Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Borde inte nya Air klara 1080p?


_Jag_

Rekommendera Poster

Bara för att klargöra, för datorn är det ingen skillnad på att spela upp på den interna bildskärmen eller en extern skärm.

 

Externt kan du använda upp till 2560x1600 pixlar. Vilket är långt mer än de 1080p du vill spela upp.

 

 

Jag förutsätter att de filmer du nu har problem att spela upp har du provat på t ex din kompis tre år gamla maskin och där fungerar de felfritt? Du har perian och flip4mac installerat? Har du Lion så har du uppdaterat till 10.7.1 eftersom där följer med nya drivrutiner till grafikkortet.

 

Du har kollat i aktivitetshanteraren att du har kapacitet nog? För så länge du har förra generationens MBA så är största skillnaden i prestanda mot din förra MB bättre grafikkort samt SSD. Processormässigt har du fortfarande en C2D med ungefär samma hastighet som du hade tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på snowleopard och har perian och och flip4mac installerat. När jag spelar upp filmerna så clonar jag inte skärmen utan kör högre upplösning på min externa skärm.

 

Har rätt bra koll på vad som skiljer från min förgångare men har såklart trott på spekulationerna om att nya mba skulle klara 1080p. Min kompis dator klarar av att spela upp senaste el classico laggfritt medans min dator ej gör det. Även 3-4 naturfilmer har gett samma resultat.

 

Skumt också att VLC, som är en riktigt clean och bra spelare annars, inte klarar av full HD. Har utvecklaren missat att det inte säljs tjock-TV-apparater längre? Eller kanske missat att folk inte sitter med 0,5mbit adsl längre? Att kolla på allt i HD känns för mig självklart och detta är väl ett behov hos folket som växer med raketfart. Skumt att utvecklaren till det filmprogram som 90% av alla mac-användare nyttjar inte prioriterar HD.

 

Vet att jag låter bitter i mina inlägg men har svårt att hålla humöret uppe när man spenderat en så pass stor slant på något som inte fungerar. Jag hoppas att inte någon tar det personligt. Retligt också att dom påstår att 1,4ghz versionen av mba klarar av fullHD i affären. Och sedan när jag väljer 2,13ghz versionen så blire pankaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det laggar lika mycket om du spelar upp det på den interna skärmen som på din TV?

 

Vad för codec har du på dina filmer? Kvalitet osv... Kan ju vara en dåligt implementerad codec i OS X som ställer till det... fundersam.gif

 

EDIT: du kan inte ladda upp ett klipp av en film som laggar så vi kan prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spelar du inte upp mha DVD-spelaren?

Den borde väl vara den mest optimerade s/w att fungerar med Apples h/w?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spelar du inte upp mha DVD-spelaren?

Den borde väl vara den mest optimerade s/w att fungerar med Apples h/w?

 

 

Va? mha?

 

 

Edit: Antar att du menar att han ska spela upp mkv med DVD-spelaren. Har du ens provat det själv? Den klarar inte av att spela upp mkv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va enkelt det hade varit om allting gick att spela upp i en optimerad spelare som följer med osx. ;)

 

Plex är brutalt klumpig, får navigera med pilarna vilket gör det jobbigt att spola fram en bit i filmer. Det verkar dock vara ett måste om man ens vill försöka kolla 1080p.

 

Laddar helst inte upp filmerna av uppenbara anledningar men kan säga att BBC Life 2009 i blueray inte flyter på i plex. Det laggar till o sekvenser där dom filmar stora ytor uppifrån hackar fram. Detta blir jobbigt i längden. Det är inte jag som sitter och ljuger utan det är tyvärr fakta. Jag har provat naturfilmer i olika codecs men får samma resultat.

 

Det skumma i det hela är väl dock att om man kollar aktivitetshanteraren så är ca 30% av processorkapaciteten oanvänd under hela filmer. (?) Grafikkortet borde enkelt klara av 1080p och ramminnet densamma. Det hela är väldigt skumt.

Kanske en uppdatering till nya osx kan lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det är i senaste versionen av VLC

Men tidigare har problemet varit att det inte finns stöd för hårdvaruacceleration och att den bara kör på en kärna i processorn.

 

Det är därför det är problem att köra 1080p med VLC på Mac.

 

 

Nu kommer jag inte ihåg vad programmet heter, men det finns skrivet om här på forumet. Det finns i samband med en artikel om att Mac nu stödjer Blu-Ray

 

Det programmet spelar upp 1080p mkv filer utan problem.

 

Hoppas att det kan hjälpa dig ett steg på vägen

 

*edit* hittade tråden.

 

https://forum.macworld.se/topic/136888-blu-ray-playback-comes-to-os-x/page__p__1445017__hl__blu-ray__fromsearch__1#entry1445017

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Först och främst, den MBA du refererar till som "den nya" är i själva verket förra årets modell. Inte för att prestandan ska vara mycket sämre för att spela upp film. Jag har den nya MBA och trots att den på papperet har sämre grafik än den du har så har jag hittills inte haft några problem att spela upp någon HD-film, med VLC som alla verkar hata så mycket. Jag hade innan en MBP modell 2009 och min nya MBA spelar upp sådant som hackade på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar den "nya" MBA upp hd på youtube/vimeo fint då? man kommer väl kolla mer där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Macbook Air från januari 2011. Den klarar att spela upp alla 1080p-filmer jag testat hittills. Både på den interna och en extern FullHD-skärm.

Om du ska spela upp en 1080p-film på en extern skärm kan det vara nödvändigt att ställa in Uppdateringsfrekvensen för den externa skärmen.

Gå in i Systeminställningar sedan Bildskärmar och i fönstret som kommer upp på den externa skärmen ställer du in samma Uppdateringsfrekvens som filmen har. De flesta spelfilmer på nätet i 1080p spelas upp med 24 bilder per sekund.

 

Om den externa skärmen är inställd på 50 eller 60 Hz kommer det att hacka, framförallt vid panoreringar vid uppspelning av en film som spelas upp med 24 bilder per sekund.

 

Så testa att ställa in den externa skärmen på 24 Hz.

 

Som så många har sagt tidigare, en Macbook Air har inga problem med att spela upp den typ av media som du hänvisar till (såvida att det inte handlar om fruktansvärt hög bitrate men då tror jag inte en 3 år gammal PC skulle klara det heller). Hur hög bitrate är det på filmerna som hackar?

Om du har problem så är det antingen nått fel på din dator eller så är det ett fel på programmet du använder eller en inställning som är fel.

 

Det är inte krångligare att spela upp en film med Plex än med VLC. Du behöver inte använda Plex menyer om du tycker att de är jobbiga. Högerklicka på filmen, välj Öppna med och sedan Plex. Alternativt väljer du Plex som förvalt program så är det bara att dubbelklicka på filen som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt med ngn som har samma dator Gargoule så att vi kan gå till botten med detta problem. Uppenbarligen så påstår alla att med min prestanda och med rätt mjukvara så ska jag klara 1080p utan problem. Men så är inte fallet. Jag kollade precis på en 1080p actionfilm och visst funkar det att kolla på, men emellanåt så laggar bilden fram. Ibland hackar bilden fram över skärmen i 10 sekunder innan dom blir normal igen. MBA-fläktarna går på högvarv under hela filmuppspelningen.

 

Jag står verkligen inte och ljuger som sagt utan märker ett lagg som förstör lite av upplevelsen. Precis som i naturfilmerna så är det när kameran rör sig i sidled, om någon förstår vad jag menar med det. Alltså när kameran, i oberoende film, filmar en sekvens i sidled. Ofta stora landskap osv. Har provat hur många filmer som helst nu o lagget är riktigt tråkigt när det tittar fram emellanåt.

 

Min TV-skärm går inte att ställa in på 24hz utan 60hz var ända valet.

 

Har inte funderat på det innan men kan man TV vara boven i dramat? Det är större lagg i TVn men ifs inte laggfritt på min vanliga mba-skärm. (kanske bara en synvilla då man säkert är petigare när det skalas upp på en större skärm?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova programmet jag tipsade om i förra posten. Det fungerar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade precis programmet och det var snyggt och cleant. Tyvärr så klarade den inte alls att spela upp mina mkv på min mba. Det laggade fram lite smått första 5 minuterna och sedan laggade det på brutalt och visade en ny frame var fjärde sekund och så höll det på tills jag stängde av den en minut senare. Passade på att kolla processoraktiviteten och den var maxad. (ca 2% overksam)

 

Står väl ifs också att dom rekommenderar 2,4ghz på utvecklarens hemsida.

 

Märkte även att processorn är "maxad" när jag spelar vlc också under laggfrekvenserna. När jag kör plex så ligger en större del overksam. Det är den spelare hittills som fungerar bäst och ger MINST lagg.

 

Detta problemet gör mig riktigt trött. Var inte alls vad jag var beredd på när jag köpte denna datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att andra bekräftar att det ska fungera utan problem, ta med den till en APR och få den undersökt. Något måste vara fel med din maskin, frågan är bara vad? fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt med ngn som har samma dator Gargoule så att vi kan gå till botten med detta problem. Uppenbarligen så påstår alla att med min prestanda och med rätt mjukvara så ska jag klara 1080p utan problem. Men så är inte fallet. Jag kollade precis på en 1080p actionfilm och visst funkar det att kolla på, men emellanåt så laggar bilden fram. Ibland hackar bilden fram över skärmen i 10 sekunder innan dom blir normal igen. MBA-fläktarna går på högvarv under hela filmuppspelningen.

 

Jag står verkligen inte och ljuger som sagt utan märker ett lagg som förstör lite av upplevelsen. Precis som i naturfilmerna så är det när kameran rör sig i sidled, om någon förstår vad jag menar med det. Alltså när kameran, i oberoende film, filmar en sekvens i sidled. Ofta stora landskap osv. Har provat hur många filmer som helst nu o lagget är riktigt tråkigt när det tittar fram emellanåt.

 

Min TV-skärm går inte att ställa in på 24hz utan 60hz var ända valet.

 

Har inte funderat på det innan men kan man TV vara boven i dramat? Det är större lagg i TVn men ifs inte laggfritt på min vanliga mba-skärm. (kanske bara en synvilla då man säkert är petigare när det skalas upp på en större skärm?)

Jag har 1,86 GHz versionen med 4 GB minne. Att det hackar när kameran rör sig i sidled tror jag helt klart beror på att TVn inte kan visa 24 bilder per sekund. Det borde inte vara så när du spelar upp på datorns skärm. Är 60Hz det enda alternativet som kommer upp i inställningsfönstret för bildskärmar på TVn eller kan du välja 50Hz också. I så fall testa det.

 

Men börja med att spela upp filmerna på datorns interna skärm och från den interna hårddisken inte via nätverket eller från någon extern hårddisk. Och använd Plex. Då ska det inte bli något lagg. Håll koll på processoraktiviteten.

Återkom när du testat detta och berätta hur det gick.

 

Jag tror att boven i dramat ursprungligen var programmet du spelade upp filmerna med tillsammans med TVns oförmåga att visa 24 bilder per sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt det med 24hz men make sense när du förklarar det. Man tycker den borde klara av vilka hz som helst.

 

Jag provade precis att spela upp några filmsekvenser som jag vet laggar i filmer jag kollat. Jag gjorde testet på den interna skärmen och då såklart med plex. Några av sekvenserna var verkligen helt laggfria (som när kameran seglar fram över stora landskap) medans de flesta sekvenser, framförallt i sidled(tyvärr), som laggade rejält fortfarande.

 

Processorn gick aldrig över 30% overksam vilket var bra.

 

Får kanske ta med min MBA till macstore inne i Lund och be dom titta på den. Hårdvaruproblem? Är inga extrema lagg men den är absolut heller inte laggfritt. Plex har tagit problemet från sjukt stort (med vlc) till bara irriterande, vilket programmet ska ha cred för. Dock så är hela situationen sjukt tråkig.

 

Någon förresten som har uppgraderat till nya osx (från snowL) och märkt att filmer flyter på bättre? Det känns som ett projekt men funkar det så är det helt klart värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även tillägga att det blir brutalt varmt precis ovanför tangentbordet när fullHD-filmer går på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver lagg men det är judder och har inget med att datorn inte orkar.

 

Läs lite om det här,här och här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv-apparater som är ett par år klarar sällan av 24Hz tyvärr. Den interna skärmen är förmodligen inställd på 60Hz och den går förmodligen inte att ställa in så om du märker av problem även på den interna skärmen kan det fortfarande bero på dålig kompatibilitet mellan 24 och 60Hz.

 

Länkarna som lappen71 la upp verkar innehålla mycket bra information, jag har bara skummat igenom lite grann av det.

 

Jag ska testa några stora filmfiler och se hur varm min blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...