Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bugg när man högerklickar i Pages


redmac

Rekommendera Poster

Igår blev jag uppmärksammad på ett oväntat beteende(bugg) i Pages. Beteendet verkar ha funnits där länge utan att jag har märkt av det tidigare.

 

När man högerklickar bredvid ett ord så markeras ordet eller symbolen till höger om klicket automatiskt. Detta resulterar i att om man försöker klistra in text med hjälp av Högerklicksmenyn, kommer man automatiskt att skriva över ordet direkt till höger om musens position. Eftersom jag själv alltid använder kortkommandon för att utföra samma operationer har jag själv aldrig upplevt detta problem. Jag testade i Word och där fungerade det hela som förväntat.

 

Min vän som gjorde mig uppmärksam på problemet upplever det hela som frustrerande och han vill inte gärna fortsätta använda Pages. Vilken massiv effekt en sådan oväntad funktionalitet kan åstadkomma.

 

Jag har rapporterat detta till Apple.

 

Åsikter någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag, liksom du, använder sällan eller aldrig högerklickmenyn för redigering. Men om man nödvändigtvis vill så kan man högerklicka på mellanslaget före ordet i stället, då är det här den inklistrade texten hamnar och nästa ord finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår blev jag uppmärksammad på ett oväntat beteende(bugg) i Pages. Beteendet verkar ha funnits där länge utan att jag har märkt av det tidigare.

 

När man högerklickar bredvid ett ord så markeras ordet eller symbolen till höger om klicket automatiskt. Detta resulterar i att om man försöker klistra in text med hjälp av Högerklicksmenyn, kommer man automatiskt att skriva över ordet direkt till höger om musens position. Eftersom jag själv alltid använder kortkommandon för att utföra samma operationer har jag själv aldrig upplevt detta problem. Jag testade i Word och där fungerade det hela som förväntat.

 

Min vän som gjorde mig uppmärksam på problemet upplever det hela som frustrerande och han vill inte gärna fortsätta använda Pages. Vilken massiv effekt en sådan oväntad funktionalitet kan åstadkomma.

 

Jag har rapporterat detta till Apple.

 

Åsikter någon?

 

Det är inte unikt för Pages. Anteckningar, Numbers, Textredigeraren, Mail, denna texteditor på forumet. Men inte överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man högerklickar på ett ord i Pages så blir ordet markerat och du kan slå upp det (inte så användbart på svenska), kopiera det, glömma stavning (om det finns i stavningslistan) eller lägga till stavning (om det inte finns)... Detta är ingen bugg, utan det är tänkt att fungera så.

Så i ditt exempel, vad man ska göra det är att först klicka som vanligt för att sätta in markören i texten. Det är alltså markören i texten som styr. Vill du klistra in mellan två ord så placera först markören mellan de orden, och sen högerklicka / sekundärklicka för att klistra in. Då blir det rätt, då får du in texten vid markören och inget ord skrivs över.

Högerklickar du i Microsoft Word så sätts markören dit man högerklickar, det är alltså inte så det fungerar i Apples program. Du sätter markören med vänsterklick, inte högerklick. Bara för att Apples program fungerar lite annorlunda än Microsoft Word så innebär inte det att det är en bugg... :whistling:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte unikt för Pages. Anteckningar, Numbers, Textredigeraren, Mail, denna texteditor på forumet. Men inte överallt.

Du har rätt. Detta är en Mac-bugg. Inte en Pages-bugg :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man högerklickar på ett ord i Pages så blir ordet markerat och du kan slå upp det (inte så användbart på svenska), kopiera det, glömma stavning (om det finns i stavningslistan) eller lägga till stavning (om det inte finns)... Detta är ingen bugg, utan det är tänkt att fungera så.

Jag förstår hur du menar. Jag tycker inte att det är konsekvent. I många av Apples program verkar detta hända i "Text areas" men inte i "Edit"-komponenter som exempelvis sökfältet i Maps eller spotlight. I andra Apple-program så sker inte heller detta i "Text areas" som exempelvis anteckningarna i "Kontakter"-appen. Det är altså inte konsekvent inom Apples egna program. Och det är än mindre konsekvent när du börjar jämföra med tredjeparts-appar som Word eller Sublime.

 

 

Så i ditt exempel, vad man ska göra det är att först klicka som vanligt för att sätta in markören i texten. Det är alltså markören i texten som styr. Vill du klistra in mellan två ord så placera först markören mellan de orden, och sen högerklicka / sekundärklicka för att klistra in. Då blir det rätt, då får du in texten vid markören och inget ord skrivs över.

Nej, det fungerar inte. Det är det som är själva buggen. Det spelar ingen roll om du vänsterklickar först eller inte.

Oavsett vad, så hävdar jag att det är en bugg när någonting händer som inte är förväntat eller när beteende är icke konsekvent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en skillnad på en ordbehandlare och en adressbok.... ;) En ordbehandlare handlar om att redigera texter. En adressbok eller sökfältet i Spotlight handlar inte om textredigering...

Om jag sätter in markören mellan två ord i Pages (exempelvis genom att vänsterklicka där) och högerklickar för att "Klistra in" så klistras det in mellan de två orden. Det är inget ord till höger som skrivs över utan orden till höger finns kvar. Ordet till höger markeras bara om du har markören vid det ordet.

Och om man högerklickar på mellanrummet mellan två ord så blir inte ordet till höger markerat heller, utan det är mellanrummet som markeras. Ordet till höger blir bara markerat om du har markören vid det ordet. Så om du inte lyckas få mellanrummen markerade utan du markerar bara ordet till höger, så handlar det om att du har markören vid ordet. Ha musmarkören i mitten av mellanrummet istället så blir mellanrummet markerat, även när du högerklickar. Men det är enklare att få till det om man vänsterklickar först och sätter markören där.

En bugg är något som inte fungerar på det sätt som programmakarna har tänkt sig, alltså en felfunktion. Det blir inte automatiskt en bugg bara för att du som användare har en förväntan att det ska fungera på ett annat sätt än vad det gör.

Microsoft Word fungerar på många sätt väldigt annorlunda än jag som användaren förväntar mig, men det innebär inte att jag kallar det för buggar... Det finns många anledningar till att jag inte använder Microsoft Word normalt, utan att jag använder Pages eller Nisus Writer Pro istället. Microsoft Word använder jag bara när jag måste ha högsta möjliga kompatibilitet med kunders texter.





Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en skillnad på en ordbehandlare och en adressbok.... ;) En ordbehandlare handlar om att redigera texter. En adressbok eller sökfältet i Spotlight handlar inte om textredigering...

 

Om jag sätter in markören mellan två ord i Pages (exempelvis genom att vänsterklicka där) och högerklickar för att "Klistra in" så klistras det in mellan de två orden. Det är inget ord till höger som skrivs över utan orden till höger finns kvar. Ordet till höger markeras bara om du har markören vid det ordet.

 

Och om man högerklickar på mellanrummet mellan två ord så blir inte ordet till höger markerat heller, utan det är mellanrummet som markeras. Ordet till höger blir bara markerat om du har markören vid det ordet. Så om du inte lyckas få mellanrummen markerade utan du markerar bara ordet till höger, så handlar det om att du har markören vid ordet. Ha markören i mitten av mellanrummet istället så blir mellanrummet markerat, även när du högerklickar. Men det är enklare att få till det om man vänsterklickar först och sätter markören där.

 

En bugg är något som inte fungerar på det sätt som programmakarna har tänkt sig, alltså en felfunktion. Det blir inte automatiskt en bugg bara för att du som användare har en förväntan att det ska fungera på ett annat sätt än vad det gör.

Jag ser ingen poäng i att ändra beteendet för en systemkontroll mellan en ordbehandlare och ett anteckningsprogram. Det är som sagt möjligt att det beteendet är som Apple vill att det ska vara, men jag upplever det som ett irritationsmoment och som inkonsekvent beteende. Och det är möjligt att du inte drabbas av problemet som vi skrivit om i denna tråd, men det betyder inte att det inte finns.

 

Jag är tydlig med att det är just min åsikt att, en bugg är "oväntat och inkonsekvent beteende". Det är inte en universal sanning. Jag erkänner att jag är bekymrad över din inställning att en bugg enbart definieras av programmakarna. Som utvecklingschef för ett IT-företag tänker jag helt annorlunda där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som mångårig systemutvecklare så kan jag säga att kundernas definition på en bugg ofta är annorlunda än min (och min arbetsgivares). En funktion som inte gör vad kunden förväntar sig kallas av dem för en bugg, trots att funktionen aldrig varit avsedd att göra det de vill ska hända.

 

Det måste ju vara programmakaren som har tolkningsföreträde här: Gör programmet vad som programmakaren förväntar sig eller händer något annat. Det är bara när något annat händer som det kan vara en bugg.

Sedan att kunden kanske önskar sig att programmet gjorde något annat är en helt annan sak.

 

Angående högerklick i Pages och andra program så är det konsekvent och verkar därmed inte vara en bugg. Eller kan du hitta något program från Apple som fungerar annorlunda?

 

Vad gäller just MS Word så tycker jag alltför mycket är bakvänt där, så jag använder det helst inte. Men det betyder inte att det är buggar i Word. Det betyder bara att Words arbetssätt inte passar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig ur ett användarperspektiv så upplever jag att det är skillnad på att redigera en enradstext i ett fält i Kontakter och att redigera ett stycke i en längre text i en ordbehandlare eller redigeringsprogram för text... Jag har ingen förväntan på att de ska bete sig på samma sätt gällande textredigering, eftersom det är helt olika applikationer och med olika syften.

Pages, Textredigeraren, Anteckningar, Apple Mail när man skriver ett brev, och redigeringsfältet här i detta forum i Safari beter sig på samma sätt. Så jag tycker att det är konsekvent. Högerklick på ett ord markerar det ordet. Högerklick i början av ordet markerar också det ordet. Högerklick i mellanrummet mellan två ord markerar mellanrummet. Det beter sig och fungerar likadant i dessa program som jag har räknat upp. Jag har själv provat nu och jag märker ingen skillnad... Och dessa program har det gemensamt att det handlar om redigering av texter med möjlighet till flera rader, inte bara ett enskilt fält i en adressbok eller sökfält i Spotlight.

Det fungerar även på detta sätt i Nisus Writer Pro och Scrivener... Där blir också ordet markerat med högerklick. Och om du har musmarkören i början av ordet och högerklickar så blir ordet markerat, har du markören i mellanrummet blir mellanrummet markerat. Det sätter inte markören i ordet eller i mellanrummet, utan det blir markerat - med blått - när du högerklickar. Markören är borta, den är osynlig, när ordet är markerat. För att få fram markören igen så klickar du fram den i dokumentet.

Det är alltså i Microsoft Word som det inte blir så, för Microsoft Word markerar inte ordet utan bara sätter markören där, så då tycker jag att det vore mer rimligt att säga att det är Microsoft Word som har en bugg då det fungerar på ett annat sätt och därmed är inkonsekvent jämfört med hur andra redigeringsprogram för texter på Mac fungerar.

Anledningen till att Microsoft Word fungerar annorlunda än ovan nämnda program, det är för att Microsoft kör sina egna systemanrop och inte använder Apples inbyggda standard för textredigering av formaterad text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Telly, jag tycker också att det är konsekvent... Apple Mail, Anteckningar, Textredigeraren, Pages - från Apple. Scrivener och Nisus Writer Pro från tredjepartsproducenter. Jag testade precis med Ulysses III också, även i det försvinner markören när man högerklickar på ett ord och ordet blir markerat i blått.

Eftersom det är så många program - och alla handlar om redigering av texter - som fungerar på just det här sättet, så skulle vi kunna säga att det både är konsekvent och något som förväntas av användaren... :)

Det är Microsoft Word som gör "fel", anmäl "buggen" till Microsoft. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp..

 

jag vet, jag bad ju om det! :)

Men jag är ändå besviken på hur ni andra här såg på problemet. Det är tydligt en helt annan typ av användare här än de jag pratat med på andra håll gällande ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanans makt är stor. Om något inte fungerar som man är vad vid (underförstått MS Word) så är det en "bugg". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Problemet" är snarare nu att Microsoft Word gör på ett annat sätt än övriga program (som jag har visat så gör Apples egna och flera tredjepartsproducenters textredigerare på samma sätt), och det är nu inget ovanligt för Microsoft att de följer sitt eget spår.. så brukar de ju göra. En annan producent som gör program till Mac och som i likhet med Microsoft gärna gör på sitt eget sätt, det är Adobe. Adobe har sitt eget gränssnitt, sin egen miljö. Nu är detta inte ett så stort problem för den som är van och som främst jobbar i dessa program, det är när man byter till andra som det kan uppstå problem.

Men det finns en anledning till att Microsoft och Adobe gör på sitt egna sätt, och det handlar om att de vill att deras mjukvaror ska upplevas bekväma för de som är vana vid dem - även om dessa användare byter plattform och operativsystem. Därför anpassar sig varken Microsoft eller Adobe sig särskilt mycket till Mac...

Det var annorlunda en gång i tiden när Adobe utvecklade sina mjukvaror först till Mac och sedan översatte dem till Windows. Nu gör de tvärtom... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Textredigeraren 1.9 (310) i Mavericks 10.9.5 får jag det att funka som beskrivs i MS Word, om jag klickar exakt där markören blinkar, och så blir det oavsett om markören står till höger eller vänster om ordet. Se nedan. (Om jag däremot högerklickar på ordet eller någon annanstans blir det som Apple gör i Pages). Är beteendet ändrat i Yosemite?

 

post-28798-0-87609900-1417005325.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Textredigeraren 1.9 (310) i Mavericks 10.9.5 får jag det att funka som beskrivs i MS Word. Se nedan. Är beteendet ändrat i Yosemite? I Pages 5.2.2 är det annorlunda, se nedan.

 

attachicon.giftextredigeraren.png

 

attachicon.gifpages.png

Nope, det fungerar fortfarande så i Yosemite. Detta beteende förekommer, vad jag sett hittills, i iWork-sviten, Mail, textareas i Safari, Anteckningar, X-code. Det förekommer inte i Förhandsvisning, Textredigerare, Reminders, Anteckningar i Contacts. Men jag har bara gjort en liten snabbkoll idag. Jag har engagerat mig lite för mycket i detta.. Och har verkligen inte tid att bevaka denna tråd! :)

 

Det blir ett snabbt klick på "Sluta följa detta ämne" nu.. haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Textredigeraren 1.9 (310) i Mavericks 10.9.5 får jag det att funka som beskrivs i MS Word, om jag klickar exakt där markören blinkar, och så blir det oavsett om markören står till höger eller vänster om ordet. Se nedan. (Om jag däremot högerklickar på ordet eller någon annanstans blir det som Apple gör i Pages). Är beteendet ändrat i Yosemite?

 

attachicon.giftextredigeraren.png

Det är inte ändrat i Yosemite. Men skillnaden mot MS Word det är att i MS Word så innebär en högerklick att ordet inte markeras. I Pages, Textredigeraren, Anteckningar, Apple Mail, Ulysses III, Scrivener, Nisus Writer Pro m fl *textredigerare* så innebär högerklick att ordet markeras.

 

Om man nu "Klistrar in" i MS Word så skjuts ordet i MS Word åt sidan, om man högerklickar mitt i ett ord i MS Word så flyttas halva ordet åt höger och halva till vänster och man klistrar in i mitten. I Apples redigerare för text plus flera andra tredjepartsprogram så ersätts det markerade ordet med det som klistras in.

 

För att markera ett ord i MS Word så dubbelklickar man på det, alltså inte högerklick.

 

Vill man klistra in ett stycke i Apples redigare för text och tredjeparts mjukvara som följer denna standard, så gör man det lämpligast genom att markera mellanrummet där det ska in och klistra in där istället för att högerklicka på ett ord eller i början av ett ord. Dvs, högerklick för att markera mellanrummet och detta mellanrum blir ersatt av det som klistras in.

 

Eller så vänsterklickar man för att placera markören där inklistrandet ska ske, och sen högerklickar man och klistrar in. Det är enklare att "träffa rätt" då.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, i Textredigeraren finns MS Word funktion, om man är noga med att klicka där markören står, annars markeras ordet. Se rörlig gif nedan som bevis.

 

post-28798-0-27753800-1417007028_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, men I MS Word måste inte markören vara där. Om du högerklickar på ett ord i MS Word så markeras inte ordet. Låt oss säga att du har markören i början av en mening, och sedan högerklickar du på ett ord i mitten av meningen. Detta ord blir inte markerat i MS Word. Om du "Klistrar in" i MS Word så klistrar du in där du högerklickade och är det på ett ord så förskjuts delarna runt om där du högerklickade.

I Apples redigare för text och program som följer den standarden, så markeras ordet om du högerklickar på det. Det gör det även i Textredigaren. Har du markören i början av meningen och högerklickar på ett ord i mitten av meningen i Textredigeraren så blir ordet i mitten av meningen markerat, men det blir inte markerat i MS Word om du gör samma sak där. Klistrar du nu in i Textredigeraren så ersätts det markerade ordet med det som klistras in, men det gör inte det i MS Word.

I MS Word så behöver man dubbelklicka för att markera ett ord, i Textredigeraren så räcker det med ett högerklick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga...

Vi har en mening som är...

Jag heter Kalle.

Markören är i början av ordet "Jag".

Högerklick I MS Word på "heter": Ej markerat
Högerklick i Textredigeraren på "heter": Markerat, det blir blått.

Vi har "hej" i urklippet.

Har du lagt musmarkören i mitten av "heter" i MS Word och klistrar in, så kan resultatet bli så här...

Jag he hej ter Kalle.

I Textredigeraren (och Pages med flera andra) blir samma operation...

Jag hej Kalle.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, men I MS Word måste inte markören vara där. Om du högerklickar på ett ord i MS Word så markeras inte ordet. Låt oss säga att du har markören i början av en mening, och sedan högerklickar du på ett ord i mitten av meningen. Detta ord blir inte markerat i MS Word. Om du "Klistrar in" i MS Word så klistrar du in där du högerklickade och är det på ett ord så förskjuts delarna runt om där du högerklickade.

 

I Apples redigare för text och program som följer den standarden, så markeras ordet om du högerklickar på det. Det gör det även i Textredigaren. Har du markören i början av meningen och högerklickar på ett ord i mitten av meningen i Textredigeraren så blir ordet i mitten av meningen markerat, men det blir inte markerat i MS Word om du gör samma sak där. Klistrar du nu in i Textredigeraren så ersätts det markerade ordet med det som klistras in, men det gör inte det i MS Word.

 

I MS Word så behöver man dubbelklicka för att markera ett ord, i Textredigeraren så räcker det med ett högerklick.

Jo, men jag redogjorde för det ovan också. Men i Textredigeraren kan man göra så som jag beskrev, dessutom om man står med markören inne i ordet, men det är omöjligt i Pages med flera. Om man står med markören vid sidan av ordet så markeras ordet oavsett var man klickar. Redmac har en poäng i att Apples funktioner på den här punkten inte är helt konsekventa. Svara annars på frågan varför Apple inte medger att man kan göra på samma sätt i Pages som i Textredigeraren. Att göra som nedan i Pages går inte. Det är det som är kärnan.

 

post-28798-0-98163600-1417008467_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ändå inte som MS Word eftersom i MS Word spelar det ingen roll var markören befinner sig, ordet markeras ändå inte om du högerklickar på det. Det är inte relaterat till var markören befinner sig. Högerklick ger ingen markering. Högerklick i Apples textredigare med flera ger markering, även i Textredigeraren. Se mitt exempel ovan. Det du pratar om är om man högerklickar på textmarkören, och om man råkar lyckas med det (inte helt lätt för den är smal och lätt att missa) så kan textmarkören markeras och inte det omkring. Men i MS Word spelar det ingen roll var markören befinner sig, högerklick är ingen markering.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ändå inte som MS Word eftersom i MS Word spelar det ingen roll var markören befinner sig, ordet markeras ändå inte om du högerklickar på det. Det är inte relaterat till var markören befinner sig. Högerklick ger ingen markering. Högerklick i Apples textredigare med flera ger markering, även i Textredigeraren. Se mitt exempel ovan.

Jag vet att det inte är exakt som i MS Word, men funktionen att markera och klistra in finns ändå där på liknande sätt. Varför finns den inte i Pages? Är det ointressant, tycker du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den finns i Pages m fl. om du högerklickar på mellanrummet mellan orden och klistrar in, då får du ju den effekten. Då markeras mellanrummet, oavsett var textmarkören befinner sig. Där kan du klistra in. Så gör jag hela tiden. Och samma fungerar att göra i Textredigeraren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den finns i Pages m fl. om du högerklickar på mellanrummet mellan orden och klistrar in, då får du ju den effekten. Då markeras mellanrummet, oavsett var textmarkören befinner sig. Där kan du klistra in. Så gör jag hela tiden.

Det är inte samma sak. Du skrev tidigare:

 

"Pages, Textredigeraren, Anteckningar, Apple Mail när man skriver ett brev, och redigeringsfältet här i detta forum i Safari beter sig på samma sätt. Så jag tycker att det är konsekvent. Högerklick på ett ord markerar det ordet. Högerklick i början av ordet markerar också det ordet."

 

Det fetade ovan stämmer inte. Slutordat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...