Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänger ni av er dator över natten?


David.thomsson

Stänger ni av er dator över natten?  

75 medlemmar har röstat

  1. 1. Stänger ni av eran dator under natten eller sätter ni den bara i viloläge?

    • Stänger av
    • Sätter i viloläge (fäller ner locket)


Rekommendera Poster

David.thomsson

Jag stänger alltid av min dator under natten och undrar om jag är helt ensam med det? Två andra jag frågat sätter den bara i viloläge (fäller ner locket).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fäller bara ner locket.

Startar om min Air någon gång då o då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fäller ner locket och startar bara om ifall den är lite seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter i vila, om jag inte reser bort över natt, då stänger jag av. Gäller både stationärt och bärbart. x2...Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fäller bara ner locket.

Startar om min Air någon gång då o då.

 

 

Fäller ner locket och startar bara om ifall den är lite seg.

 

Samma här, stänger bara av den när så behövs. Däremot min iMac stänger jag alltid av, jämt.

 

Gällande MBA;n så använder jag den mycket eller mest på batteridrift och ansluter ström nattetid, utöver de så drar jag ut batteriet helt och hållet med jämna mellanrum. Allt för att hålla livslängden på batteriet så länge som möjligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att så många karlar fäller ned locket! totaltgalen.gif

 

Tjena....stjarnsmall.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

hihihi.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som man blivit upplärd i tidig ålder:

 

-"Ner med locket!"

 

Viloläge är det som gäller här.... gäller förresten mig själv också ganska ofta...... Sådan husse sådan Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte minnas när jag senast stängde av någon av mina macar. Var nog min MacBook PRO på jobbet någon gång i augusti när den fick mer minne :-)

Fälla ner locket gör jag ibland om jag orkar på kvällen innan jag går hem från jobbet. Min bärbara hemma fäller jag ihop när jag är klar med den men stänger aldrig av den.

Min mac mini har jag aldrig någonsin stängt av eller satt i vila. Men den är iochförsig bara 1mån gammal. Kanske blir någon gång i vår i samband med SSD byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen jag mätte vad allt drar i viloläge, högtalare, skrivare dator mm..så blev jag lite betänksam...stänger av när jag kommer ihåg.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla Mac Pro som jag gjort mig av med drog ström så innåt helvete :-)

Jag har sänkt min elräkning med ca 100kr per månaden sedan jag bytte den mot en Mac Mini.

Det blir ju 1200Kr/år :-) Halva datorn betald på sparad el efter 3år då det är dags att byta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stänger av för annars så tar ram-minnet slut (4GB). Inga problem i Snow Leopard men nu när jag har Mountain Lion så tar det inte lång tid innan minnet tar slut och datorn blir seg som kola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stänger av för annars så tar ram-minnet slut (4GB). Inga problem i Snow Leopard men nu när jag har Mountain Lion så tar det inte lång tid innan minnet tar slut och datorn blir seg som kola

Mängden RAM som förbrukas beror på antalet program och filer som är öppna. RAM frigörs när du avslutar eller stänger ned program och filer. Men man måste inte stänga av datorn för att frigöra RAM. Mac OS X omfördelar RAM automatiskt. Annars bör du kanske då uppgradera RAM till 8 GB, om din dator stöder det. Har du en MBP 2011 som det står i din profil så stöds hela 16 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Locket fäller jag bara ner på toaletten...

 

Macbooken går själv i viloläge efter att jag somnat och kapitlet på ljudboken är slut. Minin står alltid på med Plex aktiverat, och iMacen får själv gå i vila när jag inte använt den på en stund.

 

Skulle jag känna att jag vill se mer lösgjort minne med aktivitetskontrollen kör jag kommandot purge i terminalen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger oftast av. Skall man inte vara vid datorn så.... Däremot sätter jag den i vila om jag skall ner/ut/iväg kortare stunder, men när man går och lägger sig så stängs den av. Däremot kan jag sätta den i vila då med om jag skall fortsätta med något jag håller på med, och vill komma igång direkt.

 

Att bara låta den stå och gå utan omstarter brukar bulka upp datorn/minne osv... En riktig uppstart/kallstart (inte omstart) rensar otroligt mkt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger alltid av alla förutom min Mac mini som fungerar som mediacenter.

iMacen används inte så ofta (mest av min fru) och min MacBook Pro har jag SSD disk i så den startar på nolltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar ner locket. Stänger av 1 gång i veckan ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mängden RAM som förbrukas beror på antalet program och filer som är öppna. RAM frigörs när du avslutar eller stänger ned program och filer. Men man måste inte stänga av datorn för att frigöra RAM. Mac OS X omfördelar RAM automatiskt. Annars bör du kanske då uppgradera RAM till 8 GB, om din dator stöder det. Har du en MBP 2011 som det står i din profil så stöds hela 16 GB RAM.

 

Det är det jag gör men processen kernel_tasks minnesanvändning ökar och ökar som en galning hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det jag gör men processen kernel_tasks minnesanvändning ökar och ökar som en galning hela tiden.

Det var konstigt, min ligger på 186 MB och gör så stadigvarande. Varför skulle den växa? Jag kör Snöleopard. Jag tycker mig se en massa sådana här konstigheter vad gäller senare operativsystem, frågor som aldrig är frågor i Snöleopard. Men andra hävdar att Bergslejonet är bättre än allt tidigare, tja, vad ska man tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ner med locket. Vid behov så startas den om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stänger alltid av mina macar, både hemma och på jobbet i tron att åtgärden ska belasta miljön och plånboken mindre. En annan orsak är att jag inte vill ha lysdioder som lyser i exempelvis sovrummet, samt att jag använder mina hemdatorer långt ifrån dagligen.

Men tittar man på svaren så verkar jag vara relativt ensam om att alltid stänga av. En kul omröstning dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...