Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köper DU en shuffle?


lastefan

  

100 medlemmar har röstat

  1. 1. Köper DU en shuffle?

    • Ja, 512MB varianten!
      26
    • Ja, 1024MB varianten!
      18
    • Vet inte...
      8
    • Nej, men idén är kul ock kommer att funka!
      19
    • Nej, helt enkelt.
      16
    • Nej, den är ful, dyr, opraktisk och jag vill INTE förknippas med en sådan!
      5


Rekommendera Poster

Hittade följande nyhet på iPodlounge

 

iPod shuffle: 20,000 sold in first 4 hours (updated)

Vendors on the show floor at San Francisco Macworld Expo reported today that Apple's retail store in San Francisco sold 20,000 iPod shuffle units in its first four hours of availability this week, depleting its entire inventory. As iPodlounge notes in its upcoming review of the iPod shuffle, while some individuals purchased four, six, and nine of the 512MB, $99 units, the day's record was apparently set by someone who purchased 24 at once. iPod shuffles are currently shipping to Apple retail stores.

 

Update: Reader David C. notes that Apple's online store is already shipping iPod shuffle orders, with hardware leaving Ontario, Canada and "two-day shipping" delivery dates estimated at January 17. "This is well before the '1 week' Apple.com was quoting," says David, who is "VERY PLEASED!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
iPod shuffle: 20,000 sold in first 4 hours (updated)

I verkligheten är det 2000. Det slank in en nolla för mycket i ivern kanske. Men det är tokmånga ändå. 8 i minuten!

Det var flera som köpte flera stycken till sig själva. Den som köpte flest köpte 23, tror jag det var.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar inte tänka hur många shuffle som skulle burits omkring runt halsen på landets grund- och gymnasieskolor efter denna julhelg om Apple varit lite tidigare i sin lansering! Kan man ta ikapp är ju frågan.

Ja det var synd. Framför allt med tanke hur mycket MP3 spelare det har köpts den här julen. SIBA rapporterade väl om en 200% ökning av deras nätförsäljning och att stor del var just mp3 spelare om jag inte minns fel. Just denna julen var tydligen julen då det lossnade rejält för internet handeln generellt sett.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg

har iPos Shuffle någon "hold"-knapp? Annars är det ju rätt lätt hänt att man råkar byta låt när den ligger där i fickan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte bestämt sig för att skaffa en iPod shuffle kanske iPodlounge´s två review´s kanske övertala dig...<_<

 

Power user review:

http://www.ipodlounge.com/reviews_more.php...id=6129_0_6_0_C

 

New users review:

 

http://www.ipodlounge.com/reviews_more.php...id=6138_0_6_0_C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har iPos Shuffle någon "hold"-knapp? Annars är det ju rätt lätt hänt att man råkar byta låt när den ligger där i fickan...

Man håller inne "play" 3 sekunder för att aktivera "hold".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesper Landen

Den är helt suverän!

Jag tog med den till gymmet i går kväll och fungerar perfekt. Den är så lätt att den inte "studsar" omkring på bröstet när man springer eller går i rask takt. Den ger, vad jag kan avgöra samma ljudkvalitet som min "stora" iPod.

512 mb varianten passar mig som handsken, lagom mycket plats för lite filer och musik till gymmet eller promenaden.

Jag rekommenderar den starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är helt suverän!

...lagom mycket plats för lite filer och musik till...

En fråga här bara!

Måste man allokera en viss storlek för att ha filer på eller är det det lediga utrymmet som blir tillgängligt när man stoppar in den som vanligt USB-minne på Mac och PC?

Kommer man åt musikfilerna när man stoppar in det som vanligt USB-minne i Mac och PC så man kan radera dessa för att lösgöra utrymme om tex ens ENORMA pfd man skulle ha med sig hem inte får plats?

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesper Landen

Man måste inte allokera en viss storlek. i iTunes kan man kryssa för

om man vill använda iPoden som hårddisk, och då dyker den upp som en

skiva på skrivbordet där allt ledigt utrymme kan användas. Om man

däremot väljer att använda iTunes autofill-funktion kan man ange hur

mycket av minnet musiken maximalt får ta i beslag, så att den inte

fyller ipOden helt om man inte vill det.

 

Hälsningar

______________________

Simon Grabiec

Nyhetsredaktör

MacWorld Sweden

Tel: +46-8-453 6414

E-mail: simon.grabiec@idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående inlägg gör mig snurrig :wacko:

Skriver Simon från Jespers konto eller citerar Jesper Simon? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesper Landen

Jesper citerar Simon eller Simon say's

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i iTunes kan man  kryssa för

om man vill använda iPoden som hårddisk, och då dyker den upp som en

skiva på skrivbordet där allt ledigt utrymme kan användas.

 

Jo, men kommer man åt musikfilerna när man använder shuffel som minne så att man tex kan ta bort en hög för att lösgöra mer utrymme för att få plats med den där stora filen man skulle ha med sig hem? Eller krävs med andra ord iTunes för att kunna ta bort och lägga till musikfiler?

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller krävs med andra ord iTunes för att kunna ta bort och lägga till musikfiler?

Antagligen. Och det kommer att reta Windowsanvändare något fruktansvärt. Så jag hoppas att det inte är så :ph34r::crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga ipod (de med hårddiskar) kan man ju nte ta bort musiken från, utan att ha itunes, eller något annat program. Terminalen funkar, men, ja då har man ju tillgång till itunes, som är smidigare ;)

Jag antar att det är lika på shuffle-modellen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen. Och det kommer att reta Windowsanvändare något fruktansvärt. Så jag hoppas att det inte är så :ph34r:  :crossfingers:

Javadå? iTunes är gratis....................... :cake: å hur lätt är det att få PC-formatterade-MP3-spelare att lira ihop med Macen då........ jag har provat....... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har titta lite på winamp till och från. I version 1 var den mest ett skämt men i tvåan var den något bättre. Sen gick det mest bara utför och som jag förstått det inhyser det numera en hel del spioner. Men det slår inte och har aldrig slagit iTunes.

Jag säger ingenting om kvalitén på Winamp, men faktum är att många använder det. För mig får de gärna byta till iTunes :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag är ute efter när det gäller filåtkomst vid användning som minne är följande.

Ponera att man som vanligt har fyllt sin iPod Shuffle 512 med 500MB låtar. Glad i hågen lyssnar du på dem på väg till jobbet. Strax efter lunch kommer din arbetskamrat och visar dig en grym liten film som du själv måste ha. -"Inga problem", säger han. -"Jag ska bara packa ner det så tar den bara ca 45MB!"

Toppen tänker du, jag har ju min shuffel med mig, där kan jag ta filen. Du stoppar in minnet i din windowsXP/OSX maskin på jobbet, tar upp det i explorern/findern och ser att du bara har knappa 12MB ledigt. Hmm.. tänker du. Jag får helt enkelt ta bort några låtar...

 

...eller är det så enkelt??

 

Det är det som kärnan är i min fråga och det är svaret på denna fråga som avgör om shuffle duger som ett flyttbart minne eller inte. Skulle det vara så att det inte går att ta bort musikfilerna i finder eller explorern blir man tvungen att reservera minne för filer och hur mycket ska man reservera? 128, 256, 512? Det känns det nästan som att man blir tvungen att köpa 1GB:aren för att få tillgång till tillräckligt för både musik och filer.

 

Kan någon vänligt själ som har lagt fingrarna på en shuffel och kunnat prova i verkligheten svara mig, skulle jag vara mycket tacksam.

 

Tack

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPod Shuffle är ju faktiskt en MP3-spelare och inte ett fickminne. Den har dock en funktion för att lagra data.

Ja just det, en MP3 spelare med fickminnesmöjlighet. Det är därför jag ställer min fråga ovan.

Citat från Apples hemsida:

"Music and More

With up to 1G of storage space(4), iPod shuffle happily accommodates files along with your music. Via iTunes, you tell iPod shuffle how much storage space to leave free for files and how much to Autofill with music. Then use iPod shuffle as a portable backup drive or to exchange files between multiple computers."

 

Fast det är klart. Man kan tolka texten i citatet ovan som om att man måste allokera utrymme för filer.

Men behöver du stora mängder bör du skaffa en vanlig iPod eller en FireWire-hårddisk.

Nej jag behöver inga stora mängder lagrade Det är liksom inte det "fickminnen" är till för. Jag försöker bara utröna hur smidig shuffel är när det gäller att hantera filer.

Så, om någon har en shuffel skulle jag vara mycket tacksam om du skulle vilja kolla detta. :D

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opps!! NyTeknik höjer iden med Shuffle till skyarna!!! (w00t) :cake::kissing:

 

Lycklig journalist låter lyckan styra inköpen.........

ErikMipod.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag är ute efter när det gäller filåtkomst vid användning som minne är följande.

Ponera att man som vanligt har fyllt sin iPod Shuffle 512 med 500MB låtar. Glad i hågen lyssnar du på dem på väg till jobbet. Strax efter lunch kommer din arbetskamrat och visar dig en grym liten film som du själv måste ha. -"Inga problem", säger han. -"Jag ska bara packa ner det så tar den bara ca 45MB!"

Toppen tänker du, jag har ju min shuffel med mig, där kan jag ta filen. Du stoppar in minnet i din windowsXP/OSX maskin på jobbet, tar upp det i explorern/findern och ser att du bara har knappa 12MB ledigt. Hmm.. tänker du. Jag får helt enkelt ta bort några låtar...

 

...eller är det så enkelt??

 

Det är det som kärnan är i min fråga och det är svaret på denna fråga som avgör om shuffle duger som ett flyttbart minne eller inte. Skulle det vara så att det inte går att ta bort musikfilerna i finder eller explorern blir man tvungen att reservera minne för filer och hur mycket ska man reservera? 128, 256, 512? Det känns det nästan som att man blir tvungen att köpa 1GB:aren för att få tillgång till tillräckligt för både musik och filer.

 

Kan någon vänligt själ som har lagt fingrarna på en shuffel och kunnat prova i verkligheten svara mig, skulle jag vara mycket tacksam.

 

Tack

 

/Stefan

PC´n på jobbet måste ha iTunes installerat för att ta bort låtar från iPoden, då ska det inte vara några som helst problem.

 

Min iPod G4 är macformaterad men stoppar jag in den i PC´n som står här så startar iTunes som vanligt...vet visserligen inte om man behöver formatera shufflen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har enormt mycket musik som jag vill ha med mig i alla olika genrer. Men mest klassiskt.

 

Att ha en sådan spelare funkar bra till hyfsat likartad spellista rakt igenom. Även om jag tycker att en bachkoral kan vara lika upphetsande som en livekonsert med pat metheny så vill jag inte lyssna på dem huller om buller. Dessutom är det sådan oerhörd dynamikskillnad i mitt musikbibliotek så att slå på en shuffle-funktion på annat än en enskild genre eller kanske till och med en artist eller album är otänkbart. Javisst, finns det pluggar som höjer upp/sänker ner, komprimerar och normaliserar, men det känns lika otänkbart.

 

Då jag själv är musiker så lyssnar jag ofta på olika stycken som jag spelar. Om jag då har 5 spår på olika ställen bland ett par andra hundra eller tusen spår så förstår jag inte hur man skulle kunna lösa det på något smidigt sätt. Spellista jovisst, men hur många spellistor ska man behöva skapa egentligen och blir det inte lika jobbigt att hålla koll på alla dem då? Nästa synpunkt är EQ. Finns det i shuffle-poden? Skulle även sakna tidslinjen som finns i andra ipodarna. Suveränt om man vill spola till ett exakt sekundtal i ett spår.

 

Halvbra idé är det hur som helst. Går hem mycket väl om man lyckas fylla den med spår som man garanterat vill lyssna på oavsett ordning och om man bara vill slölyssna på vad som helst. För mig går den bort utan en smidig navigering. Den är onekligen stilren och snygg så apple är rätt ute där! Radio som väldigt många påpekar saknas kan jag dock klara mig utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...