Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook trasig? Se bild


thella

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tvååringen tog sin napp, placerade den på tangentbordet, stängde locket och satte sig på det. Här är resultatet. Jag har anmält skadan till försäkringsbolaget och ska skicka in den för bedömning. Vad tror ni är felet? Kommer de att laga den? Det värsta är väl att de kommer att uppskatta värdet väldigt lågt om de inte väljer att laga den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Ser ingen bild och du skriver inte vad det är för modell av MacBook du har så frågan går inte att svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry! Funkar det nu tro? Sitter med iphone. Har vit macbook mid 2010 tror jag

post-43266-0-79289600-1399448977_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att verka vara elak... men viss är de goa de små :-)

 

Trasig skärmpanel är det som hänt... kostar några tusen att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är dom härliga.

 

Då lär dom ju inte laga den. Vad ska man säga för att få upp värderingen tro? Jag vill ju egentligen behålla min VITA macbook. Men det lär dom ju inte ta hänsyn till. Jag har uppgraderat minne, men så mkt mer har jag ju inte gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

tyvärr inte värt o laga,om du inte kan fixa en skärm själv från ebay eller dyl. o byta själv,finns guider hur man gör,sabbade min vita macbook,men värdet var så lågt så föräskringsbolaget ville inte stå för kostnaden (4000:- + arbete) samt självrisk,så antingen kan du försöka då o få tag i en skärm o byta själv,borde finnas för en tusenlapp drygt,eller om datorn funkar i övrigt,kan du ju koppla den till en extern skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr inte värt o laga,om du inte kan fixa en skärm själv från ebay eller dyl. o byta själv,finns guider hur man gör,sabbade min vita macbook,men värdet var så lågt så föräskringsbolaget ville inte stå för kostnaden (4000:- + arbete) samt självrisk,så antingen kan du försöka då o få tag i en skärm o byta själv,borde finnas för en tusenlapp drygt,eller om datorn funkar i övrigt,kan du ju koppla den till en extern skärm

Så du fick ingenting på försäkringen? Ingen ersättning alls. Jag köpte den här datorn 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tre år har en dator nästan inget ekonomiskt värde alls. Min rekommendation är att lägga pengarna på en ny Mac än att laga en gammal som ändå är på slutet av sitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

Så du fick ingenting på försäkringen? Ingen ersättning alls. Jag köpte den här datorn 2011.

jag fick 900:- från försäkringsbolaget,jippi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bolag drar av 20-25% per år i värdeminskning och det som blir kvar minus självrisk är i regel kaffepengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

Var din också mid 2011?

kommer inte ihåg,men den sista vita modellen är väl mid eller late 2010? gjordes inga vita 2011

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer inte ihåg,men den sista vita modellen är väl mid eller late 2010? gjordes inga vita 2011

Så var det kanske, men jag köpte min i mitten av 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

Så var det kanske, men jag köpte min i mitten av 2011.

när du köper den säger inget om vilken modell det är ;-),kolla i menyn äpplet-->om den här datorn-->Mer info så ser du vilket år den är ifrån,kan garantera att det står 2010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du köper den säger inget om vilken modell det är ;-),kolla i menyn äpplet-->om den här datorn-->Mer info så ser du vilket år den är ifrån,kan garantera att det står 2010

Jo men värdet måste ju hänga på hur ny/gammal datorn är. Inköpsdatum alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yellowman

Som sagt, värdet på elektronik-produkter räknas ner kraftigt varje år. Kolla i dina försäkringsvillkor. Där brukar det stå vad som gäller för datorer. Och det görs ingen skillnad på macar och andra sorter även om begagnade macar i praktiken håller värdet bättre.

 

Själv köpte jag en väldigt fin Sony-TV för 12.000 kr i början på 90-talet. 7 år senare tog åskan den. Efter värdeminskning och självrisk fick jag 900 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ögonen öppna för olika Blocket/radisar, du kan kanske hitta ett intakt lock med fungerande skärm med tillhörande defekt dator.

Det är nog bättre att kolla på en ny, såg att både Macoteket och Dustin sålde en 13,3" Mac Book Air för under 9 tusen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom värderade min dator till 4700 minus självrisk (500 kr). Jag är nöjd med det! Ska köpa MBA istället. Nya eller gamla tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis men svårt att säga då du inte sagt exakt vad för MacBook du har. Tänk på att den vita ramen knappast går att återanvända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis men svårt att säga då du inte sagt exakt vad för MacBook du har. Tänk på att den vita ramen knappast går att återanvända.

Är anledningen att den är fastlimmad och att det förstörs när man tar bort den?

 

Jag har en mid 2010 vit Macbook unibody. Är det någon som orkar länka en ebay-annons där jag får med allt jag behöver? Hittade den här: http://www.ebay.com/itm/LCD-screen-Apple-MacBook-air-13-A1278-A1466-A1369-A1304-A1342-A1181-A1237-A1405-/161246409049?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item258b08f159

 

Det får gärna kosta kring 500 kr med frakten inräknad. Om någon har köpt från en tillförlitlig säljare så kan jag tänka mig att betala lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sDom värderade min dator till 4700 minus självrisk (500 kr). Jag är nöjd med det! Ska köpa MBA istället. Nya eller gamla tro?

Spelar ingen roll prestandamässigt. Ta den billigaste. Se bara till att få 8 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är anledningen att den är fastlimmad och att det förstörs när man tar bort den?

 

Jag har en mid 2010 vit Macbook unibody. Är det någon som orkar länka en ebay-annons där jag får med allt jag behöver? Hittade den här: http://www.ebay.com/itm/LCD-screen-Apple-MacBook-air-13-A1278-A1466-A1369-A1304-A1342-A1181-A1237-A1405-/161246409049?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item258b08f159

 

Det får gärna kosta kring 500 kr med frakten inräknad. Om någon har köpt från en tillförlitlig säljare så kan jag tänka mig att betala lite mer.

Tänk på att moms och tull samt postens avgift (100kr om det inte ändrats) tillkommer om du köper varor för över 300Kr (om det inte ändrats) från icke EU-land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

Är anledningen att den är fastlimmad och att det förstörs när man tar bort den?

 

Jag har en mid 2010 vit Macbook unibody. Är det någon som orkar länka en ebay-annons där jag får med allt jag behöver? Hittade den här: http://www.ebay.com/itm/LCD-screen-Apple-MacBook-air-13-A1278-A1466-A1369-A1304-A1342-A1181-A1237-A1405-/161246409049?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item258b08f159

 

Det får gärna kosta kring 500 kr med frakten inräknad. Om någon har köpt från en tillförlitlig säljare så kan jag tänka mig att betala lite mer.

för 500:- får du nog ingen,hittade denna,för drygt 1300:- inkl. frakt

http://www.ebay.com/itm/Apple-Macbook-A1342-13-2009-2010-complete-screen-assembly-LCD-screen-/141247699594?pt=AU_Components&hash=item20e304da8a

 

eller här,för knappt 900:- inkl. frakt

http://www.ebay.com/itm/Apple-Macbook-13-A1342-WXGA-LED-backlit-Screen-Assembly-White-2009-2010-/111353451194?pt=US_Laptop_Screens_LCD_Panels&hash=item19ed2ed2ba

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...