Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Följ med ut i rymden


joppe2

Rekommendera Poster

En kamera som har uttag för fjärrutlösare då kan du fixa en liten elektronisk utlösare på nåt sätt. Men det kanske inte är många kompakter som har. Men en eltekniskt skicklig kan säkert löda dit nåt under vilken avtryckarknapp som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Nej tänkte mer på att de gick ut ur kabinen el vad det heter och mötte 100 grader minus eller nåt, att inte linsen fick imma på sig... för det måste ju va fukt i luften på skeppet... fast inget på månens yta, tydligen eftersom de kunde fota... fukten försvann väl från linsen så fort de gick ut...

 

"Atmosfären" på månen är väl rätt nära vakuum? Temperaturskillnaden märks väl inte då, eftersom det inte finns någon "luft" eller annan materia som kan visa hur "kallt" det är.

 

Lite lustigt förresten att konspirationsteoretikerna kan klaga på att det inte syns några stjärnor på bilderna som togs på månen, men säger ingenting om att det inte heller syns några stjärnor när exempelvis Christer Fuglesang gör sina rymdpromenader...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så mycket atmosfären, eller avsaknaden av den, som spelar roll, utan bakgrundsstrålningen inom det "värmande" spektrumet. I tomma rymden är den ungefär 3 K, men månens yta och jordskenet höjer det garanterat med några K ytterligare.

 

Det är avsaknaden av värmande moln som gör en klar natt så kall. Ett varmt föremål på marken (t ex en parkerad bil) strålar hela tiden ut exakt den mängd energi som dess temperatur bestämmer, oavsett om det är klart eller mulet. Men när det är klart kommer väldigt lite energi tillbaks från himlen (som är nära rymdens bakgrundsstrålning då), så nettoutstrålningen blir väldigt stor. Om det i stället är mulet ger molntäckets egen värmeutstrålning (ca 250-300 K beroende på molnhöjd och årstid) ett ganska stort bidrag tillbaks till föremålet på marken, och nettoutstrålningen (utstrålningen minus instrålningen) blir låg. Därför bildas frost på t ex bilrutorna en klar vinternatt, medan det oftast är frostfritt efter en mulen natt. Trots att luftfuktigheten till och med kan vara högre den mulna natten.

 

När det gäller månfararnas kameror så försvann garanterat allt vatten från kamerorna redan när de tömde luftslussen på luft. Vatten kokar bort snabbt i vakuum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj många svar sedan sist jag tittade in.

 

CICdCm, din gyrokonstruktion verkar spännande. Och känner du att du har tid och lust får du gärna skissa på det. Men jag är inte så säker på att det är så nödvändigt. Ju enklare konstruktion desto bettre, och framför allt billigare.

 

Av de filmer jag har sett så ja, det har snurrat en del, men jag tror att det kan lösas med en mindre vinge eller liknande. Om vi ska ta bilder så är det inget stort problem tror jag. Då blir det kanske några bidler som inte blir så bra men så är det ju alltid när man fotar. :)

 

 

När det gäller imma så har det inte verkat som ett problem när andra gjort samma sak. Men förmodligen hade de inte kameran inkapslad då.

 

Om vi kör GoPro med vattentätt hus så kan man köpa till små brickor som på något sätt motverkar imma.

 

Och om vi kör med huset till så funderar jag på att plocka bort "bakluckan" till huset och istället tejpa på en påse som omsluter huset. Då kan man ha nödladdare och så i påsen samtidigt som det är lätt att montera sladdar och så utan att inverka på vattentätheten.

 

Här är ett exempel där det blev imma:

 

Har kontakter inom organisationen som jobbar på SMHI och på Esrange. I ett senare skede kan jag även från expertishjälp från deras sida. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade jag inte så fel då som peka på immproblemet. :)

Finns det inte nåt för glasögonbärare som man putsar med så inte imma ska uppstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Atmosfären" på månen är väl rätt nära vakuum? Temperaturskillnaden märks väl inte då, eftersom det inte finns någon "luft" eller annan materia som kan visa hur "kallt" det är.

Eeh... ä inte detta exempel på en iofs rätt tanke men som ändå blev fel? För om du skulle ta av dig rymddräkten på månen tror inte du att du snart skulle börja märka temperaturskillnaden? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeh... ä inte detta exempel på en iofs rätt tanke men som ändå blev fel? För om du skulle ta av dig rymddräkten på månen tror inte du att du snart skulle börja märka temperaturskillnaden? :D

 

Jag tror vakuumet skulle göra att jag ändå inte skulle fundera över kylan. :hihihi:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att blanda ihop värme och temperatur. I ett av de yttersta lagren av atmosfären (lämpligt nog benämnd "termosfären") är temperaturen mycket hög. Ett par tusen grader. Men värmen är väldigt liten eftersom densiteten är försvinnande låg.

 

På månens yta råder närmast ett vakuum (det finns en mycket tunn atmosfär, knappt mätbar), så även om temperaturen kanske är högre än den interstellära rymden, så är densiteten så låg att det är "iskallt"...

 

När man tar av sig rymddräkten (nej, det gör man inte, men om!) så försvinner först lufttrycket, och det är inte bra. Man kan inte andas! Extremt kallt blir det dock inte under den korta tid du är vid medvetande. Förmodligen ungefär som en stilla arktisk vinternatt under stjärnklar himmel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade jag inte så fel då som peka på immproblemet. :)

Finns det inte nåt för glasögonbärare som man putsar med så inte imma ska uppstå?

jag mailade huvudmannen till projektet 30000m.se och de hade aktivt valt att inte ha extra skydd för linsen. Just med tanke på detta.

 

Sedan borde ju värme som möter kyla vara det stora problemet. Så då kan man kanske lösa det med att ha nödladdare i nedre delen av farkosten. Denna hyfsat isolerade del kan vara försedd med värme. Sen drar man en laddsladd till kameran.

 

 

Eller ska man försöka värma upp kameran också?

 

 

Kan testa det hela i en frys innan vi kör skarpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frysen ger nog inte rätt svar. För varmt och för fuktigt.

 

Om ni omger hela "farkosten" med nåt material som flyter, så kommer kameran inte att sjunka om den hamnar i vatten. Då bör det räcka med att tejpa ihop alla fogar och luckor på kameran, så tål den att skvalpa runt vid vattenytan tills ni hittar den.

 

För uppvärmning går det, som sagt, att använda speciella trådar med högt motstånd som läggs in i värmesulor och MC-handtag för att minska kylproblem. Drivs med enkla batterier och väger väldigt lite. Ett lager med bomullstyg, ett lager med värmetråd och sen aluminiserad isoleringsskumgummi utanpå det, så håller det värmen så bra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frysen ger nog inte rätt svar. För varmt och för fuktigt.

 

Om ni omger hela "farkosten" med nåt material som flyter, så kommer kameran inte att sjunka om den hamnar i vatten. Då bör det räcka med att tejpa ihop alla fogar och luckor på kameran, så tål den att skvalpa runt vid vattenytan tills ni hittar den.

 

För uppvärmning går det, som sagt, att använda speciella trådar med högt motstånd som läggs in i värmesulor och MC-handtag för att minska kylproblem. Drivs med enkla batterier och väger väldigt lite. Ett lager med bomullstyg, ett lager med värmetråd och sen aluminiserad isoleringsskumgummi utanpå det, så håller det värmen så bra så.

Tack! Men om motståndstråden även omger kameran. Finns det inte risk att varm luft sipprar ut genom gluggen oc på så sätt immar igen kameralinsen?

Kommer ju vara en temperaturskilnad på kanske 50°C mellan den varmaste delen i kapseln och omgivningen utanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nånstans ett hjärta som man kramade i handen och som gav värme, kanske kemisk värme är lättare?

Kanske en saltpåse är effektivare om man värmer den innan uppfärd? Nej kör på el a la clcdcm kanske.

 

Annars så ett material som skyddar och värmer och flyter i samma material vore väl inte så dumt, frigolit med aluminium klistrat på utsidan, väger ingenting å det finns ju gratis dessutom...

 

Alltså inte värmer förstås men behåller värmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Men om motståndstråden även omger kameran. Finns det inte risk att varm luft sipprar ut genom gluggen oc på så sätt immar igen kameralinsen?

Kommer ju vara en temperaturskilnad på kanske 50°C mellan den varmaste delen i kapseln och omgivningen utanför.

 

Nä, imman kommer av luftfuktighet, och om ni struntar i att stänga in kameran i en låda (vilket jag anser är bäst) så kommer varmluften i sig inte att vara nåt problem. Men värmen är inte till för att hålla imma borta (det sköter sig själv om kameran är ute i det fria) utan för att hålla kameran varm så att den inte slocknar av att batterierna "fryser".

Ett alternativ till batteridrivna värmetrådar kan vara ett par såna där kemiska handvärmare.

http://www.smartasaker.se/handvarmare.html

 

Jochum hann visst före, på sätt och vis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså man undrar ju hur de gör med kamerorna i spionsatelliterna? De kan väl inte va 100 grader minus i dom, eller ja kanske, drar ju ström å värma upp dom hela tiden, men ni kanske kan chansa på att kamerorna funkar i 60 minus några minuter alla fall? Med frigolit runt och lite elvärme kanske de kan fungera tillräckligt länge. Dock imman... vad göra mot det? Filmen visade ju att det var ett problem, undrar bara hur de gjorde. Om kameran hålls varm och fönsterglaset som skyddar linsen mot omgivningen värms upp då kan det väl inte va nåt problem? Men hur värmer man upp glas, det måste ju va varmt mitt i glaset där fokuset är och trådarna kan ju inte ligga där utan runt om, men om det är väldigt kallt kanske inte värmen sprider sig tillräckligt i glaset?

 

Finns det inga metatabletter som kan brinna å ge värme el liknande?

 

 

Men alltså den där huvudmannnen till 30000-projektet verkar ju veta och ha gjort det, då vet ju de.

 

 

Bra grejer f ö, tack clcdcm: http://www.smartasaker.se/handvarmare.html

tror clasohlson har nåt liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån, imman kommer från luftfuktigheten i den omgivande atmosfären. Uppe i rymden är det tomt. Den lilla luftmängd som eventuellt finns kvar när spionsatelliten slår upp gluggarna försvinner på sekunder.

 

Elektriciteten kommer från solceller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur blev det imma på den där filmen då?

 

Den var ju instängd i en låda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tar av sig rymddräkten (nej, det gör man inte, men om!) så försvinner först lufttrycket, och det är inte bra. Man kan inte andas! Extremt kallt blir det dock inte under den korta tid du är vid medvetande. Förmodligen ungefär som en stilla arktisk vinternatt under stjärnklar himmel.

Hade jag varit astrounat hade jag klätt av mig i kallingarna å hängt på mig nåt luftaggregat och sprungit ut från kapseln tagit ett frivarv å sen hoppat in i värmen igen, crazy swede... streaka på månen vore man rätt ensam om sen... Han Fuglesang är en fegis... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var ju instängd i en låda!

Jaha. Läste visst dåligt...

 

 

Var sjuttsingen står det att den var i en låda??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Läste visst dåligt...

 

 

Var sjuttsingen står det att den var i en låda??

 

Det står inte, men eftersom den fick imma på sig måste den ha varit i en låda. Om inte det räcker som bevis så syns det ju faktiskt i filmen att kameran sitter monterad bakom en glasskiva av nåt slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imman är i fokus, så det är knappast ett filter på objektivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju lite modigt att va så säker på det utan att veta säkert. Men visst okej det verkar troligast. Glasskivan skulle iofs kunna va ett filter som det immar på...

 

 

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-1976-6

Värmepåsar är nog enklast. Allt ligger ju inkapslat i samma skrymsle så då är det bara att slänga i två värmepåsar eller så.

 

Skulle även kunna köpa denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158312795

Klippa sönder och klä in insidan.

 

Kolla denna video:

 

Den känns betydligt stabilare än andra videoklipp man sett. När den landar ser man av skuggan att en vinge är monterad. Tror att det är enklare än ett gyro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imman är i fokus, så det är knappast ett filter på objektivet.

Alltså en större låda då med luft mellan objektivet och lådans glas? Klantigt av dem i så fall. Men de kanske glömde värmen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vinge har inte mycket luft att jobba med på 30 km höjd, tyvärr.

 

En enklare lösning är väl en pendel i så fall. Hindrar inte rotation, men kan stabilisera så att det inte blir så mycket rörelse i förhållande till horisonten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...