Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdaterade till Yosemite, nu blinkar ikonerna


insideout

Rekommendera Poster

Uppdaterade till Yosemite, nu "blinkar" ikonerna på skrivbordet (De är synliga i 3 sekunder, därefter försvinner de i en sekund, och därefter dyker de återigen upp i 3 sekunder).

 

Vad har hänt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Återkommer felet efter omstart?

Återkommer felet efter en säker start följt av en vanlig start?

 

Ja, har gjort många omstart.

 

Kan inte heller öppna utforskaren. När jag klickar på den, öppnas den som hastigast, för att sedan försvinna.

 

Hur gör man säker start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner skift vid uppstart, logga in

Starta sedan om datorn som vanligt igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startat i säkert läge, då slutade blinkandet, och det gick att gå in i utforskaren.

 

Startade som vanligt, då återkom blinkandet. Och ett popup-fönster som säger "The last time you opened Finder, it unexpectedly quit while reopening windows. Do you want to try to reopen its windows again." Och spelar ingen roll om jag väljer ja eller nej. Fönstret försvinner för att sedan dyka upp på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utforskaren? Är det ett program du installerat? Testa att avinstallera och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utforskaren? Är det ett program du installerat? Testa att avinstallera och se om det hjälper.

TS är väl en Windows-människa som gått över till den ljusa sidan och inte hunnit lära sig att Utforskarens motsvarighet heter Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS är väl en Windows-människa som gått över till den ljusa sidan och inte hunnit lära sig att Utforskarens motsvarighet heter Finder.

 

 

 

Nej, jag kallar den finder i vanliga fall, då jag kör engelsk version, men trodde det hette utforskare på svenska.

 

Utforskaren? Är det ett program du installerat? Testa att avinstallera och se om det hjälper.

 

 

Nej, har inte installerat något nyligen, förutom just Yosemite.

 

Lät datorn stå på , och efter någon timme slutade det blinka. Tänkte att det sedan löst sig, men idag när jag öppnade upp datorn, så började allt återblinka.

 

Extremt frustrerande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att slänga inställningsfilen för Finder. Här finns pedagogiska instruktioner:

 

http://mandarapte.com/apple/reset-macintoshs-osx-finder-app-troubleshoot-finder-issues-deleting-its-preferences/

 

 

Testade detta i säkert läge, då det var omöjligt att gå in i findern i vanlig uppstart.

 

Men det hjälpte inte.

 

Även i säkert läge uppför sig findern inte helt ok (även om den då i alla fall hjälpligt går att använda). När jag exempelvis scrollar genom programfoldern flimrar ikonerna väldigt mycket, vilket de inte skall göra i vanliga fall.

 

Men som sagt, i vanligt uppstart blinkar ikonerna non- stop, och findern går inte att använda överhuvudtaget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har inte Maverick, har Yosemite, men detta kanske är nära sanningen trots allt, men jag vet inte om jag har google-drive, tror inte det, inget jag använder medvetet i alla fall. Däremot har jag dropbox installerat

 

Hade inte detta problemet när jag körde maverick, men när jag uppdaterade till Yosemite fick jag detta problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har inte Maverick, har Yosemite, men detta kanske är nära sanningen trots allt, men jag vet inte om jag har google-drive, tror inte det, inget jag använder medvetet i alla fall. Däremot har jag dropbox installerat

 

Hade inte detta problemet när jag körde maverick, men när jag uppdaterade till Yosemite fick jag detta problem

Mavericks och Yosemite är ganska lika och fungerar en lösning på den ena är risken stor att den fungerar på den andra. Men det var mest en chansning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mavericks och Yosemite är ganska lika och fungerar en lösning på den ena är risken stor att den fungerar på den andra. Men det var mest en chansning.

 

Ok, efter någon timme, så slutade findern och ikonerna att blinka, och då gick findern att använda igen.

 

Just vid uppstart och någon timma framåt blinkar ikonerna, regelbundet, de syns 3 sekunder, försvinner 1 sekund, för att därefter synas i 3 sekunder, för att sedan försvinna, osv. Under denna tid går datorn inte att använda överhuvudtaget.

 

Efter någon timma, så slutar ikonerna och blinka, och findern återgår då som vanligt, och går då att använda.

 

Vad händer??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, efter någon timme, så slutade findern och ikonerna att blinka, och då gick findern att använda igen.

 

Just vid uppstart och någon timma framåt blinkar ikonerna, regelbundet, de syns 3 sekunder, försvinner 1 sekund, för att därefter synas i 3 sekunder, för att sedan försvinna, osv. Under denna tid går datorn inte att använda överhuvudtaget.

 

Efter någon timma, så slutar ikonerna och blinka, och findern återgår då som vanligt, och går då att använda.

 

Vad händer??

FAttar ingenting. Prova att slänga inställningsfilen com.apple.finder.plist Hittas i Huset/Bibliotek/Preferences

Plist-filer kan man slänga utan problem. De kan bli korrupta och återskapas vid omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är ett program som körs vid uppstart och som inte är kompatibelt med Yosemite.. För Yosemite är kompatibelt med den datorn och ska inte ge några sådana problem. Du säger att du när du startade i säker start så var det inget blinkande med en gång, men när du startade som vanligt igen så återkom blinkandet. Säker start innebär att datorn startas utan systemtillägg och med så "naket" system som möjligt, eftersom det fungerar i säker start så är det inte Yosemite som problemet ligger, utan det ligger i något extra program, något tillägg, något som något externt program har skapat... Frågan är vilket detta program är... Gör en skärmavbildning av aktivitetskontrollen och lägg upp här så får vi se vad som finns i datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAttar ingenting. Prova att slänga inställningsfilen com.apple.finder.plist Hittas i Huset/Bibliotek/Preferences

Plist-filer kan man slänga utan problem. De kan bli korrupta och återskapas vid omstart.

 

 

Har redan provat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är ett program som körs vid uppstart och som inte är kompatibelt med Yosemite.. För Yosemite är kompatibelt med den datorn och ska inte ge några sådana problem. Du säger att du när du startade i säker start så var det inget blinkande med en gång, men när du startade som vanligt igen så återkom blinkandet. Säker start innebär att datorn startas utan systemtillägg och med så "naket" system som möjligt, eftersom det fungerar i säker start så är det inte Yosemite som problemet ligger, utan det ligger i något extra program, något tillägg, något som något externt program har skapat... Frågan är vilket detta program är... Gör en skärmavbildning av aktivitetskontrollen och lägg upp här så får vi se vad som finns i datorn..

 

 

Ja, låter rimligt.

 

http://www.bilddump.se/bilder/20150108150342-171.99.141.161.png

 

 

http://www.bilddump.se/bilder/20150108150249-171.99.141.161.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bifoga skärmdumpar i jpg så att de syns här.

 

 

använd denna funktion

post-113-0-66256600-1420731152_thumb.jpg

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är ett program som körs vid uppstart och som inte är kompatibelt med Yosemite.. För Yosemite är kompatibelt med den datorn och ska inte ge några sådana problem. Du säger att du när du startade i säker start så var det inget blinkande med en gång, men när du startade som vanligt igen så återkom blinkandet. Säker start innebär att datorn startas utan systemtillägg och med så "naket" system som möjligt, eftersom det fungerar i säker start så är det inte Yosemite som problemet ligger, utan det ligger i något extra program, något tillägg, något som något externt program har skapat... Frågan är vilket detta program är... Gör en skärmavbildning av aktivitetskontrollen och lägg upp här så får vi se vad som finns i datorn..

 

 

Ja det kanske kan vara något sådant, kan du se något?

 

Provar igen med skärmavbilding.

post-76914-0-14440100-1420780354_thumb.png

post-76914-0-84205000-1420780369_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startat i säkert läge, då slutade blinkandet, och det gick att gå in i utforskaren.

 

Startade som vanligt, då återkom blinkandet. Och ett popup-fönster som säger "The last time you opened Finder, it unexpectedly quit while reopening windows. Do you want to try to reopen its windows again." Och spelar ingen roll om jag väljer ja eller nej. Fönstret försvinner för att sedan dyka upp på nytt.

När man startar med säker start så startar den upp utan några tillägg, och lite annat avstängt med.

 

Det verkar vara Finder som krashar. Och eftersom det är var 3'e minut som du sa, så är det nåt som går/körs på intervall som orsakar det.

 

En test kan vara att slänga pref-filen för Finder.

 

I ~/Library/Preferences ("~" = hemfoldern). Leta upp:

  • com.apple.finder.plist
  • com.apple.finder.plist.lockfile

Dra ut de båda filerna på skrivbordet och starta om - så skapas nya automatiskt.

 

- - -

 

"The last time you opened Finder, it unexpectedly quit while reopening windows.

“while reopening windows” ... Innan du startar om. Avsluta alla program* som går (inte bara stäng fönstren), och stäng ner ev öppna Finder-fönster. Om det slutar blinka då, så kan du ha lite koll på om det börjar igen... vilket program du öppnat som orsakar det.

 

* Stäng även av Dropbox om du har det igång

 

En annan sak, om du precis uppdaterat. Kolla/reparera disken och rättigheterna. Det gör du med Diskverktyget (finns i verktygsmappen). Är bra att alltid göra efter uppgraderingar.

 

- - -

 

Om det forts... I verktygsmappen - öppna programmet Console och scrolla ner till slutet där. När det blinkar till borde det dyka upp lite rade i loggen som kan ge en hint om vad som sker och vad som orsakar det. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man startar med säker start så startar den upp utan några tillägg, och lite annat avstängt med.

 

Det verkar vara Finder som krashar. Och eftersom det är var 3'e minut som du sa, så är det nåt som går/körs på intervall som orsakar det.

 

En test kan vara att slänga pref-filen för Finder.

 

I ~/Library/Preferences ("~" = hemfoldern). Leta upp:

  • com.apple.finder.plist
  • com.apple.finder.plist.lockfile

Dra ut de båda filerna på skrivbordet och starta om - så skapas nya automatiskt.

 

- - -

 

“while reopening windows” ... Innan du startar om. Avsluta alla program* som går (inte bara stäng fönstren), och stäng ner ev öppna Finder-fönster. Om det slutar blinka då, så kan du ha lite koll på om det börjar igen... vilket program du öppnat som orsakar det.

 

* Stäng även av Dropbox om du har det igång

 

En annan sak, om du precis uppdaterat. Kolla/reparera disken och rättigheterna. Det gör du med Diskverktyget (finns i verktygsmappen). Är bra att alltid göra efter uppgraderingar.

 

- - -

 

Om det forts... I verktygsmappen - öppna programmet Console och scrolla ner till slutet där. När det blinkar till borde det dyka upp lite rade i loggen som kan ge en hint om vad som sker och vad som orsakar det. :crossfingers:

Tack, har redan provat att slänga plist, men det hjälpte inte. Men skall prova at slänga plist.lockfile också så fort findern går att använda. Just nu blinkar ikonerna och findern går inte att använda, men efter någon timma så brukar den sluta blinka. Då skall jag prova.

Det blinkar var tredje sekund, inte var tredje minut.

Finder-fönstret går inte att öppna, utan när "while reopening windows" meddelandet ploppar upp, så stängs finderfönstret automatiskt. Det blinkar redan från start då jag inte har några program igång. De program som finns vid start är de som jag tagit en skärmdump i ovan inlägg.

 

Körde verify disk permission, en sjuk lång lista ploppade upp, tydligen en massa fel, så jag reparerade disk permission. Sedan körde jag repair disk då något tydligen var skadat där också
Körde omstart, men det blinkar fortfarande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..en googling gav ju bara att Stuffit och Google drive var möjliga kandidater till det här problemet. Du har rätt många program som körs. Du kan inte prova med att dra ned antalet program som startas vid uppstart och se om problemet försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...