Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alla borde se denna film och få gjort ett DNA-test....


Pocahontas

Rekommendera Poster

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Och vet alltså att DNA tester kan delas upp i sådana som endast undersöker ursprung och sådana som undersöker annat? Du vet också att det inte är möjligt att genomföra ett ursprungstest på ett sådant sätt att information om ditt DNA sprids eller används för andra syften?

Ja, på den första frågan.

 

Den andra frågan: Det är tekniskt möjligt att göra, men fullständigt osannolikt. Detta av flera skäl, bland annat lagliga, politiska och ekonomiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej i Sverige förekommer ju inget som någon som typ Snowden skulle kunna avslöja :whistling:

 

Ingen kan vara säker på att det inte missbrukas, svenskar är alldeles för godtrogna.

 

Men själv skulle jag vara intresserad av att göra ett test, nyfikenheten över mitt eget ursprung verkar vara starkare än rädslan för missbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Mitt släktforskande sträcker sig ned till mitten på 1600, och det är folk från norra Bohuslän, och Norra Halland, och från Älvsborg som är mina förfäder.

Men innan dess har man ingen susning, det fördes ju inga kyrkoböcker.

Så 500 års "svensk" bakgrund är ingenting historiskt settt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt släktforskande sträcker sig ned till mitten på 1600, och det är folk från norra Bohuslän, och Norra Halland, och från Älvsborg som är mina förfäder.

Men innan dess har man ingen susning, det fördes ju inga kyrkoböcker.

Så 500 års "svensk" bakgrund är ingenting historiskt settt.

Nej, men det fördes vapensköldar på riddarhuset med tillhörande genealogi! Så jag vet släktingar tillbaka till tidigt 1300-tal. Eftersom det handlade om adel. Innan dess fanns det ingen adel, som du väl såg kandidaten Lindström berätta om i den första delen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Ja, på den första frågan.

 

Den andra frågan: Det är tekniskt möjligt att göra, men fullständigt osannolikt. Detta av flera skäl, bland annat lagliga, politiska och ekonomiska.

Lagliga och politiska skäl, ja, men knappast ekonomiska. Vad tror du försäkringsbolag är villiga att betala för ett ordentligt analyserat DNA-prov?

 

Angående ämnet: Filmen i fråga är trams. Då det är allmänt känt* att vi människor är mer eller mindre identiska med vissa apor så är det uppenbart att vi är ganska nära besläktade med varandra.

 

*Undantaget vissa religiösa eller politiska stollar som kan betraktas som faktaresistenta (bra ord som någon använde tidigare i tråden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagliga och politiska skäl, ja, men knappast ekonomiska. Vad tror du försäkringsbolag är villiga att betala för ett ordentligt analyserat DNA-prov?

 

Tror du verkligen att Sveriges alla försäkringsbolag står i kö för att betala för DNA-testning av ett (ur deras synvinkel) slumpmässigt DNA-prov? Personen i fråga är förmodligen inte ens kund hos det enskilda bolaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Tror du verkligen att Sveriges alla försäkringsbolag står i kö för att betala för DNA-testning av ett (ur deras synvinkel) slumpmässigt DNA-prov? Personen i fråga är förmodligen inte ens kund hos det enskilda bolaget.

Varför begränsa sig till Sverige?

Nej, jag tror inte att de står i kö, men värdet på andra företag som använder information om människor som handelsvara (ex Google och Facebook) gör att jag misstänker att information om människors DNA är värdefull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Lite sent in i diskussionen, men detta ger ett annat perspektiv på saken...

 

post-66896-0-93494000-1465570543_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vet inte vad det har med tråden att göra men intressant att atomer har en nästan oändlig livslängd, undrar vad i atomen som bestämmer tidslängden? Man känner ju att nåt som kan existera nästan i oändlighet - det är ju extremt länge - borde ju lika lätt kunna existera i oändlighet, eller alla fall tills de slukas upp eller förintas av nåt annat. Om de har en livsperiod med en förintelse inbyggd betyder ju att de måste ha en nedbrytningsperiod eller nån form av inbyggt tidur som att energin tar slut efter 10 upphöjt till 35 år?

Dessutom vad händer med en atom som är hälften så gammal som det, börjar den tappa energin eller fungerar den 100% tills den dagen om 10 upphöjt till 35 inträder och då dö? Om det första borde man kunna detektera om man hade otroligt finstämda instrument att en guldklimp t ex bryts ner med tiden pyttelite av atomsönderfallet. Det kanske man redan kan? Det andra känns inte så rimligt.

Jag skulle nog utan att vara speciellt insatt på området men bara av logiska skäl sagda ovan tippa på att atomer har om de lämnas i fred oändlig livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Börja du med att fundera över hur stort talet 10^35 är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Orkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är man ställd om man måste kommentera nåt man inte läst kan man undra?? Du vill bara jävlas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Eller så har jag läst men du förstår inte vad jag menar. Vilket visserligen är mitt fel. Men det innebär inte att jag orkar förklara. Jag skulle hållt tyst och mitt första inlägg med bilden var inte ens riktat till dig. Så släpp det, jag är inte ute efter att jävlas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår vad du menade, men du hade nog/kanske inte förstått vad jag menade (vilket iofs kan ligga en delskuld på mig). Men om du inte är ute efter att jävlas får jag vara nöjd med det, det är ändå huvudsaken, så kan vi släppa detta å gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vet inte vad det har med tråden att göra men intressant att atomer har en nästan oändlig livslängd, undrar vad i atomen som bestämmer tidslängden? Man känner ju att nåt som kan existera nästan i oändlighet - det är ju extremt länge - borde ju lika lätt kunna existera i oändlighet, eller alla fall tills de slukas upp eller förintas av nåt annat. Om de har en livsperiod med en förintelse inbyggd betyder ju att de måste ha en nedbrytningsperiod eller nån form av inbyggt tidur som att energin tar slut efter 10 upphöjt till 35 år?

Dessutom vad händer med en atom som är hälften så gammal som det, börjar den tappa energin eller fungerar den 100% tills den dagen om 10 upphöjt till 35 inträder och då dö? Om det första borde man kunna detektera om man hade otroligt finstämda instrument att en guldklimp t ex bryts ner med tiden pyttelite av atomsönderfallet. Det kanske man redan kan? Det andra känns inte så rimligt.

Jag skulle nog utan att vara speciellt insatt på området men bara av logiska skäl sagda ovan tippa på att atomer har om de lämnas i fred oändlig livslängd.

Alla atomer är inte stabila, de delar sig eller slås samman och bildar andra atomer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det förstår jag, men de försvinner inte, förutom de som sönderfaller som försvinner lite grann, eller så menar de att alla atomer sönderfaller då efter en viss tid, 10 upphöjt 35 år. Det är det som jag har svårt förstå hur de räknar ut det, och räkna är en sak sen om det är med verklighet överensstämmande är en helt annan, då måste man ju betrakta en atom som är så gammal och se att den försvinner/dör, vilket ju man får vänta jädrigt länge på innan man kan se det. Tills bättre bevis uppträder tror jag inte på att alla atomer har en bestämd längsta livslängd på 10 upphöjt till 35 år, det är så extremt länge nästan oändligt så då kan de lika gärna ha oändlig livslängd. Jag tror inte de har inbyggd klocka i sig. Det är det jag menade för de som inte idkades läsa och förstå mig förut.

 

Men en annan sak som har direkt med detta att göra, det är svårt begripa hur elektronerna i en atom har energi att snurra runt så där i nästan eller i evighet, man undrar vad för sorts outtröttlig och (nästan) oändlig energi de har, undrar om de inte "suger" upp eller på nåt sätt får energi från nåt i universum vi ännu inte upptäckt? Tänker på typ gravitationsfältet som alla planeter å allting ligger i å badar liksom, den kraften eller vad det är kanske är det som driver elektronerna? Typ nåt eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om själen är gjord av atomer så har vi evigt liv.

Hur tänker du nu? Bara för att själva atomerna är (mer eller mindre) eviga så betyder det ju inte att det som byggts av atomer också är evigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om själen består av nåt helt annat av oss okänt kan den oxå vara evig, eller en chimär.

Det är ett himla stort "om". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...