Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft tvingas öppna Windows enligt EU-domstol


Kalliban

Rekommendera Poster

.. jag skulle säga att IBM var ovanligt slarviga och det utnyttjade grisarna på Compaq. IBM hade tänkt behålla allt för sig själva..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. jag skulle säga att IBM var ovanligt slarviga och det utnyttjade grisarna på Compaq. IBM hade tänkt behålla allt för sig själva..

Det var för att IBM fick panik när dom såg apples datorer som gjorde att dom beslutade göra en öppen architektur, dom hadde bråttom därmed blev det naturligvis lite slarv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på 90% av alla personbilar, ja.

metaforen är den samma som tidigare; och det var inte den jag missförstod.

Utan varför snarare hur apple kan bli särbehandlade när dom är i ett liknande monopol på sin "motorcykel marknad"

Om Microsoft = Lada, och Apple = Mercedes så har båda nära nog 100% av sin respektive nisch.

Men, detta är hela poängen, Microsoft har c:a 90% av hela bilmarknaden!

 

Så mycket kontroll av en hel bransch är inte nyttig, den hämmar konkurrens och utveckling, vilket är mycket dåligt både för konsumenter och världen i stort. Vi i Sverige är medvetna om detta också, det är därför vi tog bort Telias (eller Televerkets) monopol, bara för att ta ett exempel.

 

MS Windows jämförs med schweizerost, nya hål dyker ju upp hela tiden.

Spyware, adware och virus fortsätter att plåga datoranvändare världen runt, och Microsoft siter är ofta nere på grund av virus, hackers eller helt enkelt för att de inte KAN vara igång speciellt länge.

Och denna skit har 90% av persondator marknaden och c:a 25% av webserver marknaden? Ingen kan argumentera att detta är speciellt bra för någon annan än Microsoft. :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så mycket kontroll av en hel bransch är inte nyttig, den hämmar konkurrens och utveckling, vilket är mycket dåligt både för konsumenter och världen i stort. Vi i Sverige är medvetna om detta också, det är därför vi tog bort Telias (eller Televerkets) monopol, bara för att ta ett exempel.

Ja för telia har ju inte monopol på den svenska informationsmarknaden.... skanova äger ju inte iprincip varenda kabel i backen...

Systembolaget har ju inte heller monopol vilket vi isverige är så måna om att få bort.

Landstinget har ju inte monopol på äldreomsorg/sjukvård.

Det är tur att det land vi lever i är så medvetna om att monopol är skadligt.

 

Men det är en sak som är lite speciell här; och det är att samtliga ovannämnda företag UTOM telia är statligt ägda, och därmed har alla skatte betalare en viss ägande del av företagen, med telia gick svenska regeringen in och iprincip lurade hela svenska folket att sälja telia delvis för att rädda statskassan men samtidigt skapade dom precis det som man inte vill ha; ett privatägdt företag som har monopol på marknaden.

Att påstå att telia såldes för att minska televerketsmonopol och att slå upp markanden är värsta skitsnacket, om det hadde varit syftet hadde man splittat upp telia, auktionerat ut egendom (teleledningar osv) istället för att sälja det som det jätte bolag det är och fortfarande är.

Telia är där med ett extremt dåligt exempel.

 

MS Windows jämförs med schweizerost, nya hål dyker ju upp hela tiden.

Spyware, adware och virus fortsätter att plåga datoranvändare världen runt, och Microsoft siter är ofta nere på grund av virus, hackers eller helt enkelt för att de inte KAN vara igång speciellt länge.

Det finns en annan faktor här med; medans Windows har många hål, så har vilket unix som helst hål, MacOS X har hål osv.

Microsoft får dock enorm uppvaktning av folk som letar hål bara för dom är just microsoft; MacOS X har inte på långa vägar så mycket folk som letar hål och skriver elaksheter för MacOS, så det är inte _endast_ microsofts fel, även jag kan hålla med om att endel saker är vansingt på Windows, och framförallt tar microsoft mycket förlång tid på sig att fixa hålen och släppa en säkerhets uppgradering.

 

Och denna skit har 90% av persondator marknaden och c:a 25% av webserver marknaden? Ingen kan argumentera att detta är speciellt bra för någon annan än Microsoft. :sick:

Självklart, det är inte bra förnågon än aktie ägarna i microsoft, men samtidigt har jag väldigt svårt att se hur microsofts monopol skulle bekämpas genom att göra windows media player en valfri komponent, det skulle knappast reducera microsofts ledning på person dator marknaden, eller begränsa dess webbserver marknad.

Det är det som jag sagt upprepade gånger redan, inget av dom här argumenten har någon speciell relevans till den här "nyheten"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Även detta kan man läsa om på wikipedia =D

Jag läser bara fackgranskad material, wikipedia tillhör inte dom, vem som helst kan hitta på vad som helst där utan att någon granskar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för telia har ju inte monopol på den svenska informationsmarknaden.... skanova äger ju inte iprincip varenda kabel i backen...

Systembolaget har ju inte heller monopol vilket vi isverige är så måna om att få bort.

Landstinget har ju inte monopol på äldreomsorg/sjukvård.

Det är tur att det land vi lever i är så medvetna om att monopol är skadligt.

 

Men det är en sak som är lite speciell här; och det är att samtliga ovannämnda företag UTOM telia är statligt ägda, och därmed har alla skatte betalare en viss ägande del av företagen, med telia gick svenska regeringen in och iprincip lurade hela svenska folket att sälja telia delvis för att rädda statskassan men samtidigt skapade dom precis det som man inte vill ha; ett privatägdt företag som har monopol på marknaden.

Att påstå att telia såldes för att minska televerketsmonopol och att slå upp markanden är värsta skitsnacket, om det hadde varit syftet hadde man splittat upp telia, auktionerat ut egendom (teleledningar osv) istället för att sälja det som det jätte bolag det är och fortfarande är.

Telia är där med ett extremt dåligt exempel.

Här finns numera fler aktörer vilket stimulerar utvecklingen, och det HAR blivit billigare vilket är bra för oss.

Det finns en annan faktor här med; medans Windows har många hål, så har vilket unix som helst hål, MacOS X har hål osv.

Microsoft får dock enorm uppvaktning av folk som letar hål bara för dom är just microsoft; MacOS X har inte på långa vägar så mycket folk som letar hål och skriver elaksheter för MacOS, så det är inte _endast_ microsofts fel, även jag kan hålla med om att endel saker är vansingt på Windows, och framförallt tar microsoft mycket förlång tid på sig att fixa hålen och släppa en säkerhets uppgradering.

I 99% av fallen så är det Microsoft OS som drabbas, något som säger allt.

USA Today berättar om hur de testat maskiner och trots att de startat samba och avaktiverat OSXs brandvägg så klarade den sig fin fint, medan Unprotected PCs can be hijacked in minutes.

Självklart, det är inte bra förnågon än aktie ägarna i microsoft, men samtidigt har jag väldigt svårt att se hur microsofts monopol skulle bekämpas genom att göra windows media player en valfri komponent, det skulle knappast reducera microsofts ledning på person dator marknaden, eller begränsa dess webbserver marknad.

Det är det som jag sagt upprepade gånger redan, inget av dom här argumenten har någon speciell relevans till den här "nyheten"

Om folk kan fås att välja alternativ så gynnas konkurrensen. Kom ihåg att vi talar om ett monopol här, man vill försöka minska dess skadeverkningar. Ponera att alla slutar att utveckla mediaspelare till Windows och WiMP var den enda kvar. Inte så bra, eller hur? Microsoft skulle förmodligen sluta att utveckla den, precis som de har med MSIE. (Nej, några servicepacks räknas inte!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om folk kan fås att välja alternativ så gynnas konkurrensen. Kom ihåg att vi talar om ett monopol här, man vill försöka minska dess skadeverkningar. Ponera att alla slutar att utveckla mediaspelare till Windows och WiMP var den enda kvar. Inte så bra, eller hur? Microsoft skulle förmodligen sluta att utveckla den, precis som de har med MSIE. (Nej, några servicepacks räknas inte!)

 

Väldigt gulligt, å andra sidan kan vän av fri marknadsekonomi med all rätt hävda att konkurrenterna hade sin chans men misslyckades, och nej, det berodde inte på en ondskefull konspiration av Microsoft att dom misslyckades, i Apples fall var det en kombination av dåligt ledarskap, dålig kvalitet på produkterna och en groteskt högt pris.

 

Nu på senare år har Apple med Steve jobs i spetsen lyckats vända skutan ett par grader i rätt riktning, det är också i sin ordning om man tror på marknadskrafterna, dom har släppt en långa rad nya och spännande produkter till ganska hyfsade priser, och tänka sig - det beror inte på att Microsoft har blivit förbjudna att slänga med sin mediaspelare i Windows eller att OEM partners får lägga upp valfria ikoner på skrivbordet, jag tror att Apples kreativa medarbetare betackar sig för sådan "hjälp" från olika statliga organ.

 

Survival of the fittest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft lider av svår fetma.. Konkurrenterna kan kanske inte slå omkull Microsoft men skiten kommer att självdö av kärlkramp.. :rolleyes:

 

Microsoft får dock enorm uppvaktning av folk som letar hål bara för dom är just microsoft; MacOS X har inte på långa vägar så mycket folk som letar hål och skriver elaksheter för MacOS, så det är inte _endast_ microsofts fel,

 

Var inte unix ganska vanliga servrar innan Windows lanserade NT!? .. På den tiden de stora hackarna härjade som värst fanns väl inte Windows.. jag menar.. borde inte unix har utsatts för en del prövning det också!? .. och medan Windows har jagat marknadsandelar så har unix mognat, sakta men säkert.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde inte unix har utsatts för en del prövning det också!? .. och medan Windows har jagat marknadsandelar så har unix mognat, sakta men säkert..  :)

Dom kommersiella UNIX (såväl som Linux) versionerna har en hel del säkerhetshål.

 

Leta här efter Solaris, AIX HP-UX mfl;

 

http://www.securityfocus.com/bid

 

 

Gissa inte, skaffa fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom kommersiella UNIX (såväl som Linux) versionerna har en hel del säkerhetshål.

 

Leta här efter Solaris, AIX HP-UX mfl;

 

http://www.securityfocus.com/bid

 

 

Gissa inte, skaffa fakta.

Jag gissar inte.. jag spekulerar.

 

Fast varför ens försöka diskutera om man anser sig ha en komplett faktabakgrund och dessutom "vet" att man alltid har rätt!? .. det verkar lite sjukt tycker jag.

 

Väx upp, bli ödmjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar inte.. jag spekulerar.

 

Fast varför ens försöka diskutera om man anser sig ha en komplett faktabakgrund och dessutom "vet" att man alltid har rätt!? .. det verkar lite sjukt tycker jag.

 

Väx upp, bli ödmjuk.

Gäsp, ännu en fanatiker som bara kan snacka en massa skit utan att ta reda på fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar inte.. jag spekulerar.

 

Fast varför ens försöka diskutera om man anser sig ha en komplett faktabakgrund och dessutom "vet" att man alltid har rätt!? .. det verkar lite sjukt tycker jag.

 

Väx upp, bli ödmjuk.

Gäsp, ännu en fanatiker som bara kan snacka en massa skit utan att ta reda på fakta.

Möjligt att jag är fanatiker.. men jag är inte någon fanatiskt fascist och elitist som du. Till skillnad från dig så är jag faktiskt intresserad av människors idéer, infall och tankar.. Jag kan umgås med i stort sett alla sorters människor utan att vräka dynga över dem..

 

Som sagt.. Väx upp, bli ödmjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser bara fackgranskad material, wikipedia tillhör inte dom, vem som helst kan hitta på vad som helst där utan att någon granskar det.

Personligen anser jag wikipedia höra till någon av dom säkraste källorna på internet; varje faktoid har överskådats av tusentals, kanske till och med upp mot miljonen användare; om något skulle visa sig vara fel så skulle det vara korrigerat det kan man vara ganska säker på.

Däremot är det inte helt ovanligt att man stöter på fel i vanlig "fack-litteratur" som exempel kan jag bara nämna "Linux för alla" som förövrigt är en ok bok; men gör dunder tabben att blanda ihop preemptiv och cooperativ multitasking. (Den boken är dock ganska gammal drygt 1999 var året då jag läste den.)

MacOS X Game Programming skriven av Brian Greenstone; säger i kapitlet om LCD / CRT skärmar att CRT skärmarna är opålitliga färgmässigt, jag tror jag vet vad han menar men så som det är skrivet så kan man tro att LCD skärmar är färgsäkrare än CRT skärmar vilket heller inte är sant; utan snarare tvärtom.

Det jag antar han menar är att LCD skärmarna separerar pixlarna mycket bättre än CRT skärmarna (som har en tendens att smeta ihop färger och pixlar en aning)

Motorola PEM för PowerPC hadde i utgåva 1 och 2 flera fel som sedan korrigerats visserligen.

Men faktum är att facklitteratur inte är ett dugg säkrare när man ska förlita sig på fakta; Sedan kanske du bör fundera på vad det är för folk som skriver faktoider på wikis om det är amatör svensson eller om det är kunniga insatta personer.

Men som om du vill peka gärna ut felaktigheter på wikipedia; jag kan nästa garantera att det går att hitta fler fel och hitta dem lättare i en fackbok i bokhandeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns numera fler aktörer vilket stimulerar utvecklingen, och det HAR blivit billigare vilket är bra för oss.

Det har det... men om det är pga telia har blivit privatägdt eller inte går att spekulera om.

Och det förändrar fortfarande inte det faktum att telia (som även äger skanova) äger iprincip all markbunden digital kommunikations media i sverige.

 

I 99% av fallen så är det Microsoft OS som drabbas, något som säger allt.

USA Today berättar om hur de testat maskiner och trots att de startat samba och avaktiverat OSXs brandvägg så klarade den sig fin fint, medan Unprotected PCs can be hijacked in minutes.

Som jag sa det är betydligt mycket lättare att göra någon elakshet på windows för folk sitter och letar fel och bakdörrar; det existerar inte isamma utsträckning på MacOS X, ett exempel är bara senaste säkerhetsuppdateringen som apple släppte körde du en www server på OS X lämnade du iprincip ut nycklarna till din hårddisk innan säkerhetsuppdateringen, hur många visste om det ? var det för att det var knepigt att åstakomma, nej det var busenkelt jag provade det själv på min andra dator som körde jaguar och kunde utan problem komma åt vilken fil som helst som låg i WWW mappen.

 

Sedan saker som virus och spyware/adware osv skulle lika gärna kunna existera på MacOS X om någon ville ha det så; Windows (XP) har precis samma koncept som MacOS X eller annan U*nx liknade dist; Olika process användare, olika skrivrättigheter för varje användare.

Det stoppar inte virus på windows; och det skulle inte stoppa virus på MacOS X heller, På windows finns det ett välkänt hål som många virus använder för att switcha över till "kernel mode"; hittar någon ett liknande hål på MacOS X så har OS X samma förutsättningar att bli ett virus näste som Windows har.

Och tillsvidare innan det hålet är upptäckt (det är inte frågan om det finns ett hål, det finns det garanterat, frågan är när någon upptäcker det) så är det bara frågan om att lura av användaren sitt lösenord; svårare än så är det inte.

 

Adware/Spyware är ändå lättare och kunde teoretiskt sätt även utnyttja APE (Application Enhancer) eller annat patching toolkit för att krypa in ivarenda vrå.

 

Om folk kan fås att välja alternativ så gynnas konkurrensen. Kom ihåg att vi talar om ett monopol här, man vill försöka minska dess skadeverkningar. Ponera att alla slutar att utveckla mediaspelare till Windows och WiMP var den enda kvar. Inte så bra, eller hur? Microsoft skulle förmodligen sluta att utveckla den, precis som de har med MSIE. (Nej, några servicepacks räknas inte!)

 

Exakt vad är det som hindrar dig från att installera något annat nu då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft lider av svår fetma.. Konkurrenterna kan kanske inte slå omkull Microsoft men skiten kommer att självdö av kärlkramp..  :rolleyes:

 

Var inte unix ganska vanliga servrar innan Windows lanserade NT!? .. På den tiden de stora hackarna härjade som värst fanns väl inte Windows.. jag menar.. borde inte unix har utsatts för en del prövning det också!? .. och medan Windows har jagat marknadsandelar så har unix mognat, sakta men säkert..  :)

Unix är fortfarande ganska vanligt som server system; Och Unix har flera bakdörrar och luckor också skillnaden är som jag sa att Unix skrivs av otroligt många människor och felupptäcks tidigt, patchas tidigt innan det berör allt förmånga, men alla patchar kräver en vaken system administratör.

(Förövrigt är ovanstående ungefär som wikipedia; angånde tidigare inlägg)

 

Det är även skillnad på hackare och hackare, Unix har haft mycket hackare och har fortfarande men dom flesta är relativt välvilliga, Windows har en mycket mer negativt inställdskara som hällre sabboterar.

Som jag sa microsoft får enorm uppmärksamhet från "ligisthållet" bara för dom är microsoft.

 

---

 

Och sist ska jag säga igen; jag är ingen microsoft supporter lika så som jag inte är hardcore apple supporter heller; men apple ligger närmare hjärtat än microsoft gör, men det betyder inte att man måste hålla på och snacka skit om microsoft/windows hela tiden, det är valfritt att använda vilket system man vill, Och sedan oavsett hur man ser på saken så är microsoft att tacka att det överhuvudtaget finns ett MacOS X/Apple idag.

Hadde microsoft 1997 inte skrivet kontraktet med apple hadde förmodligen apple stupat; hadde inte MS Office kommit till MacOS X hadde man förlorat åtskilliga kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt gulligt, å andra sidan kan vän av fri marknadsekonomi med all rätt hävda att konkurrenterna hade sin chans men misslyckades, och nej, det berodde inte på en ondskefull konspiration av Microsoft att dom misslyckades, i Apples fall var det en kombination av dåligt ledarskap, dålig kvalitet på produkterna och en groteskt högt pris.

De (MS) körde med maffia-liknande metoder som att t.ex. tvinga OEM att bara ha med deras produkter, inget från konkurrenter som Netscape t.ex.

Det är inte olagligt med ett monopol, men det är olagligt att dra fördel av det, något som Microsoft gjort hela tiden, för att kväva Netscape t.ex. som en gång var den mest använda browsern.

Nu på senare år har Apple med Steve jobs i spetsen lyckats vända skutan ett par grader i rätt riktning, det är också i sin ordning om man tror på marknadskrafterna, dom har släppt en långa rad nya och spännande produkter till ganska hyfsade priser, och tänka sig - det beror inte på att Microsoft har blivit förbjudna att slänga med sin mediaspelare i Windows eller att OEM partners får lägga upp valfria ikoner på skrivbordet, jag tror att Apples kreativa medarbetare betackar sig för sådan "hjälp" från olika statliga organ.

Konkurrens ska vara på lika villkor, annars fungerar det mycket dåligt.

Se vilken effekt det hade att inkludera IE i Windows t.ex.

Survival of the fittest.

MÅSTE vara på lika villkor, och vi vill naturligtvis inte bara ha EN aktör kvar på marknaden, för då kan de diktera alla villkor, priser, vad som ska produceras, osv. Inte bra för marknadsekonomi, konsumenter eller utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...