Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blinkande frågetecken


Steffow

Rekommendera Poster

Skulle föra över musik till iphonen från mba via iTunes . Efter synkningen så gick det inte att stänga ner iTunes. Tvångsavstängde med startknappen, efter det så går datorn inte igång. Det kommer vid uppstart fram ett blinkande frågetecken på en mapp mitt i skärmen. Datorn är från i augusti 2012. Hade bara support i 90 dagar. Nån som vet vad jag kan o ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta om med ALT nedtryckty. Då får du fram vilka startskivor du kan välja att köra från. Det kan vara så enkelt att OS X tappat bort vilken startskiva som ska användas. Välj och kör vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

...fungerar inte det, håll inne alt och välj Recovery HD eller Återställning 10.8 och starta skivverktyget. Kontrollera och reparera Macintosh HD eller vad nu din partion med OSX heter.

Mappen med ? kommer upp om inte datorn hittar någon partion att starta från. Troligtvis pga ett kraschat filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer till Mac OS X-verktygsprogram,väljer skivverktyg. På vänster sida står disc 1:Mac OS X base system. När jag klickar där så kan jag inte kontrollera eller reparera skiva eller skivbehörigheter! Försöker jag installera om Mac OS X Lion så kommer jag till en sida där det står: markera den skiva som du vill installera Mac OS X på men rutan under är tom!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Trasig/död hd.

Du har ju garanti kvar, så lämna in får ssd-disk byte.

 

Kommer ingen disk upp i skivverktyget så kan logic-kortet inte kommunicera med disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det låter som hela partitionen med filsystem som har rykt. Normalt sett så heter disken Macintosh HD samt tillverkarens namn på disken (se bild). Inte ovanligt att filsystemet får sig en knäck när man tvingas stänga av på detta viset. Visst kan disken ha rasat helt på kuppen, men då har det inget med din avstängning, möjligtvis därför datorn slutade svara eftersom disken redan där hade gett upp.

 

post-34005-023930600 1368117874_thumb.png

 

Prova att marker disken och gå in under radera för att formatera om disken och skapa en ny partition. Filsystem Mac OS Extenden (journalförd). Vad du än gör, välj inte skiftlägeskänslig.

 

 

post-34005-035918700 1368117882_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får nog lämna in den imorgon ! Längst upp t v där det står 320 gb. hitachi på senaste bilden står det 33k SandForce(200026BB)Media , 33k intern SATA-skiva. Låter inget vidare va? Stort tack till er allihop . Borde väl gå på garantin ca 9 mån gammal bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte skivan är rökt, den behöver bara formateras igen så kommer den nog igång. Om inte hårddisken är trasig så tror jag inte en formatering går på garantin, då det är något man enkelt kan åstadkomma själv. Men gå till butiken och fråga dem, kanske de kan hjälpa dig med att visa hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så , allt klart. Ny flashlagring på plats, gick på garantin. Puh.. Hade kostat 7667 plus moms - men hallå! Tycker det är äckligt mycket. Är det relevant på en mba som idag kostar runt 10k? Datorn är dotterns, var själv sugen på en Mac book Pro eller iMac . Börjar tveka. Är det vanligt att macarna krånglar o svindyra reparationer? Visst Apple care eller vad det heter går att köpa till men det är ju inte heller gratis. 2300 ska de ha för resterande 99 dagar plus 2år. Dyrt för en student o även för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga magiska oförstörbara komponenter i Mac. Det är i stort sett exakt samma komponenter som i vilken annan PC-dator som helst med samma felprocent. Och ja, delar och reparationer är svindyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flashlagring är dyrt, mycket dyrare än en vanlig hårddisk, även om du köper den separat. Nu indikerar priset att det inte bara var flashen det var fel på utan även fler grejer.

Men nej det är inte vanligt att en Mac krånglar, det är högkvalitetskomponenter - fast självfallet kan det hända och inträffa. Därför är det bra med Apple Care protection plan som ger mer skydd än garanti och mer skydd än konsumentköplagen och innebär ett skydd på 3 år totalt, det är mer att ses som en försäkring. För en bärbar dator som åker med lite överallt så tycker jag att det absolut är något att ha.

 

Jag har haft många Windows-bärbara innan Mac och mitt intryck är att Macen kan jag ha i flera år utan att det händer något, Windows-datorerna var betydligt bräckligare med alla möjliga fel. Men visst kan något hända med en Mac också, absolut. Även om risken är mindre så är det ändå elektronikkomponenter som det kan bli fel på. Det som är specifikt för Mac är stabiliteten, skalet och utvalda komponenter. Unibody-designen kostar mycket mer att tillverka, men den håller grejjerna på bättre plats plus är snyggare. Den upplevda kvaliteten är högre på Mac och det betalar man för, plus att Mac strular mindre. Men den är inte ofelbar.

 

Bärbara datorer i allmänhet är mycket dyrare att reparera än stationära, därför att så mycket finns på moderkortet så man får byta hela moderkortet istället för en enskild del.

En MB Air är extra svår här för den är så tunn och lätt, alltså specialdesignad. Det gör den även svårare - dyrare - att reparera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu indikerar priset att det inte bara var flashen det var fel på utan även fler grejer.

 

Nä, det där var ett fullt normalt pris för ett flashdiskbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var bara flashen: card solid state drive 128 gb-ts 6747 kr plus servicearbete 920kr. Visst , men tillsammans med momsen landar det på ca 9500. Surt om den varit typ 13 månader gammal. Ny på Elgiganten i dagens reklam 9990 kr. Kollade lite ang Apple Care, billigare till dyrare iMac än billigare Mba , bärbar utsätts väl mer antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte om flashdisken är helt integrerade på senaste MBA eller inte, för är den det så innebär byte av flashdisken hela moderkortet. Sen sitter där heller ingen "vanlig" SSD i den utan det är en specialare pga designen. Så priset på reparationer på de flesta typer av bärbara datorer eller specialare som iMac blir alltså dyrt. Sen tar kanske Apple "lite mer" precis som att det är dyrare med en länkarm till en BMW än till en Citroën.

 

Visst är det så att en bärbar dator är mer skadebenägen än en stationär dator och det avspeglar sig också på priset. Men har ni möjlighet så blir det lite billigare att köpa det med studentrabatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte om flashdisken är helt integrerade på senaste MBA eller inte,

 

 

Utbytbart kretskort.

Det som hålls mellan tumme och pekfinger på bilden.

062847-LknkqWKga2vIIUHD.huge_500.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt enkelt att byta själv till ett mycket lägre pris och dessutom få snabbare flashdisk.

OWC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför är det bra med Apple Care protection plan som ger mer skydd än garanti och mer skydd än konsumentköplagen och innebär ett skydd på 3 år totalt, det är mer att ses som en försäkring.

 

Nej, det är en utökad fabriksgaranti som gör att Apple lagar i stort sett allt som inte har skett av yttre påverkan utan att fråga. En försäkring täcker allt annat som stöld, brand, vattenskada. Har man dessutom ALLRISK så skyddar försäkringen även dig om du skulle ha sönder den av misstag. Sen dras självrisker och åldersslitage av på en försäkring samt på ALLRISK ofta ett högsta beloppstak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Visst är det så att en bärbar dator är mer skadebenägen än en stationär dator

 

Därför ska man ha en bärbar med aluminiumskal och hårddisk utan rörliga delar.....donjuan.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var bara flashen: card solid state drive 128 gb-ts 6747 kr plus servicearbete 920kr. Visst , men tillsammans med momsen landar det på ca 9500. Surt om den varit typ 13 månader gammal. Ny på Elgiganten i dagens reklam 9990 kr. Kollade lite ang Apple Care, billigare till dyrare iMac än billigare Mba , bärbar utsätts väl mer antar jag.

 

OM en flashdisk kostar mer än en halv ny dator är det ju något allvarligt fel.superirriterad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM en flashdisk kostar mer än en halv ny dator är det ju något allvarligt fel.superirriterad.gif

 

Bara Apples hutlösa priser på reservdelar. superirriterad.gif Nåja, de flesta reservdelar. I synnerhet SSD stickorna för MacBook Air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara Apples hutlösa priser på reservdelar. superirriterad.gif Nåja, de flesta reservdelar. I synnerhet SSD stickorna för MacBook Air.

 

Ja. Sa jag inte att det var ett allvarligt fel.....? whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Sant rolleyes.gif

 

Berättade det för min 21-åriga PC son och han undrade vad de håller på med. Typ idiotförlarade Apple och jag håller med honom. Här kommer den sämsta sidan av amerikansk ångvältsföretagande fram.utskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har garantin gått ut så kan man hänvisa till konsumentköplagens 3-åriga reklamationsrätt. En dator bör hålla den tiden, gör den inte det under normalt användande så är det fel på den som tillverkaren skall ordna.

 

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

 

Jag har själv med framgång använt reklamationsrätten på en kaffemaskin med ett års garanti som gick sönder efter drygt två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har garantin gått ut så kan man hänvisa till konsumentköplagens 3-åriga reklamationsrätt. En dator bör hålla den tiden, gör den inte det under normalt användande så är det fel på den som tillverkaren skall ordna.

 

http://www.konsument...t/Fel-pa-varan/

 

Jag har själv med framgång använt reklamationsrätten på en kaffemaskin med ett års garanti som gick sönder efter drygt två år.

 

Problemet är att vid garantin har företaget bevisbörda, vid reklamationsrätten är det du. Är firman snäll går det bra. Är firman elak och snål blir det svårt. Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak. Det låter lika men har ändå stor skillnad juridiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...