Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överansträngd MBP?


kiplon

Rekommendera Poster

MBP 17 tum, tidig 2011.

post-67957-0-13243300-1456733047_thumb.png

post-67957-0-59465400-1456733155_thumb.png

 

Som framgår av dumparna så borde den vara rätt kraftfull. Och det är den, den funkar finfint och känns väldigt rapp och bra på alla sätt. Ända tills jag sätter i gång och redigerar bilder i Lightroom.

Då blir den oerhört seg och fläkten rusar. Den blir så seg så man blir frustrerad om man exv håller på att klona något på en bild och måste invänta hela tiden på att datorn hänger med. Den där eftersläpningen av det man gör är oerhört irriterande.

 

Kör kontinuerligt underhåll med CMM och blåst bort damm ur fläktarna. Och allt borde vara juste. Och det är det ju, ända tills bildredigering görs.

 

post-67957-0-01165900-1456733656_thumb.png

 

Lagrar det mesta på externa diskar, förutom aktuella bildmappar som jag jobbar med i LR. Eftersom det funkar bäst att jobba med interna bilder än med externt lagda.

 

Försökte kolla hur mkt minne LR käkar när det jobbar. Och ser att utöver det LR använder så använder datorn väldigt mkt minne. Kan det vara orsaken? Och kan jag göra något åt det?

post-67957-0-81422700-1456733995_thumb.png

 

Eller finns det något annat jag kan göra så att den blir rappare i bildredigeringslägena? I övrigt så är den ju kanonsnabb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lust att ta en skärmdump över processorhanteringen när den känns seg?

 

 

Lust att ta en skärmdump över processorhanteringen när den känns seg?

Fläkten rusar o redigeringen segar och släpar efter, så ser det ut så här:

post-67957-0-43691700-1456735920_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är ju processerna som belastar processorn mest intressanta att se och inte de som belastar minst. ;)

En ny skärmdump sorterad efter högst processorbelastning tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är ju processerna som belastar processorn mest intressanta att se och inte de som belastar minst. ;)

En ny skärmdump sorterad efter högst processorbelastning tack.

post-67957-0-81564700-1456738443_thumb.png

 

 

Fläkten gick på högvarv och jag klonade i rask fart, allt för att få fram den där sega eftersläpande med det jag gör. Men lyckades inte riktigt. Så fort jag släpper verktyget i LR för att ta skärmdumpen så minskar processorsbelastningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimerat katalogen, stora preview´s etc?

ÄR de det här du menar?

 

post-67957-0-52491800-1456745557_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör ligga under menyn Allmänt.

Vet inte riktigt vad du frågar efter?

 

Under Allmänt, så säger det väl inte något av värde?

post-67957-0-26075100-1456746244_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker syns direkt. Du har en mängd chacheminne i Safari upptaget vilket släpper vid omstart av Safari. Det borde inte spela någon roll för RAM-minnet ser ut att räcka till. Men stäng av Safari och se om det blir bättre. Minimera så bara det nödvändigaste är igång.

...

md-worker

Det är spotlights indexeringsverktyg och den kan slöa ner datorn när den arbetar normalt. Om den hänger sig så är det som att åka med handbromsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker syns direkt. Du har en mängd chacheminne i Safari upptaget vilket släpper vid omstart av Safari. Det borde inte spela någon roll för RAM-minnet ser ut att räcka till. Men stäng av Safari och se om det blir bättre. Minimera så bara det nödvändigaste är igång.

...

md-worker

Det är spotlights indexeringsverktyg och den kan slöa ner datorn när den arbetar normalt. Om den hänger sig så är det som att åka med handbromsen.

Datorn är ju omstartad ett flertal ggr eftersom problemet inte är nytt, men nu är jag så trött på det och tycker att det är dags att försöka göra något åt det om det går.

 

Man kan ju tycka att den starka maskinen borde kunna rå med att både bildredigera och ha Safari öppet samtidigt i bakgrunden.

 

Har en försmak för att ha många flikar i gång samtidigt i webbläsaren, ska försöka hålla nere dem. Men jag vet redan nu att det inte kommer att hjälpa i någon större utsträckning.

 

Hur kan jag hantera Spotlights indexeringsverktyg på bästa sätt? För det här med handbromsen är en bra beskrivning på hur det känns när bildredigering pågår. Just precis så är det, med en otroligt irriterande eftersläpning vid varje manöver.

 

Vore det inte för bildredigeringslusten så hade jag inget problem. För datorn är i övrigt hur bra som helst. Men det var för just bildhantering som jag en gång skaffade den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du många externa hårddiskar eller nätverksdiskar anslutna?

Har man det kan Spotligt arbeta när den försöker indexera innehållet.

Det går att utesluta hårddiskar eller nätverksdiskar i Spotlight.

https://support.apple.com/kb/PH21902?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

 

 

 

Panelen Integritetsskydd

Förhindra att Spotlight söker i vissa platser: Klicka på lägg till-knappen IL_AddListItem_osx.png och leta sedan reda på den mapp eller hårddisk du vill utesluta. Du kan också dra mappar och hårddiskar till listan.

Ta bort en mapp eller hårddisk från uteslutningslistan: Markera mappen eller hårddisken och klicka på ta bort-knappen IL_DeleteListItem_osx.png.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du många externa hårddiskar eller nätverksdiskar anslutna?

Har man det kan Spotligt arbeta när den försöker indexera innehållet.

Det går att utesluta hårddiskar eller nätverksdiskar i Spotlight.

https://support.apple.com/kb/PH21902?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

 

Tack för tipset, det måste jag verkligen undersöka. Har tre externa diskar anslutna, varav en är en My Passport som liksom går in i aktivt läge när jag kör bildredigeringsprogrammet eftersom den innehåller kataloger med äldre bilder i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker syns direkt. Du har en mängd chacheminne i Safari upptaget vilket släpper vid omstart av Safari. Det borde inte spela någon roll för RAM-minnet ser ut att räcka till. Men stäng av Safari och se om det blir bättre. Minimera så bara det nödvändigaste är igång.

...

md-worker

Det är spotlights indexeringsverktyg och den kan slöa ner datorn när den arbetar normalt. Om den hänger sig så är det som att åka med handbromsen.

Du ser inte det för hon har inte valt att visa komprimerat minne i Aktivitetskontroll.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.512362/sa-fungerar-komprimerat-minne-i-109

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt analysera problemet lite mera.

Om jag matar ut My Passportdisken så orkar iaf bildredigeringsprogrammen jobba relativt bra. Helt okej.

Går inte att den disken är ansluten då segar det direkt.

Fläkten rusar oavsett extern disk eller ej, så fort jag gör nåt tyngre jobb.

 

Startade om Finder för det verkar som att det jobbar hela tiden och stjäl kraft. Men det gjorde ingen skillnad.

Gick in i Spotlight och la till My Passport som inte sökbar. Men ingen skillnad, därför matar jag istället ut den disken.

 

Övriga externa diskar stör inte.

 

Så länge jag inte har My Passportdisken ansluten så funkar det alltså, men fläkten rusar oavsett vid alla tyngre jobb. Riktigt rusar på högvarv så man tror att datorn ska säcka ihop.

 

Nu är det så att eg den största delen av min bildbibbla ligger på My Passport, endast årets och fjolårets bilder har jag internt. Beroende på platsbrist helt enkelt.

Så det blir ett litet helsike om jag får för mig att jobba med någon äldre bild, då kommer jag att bli tokig tror jag.

 

Mitt upp i alltihop så uppgraderade jag till El Capitan i tanke att det på något mystiskt sätt skulle få fläkten att lugna sig, vilket den ju förstås inte gjorde. Hade Mavericks förut. Men El capitan verkar i övrigt bra så den uppgraderingen gjorde inget. Och har ju kaptenen på en annan dator redan, så det var väl dags....

 

Absolut största problemet är alltså rusande fläkt på högvarv så fort jag gör nåt tyngre. Näst största problemet är att jag säkert någon gång vill göra nåt med någon äldre bild och då måste ha My Passport ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en större intern SSD som rymmer hela bildbibblan är inget alternativ?

Hur ansluts My Passport? USB? FW? TB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en större intern SSD som rymmer hela bildbibblan är inget alternativ?

Hur ansluts My Passport? USB? FW? TB?

Jo, större intern SSD har jag lurat på länge..... men önskelistan är lång.

För det vore ju det allra bästa att ha allt internt och ha de externa till enbart backup.

MP ansluts med TB, så hastigheten med överföringen ska inte vara något större problem.

 

Men jag får känslan av att trots att jag inte har någon bildkatalog på MP eller har något öppnat från MP så ligger det och söker hela tiden i den. Därav, tänker jag, som systemet blir så ansträngt när jag samtidigt jobbar tungt med något. Och trots att jag avaktiverat Spotlight från MP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara att den externa disken inte lirar fullt ut med din Mac. Hittade denna:

"WD Drive Manager needs to be updated on Mac OSX 10.9.X (Mavericks)"

 

http://support.wdc.com/KnowledgeBase/answer.aspx?ID=11005

Är därför det alltid är bättre att köpa ett löst tomt chassi och stoppa i den disken man vill ha, istället för en färdig lösning. :crossfingers:Blir oftast billigare med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är därför det alltid är bättre att köpa ett löst tomt chassi och stoppa i den disken man vill ha, istället för en färdig lösning. :crossfingers:Blir oftast billigare med.

Nja.... du får två bitar som inte är anpassade till varandra. Varför skulle det alltid vara bättre? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast problemet med fläkten kvarstår även med externa disken bortkopplad.

 

Med den ansluten så blir det, utöver fläkteländet, sirap när datorn jobbar tungt, men bara då. Precis som att datorn är inne o rotar och grejar runt inne i externa trots att inga filer där används, liksom lägger massa kraft på det alldeles i onödan. Jag antar det iaf, för externa surrar och jobbar hela tiden.

 

Vad mer vanlig användning så funkar allt snabbt o rappt. Och externa håller sig lugn.

 

Har iaf gjort en SMC-reset få se, har inte hunnit testa om det får fläktarna att lugna ner sig vid tungt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.... du får två bitar som inte är anpassade till varandra. Varför skulle det alltid vara bättre? :huh:

Inte anpassade..? Tomma chassin är ju bara “kontakten” mot USB så man kan haka på en disk. Finns inget konstigt med det. USB-generic. Ja, alltid bättre på så sätt att man har dels ett större utbud då man kan vilken disk man vill. Och som i det här fallet, allt man slipper ev drivdutiner för de har hittat på något med lösningen. Den kommer väl med X antal andra funktioner de lagt in, har jag för mig - ngt som inte ett vanligt tomt chassi har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte anpassade..? Tomma chassin är ju bara “kontakten” mot USB så man kan haka på en disk. Finns inget konstigt med det. USB-generic. Ja, alltid bättre på så sätt att man har dels ett större utbud då man kan vilken disk man vill. Och som i det här fallet, allt man slipper ev drivdutiner för de har hittat på något med lösningen. Den kommer väl med X antal andra funktioner de lagt in, har jag för mig - ngt som inte ett vanligt tomt chassi har.

Jag ifrågasatte inte om det var bra. Jag ifrågasatte om det alltid var bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...