Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Borde inte nya Air klara 1080p?


_Jag_

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Macbook air 2,13, 4GB ram och Nvidia Geforce 320M. Nu när jag skulle spela upp avatar i 1080p laggar det till rejält emellanåt. När dom är ute i djungeln så laggar det konstant.

 

Stora frågan är att denna air borde väl definitivt klara 1080p? Spelade upp den i vlc och har inte gjort några speciella inställningar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad för codec är filmen i? Det spelar enorm roll om den är kodad i något vettigt format eller inte.

 

2. VLC är inte det bästa programmet för att spela upp filmer på mac. QT, Plex, XMBC osv tillsammans med plugin som Perian och Flip4Mac löser det mesta smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, det funkar helt ok.

Tror ocksa det kan ha att gora med codec och VLC. Quicktime med perian e riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plex!

 

Min gamla MBP 2,2GHz orkar knappt 720p i VLC, men i Plex går även 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som flera redan påpekat är VLC INTE en bra spelare.

Har en MBP 2.3GHz i5 med 8GB ram och många mkv filer hackar och har sig men spelar jag dom med QT så flyter det på fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankade hem perian och försökte spela upp en mkv i quicktime. Den laggar än så länge rejält och på 5min så har halva filmen "laddats", som jag har förstått det. Att vänta i 8-9min innan filmen "laddats" känns inte alltför smidigt när man vill kolla full HD fastän anledning troligvis är att filmen ligger på 21gb.

 

Har för mig att det finns ngn inställning i vlc som gör att allt flyter på bättre, den gjorde så att min gamla macbook plötsligt klarade fullHD utan för kraftigt lagg och HD-ready laggfritt. Ngn som känner till denna mirakellösning?

 

VLC är clean och smidigt, sjukt tråkigt att filmerna laggar bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att prova andra filmer i 1080p så tar vi det därifrån....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

När det laggar med VLC, kör ni trådlöst 1080p då? Jag testade köra rippade Bluray MKV i VLC och mplyerx över tråd och trådlös. Resultatet: Laggar redigt över wifi, flyter perfekt på tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ngt som löste mitt problem:

 

"How to get better performance when playing HD H.264

 

Postby Jean-Baptiste Kempf » Mon Nov 26, 2007 7:53 pm

H.264 codecs are pretty CPU intensive and VLC can't use multi-cores to decode it yet.

 

So if your computer is dying when decoding 1080p samples from H264, do the following.

 

Open the preferences

Tick advanced in the lower right corner

Go to "Input/Codec"

Go to "other codecs" subcategory

Go to "FFmpeg"

Put the "skip-filter for H264" to all

Restart VLC"

 

 

Vet dock inte om bilden blir sämre på ngt sätt men det är absolut laggfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon... perfekt med en lösning och återkoppling till problemet. Det hjälper andra med liknande frågeställningar i framtiden.... Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har provat det och märker att kvaliten försämras?

 

Edit: Detta försämrar kvaliten märkbart efter att ha suttit och jämför ett bra tag. Alltså är det ingen bra lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Någon som vet hur man gör en snabbare uppspelning i quicktime? Verkar vara ända lösningen där man inte tappar kvalitet.. jobbigt om filmen ska laddas i 15min innan man kan kolla på den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du streamar dina filmer över ett trådlöst nätverk med tveksam hastighet. Har ju isåfall inget med prestandan på din Air att göra.

 

Det bästa är att alltid streama material via nätverkskabel eller köra det lokalt på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 720 men även 1080 i VLC på min MBA 2Mb gen2 utan problem men filmerna ligger lokalt på disken. Så det låter som att du har ngt annat problem.

Uppdatera din trådlösa router med senaste firmware??!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara... Vilken upplösning har skärmen? Inte era inställningar, utan den faktiska skärmen.

Om den inte är "full HD", så är det en dålig idé att envisas med att spela upp så stora filer.

 

Skaffa Quicktime Pro och konvertera era filmer till lämpligt format, det är mitt förslag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Jag blev lite orolig efter att ha läst ditt inlägg eftersom jag hade den nya MBA (2011) på ingång. Men jag fick den i går och testade genast med en Bluray-rip i MKV-format och det var perfekt bild och inget laggande alls. Jag är helnöjd :)

 

Det kan inte vara så att det är ett måndagsexemplar av MBA du har fått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså det är skillnad på bluray-rip och bluray-rip. Det som har betydelse är hur hög bitrate klippet har. Ett klipp med bitrate på 50Mbit är självklart väldigt mycket jobbigare att spela upp en ett klipp på 15Mbit.

 

Lösningen finns dock i tråden. Använd Plex. Det har stöd för multicore. Funkar det inte med Plex så är din dator för långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Jag har aldrig använt något annat än VLC att spela upp film med under de snart fyra år jag har kört Mac, varken på min gamla Macbook Pro eller på min nya Macbook Air. Jag förstår inte varför så många tycker illa om VLC, för jag har aldrig haft problem med det. Och efter att ha testat ett stort antal MKV, DivX etc sedan igår har jag konstaterat att min nya dator är bra mycket bättre än min gamla. Plex däremot har jag aldrig gillat. Att öppna ett stort program som är gjort för mediadatorer kopplade till en TV för att styras med fjärrkontroll bara för att kolla på ett videoklipp man laddat ner från nätet känns inget vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt något annat än VLC att spela upp film med under de snart fyra år jag har kört Mac, varken på min gamla Macbook Pro eller på min nya Macbook Air. Jag förstår inte varför så många tycker illa om VLC, för jag har aldrig haft problem med det. Och efter att ha testat ett stort antal MKV, DivX etc sedan igår har jag konstaterat att min nya dator är bra mycket bättre än min gamla. Plex däremot har jag aldrig gillat. Att öppna ett stort program som är gjort för mediadatorer kopplade till en TV för att styras med fjärrkontroll bara för att kolla på ett videoklipp man laddat ner från nätet känns inget vidare.

 

Då har du inte kört några tunga MKV heller för det fixar inte VLC.

Jag använder oftast mplayer extended. Den fixar det mesta förutom just MKV med riktigt hög bitrate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Sant. Några MKV i 20-30 GB storlek har jag inte kört, men och andra sidan förstår jag inte vitsen med att köra sådana filer på en Macbook Air. En komprimerad MKV i 4-8 GB storlek ser precis lika bra ut på MBAs 13-tumsskärm, och där fungerar VLC föredömligt. En annan sak om man ska koppla den till en TV i full HD, men då skulle i alla fall jag köpa en Mac Mini med ett dedikerat grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Några MKV i 20-30 GB storlek har jag inte kört, men och andra sidan förstår jag inte vitsen med att köra sådana filer på en Macbook Air. En komprimerad MKV i 4-8 GB storlek ser precis lika bra ut på MBAs 13-tumsskärm, och där fungerar VLC föredömligt. En annan sak om man ska koppla den till en TV i full HD, men då skulle i alla fall jag köpa en Mac Mini med ett dedikerat grafikkort.

 

Håller med. Dock skulle jag itne köpa en mini för att spela upp film. En riktig mediaspelare gör jobbet mycket bättre än en mini

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart borde en ny dator för runt 20 000 kunna spela upp filmer på en fullHD-skärm så lägg ner allt sånt skitsnack.

 

Hittade en annan liten lösning för dom som har småproblem:

 

http://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=12&t=65662

 

Nu kan jag även spela upp 25gb-filmer i fullHD på min tv där hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Vad som var så självklart är inte alls det längre. En svindyr dator från mac är dyr för att den har ett äpple på baksidan?

 

Uppgraderade från min 4 år gamla macbook till en ny för att jag skulle kunna spela upp HD-filmer på min fullHD-skärm här hemma. Frågade både på forum och i apple-butiker utförligt om jag kunde spela upp 1080p från min macbook air på min skärm. Fick svaret att airen utan problem skulle klara av det överallt. (valde därför bort mbp) Och nu sitter man här och 2st av 10 filmer går att spela upp laggfritt. Att kolla inspelade fotbollsmatcher på 2,1gb i 1080p är omöjligt eftersom det laggar extremt.

 

Är brutalt missnöjd med mitt köp och funderar nästan på att gå ifrån apple vid nästa inköp. Polaren sitter bredvid med sin 3år gamla bärbara windowsdator och spelar upp 1080p på TVn helt utan problem. Eller nästa inköp för kanske bli en macbook + en imac + en mediaspelade. (?)

 

Och plex skulle aldrig falla mig in att använda, har svårt att se hur man kanske göra en mediaspelare mer osmidig, klumpig och ful.

 

Slutsats:

 

En macbook air 2,13ghz, 4gb ram, Geforce 320M osv klarar inte av att spela upp fullHD-filmer på din plattskärm där hemma. Att man inte snackar om att spela upp filmen på en 13" skärmen trodde jag var självklart. Vill man inte samla polarna framför en 13"-skärm är troligtvis en windowsdator både ett billigare och ett mer kvalitetsbaserat köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte hårdvaran, för det klarar den galant.

Problemet du har är ju mjukvaran. I detta fall VLC.

 

Har du ens provat plex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plex laggar också. Det är bättre men laggar fortf. Naturfilmerna är katastrof även med plex. Hoppas verkligen att jag har fått ett måndagsex och att apple kan rätta till det. Ska ner o snacka med affären på måndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...