Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

*PRIORITERING* Processor vs. RAM-minne


Oldblood

Rekommendera Poster

Efter releasen av de nya Macbook air modellerna har jag bestämt mig för att skaffa en.

 

Frågan är alltså:

Om man ska välja mellan att köpa uppgraderad processor (2 Ghz istället för 1.7/1.8) eller uppdaterat RAM-minne (8GB istället för 4GB)?

Vad får de två olika uppdateringarna för olika effekt i praktiken? (datorn kommer förmodligen att användas mest för vardagsbruk, och ibland för ljudinspelning, då oftast på en kanal samt Photoshop)

 

Två side-topics lyder som följer:

Är det värt att uppdatera processor eller RAM, eller gör jag klokare i att spara in pengarna eftersom datorn kommer hålla måttet några år framöver ändå?

Ghz-siffrorna är lägre på de nya MacBook Air-modellerna än vad de är på min fyra år gamla Macbook (på 2.4Ghz). Är processorn långsammare i praktiken, eller är det bara siffror som spökar?

 

Tack för hjälpen, och ursäkta min undermåliga tekniska kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i siffrorna, den är grymt mycket snabbare än en C2D. Köp mer minne...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall så MINNE självklart 4Gb är Stenåldern !

 

det BORDE överhuvudtaget inte säljas datorer år 2012 med ram under 8 / 16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall så MINNE självklart 4Gb är Stenåldern !

 

det BORDE överhuvudtaget inte säljas datorer år 2012 med ram under 8 / 16

 

Om det enda man gör är att skriva mail, lyssna på musik och surfa på nätet (det de flesta gör med sin dator) är väl 4gb inte för lite? Jag skulle inte kalla det för stenåldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det enda man gör är att skriva mail, lyssna på musik och surfa på nätet (det de flesta gör med sin dator) är väl 4gb inte för lite? Jag skulle inte kalla det för stenåldern.

 

 

 

Jag känner inte ens någon som har 4Gb tom min dotter 11år har 16Gb

 

vad du än gör med datorn så Herregud Minst 8 men häldre 16Gb Och för Statinära Pc / 32 / 64 Gb

 

Jag tycker att det både är STENÅLDER & STEN DÖTT

 

Så Mitt Tycke & Svar på TRÅD inför mer krävande Bergs-Lejon "Troligtvis " 4Gb Super segt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter releasen av de nya Macbook air modellerna har jag bestämt mig för att skaffa en.

 

Frågan är alltså:

Om man ska välja mellan att köpa uppgraderad processor (2 Ghz istället för 1.7/1.8) eller uppdaterat RAM-minne (8GB istället för 4GB)?

Vad får de två olika uppdateringarna för olika effekt i praktiken? (datorn kommer förmodligen att användas mest för vardagsbruk, och ibland för ljudinspelning, då oftast på en kanal samt Photoshop)

 

Två side-topics lyder som följer:

Är det värt att uppdatera processor eller RAM, eller gör jag klokare i att spara in pengarna eftersom datorn kommer hålla måttet några år framöver ändå?

Ghz-siffrorna är lägre på de nya MacBook Air-modellerna än vad de är på min fyra år gamla Macbook (på 2.4Ghz). Är processorn långsammare i praktiken, eller är det bara siffror som spökar?

 

Tack för hjälpen, och ursäkta min undermåliga tekniska kunskap.

 

Det har kommit en ny processorfamilj så siffrorna är inte jämförbara på den förra och den nya. Farten har ökat ca 20% med jämförbar modell i den förra serien.

...

En 2 GHz i7 är ungefär 20% snabbare än 1,8 i5 enligt Geekbench. Frågan om processor vs minne kan väl sammanfattas att du får vänta 20% kortare tid på att processer ska gå färdigt generellt sett. Har du för lite minne vilket man nästan alltid har med Photoshop så kan det ta en rejält lång stund extra pga arbetsbänken dvs RAM-minnet är för litet. Även för ljudinspelningar med många kanaler är mycket RAM att föredra.

...

Å andra sidan när du ändå ska köpa en dyr dator lägg på en tusing till så har du allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom minnet inte går att uppgradera i efterhand och behovet av RAM inte blir mindre framöver med nya versioner av OS och program så köp med mer minne. Några 2-300 MHz gör inte skillnad för normalanvändaren vilket mer minne gör, även om man har en dator med SSD. Så det som är mest framtidssäkert av de två valen är minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte ens någon som har 4Gb tom min dotter 11år har 16Gb

 

vad du än gör med datorn så Herregud Minst 8 men häldre 16Gb Och för Statinära Pc / 32 / 64 Gb

 

Jag tycker att det både är STENÅLDER & STEN DÖTT

 

Så Mitt Tycke & Svar på TRÅD inför mer krävande Bergs-Lejon "Troligtvis " 4Gb Super segt !

 

Ta och balansera dig lite och skrik inte ut dina åsikter med stora bokstäver.

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte ens någon som har 4Gb tom min dotter 11år har 16Gb

 

vad du än gör med datorn så Herregud Minst 8 men häldre 16Gb Och för Statinära Pc / 32 / 64 Gb

 

Jag tycker att det både är STENÅLDER & STEN DÖTT

 

Så Mitt Tycke & Svar på TRÅD inför mer krävande Bergs-Lejon "Troligtvis " 4Gb Super segt !

 

Jag ber om ursäkt för att jag går OT men jag måste fråga vad du använder datorn till när du behöver 64gb RAM?

 

Det är få sysslor enligt mig som kräver så mycket som 16 gb RAM, jag vet inte hur mycket videoredigering din dotter håller på med men vanliga sysslor kräver inte upp till 16gb RAM. Det är ju inte som att datorn blir snabbare med mer minne direkt. Jag trodde inte man kunde tycka så olika i den här frågan. Om det enda man gör är att surfa på en webbsida på nätet, skriva ett mail eller skriver en text i Word så går det ju inte ens upp i 2 gb. Just nu använder jag 1,7 gb minne men jag är väl stendöd enligt dig?

 

Använd gärna skiljetecken, normal meningsbyggnad och rätt användning av gemener och versaler så blir din text enklare att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen! Jag känner mig lite klokare nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och balansera dig lite och skrik inte ut dina åsikter med stora bokstäver.

Axelman moderator

 

 

 

Ok för skrikandet men mer ballanserad en mej går inte att vara !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt för att jag går OT men jag måste fråga vad du använder datorn till när du behöver 64gb RAM?

 

Det är få sysslor enligt mig som kräver så mycket som 16 gb RAM, jag vet inte hur mycket videoredigering din dotter håller på med men vanliga sysslor kräver inte upp till 16gb RAM. Det är ju inte som att datorn blir snabbare med mer minne direkt. Jag trodde inte man kunde tycka så olika i den här frågan. Om det enda man gör är att surfa på en webbsida på nätet, skriva ett mail eller skriver en text i Word så går det ju inte ens upp i 2 gb. Just nu använder jag 1,7 gb minne men jag är väl stendöd enligt dig?

 

Använd gärna skiljetecken, normal meningsbyggnad och rätt användning av gemener och versaler så blir din text enklare att förstå.

 

frågan varför ha mindre än max ?

ja du är sten död & värkar vara sten dum man vill väll ha en snabb framtid säker dator & det är inte en dator under 8Gb skräp dator

men man bör även köpa en ny vart annat år för att det är trevligt med nya grejer !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i helskotta skall du ha en framtidssäker dator om du ändå skall byta vartannat år? Det verkar vara *väldigt* svårt för dig att förstå att de flesta människor lever med begränsade ekonomiska resurser. Take a hint: De flesta människor lever med begränsade ekonomiska resurser.

 

 

 

Det var ett gott råd till folk med dålig ekonomi som köper begangnade grejer !

själv föredrar jag doften av en Ny öppnad kartong ! en mac har en speciell doft när man öppnar en ny produkt ! & det har sin Charm !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett gott råd till folk med dålig ekonomi som köper begangnade grejer !

själv föredrar jag doften av en Ny öppnad kartong ! en mac har en speciell doft när man öppnar en ny produkt ! & det har sin Charm !

Du är lite gullig med din omåttliga rikedom, köplusta och prylgalenhet, det är underhållande, men om du hävdar att slikt ska vara norm kommer du bara att förlora respekt. Tagga ned lite. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är lite gullig med din omåttliga rikedom, köplusta och prylgalenhet, det är underhållande, men om du hävdar att slikt ska vara norm kommer du bara att förlora respekt. Tagga ned lite. :geros:

 

Tack ! du värkar vara rätt gullig själv !geros.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DIF, risken är att folk med ingen kunskap faktiskt lyssnar på dig så

försök att vara lite realistisk.

 

Oldblood, jag hade satsat på extra minne, 4 GB är inte stenålder men 8 GB är ju bättre och

något du klarar dig med länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DIF, risken är att folk med ingen kunskap faktiskt lyssnar på dig så

försök att vara lite realistisk.

 

Oldblood, jag hade satsat på extra minne, 4 GB är inte stenålder men 8 GB är ju bättre och

något du klarar dig med länge.

 

Om folk Lysnar på mej så får dom snabba grejer

Mitt värkliga svar till TS är lägg på lite extra slantar välj både ok !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om TS hade haft råd med det hade han förmodligen aldrig ställt frågan.

 

Men efter råd kanske TS tänker om !

i stället för att ångra sej om 1 år med för dålig Prestanda !

 

och det är ju ingen jätte dyr skillnad !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men efter råd kanske TS tänker om !

i stället för att ångra sej om 1 år med för dålig Prestanda !

 

och det är ju ingen jätte dyr skillnad !

Snälla, hur ska du, mångmiljonären, kunna tala om för andra vad som är dyrt eller inte? Du börjar påminna om Marie Antoinette som undrade varför bönderna inte åt bakelser om de hade slut på bröd... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om TS hade haft råd med det hade han förmodligen aldrig ställt frågan.

 

Nja vi pratar små slantar i skillnad !

 

om han väljer båda kommer han förmodligen att bli mest nöjd med sin dator !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, hur ska du, mångmiljonären, kunna tala om för andra vad som är dyrt eller inte? Du börjar påminna om Marie Antoinette som undrade varför bönderna inte åt bakelser om de hade slut på bröd... :rolleyes:

 

 

Marie Antoinette gillar jag inte

men dej gillar jag mer & mer det är klös idejbultandehjarta.gif

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Små slantar för dig behöver inte vara små slantar för någon annan, det beror ju på det ekonomiska utgångsläget. Har du din försörjning från exempelvis studielån är ett par tusenlappar hit eller dit mycket pengar.

 

ja som student kan jag hålla med dig till 100%

 

men inte som vuxen har man inte dom pengarna då bör man kanske fundera på vad man satsat fel här i livet för det är ju inte en ny Bentley det handlar om

även om en Ny Bentley oxå har en helt underbar mag känsla när den leveras & den lilla asken med nycklar Kort och coder !

 

att vara stundent ( Universitet ) betyder ju i alla fall att man har börjat en satsning åt ett bra liv !

sen återstår att våga ta chanser med kapital fastigheter aktier mm

 

svenskar har så lätt för att nöja sej med att ha ett vanigt 7 till 4 liv och sen spy sin avunsjuka över dom som vågat ta chanser !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marie Antoinette gillar jag inte

men dej gillar jag mer & mer det är klös idejbultandehjarta.gif

 

 

 

 

Tja, trots att man är en gammal maläten leopard, så har man i alla fall några klor kvar... :D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lägger vi ner diskussionen om ekonomiska resurser, ny-dofter och annat, annars får vi börja rensa bort inlägg.

Här är högt i tak på forumet, men det finns gränser...

/Moderator

 

Uppenbarligen har TS enbart råd med det ena eller det andra, annars hade frågan inte varit aktuell, håll er till ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...