Mariana Postad 1 januari, 2010 Författare Share Postad 1 januari, 2010 God fortsättning på det nya året.Och undvik diesel. Tack det samma Och jag ska undvika det Men sist jag tankade var det nog lite vatten i bensinen. Det blir ofta det i pumparna när vädret skiftar som det gör. Dom ska ha larm för sånt, men det hade väl frysit ihop antar jag Men lite K-sprit och en fylld tank avhjälpte det hela väldigt kvickt Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ronny Postad 1 januari, 2010 Share Postad 1 januari, 2010 hej Mariana, kul att se dig här igen. Trist att höra detta med din bil, men skönt det löste sig till slut. Gott slut på 2009. jag håller med Poca alla sagor har ett lyckligt slut även om det ser mörkt ut rätt länge dina bilder är ju som alltid med fantastisk kvalité Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 1 januari, 2010 Share Postad 1 januari, 2010 Tack det samma Och jag ska undvika det Men sist jag tankade var det nog lite vatten i bensinen. Det blir ofta det i pumparna när vädret skiftar som det gör. Dom ska ha larm för sånt, men det hade väl frysit ihop antar jag Men lite K-sprit och en fylld tank avhjälpte det hela väldigt kvickt Ett annat problem är att ha lite bränsle i tanken i bilen. Försök att ha så fullt som möjligt så minimerar du kondensutfällning i tanken. Slå gärna i en extra skvätt K-sprit med jämna mellanrum så får du med dig vattnet med bränslet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 1 januari, 2010 Författare Share Postad 1 januari, 2010 jag håller med Poca alla sagor har ett lyckligt slut även om det ser mörkt ut rätt längedina bilder är ju som alltid med fantastisk kvalité Tackar vad du är go Ett annat problem är att ha lite bränsle i tanken i bilen. Försök att ha så fullt som möjligt så minimerar du kondensutfällning i tanken. Slå gärna i en extra skvätt K-sprit med jämna mellanrum så får du med dig vattnet med bränslet. Jo, det var bara 1/3 i tanken också och det är för lite egentligen. När jag hade 245:an hade jag alltid i Ksprit vintertid, men sedan var det nån som sa att man inte skulle ha det. Men nu börjar jag med det igen På amazonens tid körde jag alltid i mycket k-sprit när jag skulle besikta den. Då stod alla mätare på noll på besiktningen men bilen skuttade rätt bra på bara K-sprit Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 1 januari, 2010 Share Postad 1 januari, 2010 Jo, det var bara 1/3 i tanken också och det är för lite egentligen. När jag hade 245:an hade jag alltid i Ksprit vintertid, men sedan var det nån som sa att man inte skulle ha det. Men nu börjar jag med det igen På amazonens tid körde jag alltid i mycket k-sprit när jag skulle besikta den. Då stod alla mätare på noll på besiktningen men bilen skuttade rätt bra på bara K-sprit Vintertid blandar bensinbolagen i lite sprit så det finns i bensinen på macken så nya bilar fungerar bra. Men gamla bilar kan behöva en extra skvätt då och då. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 1 januari, 2010 Share Postad 1 januari, 2010 Vintertid blandar bensinbolagen i lite sprit så det finns i bensinen på macken så nya bilar fungerar bra. Men gamla bilar kan behöva en extra skvätt då och då. Fast i E85 blandar de istället i bensin på vintern. http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3253771 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 1 januari, 2010 Share Postad 1 januari, 2010 Fast i E85 blandar de istället i bensin på vintern.http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3253771 Jo det vet jag. E 75 tror jag det blev... så bilarna startar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 1 januari, 2010 Författare Share Postad 1 januari, 2010 Jo det är sant. Första vintern som jag hade bilen och skulle tanka E85 tyckte jag det var dyrare/liter. Jag frågade då och Statoil sa att de blandar i mera bensin i E85 för att bilarna lättare ska starta. Det gäller i första hand de som inte är gjorda för etanol utan är konverterade. När detta med dieseln hände så sökte jag på vad dieseln innehöll. Bland annat för att den "åt upp" mina slangar och packningar. Preem gör ju reklam för sin "fina diesel" och att alla dieselmotorer kan gå på den. Det var skrämmande saker som kom fram kan jag säga. Diesel har alltid haft problem med vad man kallar dieselbakterier. Dvs bakterier som växer till i dieseln och gör att det bildas klägg i tanken. Men nu är det etter värre eftersom Preems ny fina diesel innehåller 95% diesel och 5% RME. Bakterierna bara älskar den uppfödningen. Växer till mycket fortare än tidigare. dieselbakterier bild på monsterbakterien Här en länk från Preem Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
NBK Postad 27 januari, 2010 Share Postad 27 januari, 2010 Vilket jä*la monster! Fick vår nya dieselbil i oktober och har tankat på Preem vid något tillfälle (iom bilen är fabriksny och den kom i oktober har det inte blivit många tankar än, under 10 iaf). Kan ju säga att jag inte kommer tanka den på Preem någon mer gång! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 27 januari, 2010 Författare Share Postad 27 januari, 2010 Vilket jä*la monster! Fick vår nya dieselbil i oktober och har tankat på Preem vid något tillfälle (iom bilen är fabriksny och den kom i oktober har det inte blivit många tankar än, under 10 iaf). Kan ju säga att jag inte kommer tanka den på Preem någon mer gång! ja, den är inte snygg iaf Nu vet inte jag om fler bolag har denna diesel. Bakterien växer även i vanlig diesel, men inte lika fort tydligen. Preem kör med monstergodis Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 6 februari, 2010 Författare Share Postad 6 februari, 2010 Här kommer lite bilder på förberedelserna för att bärga traktorn som gick genom isen i onsdagskväll. Den står på botten ca 100m ut och det är mellan 4,5-4,7m djupt där. Här syns en liten del av hydralikarmen långt ut Här kapar dom isen i block som dom skjuter under isen på sidorna. Detta gör dom för att få en fåra som är 100m lång och 3 meter bred. Här skjuter dom in blocken under isen På slutet mot stranden gick det inte att skjuta undan isblocken så dom skulle lyfta upp dom sista. Men det var på håret att inte denna traktor också gick ner sig. Här en vy från stranden och ut till där traktorn befinner sig. Dom ska gå ner med dykare sedan och fästa en vinsch för att dra upp den med. Men det blev för mörkt idag för att fixa det. Synd bara att han tog nya traktorn. Den gamla har varit ner några gånger den med, men en sprillans är rätt mycket pengar. För 10 år sedan gick den gamla ner sig mitt ute på sjön, men dom fick upp den oxå. Den gången kunde han krypa ut genom takluckan, men denna gång fick han vänta på botten tills traktorn var vattenfylld så han fick upp dörren. Nu ska han sluta ploga upp vintervägen. Inte värt allt besvär då inga försäkringar täcker eventuella skador och bärgning. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rickard1234 Postad 6 februari, 2010 Share Postad 6 februari, 2010 Nu ska han sluta ploga upp vintervägen. Inte värt allt besvär då inga försäkringar täcker eventuella skador och bärgning. Försäkringsbolag.. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 6 februari, 2010 Författare Share Postad 6 februari, 2010 Det finns inget försäkringsbolag som försäkrar körande på vatten. Därför står det att man kör över på egen risk. Jag var mycket förvånad en vinter då en tysk dubbeldäckare åkte över isen fullproppad med turister. Snacka om skadestånd om han gått igenom Tyvärr för traktorägaren täcker den inte utrustningen heller. Eftersom det var en alldeles ny och supermodern traktor är allt datastyrt. Den datorn lär inte fungera igen. Så han får nog punga ut med åtskilliga tusenlappar själv för att få igång den igen Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ronny Postad 6 februari, 2010 Share Postad 6 februari, 2010 Här kommer lite bilder på förberedelserna för att bärga traktorn som gick genom isen i onsdagskväll. Den står på botten ca 100m ut och det är mellan 4,5-4,7m djupt där.Här syns en liten del av hydralikarmen långt ut Här kapar dom isen i block som dom skjuter under isen på sidorna. Detta gör dom för att få en fåra som är 100m lång och 3 meter bred. Här skjuter dom in blocken under isen På slutet mot stranden gick det inte att skjuta undan isblocken så dom skulle lyfta upp dom sista. Men det var på håret att inte denna traktor också gick ner sig. Här en vy från stranden och ut till där traktorn befinner sig. Dom ska gå ner med dykare sedan och fästa en vinsch för att dra upp den med. Men det blev för mörkt idag för att fixa det. Synd bara att han tog nya traktorn. Den gamla har varit ner några gånger den med, men en sprillans är rätt mycket pengar. För 10 år sedan gick den gamla ner sig mitt ute på sjön, men dom fick upp den oxå. Den gången kunde han krypa ut genom takluckan, men denna gång fick han vänta på botten tills traktorn var vattenfylld så han fick upp dörren. Nu ska han sluta ploga upp vintervägen. Inte värt allt besvär då inga försäkringar täcker eventuella skador och bärgning. intressant berättelse och bra bilder Mariana Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 7 februari, 2010 Författare Share Postad 7 februari, 2010 Idag drog dom upp traktorn. Dykare var ner och fäste vajrar och en stor skogsmaskin var den som drog upp den. Här ser man del av hydralarmen bortanför stocken Här har dom dragit in den en bit Här börjar man skymta taket Här lite till. Det mörknade på ganska fort, så det var lite svårt att ta bilderna. Så fort de började dra var vi tvungna att gå långt på sidan utifall vajern skulle gå av. Så här såg den ut när den kom upp. Det var bra nog jyttjigt på botten. Här har solen gått ned också så det blev lite grynigt. Ägare fick plurra idag också. Inte bara en gång utan två gånger. Försa gången ramlade både han och motorsågen i. Så nu ligger det en motorsåg på botten. Andra gången gick han bara ner sig till knäna. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jungell Postad 7 februari, 2010 Share Postad 7 februari, 2010 Oj oj! Så det kan gå... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johnalder Postad 7 februari, 2010 Share Postad 7 februari, 2010 Ägare fick plurra idag också. Inte bara en gång utan två gånger. Försa gången ramlade både han och motorsågen i. Så nu ligger det en motorsåg på botten. Andra gången gick han bara ner sig till knäna. Den snubben kanske borde fundera på annan verksamhet? Först plurra med traktor (och tydligen inte första gången) och sedan plurra två gånger när traktorn skulle dras upp... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
niffen Postad 8 februari, 2010 Share Postad 8 februari, 2010 Dyra leksaker att kasta i vattnet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 8 februari, 2010 Författare Share Postad 8 februari, 2010 Den snubben kanske borde fundera på annan verksamhet? Först plurra med traktor (och tydligen inte första gången) och sedan plurra två gånger när traktorn skulle dras upp... jo man kan tycka det. Men han har liksom alltid plogat upp isvägen varje vinter plus plogat upp för den stora angeltävling som brukar vara runt den 20 mars. Men nu blir det nog inte mer. Att göra detta ideellt och riskera både traktor och sig själv är det inte värt. Det går utmärkt att ta sig till Älvåsens backe via vanlig väg. Vad det gäller angeltävlingen har jag svårt att se att den skulle bli av i år Lite synd är det för det är en riktigt stor tävling med 30.000 i första pris. Dyra leksaker att kasta i vattnet. Absolut. Dessutom gäller ju inte försäkringen heller eftersom det är på "vatten" När dom fått upp den så öppnade Bosse dörren. Ut forsade det lera och dessutom en stor tjock klump med en svans på. Alla undrade vad det var. Då säger Bosse: De ä kuppevärmarn. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nabben Postad 8 februari, 2010 Share Postad 8 februari, 2010 -Är det bara vi på västkusten som vet att is är något synnerligen opålitligt? -Sista ispimpeltävlingen på Vänern hölls 1971! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 8 februari, 2010 Författare Share Postad 8 februari, 2010 -Är det bara vi på västkusten som vet att is är något synnerligen opålitligt? -Sista ispimpeltävlingen på Vänern hölls 1971! Jag har bott här i snart 10 år och det har alltid varit okej med isen. Den brukar bli runt 70cm tjock eftersom vi brukar ha riktigt kallt och inge snö förrän i December. Lite vitt kan det naturligtvis komma men inte 40cm så tidigt på hösten. När snön kom nu hade isen knappt lagt sig. Den var bara 10cm och han kunde inte ut och ploga. Så nu hade dom kört ner och packat snön med skotrar plus borrat en massa hål för att få vattnet att hjälpa till. Men på vårarna blir isen mera porös och nu spelar det nog ingen roll om snön försvann för isen blir inte hållbarare än så här. Det är möjligt att man kan ha angeltävlingen, men det är allt runt omkring som är problemet. Alla bilar som normalt brukar stå parkerade på isen, kan inte stå där. Trailrar för kansli, kios, invägning osv kan inte heller stå där. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nabben Postad 8 februari, 2010 Share Postad 8 februari, 2010 Is på Vänern är väldigt opålitlig eftersom den bryts upp fort. Det var inte så många år sedan som flygvapnet fick evakuera 250 personer från ett isflak strax utanför Mariestad. Vinscha upp 20 stycken åt gången lämpa av dem i land och hämta 20 nya. Den ytbärgaren var rätt trött den kvällen. Det påstås att saltet i luften gör isarna ännu mer opålitliga. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mariana Postad 8 februari, 2010 Författare Share Postad 8 februari, 2010 Det kan nog stämma det. När jag kört över isen så har jag alltid haft fönstret lite nere och inget bälte på mig. Elfönsterhissar är ingen höjdare under vatten. Annat var det när man hade Amazon Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 8 februari, 2010 Share Postad 8 februari, 2010 Hade jag varit du så skulle jag ordnat en insamling till traktorägaren som en liten tröst i eländet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.