Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utöka RAM i mac pro 1.1


axitaxi

Rekommendera Poster

Har testat att köra i 2x 1 gb i övre och 2x 512 i undre nu och det fungerar fortfarande inte. Datorn hittar fortfarande endast de två 512orna i den undre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt är det för minnen? Är de är rätt spec för datorn?

Lyser några dioder på minneskorten när samtliga minnen är installerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Här kommer lite bifogade bilder på minnena, det ska vara korrekt minnen för den här datorn. Och nej inga dioder lyser argt när alla minnen sitter i datorn, den hittar helt enkelt inte alla bara.


Här är 512orna: U2dgwLF.jpg


Här är 1gb: qDq2oF3.jpg


Såhär kan jag få ut 1.5 gb minne: EtlSlCD.jpg


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 1GB stickorna står det ECC men inte på 512-orna som är vanliga minnen. Jag skrev om det i förra inlägget. Du borde kunna köra om alla RAM-minnen inte är ECC alternativt att alla är ECC. Men det kan bli problem om du har minnen utan ECC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 1GB stickorna står det ECC men inte på 512-orna som är vanliga minnen. Jag skrev om det i förra inlägget. Du borde kunna köra om alla RAM-minnen inte är ECC alternativt att alla är ECC. Men det kan bli problem om du har minnen utan ECC.

Det du säger är inte logiskt då jag har försökt att få de bägge 1 gb att fungera samtidigt och det går inte. Plus 512orna är de orginal som följde med datorn vid köp år 200x så jag har svårt att tänka mig att Apple monterat fel minnen. Även så är det verkligen inte logiskt då jag, som jag sa, kan köra 1 st 1 gb och 1 st 512 mb för att få ut maximalt i nuläget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger är inte logiskt då jag har försökt att få de bägge 1 gb att fungera samtidigt och det går inte. Plus 512orna är de orginal som följde med datorn vid köp år 200x så jag har svårt att tänka mig att Apple monterat fel minnen. Även så är det verkligen inte logiskt då jag, som jag sa, kan köra 1 st 1 gb och 1 st 512 mb för att få ut maximalt i nuläget

Håller med dig om att det är knäppt. Kan inte hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket kort är det? (övre/undre)

Och det andra kortet är tomt?

Detta spelar ingen roll, sålänge jag sätter stickorna så och placerar kortet i över eller under så startar datorn med 1.5 gb minne. Det andra kortet är vid försöken tomt alternativt inte ens monterat.

Har en liten uppdateringen i fallet, min far har haft den inlämnad på macforum och de hävdade att det var "logikkortet" som det var fel på och att de ej fanns att beställa längre. Kan denna förklaring stämma? Och vad är "logikkortet" för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logikkort=moderkort. Stora kretskortet i botten som allt ansluts till. Och ja, datorn är så gammal att den är "Vintage" klassad vilket betyder att Apple inte längre har reservdelar till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logikkort=moderkort. Stora kretskortet i botten som allt ansluts till. Och ja, datorn är så gammal att den är "Vintage" klassad vilket betyder att Apple inte längre har reservdelar till den.

Som jag misstänkte. Men tror du att det är en vettig förklaring då? Personligen tyckte jag att den var lite konstig då jag fått 1.5 gb att fungera (vilket de ej lyckades med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just denna modell är (ö-)känd för att vara extremt känslig för olika minnen. Om du vill ha mer, fungerande, RAM så är mitt tips att köpa de största du har råd med hos en återförsäljare med garanti. Om de nya inte funkar så kan du alltid lämna tillbaka...

 

Jag är övertygad om att moderkortet är OK, det brukar alltid hänga på att minnesmodulerna inte har exakt de specar som MacPron kräver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det känns ekonomiskt försvarbart att plöja ner tusenlappar på minne i den där när den enklaste Mac Minin är så mycket snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...