Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om skogsbränder


Axelman

Rekommendera Poster

Vi var i Sala i lördags och städade ur mammas lägenhet och stan var rökig. Hela vägen hem till Falun var det rök och på kvällen stack det i halsen fast vi är 12 mil från branden..... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 340
  • Created
  • Senaste svar

Är du drabbad av röken från skogsbranden?

Nej, kände röklukt i lördags kväll, men det verkar som om röken först drog norr om oss (kändes ju på Åland) och nu verkar den dra åt nordväst (rapporter att den märks i Åre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag hette Löven skulle inte jag gå nära elden. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att på lämpligt sätt inhämta filmen Melancholia, och ägna nästa kväll åt den. Ingen komedi, men den är bra.

 

 

Det verkar vara en skräckis på gång i Norberg. Undrar vad som skall hända med Elsa Anderssons kondis.

 

Jag tänker nog mera på alla de som fått lämna sina hem och som inte vet om de kan komma hem igen. Alla de som har djur på sina gårdar och försöker få iväg dem till säker plats.

Jag tänker också på alla de som är med i släckningsarbetet med risk för sina liv.

Det är otroligt stora områden som är drabbade eller ungefär 1 mil X 1 mil. Till det kommer alla områden som drabbas av rök och askregn.

 

Det här en stor tragedi för alla berörda. Och inget att skoja om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En person har dött i branden, och en blev svårt brännskadad. Igår spred sig branden med 15 meter per sekund, enligt SvD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit många uppgifter om hur fort branden sprider sig. 15 meter per minut hörde jag också. Vilket även det är läskigt fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Branden sprider sig nog kanske med lite olika hastigheter. Ett gnistregn kan ju landa långt bort, och då går det snabbt. Själva lågorna masar sig kanske långsammare fram. Och så blir det väl den vanliga dramatiken i nyhetsflödet, lite överdrifter. Klart är i alla fall att det är den värsta skogsbranden i modern tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En person har dött i branden, och en blev svårt brännskadad. Igår spred sig branden med 15 meter per sekund, enligt SvD.

Det är 5,4 mil i timman. 129 mil på ett dygn. Knappast. Vinden i området höll sig kring 15 m/s enligt smhi. Det var nog lite begreppsförvirring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag tänker nog mera på alla de som fått lämna sina hem och som inte vet om de kan komma hem igen. Alla de som har djur på sina gårdar och försöker få iväg dem till säker plats.

Jag tänker också på alla de som är med i släckningsarbetet med risk för sina liv.

Det är otroligt stora områden som är drabbade eller ungefär 1 mil X 1 mil. Till det kommer alla områden som drabbas av rök och askregn.

 

Det här en stor tragedi för alla berörda. Och inget att skoja om.

Visst är det en tragedi. Jag tyckte bara att Axelmans bilder påminde om den väldigt vackra undergången i Melancholia, fast i lite fel färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man evakuerar en del och börjar planera för att tömma Norberg så har man startat en FB-grupp där frivilliga meddelar husrum mm. Vi har erbjudit 4 bäddar. Förhoppningsvis ska det inte behövas men ska Norberg tömmas är det nog ingen som vet var man ska göra av alla. Jag utmanar er att göra samma sak i solidaritetens tecken.

Enligt frun söker man på

 

Hjälp finnes ( skogsbranden )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 5,4 mil i timman. 129 mil på ett dygn. Knappast. Vinden i området höll sig kring 15 m/s enligt smhi. Det var nog lite begreppsförvirring.

Antagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man evakuerar en del och börjar planera för att tömma Norberg så har man startat en FB-grupp där frivilliga meddelar husrum mm. Vi har erbjudit 4 bäddar. Förhoppningsvis ska det inte behövas men ska Norberg tömmas är det nog ingen som vet var man ska göra av alla. Jag utmanar er att göra samma sak i solidaritetens tecken.

Enligt frun söker man på

 

Hjälp finnes ( skogsbranden )

https://www.facebook.com/groups/881499941879435/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera doomsdaysbilder från i går.

post-363-0-76019500-1407225537_thumb.jpg

post-363-0-57553800-1407225542_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en skräckis på gång i Norberg. Undrar vad som skall hända med Elsa Anderssons kondis.

 

Ja! Jag har inte hunnit besöka det så det får bara inte brinna ner! Kalla in försvaret! Det måste räddas!

 

Men visst borde man kunna skydda en stad från eld? Finns ju gator, kanske kanaler, och träd man kanske kan ta ner och sätta upp massa brandposter m m?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man evakuerar en del och börjar planera för att tömma Norberg så har man startat en FB-grupp där frivilliga meddelar husrum mm. Vi har erbjudit 4 bäddar. Förhoppningsvis ska det inte behövas men ska Norberg tömmas är det nog ingen som vet var man ska göra av alla. Jag utmanar er att göra samma sak i solidaritetens tecken.

Enligt frun söker man på

 

Hjälp finnes ( skogsbranden )

 

Appropå Norberg så ligger Norbergs Kommuns hemsida nere, tänkte jag skulle kikat där för lite aktuell information om läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Appropå Norberg så ligger Norbergs Kommuns hemsida nere, tänkte jag skulle kikat där för lite aktuell information om läget.

Det sa de på nyheterna redan i går kväll. Förmodligen pga överbelastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt någon så har brandområdet denna storlek. Som jämförelse...

 

post-8002-0-49029700-1407229010.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sa de på nyheterna redan i går kväll. Förmodligen pga överbelastning.

 

Så är det säkert, men det visar också på hur känslig den moderna infrastrukturen är. Kommunernas hemsidor ska ju vara en av de viktigaste delarna för att nå ut med information textmässigt som dessutom inte har inblandning av någon mediacirkus. Det är väl det och VMA via Radio som är det som gäller. TV med de statliga kanalerna med kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja! Jag har inte hunnit besöka det så det får bara inte brinna ner! Kalla in försvaret! Det måste räddas!

 

Men visst borde man kunna skydda en stad från eld? Finns ju gator, kanske kanaler, och träd man kanske kan ta ner och sätta upp massa brandposter m m?

Problemet är ju om det blåser lite. Glöd kan fara en kilometer och tända på. KOmmer det en hoper glödande aska och regnar ner över Norberg är de körda. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sa de på nyheterna redan i går kväll. Förmodligen pga överbelastning.

Visar också på att de som inte har behov att besöka sidan ska låta bli. Precis som att man inte ska åka på vägar med stora störningar om man inte måste.

 

I Västerås har man nu uppmanat folk att hålla sig inne och stänga fönster och ventilation. På fruns jobb skickar de hem all utepersonal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I Västerås har man nu uppmanat folk att hålla sig inne och stänga fönster och ventilation. På fruns jobb skickar de hem all utepersonal.

Är det värre än det var här är det riktigt synd om dem. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja! Jag har inte hunnit besöka det så det får bara inte brinna ner! Kalla in försvaret!

 

Hemvärnet är alla fall på väg härifrån för att hjälpa till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...