Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om skogsbränder


Axelman

Rekommendera Poster

Vi hade en släktgård i Västerfärnebo. Den kanske inte finns längre om vinden vrider sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 340
  • Created
  • Senaste svar

KOllade och det ser ut som om det är ungefär 1 km mellan branden och Västerfärnebo. Men det blåser åt "rätt" håll. Än så länge. Det är för djävligt. :evilgrin::bla::cry::fane::angry::ph34r::angry2::pinch::utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM vi hade ett bra försvar skulle branden vara släckt nu och inte utom kontroll. Enkelt.

Det där köper jag inte!

 

alltid lätt för den som inte är inblandad att uttala sig så. Det är ju maximalt dåliga förhållanden, blåst och värmebölja. en skogsbrand kan under sådana förhållanden börja av sig självt genom självantändning.

Förutsättningarna att släcka är alltså sämsta tänkbara. Idag har vinden mojnat och det är i princip vindstilla, vilket också gjort att släckningsarbetet har gått något bättre.

 

Sala kommuns krisledningsnämnd meddelar; http://www.sala.se/Information/Alla-nyheter/Nyheter---startsidan/Pressmeddelande-angaende-skogsbranden/

 

Dt jag ändå kan tycka är att staten borde ha samordnat ansvaret tidigare än vad de gjorde http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=21384&artikel=5930356

 

För eftersom förutsättningarna att kunna släcka var sämsta tänkbara så måste man ju tänka värsta scenariot, vilket jag är övertygad om räddningstjänsterna med krisledningsnämnderna gjorde, för det är ju alltid den utgångspunkten som gäller. Och då borde man utifrån det förstått att en statlig samordning måste till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lätt duggregn gör att räddningstjänsten nu kan flytta fram sina positioner i kampen mot branden.

 

– Luftfuktigheten är högre vilket gör att vi inte längre bara motar branden utan faktiskt har kunnat börja släcka den, säger Erik Bergman, informatör vid räddningsstaben Ramnäs, till TT.

idag 17.15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att krisledningsnämnden i Sala sammanträtt *en* (1) gång under den här tiden med en gigantisk skogsbrand som rasar inom kommunens gränser och där kommuninnevånarna drabbas hårt kan jag tycka är extremt lite. Även om de inte har ledningsansvar för släckningsinsatsen har de ett krisledningsansvar inför kommuninnevånarna. Och jo, jag har suttit i krisledningsnämnd, jag vet ungefär hur jag själv skulle resonera.

Har inte en aning om hur krisledningsnämnden har sammanträtt eller inte, och är eg ointresserad av det. Det viktiga är att de som ska göra något gör det, istället för att vänta på besked att de ska.

Jag är nog av den uppfattningen att i sådana här lägen ska de tjänstemän som ska agera göra det. Så kan erforderliga beslut tas i efterhand om så behövs.

 

Det viktigaste för en kommunledning måste ända vara att se till att det inte blir irrande kaos och att det sätts igång insatser som bara rör till det. Bevara lugnet är a och o.

 

Otaliga FB-grupper har bildats...

 

https://www.facebook.com/groups/311917025636749/

 

https://www.facebook.com/LansstyrelsenVastmanland

 

https://www.facebook.com/groups/881499941879435/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att vi hade ett sånt där vattenbombningsplan stationerat på Skavsta förr, det såldes till kanada då det inte kom till användning om jag kommer ihåg rätt, vi borde ju kunna ha fyra såna plan bara stående beredda för att rycka in i hela Norden, alltså alla nordiska länder köper in var sitt plan och ställer på Skavsta t ex eller nånstans mitt i typ. Åtminstone kunde vi dela på två, varje land köper ett halvt sånt plan, borde vi ha råd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en aning om hur krisledningsnämnden har sammanträtt eller inte, och är eg ointresserad av det. Det viktiga är att de som ska göra något gör det, istället för att vänta på besked att de ska.

Jag är nog av den uppfattningen att i sådana här lägen ska de tjänstemän som ska agera göra det. Så kan erforderliga beslut tas i efterhand om så behövs.

 

Det viktigaste för en kommunledning måste ända vara att se till att det inte blir irrande kaos och att det sätts igång insatser som bara rör till det. Bevara lugnet är a och o.

 

Otaliga FB-grupper har bildats...

 

https://www.facebook.com/groups/311917025636749/

 

https://www.facebook.com/LansstyrelsenVastmanland

 

https://www.facebook.com/groups/881499941879435/

vattenplan från Spanien skall tydligen också komma nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att vi hade ett sånt där vattenbombningsplan stationerat på Skavsta förr, det såldes till kanada då det inte kom till användning om jag kommer ihåg rätt, vi borde ju kunna ha fyra såna plan bara stående beredda för att rycka in i hela Norden, alltså alla nordiska länder köper in var sitt plan och ställer på Skavsta t ex eller nånstans mitt i typ. Åtminstone kunde vi dela på två, varje land köper ett halvt sånt plan, borde vi ha råd med.

I alla sådana fall är det ju inte bara ett plan som ska till. Det krävs en bunt operatörer som piloter, navigatörer, markpersonal, utbildade reparatörer, hjälpsystem som evt mobil radar och spaningsplan som kan dirigera in vattenbombningen. Det är ju inte bara att flyga på vinst och förlust. Missar man med hundra meter kan hela tömningen bli verkningslös. Det är en stor apparat och dyr. Men i dagsläget hade det varit billigare. Men det visste vi inte förrän nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har redan sjöbevakningens flyg och piloter å allt här, de kan flyga de planen lätt antar jag. Men om det är så dyrt därför jag mena att vi alla nordiska länder skulle kunna dela på kostnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att vi hade ett sånt där vattenbombningsplan stationerat på Skavsta förr, det såldes till kanada då det inte kom till användning om jag kommer ihåg rätt, vi borde ju kunna ha fyra såna plan bara stående beredda för att rycka in i hela Norden, alltså alla nordiska länder köper in var sitt plan och ställer på Skavsta t ex eller nånstans mitt i typ. Åtminstone kunde vi dela på två, varje land köper ett halvt sånt plan, borde vi ha råd med.

Om jag mins rätt så har militären fortfarande 7 eller 8 TP84or, de kan tydligen utrustas med sådant här: http://en.wikipedia.org/wiki/MAFFS

Hade varit skönt med ett eller sådana system nu.

 

De italienska flygen var tydligen fortfarande kvar i just Italien, inte Polen, för någon timme sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag mins rätt så har militären fortfarande 7 eller 8 TP84or, de kan tydligen utrustas med sådant här: http://en.wikipedia.org/wiki/MAFFS

Hade varit skönt med ett eller sådana system nu.

 

De italienska flygen var tydligen fortfarande kvar i just Italien, inte Polen, för någon timme sedan.

Ny information om planen från MSB: Franska planen landar i Västerås i kväll, enligt MSB. De italienska planen landar i Köpenhamn ikväll och anländer till Sverige i morgon vid lunchtid.

De franska planen tas i bruk tidigt i morgon bitti, uppger MSB till Ekot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ända till NordNorge:

 

Brannvesenet i Bodø blir nedringt av personer som kjenner røyklukt og observerer nedfall av sot. – Ikke usannsynlig at det stammer fra skogbrannen i Sverige, sier seniorforsker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är krisberedskap. Men det är roligare med nya iPads och Thailandsresor.

hjälpen är nära nu

: De franska planen är på väg att landa på svensk mark omkring klockan 21, uppger chefen på Västerås flygplats till SVT.

De italienska flygplanen däremot har försenats på grund av dåligt väder och kommer att anlända i morgon, skriver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap på sin hemsida.

Med anledning av att planen anländer planerar Länsstyrelsen i Västmanland att ha en presskonferens på flygplatsen klockan 22.00.

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.2584009-just-nu-vattenbombarna-ar-framme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla sådana fall är det ju inte bara ett plan som ska till. Det krävs en bunt operatörer som piloter, navigatörer, markpersonal, utbildade reparatörer, hjälpsystem som evt mobil radar och spaningsplan som kan dirigera in vattenbombningen. Det är ju inte bara att flyga på vinst och förlust. Missar man med hundra meter kan hela tömningen bli verkningslös. Det är en stor apparat och dyr. Men i dagsläget hade det varit billigare. Men det visste vi inte förrän nu.

Vattenbombplanen ska därefter tanka bränsle på Västerås flygplats. Vatten kommer att tas ur Mälaren - planen "lågsniffar" så de touchar vattenytan och fyller på så vis vattenmagasinen ombord. Därefter flyger planen över brandplatsen, vattnet släpps ut över elden på mest optimal plats, därefter flyger planen åter till Mälaren.

Ett område sydost om Aggarön på drygt två kilometer i öst-västlig riktning och ett par hundra meter i nord-sydlig har avlysts och bevakas av Kustbevakningen.

Åmänningen har tidigare avlysts med tanke på påfyllning av vattenbombplanen - rökutvecklingen gjorde dock att en alternativ påfyllningsplats fick skapas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en aning om hur krisledningsnämnden har sammanträtt eller inte, och är eg ointresserad av det. Det viktiga är att de som ska göra något gör det, istället för att vänta på besked att de ska.

Jag är nog av den uppfattningen att i sådana här lägen ska de tjänstemän som ska agera göra det. Så kan erforderliga beslut tas i efterhand om så behövs.

 

Det viktigaste för en kommunledning måste ända vara att se till att det inte blir irrande kaos och att det sätts igång insatser som bara rör till det. Bevara lugnet är a och o.

 

Otaliga FB-grupper har bildats...

 

https://www.facebook.com/groups/311917025636749/

 

https://www.facebook.com/LansstyrelsenVastmanland

 

https://www.facebook.com/groups/881499941879435/

äntligen har de fått regn:

 

Just nu faller störtskurar över centrala Sala. Den värsta brandröken har tillfälligt lagt sig, enligt Vlt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regnet som fallit över delar av brandområdet har inneburit en liten lättnad för släckningsteamen på plats. Det uppger länsstyrelsen till VLT. Regnet ska ha gjort att lågornas höjd minskat något.

– I och med det, så har man på vissa håll kunnat ägna sig åt att inte bara begränsa branden, utan även släcka den, säger pressinformatören Angelica Runqvist till vlt.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har stridsvagnar på Gotland också som ingen kan köra.

Visst, men jag utgår från att de har bättre ordning på transportflygen, de behövs ju för deras polisverksamhet.

 

Det brinner i en skog, en stor brand, hemvärnet hjälper till, men även privatpersoner har deltagit, bland annat med att köra distribuera mat till brandmännen, en aktivitet som försvaret hade fixat i sömnen på tidigt 90-tal. En intressant tanke är ju om frivilliga privatpersoner krävs också för att försvaret ska kunna försvara den av landet som det anses kunna försvara i ca en vecka.

 

Men har inte du honung i din getingfälla? :fundersam:

 

Nä, just det :blink::hihihi:

 

Men apropå att klämma dem, så finns det dem som på något sätt har kommit på tricket att klämma ihjäl getingarna mellan två fingertoppar utan att bli stungna. Hur i hela friden de vågar sig på det...

Honungsfälla är något helt annat

 

 

Ta en vanlig 1,5 l PET-flaska, ta en med pant de är väl tjockare, skär av den på hälften med en morakniv el såg, ta övre halvan och vänd upp å ner och stoppa ner den i den undre, nu har du ingångshålet getingarna ska flyg in genom, fyll skapelsen på botten med saft eller Fanta eller nåt sött, kanske t o m öl, nivån på vätskan ska inte nå över ingångshålet då de inte kan ta sig igenom simmandes, klart!

Byggde en sådan mjärde en gång, fast den agnades inte med saft. Fick några kräftor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har redan sjöbevakningens flyg och piloter å allt här, de kan flyga de planen lätt antar jag. Men om det är så dyrt därför jag mena att vi alla nordiska länder skulle kunna dela på kostnaden.

Så enkelt är det inte. Det är ingen lek att lågsniffa över vattenyta och fylla sex ton vatten som rör sig och förändrar flygplanets egenskaper och sedan lågsniffa över en brandhärd med oberäkneliga vindar och släppa lasten som igen förändrar planets egenskaper. Det krävs erfarna piloter som utbildas och tränas regelbundet. Samt övrig personal som ska trimmas tillsammans.

...

Jag håller definitivt med dig om att norden borde kunna hålla två plan redo. Ett plan bär ungefär som 10 helikoptrar och gör det fortare. Samt att en större mängd landar på samma plats vilket släcker bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så enkelt är det inte. Det är ingen lek att lågsniffa över vattenyta och fylla sex ton vatten som rör sig och förändrar flygplanets egenskaper och sedan lågsniffa över en brandhärd med oberäkneliga vindar och släppa lasten som igen förändrar planets egenskaper. Det krävs erfarna piloter som utbildas och tränas regelbundet. Samt övrig personal som ska trimmas tillsammans.

...

Jag håller definitivt med dig om att norden borde kunna hålla två plan redo. Ett plan bär ungefär som 10 helikoptrar och gör det fortare. Samt att en större mängd landar på samma plats vilket släcker bättre.

 

Ja jag hade inte tänkt att inte piloterna skulle utbildas på flygplanen de skulle flyga...

(kustbevakningen piloter är nog bland de bättre piloter vi har kan man rimligen anta)

 

Men det är bra då är vi alla fall överens om minst två plan i Norden! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja jag hade inte tänkt att inte piloterna skulle utbildas på flygplanen de skulle flyga...

(kustbevakningen piloter är nog bland de bättre piloter vi har kan man rimligen anta)

 

Men det är bra då är vi alla fall överens om minst två plan i Norden! :D

Kustbevakningens piloter är väldigt nog kunniga piloter vad gäller kustbevakning från luften, men det är antagligen något helt annat än att släppa vatten på en brand. Runt 1/3 av de franska flygplanets vikt är släckningsvatten. Det är dessutom ett flygplan som kan landa på vatten så jag misstänker att man, om det känns jobbigt, skulle kunna landa som vanligt på vattnet, pumpa in vatten och sedan lyfta igen. Priset är runt 230 miljoner kr per flygplan. http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_415

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där italienska planen, de lär väl inte heller få lyfta då, när de väl landat. Kunde man inte tänkt på det innan?

 

Över huvud taget får jag känslan av att krishanteringen här, på alla nivåer, genomförs av en samling yra höns som har noll koll på vad de skall göra härnäst. Det är säkert svårare än vad som förmedlas, men de gör sitt bästa för att framstå som om de reagerar snarare än agerar. Både lokalt och regionalt verkar det som om ingen har kontroll över organisationen. Om detta beror på massmedias rapportering eller på att det verkligen är så har jag ingen aning om.

 

I fallet med planen som inte få lyfta borde de ju stationerats på en flygplats längre bort som inte är drabbad av röken. Om man nu flyger de italienska planen till samma flygplats som de franska planen inte får lyfta från, vilket det verkar på rapporteringen, så verkar det totalt inkompetent.

Om det handlar om den där flygplatsen i Västerås som Ryanair och andra trafikerar så verkar den användas ganska normalt, alltså flygplan som landar och startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...