Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumet gick ned sig igen


Alix

Rekommendera Poster

Men er det går långsamt för, hur fungerar det att besöka våra andra sajter? Macworld.se t.ex.?

Jotack, http://macworld.idg.se/ funkar alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

MacWorld är nästan alltid piggt till skillnad mot forumet som har dagsform typ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju Safari och tänkte att det kanske kunde vara problemet.

 

Så jag startade Firefox och där gick det snabbt.

Fint, tänkte jag, och loggade in. Då blev forumet precis lika segt som i Safari.

Loggade ut igen, men det var segt.

Startade om Firefox och då blev det snabbt igen.

 

Tillbaka till Safari:

Loggade ut och stängde av Safari.

Startade Safari och nu var forumet snabbt.

Loggade in och det blev segt igen.

 

Det verkar alltså som om det är kopplat till min forumanvändare. Och det är inte första gången det varit problem med den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju Safari och tänkte att det kanske kunde vara problemet.

 

Så jag startade Firefox och där gick det snabbt.

Fint, tänkte jag, och loggade in. Då blev forumet precis lika segt som i Safari.

Loggade ut igen, men det var segt.

Startade om Firefox och då blev det snabbt igen.

 

Tillbaka till Safari:

Loggade ut och stängde av Safari.

Startade Safari och nu var forumet snabbt.

Loggade in och det blev segt igen.

 

Det verkar alltså som om det är kopplat till min forumanvändare. Och det är inte första gången det varit problem med den...

Har du testat att radera kakor och cache?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Bra, då kan vi i alla fall utesluta det som är gemensamt mellan sajterna.

 

Vi kollar vidare på det men under tiden håller it-avdelningen lite extra koll på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att radera kakor och cache?

Nu har jag det och det hjälpte inte ett dugg.

 

(Som jag skrev gäller detta på flera datorer. Och det går ju som tåget ända till jag loggar in, oavsett webbläsare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag det och det hjälpte inte ett dugg.

 

(Som jag skrev gäller detta på flera datorer. Och det går ju som tåget ända till jag loggar in, oavsett webbläsare.)

Jag frågade eftersom kakorna inte är optimala, man måste rensa dem exempelvis för att se sin uppdaterade avatar. Du har ju alltid haft samma, så det kände du nog inte till... ;) Om man uppdaterar avatar utan att rensa kakor kan man få se gamla avatarer som man hade för evigheter sedan, de ligger kvar och skräpar på "användarkontot". Så att koppla problemen till dem är nog inte gripet ur luften. Å andra sidan, att ge sig in och härja där, det vete tusan, risken är att allt havererar, kanske... unsure.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det verkar alltså som om det är kopplat till min forumanvändare. Och det är inte första gången det varit problem med den...

 

Bra tips. Ska återkomma efter att ha testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha vetenskpliga anspråk upplevde jag att det gick fort och fint när jag loggade ur. Testade ett 50-tal olika kommandon och alla gick utan fördröjning. Loggade in och hittils är det lika piggt.crossfingers.gifcrossfingers.gifcrossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då kan vi i alla fall utesluta det som är gemensamt mellan sajterna.

 

Vi kollar vidare på det men under tiden håller it-avdelningen lite extra koll på forumet.

Vad betyder det?

Kollar de på vad som är fel med min användarprofil, eller kollar de bara statistik och konstaterar att "de flesta har korta svarstider" och sedan lägger ner utredningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder det?

Kollar de på vad som är fel med min användarprofil, eller kollar de bara statistik och konstaterar att "de flesta har korta svarstider" och sedan lägger ner utredningen?

Retorisk fråga? Svaret givet? borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retorisk fråga? Svaret givet? borstatanderna.gif

Det har i alla fall inte skett någon förbättring här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Vad betyder det?

Kollar de på vad som är fel med min användarprofil, eller kollar de bara statistik och konstaterar att "de flesta har korta svarstider" och sedan lägger ner utredningen?

 

Just nu är de utvecklare jag behöver för att kolla på en sådan sak på semester, men jag ska prata med dem när de är tillbaks.

 

Men jag undrar lite grann över vad det är som tar sådan tid på din dator. Har du Chrome installerat? I så fall skulle du kunna testa att starta utvecklarverktygen och kolla under fliken Network. Utvecklarverktygen finns under menyn Tools - Developer Tools om du klickar på skiftnyckeln. Jag kör mitt system på engelska, men antar att det heter Verktyg - Utvecklarverktyg eller något liknande på svenska.

 

Öppna nätverksfliken och ladda en sida som normalt går långsamt, så kan vi kanske få se vad det är som tar sådan tid. Det intressanta är de horisontella staplarna till höger, särskilt om det finns någon som är mycket längre än de andra.

 

Du kan mejla en skärmdump (klicka på de två fyrkanterna längst ner till vänster i fönstret för att få upp det i helskärm) till mig på joel.westerholm@idg.se så kan jag kolla på det och se om det i alla fall ger oss en ledtråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är de utvecklare jag behöver för att kolla på en sådan sak på semester, men jag ska prata med dem när de är tillbaks.

 

Men jag undrar lite grann över vad det är som tar sådan tid på din dator. Har du Chrome installerat? I så fall skulle du kunna testa att starta utvecklarverktygen och kolla under fliken Network. Utvecklarverktygen finns under menyn Tools - Developer Tools om du klickar på skiftnyckeln. Jag kör mitt system på engelska, men antar att det heter Verktyg - Utvecklarverktyg eller något liknande på svenska.

 

Öppna nätverksfliken och ladda en sida som normalt går långsamt, så kan vi kanske få se vad det är som tar sådan tid. Det intressanta är de horisontella staplarna till höger, särskilt om det finns någon som är mycket längre än de andra.

 

Du kan mejla en skärmdump (klicka på de två fyrkanterna längst ner till vänster i fönstret för att få upp det i helskärm) till mig på joel.westerholm@idg.se så kan jag kolla på det och se om det i alla fall ger oss en ledtråd.

Det är inte "min dator", det är fyra eller fem datorer jag testat på. Innan jag loggar in går det snabbt, efter inloggning segt som sirap.

 

Nej, jag kör inte Chrome.

EDIT: Ska testa Chrome, återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak i Chrome: Snabbt innan inloggning, långsamt efter.

 

Det är er server som tar 18 sekunder på sig att skicka en liten textfil.

post-11001-035305800 1343988209_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Samma sak i Chrome: Snabbt innan inloggning, långsamt efter.

 

Det är er server som tar 18 sekunder på sig att skicka en liten textfil.

 

 

Tack, då vet vi mer om var det strular. Tror inte jag behöver något mer just nu, jag ska be dem titta på det men semestrar kan göra att det inte sker direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, vad var det som strula nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, IDG.se funkade men forum.macworld.se gav detta:

post-34005-097216400 1344196611_thumb.jpg

 

 

Ja, och på min klocka så har forumet legat nere i minst 5 timmar, från senast 17-tiden fram till ~21.55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var "dött" på forumet idag. Annars tycker jag det verkar rätt stabilt ändå sånär som på de senaste gångerna. Enda som stör lite (till vardags) är det ganska ofta segar ner sig el kör en time-out runt 01:00-02:00. Antar att det är ngt backup-script som kör då, och det behöver ju inte innebära att servern är kass sig, utan mer troligt att det är IPBoards mjukvara (backupscriptet) som orsakar att det segar till sig.

 

@Joel

Om det nu är backup-körning vid den tiden (01-02), får ni gärna putta fram den till ~ 04-05 istället. Tror det är många som sitter o "småugglar" fram på småtimmarna. Vid 4 sover nog de allra flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Ja, det var förbaskat att det gick ner i dag igen. Jag vet just nu inte vad som hände men ska kolla mer på det i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Okej. Problemet är tydligen att en av servrarna som driver forumet börjar bli för klen, vi har helt enkelt växt ur vår kostym.

 

Vi kommer snarast att köpa in ny hårdvara och migrera över till, när det har skett så borde problemen vara ur världen.

 

Om det blir problem igen innan det här är klart så ska vi i alla fall göra vårt bästa för att forumet inte ska ligga nere i flera timmar som det gjorde i går, det är ju så klart inte ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen ha kommit och gått genom tiderna. Men det som har saknats och som har påtalats är INFORMATION. Berätta hur det står till och vad som händer. Kasta in en blänkare i MW på nyhetssidan om det är problem eller när ni byter server. OM vi vet att ni jobbar och även ser resultatet så är det inget problem. Ingen av oss ( hoppas jag ) är så vrång att vi kräver 100% funktion. Men vi vill ha bra kommunikation. travolta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen ha kommit och gått genom tiderna. Men det som har saknats och som har påtalats är INFORMATION. Berätta hur det står till och vad som händer. Kasta in en blänkare i MW på nyhetssidan om det är problem eller när ni byter server. OM vi vet att ni jobbar och även ser resultatet så är det inget problem. Ingen av oss ( hoppas jag ) är så vrång att vi kräver 100% funktion. Men vi vill ha bra kommunikation. travolta.gif

+ 1 Håller helt med! :yeahbaby:

 

Det kan vara smart att lägga ut info på MacWorlds egen hemsida. Den brukar ju inte gå ned sig samtidigt. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Problemen ha kommit och gått genom tiderna. Men det som har saknats och som har påtalats är INFORMATION. Berätta hur det står till och vad som händer. Kasta in en blänkare i MW på nyhetssidan om det är problem eller när ni byter server. OM vi vet att ni jobbar och även ser resultatet så är det inget problem. Ingen av oss ( hoppas jag ) är så vrång att vi kräver 100% funktion. Men vi vill ha bra kommunikation. travolta.gif

 

Vi ska se till att få ut den information vi kan, om det blir någon planerad nertid i samband med övergången kommer vi absolut gå ut med det innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...