Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utöka RAM i mac pro 1.1


axitaxi

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har fått vantarna på en gammal mac pro 1.1 som dessvärre endast har 1 gb i RAM så det går inte direkt att använda den på det sättet jag vill. Hur ska jag gå tillväga för att utöka? Vilka minnen är det som gäller och finns de att få tag i till vettigt pris? Har 2 st 1 gb minnen som borde funka till den här datorn men de verkar inte hittas, några tips där? Kan bifoga bild senare på dessa minnena ifall det kan göra något klarare.

Tack på förhand

Axel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha PC-5300 ( 667 MHz ) DDR ECC DIMM matched pairs.

 

ECC är felkorrigerande minnen som är mycket dyrare än vanliga minnen och minnena MÅSTE installeras i 100% identiska par. Samma fabrikat, samma storlek och i allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes har hyfsad koll på allt det ni säger. Det som är otroligt knepigt är att jag har 2x 512 mb (som fungerar som ett par) och sedan 2x 1 gb (som jag inte kan få att fungera). Det konstiga är att ifall jag bara har 1 st 512 i slot 1 på A-brickan och sedan 1 st 1 gb i slot 3 på A-brickan så hittar datorn 1.5 gb minne. Men ifall jag sätter i den andra 512an någonstans eller i B-brickan så hittar den bara de två 512orna, alltså 1 gb minne. Någon förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt alltid störst först. Prova först med 2 x 1gb, testa, sen stoppa i 2 x 512. :crossfingers:

 

I det fallet får du även det mest optimalt. Mac Pro har 4 platser, men 3 kanaler (3+4 delar en kanal). Så du får minnet jämnt fördelat då. :yeahbaby: (1gb/kanal)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sätter första paret i övre minneskortets första två platser. Alltså dina två 1GB moduler i övre kortets plats 1 och 2.

Du sätter andra paret i nedre minneskortets första två platser. Alltså dina två 512GB moduler i nedre kortets plats 1 och 2.

 

macpro-memory-config.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du enbart 2st minnesmoduler så sätter du ena minnet i övre kortets 1:a plats och det andra minnet i undre kortets första plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså dina två 512GB moduler i nedre kortets plats 1 och 2.

 

 

Somliga har våta drömmar om mycket RAM. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat vidare lite nu. Testat med 1 gb i övre och tomt i nedre = den hittar 1 gb precis som den ska. Har testat 1 gb i övre och 1 gb i nedre = den hittar endast 1 gb, tankar kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar nästan som om den ena stickan på 1GB är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar nästan som om den ena stickan på 1GB är trasig.

Det tror jag inte att den är. Har testat att starta upp med endast 1 st 1 gb och det fungerar felfritt med båda stickorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, testar du med enbart 2st 1GB moduler så ska den ena modulen sitta i övre kortets plats 1 och den andra modulen i undre kortets plats 1.

 

Men som du gjort nu om jag fattat rätt är att testa en minnessticka i taget i övre kortet och det fungerar. Byt plats med övre och undre kortet och testa igen med en minnessticka i taget överst.

Hur mycket minne hittas med dina 512MB moduker, en sticka i övre och en i undre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med 1gb i både övre och undre kortet nu, datorn hittar fortfarande bara 1 gb. När jag startade datorn så lyste 4 st röda dioder till (precis som de gör när jag stänger av datorn). Har även testat att byta plats på korten men det hittas endast från "Riser A/DIMM 1" hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det samma när du kör med 512-modulerna istället? Att den hittar bara ena? Kan ju vara ngn socket som är kass då.

 

Kanske kan vara ngn av korten som inte skjutits in ordentligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag testade lite med 512orna med en i vardera så ville först inte datorn starta och ena dioden lyste rött, bytte plats på korten och då startade datorn fint men den hittar bara 512 mb. Testade nu också att sticka i 512orna i plats 1 och 2 på kort A, då hittar den 512 mb. Blir så snurrig av allt det här känner jag, förstår mig verkligen inte på vad felet kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nu att trycka i kortet i den nedre platsen. Det funkade också fint med 2x 512 mb i det kortet. Datorn hittar 1 gb precis som den ska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag testade lite med 512orna med en i vardera så ville först inte datorn starta och ena dioden lyste rött, bytte plats på korten och då startade datorn fint men den hittar bara 512 mb. Testade nu också att sticka i 512orna i plats 1 och 2 på kort A, då hittar den 512 mb. Blir så snurrig av allt det här känner jag, förstår mig verkligen inte på vad felet kan vara.

Apple's sida har en bra lista på ordningen, om det är det:

post-64246-0-54292700-1382707838_thumb.png

http://support.apple.com/kb/HT4433?viewlocale=sv_SE#4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes har sett den listan. Det som är knepigt är ju att det ej fungerar för mig. När jag har 1 i övre och 1 i undre så hittar den bara den ena, när jag har de båda brevid varandra i övre eller undre så hittar de bägge (detta gäller 512orna). Har ju även testat med 1 gb stickorna och där så fungerar det endast ifall jag har 1 st i för datorn hittar aldrig bägge. Det sättet jag lyckats maximera RAMet är genom att stoppa i 1 st 1 gb i plats 1 kort A och 1 st 512 mb i plats 3 kort A, detta ger mig 1.5 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men efter att du bytte plats på korten ...


Testade nu att trycka i kortet i den nedre platsen. Det funkade också fint med 2x 512 mb i det kortet. Datorn hittar 1 gb precis som den ska


...fick du ju båda 512'orna att hittas. Provat med 2x1gb efter det?
Har inte den modellen själv, men det kanske är viktigt vilket kort är det övre resp undre s a s.

Om jag läste listan rätt, skall du ha 2x1gb i övre och 2x512mb i undre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...