Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Garanti


Kribban

Rekommendera Poster

Hej

 

En vän till mig köpte en Macbook Air 13". Efter 3 dagar blir det fel på skärmen. Hon går tillbaka till säljaren, i detta fallet Machuset i Halmstad, och de säger att detta inte går på garantin. Reparationen kostar 7500:-.

 

Hon har endast använt datorn hemma och förvarat den i den väska som hon även köpte vid samma tillfälle.

 

Gäller inte konsumentköplagen hos Machuset och Apple?

 

MVH Kribban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ingen yttre skada. I alla fall ingen synlig. Enligt den informationen som jag fått så har skärmen bara slutat fungera under användning och blivit som på bilden.

 

OBS. bilden är inte på vännens macbook air

 

143873870.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panelen i skärmen är ju sprucken. Självklart gäller inga garantier. Även om glaset framför panelen inte är spräckt så kan ändå själva LCD-panelen spricka om man trycker för hårt på skärmen eller på skärmhöljet på baksidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ingen yttre skada. I alla fall ingen synlig.

Panelen i skärmen är ju sprucken. Självklart gäller inga garantier. Även om glaset framför panelen inte är spräckt så kan ändå själva LCD-panelen spricka om man trycker för hårt på skärmen eller på skärmhöljet på baksidan.

Hur tänker du nu?

Hur vet du att panelen är sprucken?

Om man misshandlar datorn så mycket att panelen går sönder så borde det synas, exempelvis genom att locket blivit skevt. Så därför borde detta vara ett garantiärende. Om inte är det MacHuset som ska BEVISA att datorn blivit "misshandlad".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

 

...och de säger att detta inte går på garantin. Reparationen kostar 7500:-.

 

 

Det är upp till ÅF, alltså Machuset, att bevisa att det inte rör sig om ett ursprungsfel...

 

 

Gäller inte konsumentköplagen hos Machuset och Apple?

 

 

Jodå, i allra högsta grad. Däremot är det rätt vanligt att mindre företag ofta antingen är okunniga kring vad som gäller eller helt enkelt gör vad de kan för inte behöva stå för kostnaden själva - somliga drar sig inte för att ljuga. Läs på, stå på er och gå tillbaka och argumentera för er sak. Sedan finns det en konsumentombudsman man kan ringa i varje kommun...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Precis varit i kontakt med min vän igen och hon svarade mig så här

 

Anledningen är att det är ett fel som jag måste orsakat själv påstår dem. Datorn var 3 dagar gammal, macbook air och den har inga yttre skador! Helt ny.. Jag har inte tappat den, jag gick bara hemifrån skolan och sen när jag kom hem var 1/3 del av skärmen vit, och det "ran" ner smala trådar av rosa, gröna, lila färger över den vita ytan.

Datorn har alltså enligt service-center inte kapaciteten att göra detta felet av sig själv. Men jag har absolut inte gjort något, mer än att ha burit den i sitt fodral hemifrån skolan!

 

Visst borde detta falla inom garantin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du nu?

Hur vet du att panelen är sprucken?

Om man misshandlar datorn så mycket att panelen går sönder så borde det synas, exempelvis genom att locket blivit skevt. Så därför borde detta vara ett garantiärende. Om inte är det MacHuset som ska BEVISA att datorn blivit "misshandlad".

 

Det ser jag tydligt på bilden. Panelen är spräckt utmed det svarta fältet i nedre vänstra hörnet. Men det är upp till verkstaden att bevisa att panelen är spräckt och kunden att bevisa motsatsen. Hur panelen har blivit spräckt lär väl gå att tvista om men fysiskt tryck eller stöt på skärmen är nödvändigt. Trycka till på det stängda skärmlocket med datorn i en laptopväska kan vara tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kan ha fått en fysisk skada utan att ägaren själv har orsakat den eller varit medveten om det. Hon kanske gick ut en sväng ur klassrummet, någon tog sig en titt och tappade datorn, eller djävlades av ren illvilja och avundsjuka. Omöjligt att säga. Hon kan överväga att förklara sitt bekymmer hos någon annan macsäljare, som då kan bekräfta eller avvisa Machusets påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst borde detta falla inom garantin!

Javisst.

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Visst borde detta falla inom garantin!

 

Inte säkert, ser de skador som utan tvivel måste uppkommit genom yttre åverkan så är det inte ett garantifel. Kan du posta ett par bilder på vännens MBA så vore det lättare att bedömma...

 

Ps. Fråga vännen om hon har allrisktillägg/"drulle" på sin hemförsäkring. ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det angavs tydligt:

 

 

Jo, men TS har ju skrivit att det ser ut som på bilden. Och skadan på bilden är en sprucken LCD-panel.

Men för att vi ska kunna ge ett säkrare svar får väl TS posta en bild på skärmen i fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men TS har ju skrivit att det ser ut som på bilden. Och skadan på bilden är en sprucken LCD-panel.

Men för att vi ska kunna ge ett säkrare svar får väl TS posta en bild på skärmen i fråga.

 

Det är skillnad på "det är som" och "det ser ut som" och syftet med bilden vara att vi skulle få en uppfattning om hur symptomen på felet ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att erbjuda bilder då datorn befinner sig hos servicestället.

 

Bilden som jag bifogade var bara en illustration hur själva skärmen (displayen)såg ut vilket inte framgick tydligt nog............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

svårt att erbjuda bilder då datorn befinner sig hos servicestället.

 

Bilden som jag bifogade var bara en illustration hur själva skärmen (displayen)såg ut vilket inte framgick tydligt nog............

 

Så hon lämnade in datorn för reparation? Då är det inte så mycket att diskutera längre. Man kan inte komma till ÅF i efterhand och tjafsa om att det borde vara garanti. I och med att man lämnar in den för åtgärd godtar man ju deras bedömning av ärendet... Om datorn repareras försvinner ju liksom alla bevis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle hon gjort istället? Använda den trasiga i skolarbetet?

 

Ett ärende för PLUS verkar det som då ;) Har bett henne ringa till Apple samt Konsumentrådgivningen. Är inte helt säkert hur det är med hemförsäkringen i och med att hon bor hemma hos sina föräldrar men deras hemförsäkring borde gälla i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hon låter Machuset reparera datorn utifrån de förutsättningarna som Machuset anger finns det inget som helst case mot Machuset. Det fattar du väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man vänder sig till återförsäljaren är det alltid bäst att vända sig till Apple och få ett "casenummer"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmmmmm ska kolla om det är ett kostnadsförslag hon har fått eller om den redan är lagad........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hon låter Machuset reparera datorn utifrån de förutsättningarna som Machuset anger finns det inget som helst case mot Machuset. Det fattar du väl?

 

Tydligen inte ;)

 

Säljaren har ju rätt till avhjälpande åtgärd och felsökning av varan enligt konsumentköplagen. De har ju kommit tillbaka i efterhand efter felsökning och sagt att det inte omfattas av garantin........

 

Hur skulle hon gjort istället?

Inte lämnat in den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmmmmm ska kolla om det är ett kostnadsförslag hon har fått eller om den redan är lagad........

Och om den mot förmodan redan är lagad, så kolla så hon verkligen accepterat priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hon låter Machuset reparera datorn utifrån de förutsättningarna som Machuset anger finns det inget som helst case mot Machuset. Det fattar du väl?

Det beror väl på om hon accepterat priset eller om reparationen gjorts trots att priset inte accepterats (och om reparationen alls är utförd redan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste nytt:

 

dem har reparerat utan att ge något kostnadsförslag, eller fråga om jag vill ha tillbaka den, nu kan jag ej bevisa att den aldrig vart skadad, för skärmen har dem bytt ut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste nytt:

"nu kan jag ej bevisa att den aldrig vart skadad, för skärmen har dem bytt ut."

Enligt konsumentköplagen är det DE som ska bevisa att det INTE varit fabrikationsfel.

 

Detta kanske kan hjälpa i sammanhanget:

 

http://www.arn.se/Vanliga-fall/Kop/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

 

 

Så var finns MacHusets tekniska utredning som bevisar att det var åverkan i detta fallet?

"Det har aldrig hänt tidigare" eller liknande utlåtanden gäller inte i det specifika fallet.

 

EDIT: Korrigerat länken så den funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...