Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa nya Macbook Air eller Macbook Pro? Beslutsångest!


Skinza

Rekommendera Poster

Jag trodde att jag hade bestämt mig för en Macbook Pro 13 tum med 120gb SD samt 8gb RAM tills jag började tänka på den nya Macbook Air. Ryktena säger väl att den kommer få de nya processorerna, snabbare ssd, 4gb ram, bakgrundsbelyst tangentbord etc. Jag antar att de kommer kosta ungefär lika mycket som de gamla modellerna. Så varför inte en Macbook Air istället för en Macbook Pro när de i princip har samma specs. Jag kommer att använda den konstant i skolan och hemma varje dag så att den är så pass smidig är ju bara grymt. Men vad tycker ni, vad är fördelarna med en Macbook Pro respektive Macbook Air? Förutom att man kan byta hårdisk etc på pro:n. Jag hoppas även att man kan uppgradera RAM-minnet till 8gb via Apple Store. Jag funderar på nya 13 tummaren.

Snälla hjälp mig, jag har världens beslutsångest hehe ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 13" du funderar på så hade jag tagit MBP alla dagar i veckan även om de kommer att vara närliggande i spec. Enda fördelen för Air skulle då vara den mer högupplösta skärmen jämfört med MBP. Men MBP är som sagt mer expanderbar, stöder 16 GB ram och man byter plättlätt HDD i den.

 

Dessutom så om priserna kvarstår så börjar ju minsta och sämsta modellen av 13" Air på 1 500:- mer än 13" MBP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Skinza! :)

 

Jag är själv sådana som hade valt MacBook Air (11 tum) just nu eller i alla fall efter en eventuell uppgradering av den.

 

MEN.. jag gissar att detta blir din första och enda Mac på ett tag nu? För då skulle jag rekommendera MacBook Pro till dig.

 

Tycker det är guld att ha en så liten och smidig bärbar Mac som MacBook Air - men bäst är den som komplement till en stationär eller i alla fall vassare annan Mac.

 

MacBook Pro = inbyggd optisk enhet, lite mer prestanda, fler portar, lättare att uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur mycket du har behov av en optisk enhet. Själv så för jag fortfarande över material mellan skivor och datorn så jag behöver det. Och så behöver jag de extra anslutningsportarna för mina tillbehör. Min upplevelse är att anslutna iOS-enheter behöver vara anslutna direkt i datorn för bästa laddning och funktionalitet, medan andra tillbehör kan vara anslutna via en HUBB med egen strömförsörjning. Jag kör med skrivare, scanner, extra hårddiskar, externt trådat tangentbord och trådad mus.

 

Och jag behöver den extra lagringskapaciteten som MBP har, alltså MBP levereras med större hårddiskar för SSD-hårddiskar är fortfarande dyrare sett till mängden kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pro är en komplett dator. Air är mer dator nummer två bredvid en iMac eller dyligt men smidigare än Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook air är asgrymm. Macbook PRO känns gammaldags i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook air är asgrymm. Macbook PRO känns gammaldags i jämförelse.

Jovisst, men när man ska packa lite grejjor är inte Ferrarin så bra längre. Då är det bättre med en Volvo.................... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur mycket du har behov av en optisk enhet. Själv så för jag fortfarande över material mellan skivor och datorn så jag behöver det. Och så behöver jag de extra anslutningsportarna för mina tillbehör. Min upplevelse är att anslutna iOS-enheter behöver vara anslutna direkt i datorn för bästa laddning och funktionalitet, medan andra tillbehör kan vara anslutna via en HUBB med egen strömförsörjning. Jag kör med skrivare, scanner, extra hårddiskar, externt trådat tangentbord och trådad mus.

 

Och jag behöver den extra lagringskapaciteten som MBP har, alltså MBP levereras med större hårddiskar för SSD-hårddiskar är fortfarande dyrare sett till mängden kapacitet.

 

Jag har en extern optisk enhet så ifall jag skulle behöva stoppa in en skiva kan jag ju alltid använda den. Jag är en sådan som alltid vill ha det senaste hehe inom tekniken och eftersom airen kommer förmodligen i nästa vecka vore det dumt att inte ta den...

Hur många portar har airen jämfört med pro:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook air är asgrymm. Macbook PRO känns gammaldags i jämförelse.

 

Det är lite så jag känner också just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 13" du funderar på så hade jag tagit MBP alla dagar i veckan även om de kommer att vara närliggande i spec. Enda fördelen för Air skulle då vara den mer högupplösta skärmen jämfört med MBP. Men MBP är som sagt mer expanderbar, stöder 16 GB ram och man byter plättlätt HDD i den.

 

Dessutom så om priserna kvarstår så börjar ju minsta och sämsta modellen av 13" Air på 1 500:- mer än 13" MBP

 

Airen är ju så mycket smidigare än pro:n, är inte det en fördel också? Speciellt för mig som kommer att ta med den till skolan varje dag. Jag hade tänkt ta MBP 13 tum med i7 och den värsta airen samt uppgradera dem lite så att de hamnar runt samma prislapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Skinza! :)

 

Jag är själv sådana som hade valt MacBook Air (11 tum) just nu eller i alla fall efter en eventuell uppgradering av den.

 

MEN.. jag gissar att detta blir din första och enda Mac på ett tag nu? För då skulle jag rekommendera MacBook Pro till dig.

 

Tycker det är guld att ha en så liten och smidig bärbar Mac som MacBook Air - men bäst är den som komplement till en stationär eller i alla fall vassare annan Mac.

 

MacBook Pro = inbyggd optisk enhet, lite mer prestanda, fler portar, lättare att uppgradera.

 

Precis, det kommer att bli min första och enda MAC på ett tag. Varför är den bäst som komplement till en stationär om den i princip har samma specs som en pro? Airens flashhårdisk är den inte SSD?

Jag är så rädd att jag köper en ny Macbook Pro, och sen kommer deet eny ny PRO om några månader...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pro är en komplett dator. Air är mer dator nummer två bredvid en iMac eller dyligt men smidigare än Pro.

 

Varför är pro:n en mer komplett dator om de i princip kommer att ha samma specs? Förutom optiska enheten då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airen är ju så mycket smidigare än pro:n, är inte det en fördel också? Speciellt för mig som kommer att ta med den till skolan varje dag. Jag hade tänkt ta MBP 13 tum med i7 och den värsta airen samt uppgradera dem lite så att de hamnar runt samma prislapp.

 

Det är ju en personlig preferens. Jag personligen anser inte att Air är smidig eller har fördelar när det handlar om 13". Snackar vi 11.6" däremot lnr%20(22).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det kommer att bli min första och enda MAC på ett tag. Varför är den bäst som komplement till en stationär om den i princip har samma specs som en pro? Airens flashhårdisk är den inte SSD?

Jag är så rädd att jag köper en ny Macbook Pro, och sen kommer deet eny ny PRO om några månader...

Pro är nyligen uppgraderad rejält. Det dröjer upp till ett år innan det kommer större uppgraderingar. Det finns inget att oroa sig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är pro:n en mer komplett dator om de i princip kommer att ha samma specs? Förutom optiska enheten då.

Nu talar vi om olika. Jag nämner den som finns. När den nya kommer så kan vi tala om den...

...

Dagens Air är begränsad på hårddisk, RAM och har ingen optisk enhet. Dessutom är den svag processormässigt om man hårdbelastar den till skillnad mot Pro. Dagens Air är bra som andra dator eller till lättare svenssonbruk ungefär som jag använder en dator. Surfar, skriver och lyssnar på musik. Jag spelar inga spel, redigerar inte bilder eller film så Air eller iPad skulle funka för mig! Dessutom har jag en iMac och en MacBook så iPad är nog närmast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu talar vi om olika. Jag nämner den som finns. När den nya kommer så kan vi tala om den...

...

Dagens Air är begränsad på hårddisk, RAM och har ingen optisk enhet. Dessutom är den svag processormässigt om man hårdbelastar den till skillnad mot Pro. Dagens Air är bra som andra dator eller till lättare svenssonbruk ungefär som jag använder en dator. Surfar, skriver och lyssnar på musik. Jag spelar inga spel, redigerar inte bilder eller film så Air eller iPad skulle funka för mig! Dessutom har jag en iMac och en MacBook så iPad är nog närmast.

 

Jaha hehe :P

 

Men vad tror du om nya Airen så förmodligen släpps i dagarna? Om den får liknande specs som Pro:n varför bör man välja Pro:n? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en personlig preferens. Jag personligen anser inte att Air är smidig eller har fördelar när det handlar om 13". Snackar vi 11.6" däremot lnr%20(22).gif

 

Den är ju så tunn och lätt ;) Kan designen komma att ändras något i och med den nya modellern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pro är nyligen uppgraderad rejält. Det dröjer upp till ett år innan det kommer större uppgraderingar. Det finns inget att oroa sig för.

 

Om man man följer "Product cycle" härifrån: http://buyersguide.macrumors.com/, så verkar ju Pro:n uppgraderas ungefär var tionde månad vilket betyder att den bör uppgraderas i December...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha hehe :P

 

Men vad tror du om nya Airen så förmodligen släpps i dagarna? Om den får liknande specs som Pro:n varför bör man välja Pro:n? :)

 

Kan vi inte vänta....... :kramis:

 

Om man man följer "Product cycle" härifrån: http://buyersguide.macrumors.com/, så verkar ju Pro:n uppgraderas ungefär var tionde månad vilket betyder att den bör uppgraderas i December...

 

OM man betänker att Intel nyss lanserat SandyBridge som finns i MBP så kommer förmodligen inte nästa MBP att bli lika häftigt uppgraderad. Men vem vet när den kommer och vad den innehåller... Om jag inte hade köpt min iMac för ett år sedan utan idag, så hade jag haft en mycket bättre iMac.... :fulfejs: Alla är välkomna att vänta på nya produkter. Men om det inte står en vid dörren och bankar så finns det ingen anledning att vänta. Den gamla regeln gäller än att om du behöver en så köp en! Det kommer alltid en nyare och bättre. :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte vänta....... :kramis:

 

 

 

OM man betänker att Intel nyss lanserat SandyBridge som finns i MBP så kommer förmodligen inte nästa MBP att bli lika häftigt uppgraderad. Men vem vet när den kommer och vad den innehåller... Om jag inte hade köpt min iMac för ett år sedan utan idag, så hade jag haft en mycket bättre iMac.... :fulfejs: Alla är välkomna att vänta på nya produkter. Men om det inte står en vid dörren och bankar så finns det ingen anledning att vänta. Den gamla regeln gäller än att om du behöver en så köp en! Det kommer alltid en nyare och bättre. :respekt:

 

Absolut vi väntar tills vi har specsen på papper ;)

 

Du har en poäng i det du säger. Om jag samtidigt uppgraderar den till 8gb ram samt 120gb SSD håller den rätt så länge :D

Jag vet :) Det blir nästan jobbigt att tekniken går så snabbt framåt :)

Jag väntar helt enkelt till nya Airen kommer, sen får vi se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut vi väntar tills vi har specsen på papper ;)

 

Du har en poäng i det du säger. Om jag samtidigt uppgraderar den till 8gb ram samt 120gb SSD håller den rätt så länge :D

Jag vet :) Det blir nästan jobbigt att tekniken går så snabbt framåt :)

Jag väntar helt enkelt till nya Airen kommer, sen får vi se.

 

Det låter väldigt klokt. :)

 

Tänk också på att det inte är någon i denna tråd som säger att det vore fel att välja en MacBook Air. Datorval är oerhört personligt och man ska bara delvis lyssna på andra - mer på sig själv.

 

Sen vill jag bara hålla med mattem lite och peka lite mer på 11-tums MacBook Air snarare än på 13-tummaren. 13-tummare än egentligen bara lite tunnare och lättare än MacBook Pro 13. 11-tummaren är jätteliten och f*rb***at smidig.

 

MacBook Air 11"

+ extern stor bildskärm

+ mus/trackpad och tangentbord (bör välja trådlös bluetooth för att spara portar)

+ optisk enhet

+ eventuell usb-hubb

+ annat (som extern hårddisk typ)

= Smaskig rigg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13' air ar perfa som anda datorn. Redigera HD video, photoshop och allt annat man anvander en dator till. Sjalvklart finns det datorer som ar snabbare, men for 90% av det man gor sa ar airen snabbare an pron :) Tack vare SSDn.

 

Vill papeka att det ar riktigt stor skillnad mellan pron och air i barbarhet.

 

Sjalv tycker jag att 11' ar riktigt nice, men tyvarr sa hade den inte tillrackligt stor HDD for mitt behov. Dessutom ar 13' lite trevligare skarm nar man sitter hemma o jobbar.

 

Bara min asikt, som du ser ocan sa finns det de som foredrar pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

linuskarlsson

Har lite beslutsångest nu. Det står mellan en 13" Macbook Air och 13" Macbook Pro (billigaste varianterna). Jag använder i princip aldrig CD (och jag har extern CD-läsare de få gångerna det skulle behövas). Det jag tänkt använda datorn till är surfa på internet, skolarbete, programmera (ska börja IT på Chalmers) och göra musik. När jag gör musik använder jag Reason som är OTROLIGT "processorsnålt". Eftersom jag kommer att använda den på skolan, så kommer den förmodligen att behöva släpas fram och tillbaks en hel del!

 

Vad ska jag välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mbp 17 tum av senaste snitt samt den nu "gamla" 11 tummaren air. Airen är helt suverän. visst är den inte lika snabb som min mbp, men den är så fantastiskt smidig att ta med sig överrallt. Har den mellan hem och jobb o möten var dag... helt klart den "roligaste" mac jag nånsin haft. dessutom ansluten till en 24-tumsskärm på jobb så funkar det helt utmärkt för de program jag kör (mest office och webbapplikationer). mba 11 är den enda macen som är tillräckligt liten för att alltid ha med sig. som en ipad fast bättre för produktion såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju bara du som kan svara på den frågan. Air är en jäkligt bra dator, framförallt 11.6" där smidigheten verkligen kommer till sin rätt. Snackar vi 13" säger jag personligen nja...

 

Men tänk på vad du behöver, jämför pris efter det. Oavsett så måste du säkert gå upp ett snäpp i storlek på disken till minst 128 GB och minde minne än 4 GB ska du verkligen inte ha.

 

Fördelen med MBP är att den är betydligt mer framtidssäker, du kan installera upp till 16 GB RAM (8 GB officiellt) och du kan lätt både byta disk och minne själv med garantin i behåll. Sen har de betydligt fler expansionsportar på MBP. Bara en sådan sak som ett hederligt nätverkskort för kabel är underskattat idag. Behöver man prestanda över nätverket är kabel enda vägen att gå även om trådlöst räcker till de flesta vardagssituationer.

 

Ska du jobba med musik så är Firewire jäkligt bra att ha, USB kan inte mäta sig i prestanda mer än i teorin. Är visserligen säkert bara en tidsfråga innan ljudkort via Thunderolt kommer men de lär kosta och marknaden på begagnade med FW är rätt så god.

 

Sen vad som krävs på "IT" på Chalmers vet jag inte, det är ett så luddigt ord som innehåller allt från att uppdatera hemsidor till att felsöka komplexa databaser, nätverk mm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...