Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Billaddare med ljud till iPhone


PoorCadaver

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag söker en bilhållare eller sladd som ger mig funktionen att när jag sätter min iPhone i hållaren så ska den laddas och kopplas till stereon på en gång. Idag har jag en sladd för ström och en 3,5 mm för ljud som går in i AUX på stereon. Om det finns en sladd eller aktiv hållare så vore det gött, annars får jag improvisera. Kan dock inte hitta någon, så vet ni var det finns - ge mig tips! =)

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomtom har en alldeles ypperlig hållare. Den har även en extern gps-mottager som är känsligare är den i 3GS. Om den är bättre än den 4 o 4s vet jag inte...

 

Enda nackdelen med Tomtoms hållare är att den inte funkar bra med fodral eftersom telefonen blir för tjock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar också TomToms hållare. Stadig och bra. 3.5 mm-sladden sitter i konstant mellan hållaren och bilstereon så det är bara att sätta i telefonen i hållaren och spela. Förutom egen GPS-mottagare har den också inbyggd BT-handsfree men den har jag inte provat eftersom jag redan har BT i bilen. Jag betalade 890:- på Dustin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en från Tomtom som ser schysst ut, men 1100 känns tyvärr lite saftigt...

http://www.iphonebutiken.se/tomtom-car-kit-aktiv-hallare-for-iphone-596.html

 

Dyrt eller inte är en fråga om personliga preferenser. Själv tyckte jag den var värd pengarna. Hittar du en billigare hållare som bara laddar kunde du ju lösa musiköverföringen med följande:

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/bluetooth/tradlos-musikmottagare/belkin-music-reciever-p91407

(den kostar fn 349)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om begagnat?

 

http://www.blocket.se/ostergotland?q=Tomtom+car+kit&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=14&l=0&md=th

 

500 spänn

 

Du kan sedan maila Tomtom och uppge serienumret. Då får du en liten kudde att limma fast, som gör att den funkar med 4 och 4s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1326821754[/url]' post='1511233']

Du vill he denna:

http://www.kensingto...udio-cable.aspx

Och sen valfri passiv hållare.

 

Ska han köpa den + en bra passiv hållare så blir det ju mycket pengar i alla fall. Plus att man får hålla på och koppla i och ur sladden. Nej, lägg på några hundringar och köp Tom Tom. Dumt och va snål och sen ångra sig och köpa bättre grejer sen. Och dyrare blir det i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumt och va snål och sen ångra sig och köpa bättre grejer sen. Och dyrare blir det i längden.

 

Jo, det är sant. Men 1200 känns saftigt för en mobilhållare. Om jag inte får tag på den begagnad eller något så blir det nog en Brodit i alla fall. Men jag håller med om att Tomtomen verkar bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska han köpa den + en bra passiv hållare så blir det ju mycket pengar i alla fall. Plus att man får hålla på och koppla i och ur sladden. Nej, lägg på några hundringar och köp Tom Tom. Dumt och va snål och sen ångra sig och köpa bättre grejer sen. Och dyrare blir det i längden.

 

TomTom är väl ok. Kräver dock dubbla kablar från hållaren för att få med ljudet. Och sugkopp sitter sådär efter ett par år. En passiv brodithållare och kaneln jag föreslog så behöver du bara byta själva telefonadaptern till hållaren när du byter telefon. Finns dessutom varianter där du kan skruva fast sladden i hållaren så den blir som en aktiv hållare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TomTom är väl ok. Kräver dock dubbla kablar från hållaren för att få med ljudet. .

 

 

Dubbla kablar måste det ju alltid vara, en till AUX i radion och en till bilens strömuttag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla kablar måste det ju alltid vara, en till AUX i radion och en till bilens strömuttag.

 

Hänvisar till inlägg nr 5. Där föreslår jag en bluetooth-adapter med a2d-kapacitet. Vet någon om detta inte fungerar vore det värdefullt med input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänvisar till inlägg nr 5. Där föreslår jag en bluetooth-adapter med a2d-kapacitet. Vet någon om detta inte fungerar vore det värdefullt med input.

 

Problem om man skall ha den i bilen. Den går på 5V, inte 12 V som man har i bilar, och strömförsörjs med en nätadapter. Den som är lite händig kan säkert bygga något själv för att anpassa men det blir ju lite meck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.brodit.se...del=iPhone%204S

 

Och kabeln jag länkade till så är du välkittad.

 

Den såg rätt schysst ut och verkar kosta knappt 300 kr. Men sen skulle man köpa till en hållare till hållaren som var anpassad efter den egna bilen som verkar ligga på runt 200 kr. Och sen 2in1-kabel som Misco verkar ha ett hyfsat pris på, 374 kr (Dustin 619kr!) Så då är vi uppe i ca 850 kr totalt. Nästan uppe i Tom Toms prisklass.

 

 

De har även en aktiv hållare. Kör man på den så kan man spara en hundring eftersom ladd-kabeln följer med men den hållaren plockar tyvärr inte ut ljudet från kontakten på undersidan på telefonen utan då får man ansluta till hörlursutgången vilket ger fel nivå på ljudet. När jag plockar från hörlursutgången så är det så pass svagt så att även om man skruvar på full volym på iphonen så får man sätta nästan full volym på bilstereon för att överrösta bilens väg, vind och motorljud och kunna lyssna på en behaglig nivå. Kopplar man sen över till radion och glömmer att först skruva ner volymen så håller man nästan på att göra i byxorna.

 

Tom Tom tar ljudet från iPhonekontakten och har sedan ett eget 3.5 mm uttag där du kan dra en sladd till bilstereon. Då ligger volymen på samma nivå som radions ljud.

 

Glöm inte att Tom Tom dessutom har egen GPS-mottagare som skall vara bättre än telefonens inbyggda (om det är så, det vet jag inte, jag har inga mottagningsproblem iaf) och en inbyggd BT-handsfree. Så ja, priset är högt men man får mycket för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem om man skall ha den i bilen. Den går på 5V, inte 12 V som man har i bilar, och strömförsörjs med en nätadapter. Den som är lite händig kan säkert bygga något själv för att anpassa men det blir ju lite meck.

 

Ah, tänkte inte på strömförsörjningen! Det finns ju förstås usb-uttag för cig-tändaren...

 

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-laddare/usb-miniladdare-for-bil-p91623

 

...och då är det bara att fixa en kabel med USB-kontakt i ena änden och rätt sort DC-plugg i andra.

 

 

 

Men det blir lite pill, det kommer man inte ifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla kablar måste det ju alltid vara, en till AUX i radion och en till bilens strömuttag.

 

Ja, men det räcker med en kabel upp till iphonen, som delar sig nere vid strömuttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1327151753[/url]' post='1512090']

Ja, men det räcker med en kabel upp till iphonen, som delar sig nere vid strömuttaget.

 

Och om strömuttaget och AUX inte sitter bredvid varann? På min bil är det väl en halvmeter mellan de två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu vet jag inte vad du kör för bil, men när jag körde V70 så installerade jag denna adapter:

http://www.densionsweden.se/index.php?cPath=82

 

Med den får du laddning och musikuppspelning genom samma kabel som du laddar, alltså apples kontakt. Vilket också gör att rattknappar och sånt funkar som t ex byta låt och så.

 

Finns säkert för fler bilmodeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu vet jag inte vad du kör för bil, men när jag körde V70 så installerade jag denna adapter:

http://www.densionsw...ex.php?cPath=82

 

Med den får du laddning och musikuppspelning genom samma kabel som du laddar, alltså apples kontakt. Vilket också gör att rattknappar och sånt funkar som t ex byta låt och så.

 

Finns säkert för fler bilmodeller.

 

Vilken v70 var det? årsmodell? vi har två i familjen, en fr -00 (gamla fyrkantiga designen) samt en -08 nyaste designen. vilken bil passar den adaptern till? verkar ju riktigt smidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken v70 var det? årsmodell? vi har två i familjen, en fr -00 (gamla fyrkantiga designen) samt en -08 nyaste designen. vilken bil passar den adaptern till? verkar ju riktigt smidigt

 

Hej!

Jag hade en Volvo V70 -07 alltså en V70N. Vet tyvärr inte hur de passar till de andra modellerna. Men kan tänka mig att det funkar till V70II (-08).

Här finns en guide för V70N:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=44015

 

Funktionen var väldigit smidigt, t ex om man använder iPhonen eller paddan för navigering så pratar ju navigationssystemet ut i högtalarsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade en Volvo V70 -07 alltså en V70N. Vet tyvärr inte hur de passar till de andra modellerna. Men kan tänka mig att det funkar till V70II (-08).

Här finns en guide för V70N:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=44015

 

Funktionen var väldigit smidigt, t ex om man använder iPhonen eller paddan för navigering så pratar ju navigationssystemet ut i högtalarsystemet.

 

Allt detta förutom styrningen av iPod-appen via reglagen på stereon får du med en enkel linjekabel till stereons linjeingång. Till högst en femtedel av priset, och dessutom slipper du att iPod-appen autostartar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta förutom styrningen av iPod-appen via reglagen på stereon får du med en enkel linjekabel till stereons linjeingång. Till högst en femtedel av priset, och dessutom slipper du att iPod-appen autostartar.

 

Det stämmer bra, om man nu har en sådan ingång. Om du läser vad trådskaparen efterfrågade så har han redan 3,5 mm ingång och efterfrågade en enklare lösning med t ex laddning och musik via samma kabel, det löser du med det jag skrev. T ex så kör jag med 3,5 mm ljudkabel och 12 v laddning i BMWn jag har nu, men ska fixa iPod adapter för att jag tycker det är smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1327227893[/url]' post='1512336']

Det stämmer bra, om man nu har en sådan ingång. Om du läser vad trådskaparen efterfrågade så har han redan 3,5 mm ingång och efterfrågade en enklare lösning med t ex laddning och musik via samma kabel, det löser du med det jag skrev. T ex så kör jag med 3,5 mm ljudkabel och 12 v laddning i BMWn jag har nu, men ska fixa iPod adapter för att jag tycker det är smidigare.

 

Det löser du även med det jag skrev :-)

Se till att du testar iPod-interfacet innan du investerar alltför mycket pengar på det. De flesta sådana sätter automatiskt igång iPod-appen i tid och otid, vilket kan bli ganska så irriterande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...