Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överansträngd MBP?


kiplon

Rekommendera Poster

Fast problemet med fläkten kvarstår även med externa disken bortkopplad.

 

Med den ansluten så blir det, utöver fläkteländet, sirap när datorn jobbar tungt, men bara då. Precis som att datorn är inne o rotar och grejar runt inne i externa trots att inga filer där används, liksom lägger massa kraft på det alldeles i onödan. Jag antar det iaf, för externa surrar och jobbar hela tiden.

 

Vad mer vanlig användning så funkar allt snabbt o rappt. Och externa håller sig lugn.

 

Har iaf gjort en SMC-reset få se, har inte hunnit testa om det får fläktarna att lugna ner sig vid tungt jobb.

Nyare drivrutiner enligt länken jag postade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyare drivrutiner enligt länken jag postade?

Nja, har ju installerat kaptenen på den. Länken handlar om mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KOllade bilden i första inlägget.......

...

KOllade lite på WD-s supportsidor och den drivern verkar bara ha varit till för att hjälpa mot en bugg som i uppgraderingen till Maveriks kunde radera hela disken utan att ägaren visste.

...

Sen ser jag att det är en del problem med övergången till El Cap när det gäller WD-s diskar. Undrar om man ska köpa en hårddisk därifrån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt utröna om SMC-reseten gjorde någon skillnad.

 

Fläkten går igång, men kan iaf slippa segheten om jag har externa bortkopplad. Alltid något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-29 kl. 10.32.14.png

 

 

Fläkten gick på högvarv och jag klonade i rask fart, allt för att få fram den där sega eftersläpande med det jag gör. Men lyckades inte riktigt. Så fort jag släpper verktyget i LR för att ta skärmdumpen så minskar processorsbelastningen.

Om du kan ha så så aktivitetsfönstrets syns på skärmen samtidigt som du är i verktyget... Kör i Terminal:

screencapture -T 10 -t png -xmP ~/Desktop/__bild.png

# -xmP
# x = utan ljud
# m = main display
# P = öppnar i Förhandsvisning (antar att du vill beskära )

Från att du tryckt “Enter” har du 10 sekunder på dig att byta till verktyget igen, och rusningen blir då synlig i aktivitetsfönstret. Behöver du längre tid för att den skall rusa... öka 10 till 15-20 el nåt sånt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan ha så så aktivitetsfönstrets syns på skärmen samtidigt som du är i verktyget... Kör i Terminal:

screencapture -T 10 -t png -xmP ~/Desktop/__bild.png

# -xmP
# x = utan ljud
# m = main display
# P = öppnar i Förhandsvisning (antar att du vill beskära )

Från att du tryckt “Enter” har du 10 sekunder på dig att byta till verktyget igen, och rusningen blir då synlig i aktivitetsfönstret. Behöver du längre tid för att den skall rusa... öka 10 till 15-20 el nåt sånt. :crossfingers:

Vad exakt gör jag då?

Förstår att det är en skärmbild som ska tas? Tanken är alltså att jag gör någon ansträngande redigering samtidigt som aktivitetsfönstret syns på skärmen. Jobbar med redigeringen och vid lämpligt tillfälle trycker Enter så att kommandot aktiveras? Då tas skärmdumpen?

 

Har jag fattat rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt gör jag då?

Förstår att det är en skärmbild som ska tas? Tanken är alltså att jag gör någon ansträngande redigering samtidigt som aktivitetsfönstret syns på skärmen. Jobbar med redigeringen och vid lämpligt tillfälle trycker Enter så att kommandot aktiveras? Då tas skärmdumpen?

 

Har jag fattat rätt?

Ja, alltså om det sjunker/försvinner bara för du släpper verktyget... Det kommandot tar en skrämdump med fördröjning på 10sek, så du kan gå tillbaka in i LR och ta fram verktyget så det rusar igen. :) Enter avsåg terminalen, då du kör själva kommandot - därifrån har du 10 sek på dig att byta till det du vill skall vara s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om du kan ha så så aktivitetsfönstrets syns på skärmen samtidigt som du är i verktyget... Kör i Terminal:

screencapture -T 10 -t png -xmP ~/Desktop/__bild.png

# -xmP
# x = utan ljud
# m = main display
# P = öppnar i Förhandsvisning (antar att du vill beskära )

Från att du tryckt “Enter” har du 10 sekunder på dig att byta till verktyget igen, och rusningen blir då synlig i aktivitetsfönstret. Behöver du längre tid för att den skall rusa... öka 10 till 15-20 el nåt sånt. :crossfingers:

Fläkten rusar som bara den, däremot är den inte seg men inte heller så kvick som man kan tycka att 16 GB arbetsminne borde kunna ge. Viss fördröjning om än överkomligt liten.

Så fort jag slutar med bildredigeringen så tystnar fläkten.

post-67957-0-67520800-1458039946_thumb.png

 

Hoppas jag visar rätt vy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du vill visa hur mycket arbetsminne som används så visa Minne.

...

Macen blir inte snabbare med mer RAM-minne men det tar längre tid innan den knäar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du vill visa hur mycket arbetsminne som används så visa Minne.

...

Macen blir inte snabbare med mer RAM-minne men det tar längre tid innan den knäar.

Okej, får göra om det. Men det blir inte nu, ska iväg o greja så i morgon lägger jag ut en ny dump som kanske ger bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesanvändningen

 

 

post-67957-0-04833800-1458130813_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesanvändningen ser inte ut att vara ett problem. Växelfilen är liten och fin. Men du har en massa grejor aktiva samtidigt. Prova att stänga ner allt utom Lightroom och se om inte det blir skillnad. Aktivera sedan mer och mer och se om något speciellt gör att datorn känns seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesanvändningen ser inte ut att vara ett problem. Växelfilen är liten och fin. Men du har en massa grejor aktiva samtidigt. Prova att stänga ner allt utom Lightroom och se om inte det blir skillnad. Aktivera sedan mer och mer och se om något speciellt gör att datorn känns seg.

Jo, jag ser att jag har en hel del aktivt samtidigt. Men hur kan jag påverka det förutom att stänga ner webbläsaren? Adobes alla program är kopplade till LR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ser att jag har en hel del aktivt samtidigt. Men hur kan jag påverka det förutom att stänga ner webbläsaren? Adobes alla program är kopplade till LR.

Du kan stänga flikar i webbläsaren.

Bara att summera:

unt 697 MB

forum 383 MB

macworld 257 MB

facebook 228 MB

dagensmedicin 180 MB

adobe 176 MB (Denna kanske är on-linehjälp?)

500px 153 MB

youtube 112 MB

 

summa 2,1 GB

 

Hur räknar man komprimerat minne? Lägger man ihop det vanliga med det komprimerade?

 

I vilket fall så tar det CPU att komprimera minne. Så att stänga en flock med flikar i webbläsaren skulle nog hjälpa en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det... Den externa disken. Vad är det för filsystem på den? Testa med en annan, &/eller formatera den med ett annat filsystem och se om det bli ngn skillnad. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det... Den externa disken. Vad är det för filsystem på den? Testa med en annan, &/eller formatera den med ett annat filsystem och se om det bli ngn skillnad. :crossfingers:

Jo, fast jag jobbar inte med filerna på externa. Däremot är externa diskarna anslutna, vilket de alltid är så jag slipper bry mig om backupen görs kontinuerligt.

 

Nu är jag helt knäpp på det, vanlig bildredigering och fläktarna rusar och badbollen snurrar, allt sker i hack med fördröjning.

 

Ska prova ändå att mata ur diskarna, ibland inbillar jag mig att det funkar bättre då. Trots att jag inte aktiverar någon trafik externt <-> internt

 

post-67957-0-98369600-1458247857_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast jag jobbar inte med filerna på externa. Däremot är externa diskarna anslutna, vilket de alltid är så jag slipper bry mig om backupen görs kontinuerligt.

 

Nu är jag helt knäpp på det, vanlig bildredigering och fläktarna rusar och badbollen snurrar, allt sker i hack med fördröjning.

 

Ska prova ändå att mata ur diskarna, ibland inbillar jag mig att det funkar bättre då. Trots att jag inte aktiverar någon trafik externt <-> internt

 

attachicon.gif__bild.png

Har Facebook snott nästan en hel gig RAM för dig? ^_^ Prova stäng ner några program med så du får mer minne ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Facebook snott nästan en hel gig RAM för dig? ^_^ Prova stäng ner några program med så du får mer minne ledigt.

Problemet är att jag inte vilka? Jag kan ju tycka att jag borde kunna ha två flikar i Safari öppet? Med tanke på kapaciteten som ändå datorn har.

(stort steg för mig som brukar ha väldigt många flikar på gång samtidigt ;) )

 

Adobe Helper är det enda som jag tror inte behövs, resten av Adobeprogrammen är ju för LR och dem törs jag inte röra.

 

Nu har jag försökt köra en stund med samtliga externa utdragna, men så fort jag gör nåt i LR så börjar fläkten och badbollen. Tror jag blir knäpp... ;(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns rätt många sidor om Lightroom så jag... https://duckduckgo.com/?q=Lightroom+sluggish, så du verkar inte vara ensam om det i a f.

Ja, får kika där på länkarna om jag kan hitta något tips.

Vilket bekräftar mina misstankar om att det är mer ett problem med Adobes allt än vad det är med min dator.

 

Och isåfall så får man bara hoppas på att Adobe försöker göra något åt det med nån uppdatering, fix eller nåt.

 

Otroligt irriterande problem iaf. ;(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...