg att med en utbytesenhet menar de enhet där innehållet är nya delar (dvs. inte begagnade) men där saker som skruvar osv inte är nya då de inte är förbrukningsvara på samma vis som komponenterna i telefonen och det är därför de ses som nya!

Sedan om det stämmer eller inte är en annan fråga! :)

 

Lustigt förklarat då Apple kräver att varenda skruv som avlägsnas i en iPhone vid reparation ska ersättas med nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något gör sönder inom 3-år gäller reklamationsrätten så att betala för Apple Care ger inga fördelar.

Du har två fördelar med Apple Care.

1. Du slipper göra troligt att felet var ursprungligt, vilket du måste göra med reklamationsrätten.

2. Du har tillgång till Apples telefonsupport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två fördelar med Apple Care.

1. Du slipper göra troligt att felet var ursprungligt, vilket du måste göra med reklamationsrätten.

2. Du har tillgång till Apples telefonsupport.

 

 

Det är sant men frågan är om det är värt det.

För mig skulle det ha varit pengar i sjön eftersom dom saker jag haft problem med har gått på garantin och utökad garanti (antireflex på skärmen som släppte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är sant men frågan är om det är värt det.

För mig skulle det ha varit pengar i sjön eftersom dom saker jag haft problem med har gått på garantin och utökad garanti (antireflex på skärmen som släppte)

Det var bättre förr, då ingick en version av TechTool i priset av Apple Care. Visserligen en något begränsad version, men i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant men frågan är om det är värt det.

 

 

Där är hela problematiken sammanfattad. Vill man ha både hängslen och livrem så skaffar man AC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Där är hela problematiken sammanfattad. Vill man ha både hängslen och livrem så skaffar man AC.

 

 

Så kan man nog sammanfatta det. Kan tänka mig att om man köper för sitt jobb och reser mycket så vill man ha den extra säkerhet AC ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så kan man nog sammanfatta det. Kan tänka mig att om man köper för sitt jobb och reser mycket så vill man ha den extra säkerhet AC ger.

 

Ungefär så. Jag ser gränsen för en sådan försäkring vid max 10% av inköpspriset, sen är det ocker på hög nivå. Elektronikvaruhusen försöker sälja merförsäkrningar som kostar 20-25% av varans pris. Det vill säga att jag har då betalt 6 varor när jag köpt 5....... mycket bra affärside´. Not.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...