Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bugg när man högerklickar i Pages


redmac

Rekommendera Poster

Alix, här har du faktiskt fel.

Vi har meningen

Jag heter Kalle.

Högerklickar du på början av "heter" så blir det markerat, även i Textredigaren. Precis som det görs i Pages m fl. Högerklickar du på "h" så blir hela ordet "heter" markerat. Jag har testat det flera gånger i Textredigaren, så det händer ju. Ändå påstår du att jag har fel... "heter" markeras även om du klickar strax före "h".. Men om du klickar i mellanrummet, alltså mellan "g h" så blir inte "heter" markerat utan det är mellanrummet som blir markerat. Så fungerar det i Textredigaren, Pages med flera.

Prova själv. Lägg textmarkören (den som blinkar) i början av meningen och sedan högerklickar du på "h" i "heter". Ordet markeras.

Prova i Textredigaren, prova i Pages. Precis samma beteende.

Högerklick i början av ordet markerar det ordet. Precis det som jag har skrivit, det stämmer!

Högerklick på mellanrummet markerar mellanrummet, så där klistrar du in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, här har du faktiskt fel.

 

Vi har meningen

 

Jag heter Kalle.

 

Högerklickar du på början av "heter" så blir det markerat, även i Textredigaren. Precis som det görs i Pages m fl. Högerklickar du på "h" så blir hela ordet "heter" markerat. Jag har testat det flera gånger i Textredigaren, så det händer ju. Ändå påstår du att jag har fel... "heter" markeras även om du klickar strax före "h".. Men om du klickar i mellanrummet, alltså mellan "g h" så blir inte "heter" markerat utan det är mellanrummet som blir markerat. Så fungerar det i Textredigaren, Pages med flera.

Prova själv. Lägg markören i början av meningen och sedan högerklickar du på "h" i "heter". Ordet markeras.

 

Prova i Textredigaren, prova i Pages. Precis samma beteende.

 

Högerklick i början av ordet markerar det ordet. Precis det som jag har skrivit, det stämmer!

 

Okej, mer exakt då: om jag står med markören precis före ordet, så här:

 

|Kalle

 

så får jag upp en meny som inte markerar ordet. Se mina dumpar ovan.

 

Detta beteende är inte möjligt i Pages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du pratar om att markera textmarkören, och ja det är inte möjligt i Pages och du kan markera den i Textredigeraren genom att högerklicka på den, men det som jag pratar om och har beskrivit det är samma i Pages och Textredigeraren. Om du klickar i början av ordet och har textmarkören där i Textredigeraren så markeras ordet om du högerklickar och missar textmarkören utan klickar på början av ordet. För att det du skriver ska fungera så måste man klicka exakt på textmarkören för att den ska aktiveras. Högerklickar du på första bokstaven i ordet så markeras fortfarande hela ordet, oavsett om du har textmarkören innan eller inte. Och som sagt, högerklickar du på mellanrummet, utan att bry dig om att träffa en textmarkör, så markeras inget ord utan det är mellanrummet som markeras... så detta med att högerklicka på textmarkören är egentligen en onödig grej som inte tillför något tycker jag.

 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... så detta med textmarkören är egentligen en onödig grej som inte tillför något tycker jag.

Okej, du tycker alltså att det borde tas bort i Textredigeraren, så att det blir enhetligt överallt i Macens textredigeringsprogram? Tja, inte mig emot. Jag har för övrigt bara en gammal enknappsmus, jag tillhör den gamla stammen som emellanåt tvingas kontrollklicka... Men helst gör jag inte det, så detta är ingen stor grej för mig personligen. Dock är det intressant att Apple inte har gjort funktionen enhetlig överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt den skillnaden eftersom den handlar om att man ska sikta på textmarkören och högerklicka på just den. Om man inte gör det så är det ju precis likadant mellan Pages och Textredigeraren. Jag högerklickar i mellanrummet och klistrar in, det fungerar bra och likadant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...