Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdaterade till Yosemite, nu blinkar ikonerna


insideout

Rekommendera Poster

 

Tack, har redan provat att slänga plist, men det hjälpte inte. Men skall prova at slänga plist.lockfile också så fort findern går att använda.

 

En liten not i sammanhanget är att det är ingen ide att köra Verify disk permission. Gå direkt på Repair. Sen blir det alltid en massa filer och det är inget att bry sig i. Kör en gång och var glad. Sen blir det alltid några filer kvar. Känd bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

nu har jag inte läst igenom hela tråden så jag kanske upprepar något som någon annan redan sagt...men det låter som "blinkande ikoner" är findern som kraschar och startar om...och då även "bygger om" ikonerna på skrivbordet när den startat upp igen.

om det är findern som kraschar så kan det vara någon fil som ligger på skrivbordet eller någon plug in till findern som är problemet. rensa och avaktivera allt så findern och skrivbordet är rent och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter från höften.

Hittade det här. Någon som är insatt kanske kan förklara:

 

Solution

This occurs due to an issue with the dynamic linker, a system-level mechanism which OS X uses to help applications launch more quickly. To resolve this issue, you need to use the command line to reset the dynamic linker cache. You must be either the computer's owner or a user who has been given administrative rights; restricted users cannot perform these steps.

  1. Open the Terminal app.
  2. Type: sudo update_dyld_shared_cache -force
  3. Press Return.
  4. When prompted, enter your OS X user password, and press Return.
  5. Wait until the text prompt returns, at which point the process will be complete.
  6. Restart the computer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att installera om Yosemite. Det kan ju ha hänt något under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte läst igenom hela tråden så jag kanske upprepar något som någon annan redan sagt...

Hur vore det om du läste innan du svarade.......? Det är väl det minsta man kan begära. Tänk om du själv hade en fråga och folk bara svarade utan att läsa.....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att installera om Yosemite. Det kan ju ha hänt något under installationen.

Man skulle kunna prova att göra en ny användare med... Är det blinkfritt då så är det ngt som ligger i dina inställningar ... fortsätter det blinka är det i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vore det om du läste innan du svarade.......? Det är väl det minsta man kan begära. Tänk om du själv hade en fråga och folk bara svarade utan att läsa.....?

om folk gav mig ett förslag på en lösning som eventuellt löser mitt problem skulle jag bara vara glad. annars skulle jag ignorera inlägget och gå vidare med livet.

 

trist om du känner dig personligt förolämpad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..en googling gav ju bara att Stuffit och Google drive var möjliga kandidater till det här problemet. Du har rätt många program som körs. Du kan inte prova med att dra ned antalet program som startas vid uppstart och se om problemet försvinner?

 

Har varken stuffit eller google drive.

 

När jag går in på login items, är det tomt där, antar att det betyder att allt som går att stänga av vid uppstart är avstängt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag skjuter från höften.

Hittade det här. Någon som är insatt kanske kan förklara:

 

Solution

This occurs due to an issue with the dynamic linker, a system-level mechanism which OS X uses to help applications launch more quickly. To resolve this issue, you need to use the command line to reset the dynamic linker cache. You must be either the computer's owner or a user who has been given administrative rights; restricted users cannot perform these steps.

  1. Open the Terminal app.
  2. Type: sudo update_dyld_shared_cache -force
  3. Press Return.
  4. When prompted, enter your OS X user password, and press Return.
  5. Wait until the text prompt returns, at which point the process will be complete.
  6. Restart the computer.

 

 

 

Läste i tråden, verkade påminna om mitt fel, körde detta kommando i Terminalen, men fastnade när jag ombads skriva in user-password, då jag inte har något tryckte jag bara enter, men det fungerade inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej insideout,

 

Störigt problem. Gjorde du "ren" installation av Yose?

 

Nej

 

Prova att installera om Yosemite. Det kan ju ha hänt något under installationen.

 

Ja, kanske får göra det.

 

 

nu har jag inte läst igenom hela tråden så jag kanske upprepar något som någon annan redan sagt...men det låter som "blinkande ikoner" är findern som kraschar och startar om...och då även "bygger om" ikonerna på skrivbordet när den startat upp igen.

om det är findern som kraschar så kan det vara någon fil som ligger på skrivbordet eller någon plug in till findern som är problemet. rensa och avaktivera allt så findern och skrivbordet är rent och se om det hjälper.

 

 

Jo, det verkar vara något sådant

 

 

Man skulle kunna prova att göra en ny användare med... Är det blinkfritt då så är det ngt som ligger i dina inställningar ... fortsätter det blinka är det i systemet.

 

 

Ja, detta skall jag prova, tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna prova att göra en ny användare med... Är det blinkfritt då så är det ngt som ligger i dina inställningar ... fortsätter det blinka är det i systemet.

 

 

Har provat detta nu, blinkar fortfarande på de nya användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget password? Man uppmanas att skapa ett när man installerat systemet.

:fundersam:

 

Jag säger: Installera om på nytt, helst rent. Jobbigt och tidsödande, men jag tror det lönar sig i längden. Jag gör så vid uppdatering till helt nytt system.

r är bra ledning. (Tack till Kiwi.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om folk gav mig ett förslag på en lösning som eventuellt löser mitt problem skulle jag bara vara glad. annars skulle jag ignorera inlägget och gå vidare med livet.

 

trist om du känner dig personligt förolämpad.

Inte alls förolämpad. Men om du inte har läst, kan ju ditt tips redan vara prövat och det blir bara onödigt. Det är nonchalant mot trådskaparen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du istallerat typsnitt? Korrupta typsnitt kan röra runt rejält.

Om inget annat så kolla de du har i Typsnittsbok. Man kan köra ett test på dem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så att du har nått gammalt PPC-skrivet program liggandes kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du istallerat typsnitt? Korrupta typsnitt kan röra runt rejält.

Om inget annat så kolla de du har i Typsnittsbok. Man kan köra ett test på dem där.

 

Nej, har inte installerat några typsnitt

 

Inget password? Man uppmanas att skapa ett när man installerat systemet.

:fundersam:

 

Jag säger: Installera om på nytt, helst rent. Jobbigt och tidsödande, men jag tror det lönar sig i längden. Jag gör så vid uppdatering till helt nytt system.

r är bra ledning. (Tack till Kiwi.)

 

Något som jag helst undviker, av många skäl.

 

 

Inte så att du har nått gammalt PPC-skrivet program liggandes kvar

 

Hur kan jag kolla det? Och hur åtgärdar jag detta? Denna dator är från sent 2012

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort en ominstallation, och gjort alla uppdateringar som går.

 

Blinkar fortfarande.

 

Väldigt frustrerande, Yosemite verkar vara ett topp OSX...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör en ominstallation av Yosemite så får du en ny systemmapp, och det har du gjort så det är inte Yosemite som är problemet riktigt. Om formaterar hårddisken, installerar Yosemite på nytt och sedan läser in din TimeMachine-hårddisk så är det i praktiken samma som att ominstallera systemet utan att formatera hårddisken.. Jag tror att det är något bland dina filer och program som stör, men det är ju svårt att veta vad så här.

Det kan ju också handla om ett hårdvarufel... Blinkningar tyder på grafiken, grafikkortet.. som använder minnet. En vild chansning - ta ur minnena och sedan stoppa in dem igen...

Men eftersom det fungerade för dig när du körde säker start så tror jag inte det är hårdvaran.. Utan jag tror på ngt program du har som är inkompatibelt och som körs igång i uppstart..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar jag kom ihåg vad jag gjorde för att fixa samma problem när jag hade det. Jag tror jag gjorde en ren installation och sen återinstallerade allt. Alltså inte en ominstallation ovanpå befintlig eller återskapning från backup.

 

Men hursomhelst är du inte ensam om problemet, men orsakerna verkar variera. mest verkar det kopplat till olika lagringstjänster, Google Drive, Dropbox, Copy

 

https://copy.zendesk.com/entries/37305618-Mavericks-10-9-1-Flashing-Desktop-icons-and-finder-reset

 

eller som här, DollyDrive:

 

https://discussions.apple.com/thread/6603387

 

Jag hittade även en tråd där problemet berodde på korrupt .DS_store fil:

 

http://www.macambulance.co.uk/mac-os-finder-stuck-crash-loop/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du gör en ominstallation av Yosemite så får du en ny systemmapp, och det har du gjort så det är inte Yosemite som är problemet riktigt. Om formaterar hårddisken, installerar Yosemite på nytt och sedan läser in din TimeMachine-hårddisk så är det i praktiken samma som att ominstallera systemet utan att formatera hårddisken.. Jag tror att det är något bland dina filer och program som stör, men det är ju svårt att veta vad så här.

 

Det kan ju också handla om ett hårdvarufel... Blinkningar tyder på grafiken, grafikkortet.. som använder minnet. En vild chansning - ta ur minnena och sedan stoppa in dem igen...

 

Men eftersom det fungerade för dig när du körde säker start så tror jag inte det är hårdvaran.. Utan jag tror på ngt program du har som är inkompatibelt och som körs igång i uppstart..

 

 

 

Ja, verkar ju vara själva Yosemite som inte är kompatibelt med Logic X. Men skumt att findern crashar hela tiden vid uppstart, då Logic X-programmet inte ens är igång?

 

Jag önskar jag kom ihåg vad jag gjorde för att fixa samma problem när jag hade det. Jag tror jag gjorde en ren installation och sen återinstallerade allt. Alltså inte en ominstallation ovanpå befintlig eller återskapning från backup.

 

Men hursomhelst är du inte ensam om problemet, men orsakerna verkar variera. mest verkar det kopplat till olika lagringstjänster, Google Drive, Dropbox, Copy

 

https://copy.zendesk.com/entries/37305618-Mavericks-10-9-1-Flashing-Desktop-icons-and-finder-reset

 

eller som här, DollyDrive:

 

https://discussions.apple.com/thread/6603387

 

Jag hittade även en tråd där problemet berodde på korrupt .DS_store fil:

 

http://www.macambulance.co.uk/mac-os-finder-stuck-crash-loop/

 

Har avinstallerat drop box och har ingen annan lagringstjänst igång, inte vad jag vet i alla fall.

 

 

Logic Pro - många har haft problem med det och Yosemite

https://discussions.apple.com/docs/DOC-7531

Hmm, illa illa. Har inte Time Machine. Går inte att bara installera Maverick på Yosemite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade en MacBook 2011 med utmärkt resultat :)
Efter att ha studerat vad folk klagat på så verkar det vara udda 3:epartsprogram som stökat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Macbook fungerar utmärkt med Yosemite, jag körde Mavericks innan och Mountain Lion innan dess och så... Så Yosemite fungerar. Det är något annat som stökar till det, mycket troligt ett tredjepartsprogram eller tillägg som är inkompatibelt med Yosemite.

En lösning är att rensa hela hårddisken och installera Yosemite och sedan installera varje program för sig och hämta in ens tidigare dokument. Inte hämta in en tidigare säkerhetskopia för om det är ett tredjepartsprogram eller tillägg så finns risken att man installerar det igen om man hämtar in en säkerhetskopia...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clean instal brukar lösa det mesta -Är det något program som krånglar så tar jag bort det med AppCleaner så alla småfiler åker med ut och installerar på nytt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...