Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3G eller Wifi, låsningar, simkort?


seoulenite

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Ipad, men är lite frågande:

 

1. Vad är det för skillnad på om man har Wifi eller 3G? Måste man ha båda delarna?

2. Är vissa iPads låsta till vissa regioner? I såfall vad innebär det? Är själv inte boende i Sverige, men vill gärna kunna använda ipaden i Sverige också.

3. Måste man stoppa in en simkort i Ipaden, och ha ett telefonabonnemang? eller går den att använda utan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

3G gör att du kan surfa med ett bredbandsabonnemang och utan wifi vilket är klart att föredra.

Ipaden är universell. Dvs inte låst. Du väljer språk och tgtbord själv.

Den går att köra utan simkort och bara med wifi eller helt utan wifi. Då bara med apparna som inte kräver internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3G gör att du kan surfa med ett bredbandsabonnemang och utan wifi vilket är klart att föredra.

Ipaden är universell. Dvs inte låst. Du väljer språk och tgtbord själv.

Den går att köra utan simkort och bara med wifi eller helt utan wifi. Då bara med apparna som inte kräver internet.

 

 

Tack

 

Är 3G mer populärt än Wifi? För att köra 3G måste jag köpa ett simkort och ett telefonabonnemang?

 

Om jag köper en iPad i Thailand, eller i Kina med 3G, så kommer den att fungera i Sverige också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

Har du en med både Wifi och 3G så har du både hängslen och livrem att komma ut på nätet.

Med 3G köper du ett surfabonnemang ex från Tre för 89 kr i månaden och kan då surfa hur mycket du vill var som helst.

Det torde vara samma IPad i Kina, ex USA har ett annat frekvenssystem och det är samma IPad som säljs i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa årskort hos Telia också som ger 0,5GB datatrafik per månad för ca 45 kr, kortet kostar ca 500 kr för ett år.

 

Vad det gäller iPad WIFI vs iPad WIFI+3G så finns det också GPS i 3G-enheten, vilket det inte gör i WIFI-modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en med både Wifi och 3G så har du både hängslen och livrem att komma ut på nätet.

Med 3G köper du ett surfabonnemang ex från Tre för 89 kr i månaden och kan då surfa hur mycket du vill var som helst.

 

Ok, så om jag har surfabonnemang i Sverige, går det att använda i andra länder så länge 3G finns tillgängligt, eller fungerar det bara inom ett visst lands gränser?

 

Jag har även ett vanligt internet abonnemang till min vanliga portabla dator, kan jag säga upp det och koppla in den på 3G-abonnemanget också, så att jag kan köra både ipad och laptop på 3G-anslutning?

 

 

 

Det torde vara samma IPad i Kina, ex USA har ett annat frekvenssystem och det är samma IPad som säljs i Sverige.

 

Menar du att du tror det är samma iPad som säljs i Kina som i Sverige. Och att ipaden som säljs i USA trolgtvis har ett annat freksvenssystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du tror det är samma iPad som säljs i Kina som i Sverige. Och att ipaden som säljs i USA trolgtvis har ett annat freksvenssystem?

 

Alla fungerar i Sverige förutom den modellen som säljs för amerikanska Verizon. De använder CDMA, vilket är en helt annan teknik. Det går t ex hur bra som helst att använda en AT&T-köpt iPad i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en iPhone 4 så kan du använda den som hotspot och köra iPaden på iPhones 3G vilket betyder att du inte behöver 3G i paddan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en iPhone 4 så kan du använda den som hotspot och köra iPaden på iPhones 3G vilket betyder att du inte behöver 3G i paddan.

 

Om man vill klydda med att sätta upp hotspoten varje gång man ska använda mobilnätet i iPad, ja...samt att utan 3G-iPad så har du inte GPS'en heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en iPhone 4 så kan du använda den som hotspot och köra iPaden på iPhones 3G vilket betyder att du inte behöver 3G i paddan.

 

 

Nej har ingen iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla fungerar i Sverige förutom den modellen som säljs för amerikanska Verizon. De använder CDMA, vilket är en helt annan teknik. Det går t ex hur bra som helst att använda en AT&T-köpt iPad i Sverige.

 

 

Ok, är surfabonnemanget lokalt bundet, så om jag köper ett i Sverige, går det inte att använda utomlands, trots 3G-täckning?

 

 

 

Jag har även ett vanligt internet abonnemang ( Wifi ) till min vanliga portabla dator, kan jag säga upp det och koppla in den på 3G-abonnemanget också, så att jag kan köra både ipad och laptop på samma 3G-anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa årskort hos Telia också som ger 0,5GB datatrafik per månad för ca 45 kr, kortet kostar ca 500 kr för ett år.

 

 

Hallå!

Var in på Telia och hittade inget sådant abonemang. Vet du vad det heter eller har du mer info om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, är surfabonnemanget lokalt bundet, så om jag köper ett i Sverige, går det inte att använda utomlands, trots 3G-täckning?

 

 

 

Jag har även ett vanligt internet abonnemang ( Wifi ) till min vanliga portabla dator, kan jag säga upp det och koppla in den på 3G-abonnemanget också, så att jag kan köra både ipad och laptop på samma 3G-anslutning?

 

Om du kan använda ditt abonnemang i utlandet eller ej är ju upp till operatören, det får du kolla med dem. Dock har jag aldrig varit med om ett som inte fungerade utomlands men du ska vara medveten om att det är oerhört dyra roamingavgifter hos utländska operatörer, t ex tar italienska operatörer ofta uppemot 100 kr/MB.

 

Hallå!

Var in på Telia och hittade inget sådant abonemang. Vet du vad det heter eller har du mer info om det?

 

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/kontantkort/arskort.page

 

Där hittar du information om det Telia kallar "Årskort mobilsurf".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPad 3G + WiFi går att köra utan simkort. iPad med endast WiFi har ingen GPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan använda ditt abonnemang i utlandet eller ej är ju upp till operatören, det får du kolla med dem. Dock har jag aldrig varit med om ett som inte fungerade utomlands men du ska vara medveten om att det är oerhört dyra roamingavgifter hos utländska operatörer, t ex tar italienska operatörer ofta uppemot 100 kr/MB.

 

 

 

Så det innebär att, även om jag har ett svenskt abonnemang, och det fungerar utomlands, så bör jag vara på min vakt, då det kan kosta betydligt mer att använda samma abonnemang i ett annat land än där jag köpte abonnemanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPad 3G + WiFi går att köra utan simkort. iPad med endast WiFi har ingen GPS.

 

 

 

Går det att använda 3G-funktionen utan simkort?

 

Om jag köper ett 3G abonnemang för iPaden, går det då att använda min laptop på det abonnemanget också, eller går det inte att nyttja 3G med en laptop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

Går det att använda 3G-funktionen utan simkort?

 

Om jag köper ett 3G abonnemang för iPaden, går det då att använda min laptop på det abonnemanget också, eller går det inte att nyttja 3G med en laptop?

Nej och nej. Ipaden har inte hotspot som Ip4.

Det inget att snacka om....köp en 3G. Om du använder funktionen eller ej så bör du ha den för andrahandsvärdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag läser olika saker överallt,

men kommer jag kunna stoppa in ett micro-sim från tex. telia och köra på 3G-nätet i en iPad 2 3G köpt i England?

 

/Hälsn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag läser olika saker överallt,

men kommer jag kunna stoppa in ett micro-sim från tex. telia och köra på 3G-nätet i en iPad 2 3G köpt i England?

 

/Hälsn

 

A BIG - YES!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa årskort hos Telia också som ger 0,5GB datatrafik per månad för ca 45 kr, kortet kostar ca 500 kr för ett år.

 

Vad det gäller iPad WIFI vs iPad WIFI+3G så finns det också GPS i 3G-enheten, vilket det inte gör i WIFI-modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du hundra på att det funkar till iPad, det är ju ingen telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du hundra på att det funkar till iPad, det är ju ingen telefon?

 

Det spelar ju ingen roll om det används i en telefon eller ej, du nyttjar bara datatrafiken genom detta simkortet.

 

Och ja, det fungerar...jag använder det själv i iPad 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A BIG - YES!

 

:)

 

 

 

Perfekt! tack! En till dum fråga, om det nu blir USA istället för UK, fungerar det också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...