Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samsung Galaxy S3 vs iPhone 4S


Silverfox

Rekommendera Poster

I min Android (SE Xperia mini) måste man välja olika USB-anslutningslägen, jag antar att det är samma för alla Androidlurar? Se bild nedan. USB-funktionerna är överlag sämre i Macmiljö, enligt min erfarenhet. Exempelvis internetdelning fungerar inte med mindre än att man köper en app. Det fungerar i Windows 7. Men det kan ju variera med tillverkare.

 

post-28798-062918800 1338794778_thumb.png

 

BTW: Tack för synpunkterna på S3:an. :yeahbaby:

 

kopplar jag telefonen med usb till macbook pron (MBP) så märker telefonen det automatiskt och MTP är automatiskt vald (kan byta till kamera-läge med). men händer absolut ingenting på macen.

provade att ladda ner AFT (android file transfer) till macen men den hittar inga enheter. det verkar som om dem har ändrat om partitioneringen eller något och macen kan inte läsa av det. enda sättet jag lyckades hitta telefonen genom datorn var genom Kies och det går otroligt långsamt, men funkar.

 

för mig är detta inget problem då jag har windows, linux och osx så det är bara att flytta runt filer, men fortfarande störigt :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

kopplar jag telefonen med usb till macbook pron (MBP) så märker telefonen det automatiskt och MTP är automatiskt vald (kan byta till kamera-läge med). men händer absolut ingenting på macen.

provade att ladda ner AFT (android file transfer) till macen men den hittar inga enheter. det verkar som om dem har ändrat om partitioneringen eller något och macen kan inte läsa av det. enda sättet jag lyckades hitta telefonen genom datorn var genom Kies och det går otroligt långsamt, men funkar.

 

för mig är detta inget problem då jag har windows, linux och osx så det är bara att flytta runt filer, men fortfarande störigt :)

 

 

Jag kollade S3:ans manual på internet och Kies är Samsungs egen lösning, man stöder tydligen inte MSC-protokollet, bara MTP och PTP (Picture Transfer Protocol). Det sistnämnda stöds i Mac, så du borde kunna få det att lira med iPhoto, om du har det.

 

Annars är det inget egentligt problem, nej, mer en fråga om komfort.

 

Om PTP på S3:

 

post-28798-019714900 1338804380_thumb.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är det inte så svårt att hitta argument för iPhone, bara att läsa de senaste inläggen i den här tråden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med lite tålamod så funkade det med AFT (android file transfer) och i PTP-läge. var nog för snabb med att växla mellan PTP och MTP innan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är det inte så svårt att hitta argument för iPhone, bara att läsa de senaste inläggen i den här tråden. :)

Det blir lite tokroligt när man synar detaljerna. Androidens MSC-läge (den borde finnas eftersom Linuxkärnan stöder det men har uppenbarligen plockats bort i Samsung) fungerar i Mac OS X, vilket innebär att exempelvis FAT32-formaterade enheter kan läsas in, alltså gammal Microsoftstandard. Apple har implementerat det. MTP, som också är Microsoftstandard, kan dock inte läsas in, annat än med tredjepartsprogram som använder libmtp. Apple har valt att inte implementera MTP. Man behöver inte undra varför, det är givetvis för att avskräcka från att köpa Androidlurar. Att Apple gör det enkelt för Mac OS X-användare att använda iPhone men inte Android är helt sant. MTP är inget protokoll som ingår i Linux, utan anpassningen sker givetvis på grund av Windows dominans som operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med lite tålamod så funkade det med AFT (android file transfer) och i PTP-läge. var nog för snabb med att växla mellan PTP och MTP innan :)

Det var ju bra! :)

 

Synd att MSC inte finns, dock. Men Samsung kanske är lite egna på den punkten, jag har en kamera där minneskortet bara kan läsas in om det sitter i kameran, gäller både Mac och Windows...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung Galaxy 1 och 3 telefonerna är mycket bra telefoner.Har själv haft SGS och kan bara säga att jag var mycket nöjd. Bra batteri (bättre än iPhone 4S), relativ enkelt att använda.

Dock har Android ett problem som gjorde att jag valde en iPhone 4S istället för en Android, problemet var sync mellan kalender, kontakter, mail, anteckningar m.m.

som bara fungerade rakt av efter man skrev in sitt iCloud iD på Macen, och inga konstiga 3:part program för att få det att fungera.

 

Mitt enda krav var att kunna synca smidigt kalendern och kontakterna med min Mac vilket inte går. För Android 4.0 och SGS III har inte stör för mac i Kies för mac.

 

Att behöva köra via USB för att synk år 2012 känns väldigt 80-tal för mig. Sedan litar jag inte på google för att vilja ha allt hos google. Här är Apple långt före konkurrenten anser jag.

 

Att Android år 2012 inte har fullt Mac stödd är för mig ett mysterium. Hur ska Android kunna locka över iPhone användare om skiten inte fungerar med Mac?

Hade Android med t.ex. Samsung Galaxy S III fungerar lika smidigt som iPhone när det gäller sync (kontakter & kalendern) så hade det blivit en Samsung Galaxy SIII för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på; Är du vänster- eller högerhänt?

 

Vänster. Vad nu det har med saken att göra :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir lite tokroligt när man synar detaljerna. Androidens MSC-läge (den borde finnas eftersom Linuxkärnan stöder det men har uppenbarligen plockats bort i Samsung) fungerar i Mac OS X, vilket innebär att exempelvis FAT32-formaterade enheter kan läsas in, alltså gammal Microsoftstandard. Apple har implementerat det. MTP, som också är Microsoftstandard, kan dock inte läsas in, annat än med tredjepartsprogram som använder libmtp. Apple har valt att inte implementera MTP. Man behöver inte undra varför, det är givetvis för att avskräcka från att köpa Androidlurar. Att Apple gör det enkelt för Mac OS X-användare att använda iPhone men inte Android är helt sant. MTP är inget protokoll som ingår i Linux, utan anpassningen sker givetvis på grund av Windows dominans som operativsystem.

Ska tilläggas att Apple givetvis stöder MTP för iPhone i Windows, men det var väl heller ingen överraskning? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...