Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska man köpa en MBA nu eller vänta tills den nya kommer i sommar?


blackwall

Rekommendera Poster

Tja, jag funderar på att köpa en Macbook Air (den som kom ut i oktober) eller ska man vänta tills den nya kommer? Det jag har läst att den nya ska ha är Thunderbolt (fattar inte vad de är!) och Intels nya Sandybridge processorer. Vad tycker ni? Är det värt att vänta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rykten säger att den ligger i pipeline för uppgradering. Finns surr om slutet av denna månaden eller under nästa.

 

Kan du vänta så finns det all idé att vänta. Sandy Bridge och Intels I5/I7 är en rejäl förbättring mot nuvarande C2D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Vänta, så slipper du gräma dig över att du inte väntade när den nya kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta, så slipper du gräma dig över att du inte väntade när den nya kommer.

 

jo sant men tror de nya processorerna kommer göra så stor skillnad för mig. Apple lägger säkert på en tusenlapp på de nya MBA också.. Det enda jag saknar är inbyggt 3G, något som ni tror kommer komma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo sant men tror de nya processorerna kommer göra så stor skillnad för mig. Apple lägger säkert på en tusenlapp på de nya MBA också.. Det enda jag saknar är inbyggt 3G, något som ni tror kommer komma?

 

nej snarare tvärt om, dollarn är billig nu biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBA har väl alltid varit mycket show o lite go.. Jag hade lätt väntat - eller iofs hade jag köpt den i mina ögon helt överlägsna MBP 13" nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBA har väl alltid varit mycket show o lite go.. Jag hade lätt väntat - eller iofs hade jag köpt den i mina ögon helt överlägsna MBP 13" nu :)

 

Fast jag är lite mer ute efter en portabel/släpa med sig överallt dator. Har en Dell XPS 13" idag men den är 3 år och känns som att den kommer pajja när som helst. Ganska stor skillnad på 1,3 kg och 2kg fast ännu större skillnad på 5-7h batteri på MBA och 1-2 på Dell XPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryngemark

Vänta. Sandy Bridge slår Core 2 Duo med hästlängder. :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbyggt 3G behövs inte i MBA, det finns nämligen som tillbehör.

aha..?

 

Vänta. Sandy Bridge slår Core 2 Duo med hästlängder. :rockapa:

 

jo men jag köper ju MBA pga den portabla möjligheten. Men visst bör ju vänta och se vad som kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha..?

 

 

 

jo men jag köper ju MBA pga den portabla möjligheten. Men visst bör ju vänta och se vad som kommer.

 

Och en MBP 13" är o-portabel..? Kom igen! :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryngemark

jo men jag köper ju MBA pga den portabla möjligheten. Men visst bör ju vänta och se vad som kommer.

Precis. Därför ska du vänta. Så att du köper en både portabel och snabb(are) MBA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att veta om man skall vänta eller slå till, speciellt då Apple är så hemlig med kommande specifikationer (jag hoppas på tillval matt skärm och bakgrundsbelyst tangentbord). Om jag får gissa, skulle jag tro att nästa MacBook air blir som samsung 900x3a och förhoppningsvis billigare. Men det är en aspekt som kan försämras i nästa modell, och det är grafiken om man skall spela vissa spel. Intel hd3000 är sämre än Geforce 320M och grafiken på nya MBA kommer vara lite sämre än den på nya MBP 13".

Så om du inte så spelberoende, som att spela WoW eller Starcraft på resande fot, så är det värt att vänta. Det kan hända att återförsäljarna dumpar priserna lite på den gamla modellen när den nya släpps (men vet ej om dom modellerna har den bättre samsung ssd hårdisken). Det var bara en sak att tänka på, så du får fundera på om grafiken för att klara lite fler spel är så viktig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man spela spel så ska man inte heller köpa en bärbar dator i segmentet "ultraportabel" utan på de mer kompetenta 15"-modellerna eller stationärt som t ex iMac. Detta gäller oavsett om man avser att köpa en mac eller Win-PC. Man köper inte en Citroen C1 eller Smart om man vill köra Drag Racing....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag avsåg inte MBA som primär speldator, utan som om man fick lust att kunna spela vissa spel på resande fot så är det bättre med nvidias grafik. Den tunna MBA 11" är förvånansvärd på den punkten trots långsam ULV core2duo.

Det blir oftast 'en dyr lösning' om man skall ha spelprestanda på ultraportabel, men på senare år har det kommit sådana datorer (dell alienware 11 tum), så visst finns det en efterfrågan.

Sedan undrar jag hur värmeutvecklingen blir med intel hd3000, blir den mer koncentrerad på en viss punkt? Det som gjort mej något skeptisk är vad jag hört om den uppgraderade MBP13".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mattiasgbg

Den bilen är en missil :) Suzuki Hayabusa MC-motor..

Lite skev analogi mot laptops, men torde väl mostvara en 11" MBA med dubbla i7 och SLI:ade nVidia-värstingkort :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThreeX: du glömde nämna SSD i specen

 

Det råder delade meningar om snabbheten i MBA med SSD är en illusion. Rättare sagt, snabb är den ju otvivelaktigt på att starta/starta applikationer men behöver man lite muskler kroknar den lätt före MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner verkligen att jag inte är i behov av en bättre version av MBA, köper den nästan endast pga av att den är så portabel men ändå fungerar som en laptop. Stoor skillnad på en MBA 13" och en ipad 2.. MBA är ju en riktigt dator som man kan gör vad man vill på (nästan). Jag kommer använda den mest till att surfa, spela upp film och en del musik redigering. Thats it i think

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThreeX: du glömde nämna SSD i specen men snart blir väl den standard (kanske som tillval)? Macbook air startar därför upp snabbare än vissa i7 modeller av äldre MBP.

 

 

Köper man en dator för att den startar upp snabbt? Resten utav tiden och användandet utav datorn då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man en dator för att den startar upp snabbt? Resten utav tiden och användandet utav datorn då?

Det beror ju på vad man använder datorn till? Skall man använda datorn till surf, filmtittande och office-arbete blir man väl glad om applikationerna startar upp snabbt ? Där gör det inte så stor skillnad mellan core2duo och SB (men skulle föredra 4 Gb RAM). Vid musikredigering kan det bero på vilket program som används, antar jag. Garageband gör nog inte så stor skillnad men Logic studio kanske gör det, men core2duo skall gå bra för programmet där. http://www.apple.com/logicstudio/specs/

Hursomhelst, den nya SB har fler faciliteter, om vill kalla det så, t ex intel wireless display, hd grafik m fl. Jag menar inte att man skall köpa 2010 års modell nu och man kan avvakta, men den modellen är iaf beprövad och många verkar nöjda med den, trots gammal core2duo.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rykten säger att den ligger i pipeline för uppgradering. Finns surr om slutet av denna månaden eller under nästa.

 

Kan du vänta så finns det all idé att vänta. Sandy Bridge och Intels I5/I7 är en rejäl förbättring mot nuvarande C2D

 

Kommer dagens C2D klara av Lion och nästa version av Mac OS X ?

Har hört att grafiken skall vara sämre i SB, stämmer det? än dagens grafikkrets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer dagens C2D klara av Lion och nästa version av Mac OS X ?

Har hört att grafiken skall vara sämre i SB, stämmer det? än dagens grafikkrets.

 

C2D klarar 10.7, och grafken kommer ,med största sannolikhet, bli lite sämre med SB, dock så kommer det i många fall vägas upp av snabbare processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak är säker om Core2Duo. Den är gammal och "utdaterad". C2D släpptes väl 2006?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...