Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

*PRIORITERING* Processor vs. RAM-minne


Oldblood

Rekommendera Poster

Nu lägger vi ner diskussionen om ekonomiska resurser, ny-dofter och annat, annars får vi börja rensa bort inlägg.

 

Här är högt i tak på forumet, men det finns gränser...

/Moderator

 

 

Uppenbarligen har TS enbart råd med det ena eller det andra, annars hade frågan inte varit aktuell, håll er till ämnet.

 

 

Ber om ursäkt mattem om jag spårade ur lite Självklart så är det viktigaste att TS får bra råd

men ibland kan det även vara ett gott råd att försöka lägga till någon extra krona om man har råd

 

till TS du kommer säkert att bli jätte nöjd med din nya mac vilken det än blir !yeahbaby.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ibland kan det även vara ett gott råd att försöka lägga till någon extra krona om man har råd

 

Självklart kan så vara fallet, det är ett råd i alla välmening kramis.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt mattem om jag spårade ur lite Självklart så är det viktigaste att TS får bra råd

men ibland kan det även vara ett gott råd att försöka lägga till någon extra krona om man har råd

 

till TS du kommer säkert att bli jätte nöjd med din nya mac vilken det än blir !yeahbaby.gif

+ 1 :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om TS hade haft råd med det hade han förmodligen aldrig ställt frågan.

 

Det är ett antagande. Ett annat antagande är att trådskaparen faktiskt har råd men vill veta om det är någon ide att punga ut med mer pengar. MÅnga kan ju faktiskt lätta på lädret lite till om man ser att det är värt pengarna. Själv hade jag nog satsat på både processor och minne i den prisklassen. Annars hade jag köpt den billigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4GB räcker och blir förmodligen över. Jag har 2GB i min Air och det fungerar utmärkt med allt från att surfa på simpla sidor som facebook till att titta på videor i full HD och redigera film i iMovie etc. Dock om du väljer mellan högre prestanda på processor och större RAM skulle jag ändå rösta för större RAM, då det faktiskt kan komma till pass om du kör många tunga program samtidigt eller om du kör t.ex. Crysis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄr dottern fixar med iMovie och redigera HD så räcker inte 4 GB RAM i min iMac så jag slängde i 2X4 så det finns totalt 12 GB. Det hade förmodligen räckt med 8 men det finns ju fyra platser och 8 GB RAM-kit är billiga. Dagens basnivå är 4 GB och nästa års är 8 GB så det är lika bra att ha 8 om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slänger in en fråga här.

 

Kan man inte få en air med i7 ?

Jag var inne på apple's hemsida och skulle bygga ihop en dator men någon i7 i airen gick inte att få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nu så funkade det...

Måste vart lagg på sidan.

 

nvm !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄr dottern fixar med iMovie och redigera HD så räcker inte 4 GB RAM i min iMac så jag slängde i 2X4 så det finns totalt 12 GB. Det hade förmodligen räckt med 8 men det finns ju fyra platser och 8 GB RAM-kit är billiga. Dagens basnivå är 4 GB och nästa års är 8 GB så det är lika bra att ha 8 om det går.

 

Förmodligen är det stor skillnad om man använder HDD eller SSD. iMovie fungerar nämligen utmärkt för mig på min Air med 2GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Just nu kliar det som satan i fingrarna, jag ska köpa en Macbook Air 13 av senaste versionen. Jag ser köpet som en investering för flera år framöver och vill således att datorns prestanda skall vara tillräckliga i det långa loppet. Frågan gällande hur stort ram-minne jag skall välja dyker därför upp. Prisskillnaden är ju 1000kr, vilket inte är en obetydlig summa för mig. Men i det långa loppet kanske det är värt pengarna, eller vad tror ni? Varje OSX-uppdatering tycks ju kräva mer och mer minne!

Tack på förhand,Paul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska givetvis välja maximalt med RAM, går inte att utöka senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tips och underhållande side-tracking. Efter övervägning och plånboksvändande har jag bestämt mig på att köra en 11", 2Ghz, 8GB RAM, 256GB hårddisk. Ser fram emot att använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ! du värkar vara rätt gullig själv !geros.gif

 

Stavning är inte din bästa sida, borde du satsa lite på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stavning är inte din bästa sida, borde du satsa lite på

 

För att inte har skrivit på svenska på 36 år så tycker jag det är BRA

Engelskan är ett betydligt bättre språk ! ! yeahbaby.gif Svenska språket är ju så jävla hackigt

 

 

jag övar på er här grabbar !yeahbaby.gif

 

Men en av mina Svenska Revisorer håller på att bryta ihop ibland själv tycker jag att det är ok ! laserbok.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man har svårt att prata ett språk innebär kanske inte att det andra (det man är van vid) är bättre... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I takt med att vi använder datorer mer mot nätet och med fler processer arbetandes samtidigt och att OSX kommer från och med nu med årliga uppdateringar är det inte dumt att välja 8 GB RAM. Vill man jobba med flera program samtidigt är det bra med mer RAM. Glöm inte att GPU'n tar minne från RAM. 384 MB om jag inte har fel. Jag har själv beställt en MBA i5, 128 GB SSD och 8 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 GB RAM är att föredra av tidigare erfarenhet. Det har i alla tider sagts att man kan aldrig ha för mycket RAM. Av RAM:et försvinner 384 MB till GPU'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT:

Slagit samman ett ämne som har "likvärdig" frågeställning angående mängd av minne i datorn.

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...