Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac vs PC i Mikrodatorns senaste nummer


Jonatan

Rekommendera Poster

De kommer iaf fram till PC är mer för pengarna samt rejält mycket snabbare. De kom bla fram till att en 50MB film tog dryga 8 minuter att komprimera på värsting-Powerbooken, fast bara 2 minuter på Dell:en. Låter lite väl otroligt... Efter att ha konstaterat både att Dell:en (nspiron TM  9100) inte är särskilt bärbar (dubbelt så tjock) samt har rejält sämre batteritid så blir den dock ändå klar vinnare. Helt sanslöst. Klart jämför man ett batterislukande monster med en riktigt bärbar, så är det ju inte så konstigt om den förra vinner i prestanda... De borde ju ha jämfört med t.ex. Sony Vaio som spelar i samma liga som Powerbooken. Det här testen var ju bara pinsamt. De skrev även något i stil med "Dell inspiron ser riktigt trevlig ut trots sin vikt.." Inte riktigt så men typ... Jag garva mest när jag läste testet iaf...

 

Här ser ni odjuret som Powerbooken jämförs med!

 

Ja man kan ju undra vad det är för otrevlig person som väljer den före Powerbooken. O då är jag inte ens partisk... :lol:

 

 

Har inte hittat testet på internet än...

 

 

EDIT: Jag vill inte att det ska stå "otrevlig person" i raden ovan.... Men "I D I O T" byts tydligen ut automatiskt. Blir ju jättefel med "otrevlig person"! :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterpjuken...

9100_front_314x314.jpg

 

HEHEHE.......... då kan Apple med gott samvete montera gångjärn på iMacG5-s tangentbord och skärm om det ska vara på det viset.... :pinch: (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker microdatorn är en blommiga skittidning, och de e inte för just detta nummert utan de har varit sådana här tester för i tidningen och alltid samma resultat. OK att maccen må vara lite lånsammare men jag betalar hellre extra och får ett virusfritt system än snålar och har problem.

 

Har inte sett testet själv men man är nyfiken på vad det är för program de testat mot varandra....har för mig att det testade mp3 komprimering mellan en G5 och någon PC för en tid sedan och då använde de ett program imacen som varken var optimerat eller någon "standard" för macen.

 

Man blir så trött :sick: på sådan här skitjournalism, trots att (vad jag hört) redaktören eller någon annan :nerd: på tidningen använder mac

 

fy ajsan majsan Dellen väger 4 kilo...bara det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bärbart" har fått en ny definition......... muuuhahahahahahasaaaaaaa (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

 

Om Dell hade fått i uppgift att rädda späckhuggaren Willy så skulle du kunna definiera honom som bärbar.......... :pinch: (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

 

willie.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

släpbar....dräpbar....lika tung som en yxa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testskribenten får komma hem till mig närsomhelst så ska vi möta råstyrka mot råstyrka - jag slår hans dell med min powerbook - undra vad som håller bäst - aluminium eller abs-plast?! :lol:

 

skämt åsido, jag är nästan lite sugen på att köpa tidningen bara för att kolla testet. Jag vill inte döma ut det än, men om han räknar in batteritid och vikt i bedömningen så borde det ju åtminstone bli delad etta, eftersom dell gör de fulaste datorerna och apple de snyggaste :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha konstaterat både att Dell:en (nspiron TM  9100) inte är särskilt bärbar (dubbelt så tjock) samt har rejält sämre batteritid så blir den dock ändå klar vinnare.

 

De skulle jämfört den mot iMac G5!

Dessa skulle nog dra ganska jämnt; de är ju ungefär lika tjocka, och batteritiden är ungefär densamma.

 

 

 

 

 

 

Jag vill inte att det ska stå "otrevlig person" i raden ovan.... Men  "I D I O T" byts tydligen ut automatiskt. Blir ju jättefel med "otrevlig person"!

 

Hundan så amerikanskt att tillämpa censur på ett svenskt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det fulaste bärbara jag sett på länge...

 

Bärbart ska ju vara bärbart!!! Vad tänker dom med? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det fulaste bärbara jag sett på länge...

 

Bärbart ska ju vara bärbart!!! Vad tänker dom med? :blink:

Tänker!?!? Nu överdrev du! Ska testa och se om det går att skriva otrevlig person. HAHA... filtrerad!! Det påminner mig om när Nils fixade på skoj en dag så istället för Microsoft kom det upp nåt annat...... :vissla: :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Försök att vårda ert språk! Att skriva att någon är en j-vla idi-ot eller motsvarande fyller inget syfte. Man kan använda andra formuleringar. Svordomar och andra aggressiva ordval sätter prägeln på en hel tråd. Jag har sett trådar spåra ur av just denna anledning allt för många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att vårda ert språk! Att skriva att någon är en j-vla idi-ot eller motsvarande fyller inget syfte. Man kan använda andra formuleringar. Svordomar och andra aggressiva ordval sätter prägeln på en hel tråd. Jag har sett trådar spåra ur av just denna anledning allt för många gånger.

Nu skrev jag ju inte j-a id-iot... Utan bara id-iot. Och det var ju inte heller något personangrepp. Jag menade bara att att man måste vara en riktigt knäppjök eller tokstolle om man föredrar Dell:en före Powerbooken ur utseendesynpunkt. Tycker jag inte var så överdrivet att tycka. Iaf inte bland alla oss som värdesätter formgivning! ;)

 

Men kommer det in någon från ett Dell-forum och tar åt sig och börjar med fula ord, då lovar jag att inte spåra ur... :evilgrin: (w00t) ;)

 

Förstår syftet med det hela. Tanken är god. Men här tycker jag det blev lite konstigt med "otrevlig person". Då är det bättre att automatiskt byta ut det fula ordet mot det emminenta tokstolle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Jag kan tillägga att denna censur inte är definitiv och gjord med glimten i ögat.

Syftet är att få folk att uppmärksamma sina ordval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac vs PC-test ger jag inte mycket för, efterso det är så svårt att jämföra på ett rättvist sätt, och att ingen är opartisk, inte ens jag :vissla:

 

 

bara för akens skull, måste jag också testa censuren. Jag tillämpar nog en sär skrivning också :lol:

otrevlig person säker

 

 

Som ni ser, blev det censurerat :lol: Nu förstår man knappt vad jag menade :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att denna censur inte är definitiv och gjord med glimten i ögat.

Syftet är att få folk att uppmärksamma sina ordval.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att vårda ert språk! Att skriva att någon är en j-vla idi-ot eller motsvarande fyller inget syfte. Man kan använda andra formuleringar. Svordomar och andra aggressiva ordval sätter prägeln på en hel tråd. Jag har sett trådar spåra ur av just denna anledning allt för många gånger.

Hjäälp!! Skjut inte på mig..... jag spelar bara pianot...... :cry:

015959.jpg

 

Vad som gäller i debatter är ju att skilja på sak och person..... för den som inte förstår skillnaden så gäller det att undvika att uttala sig börjandes på "du är".... Istället skriver man "jag tycker"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Mikrodatorns skribent är Macägare och en trevlig person, så varför gå till så hatiska formuleringar? Sådant finns det nog av på talibanforumen.

 

Varför är det så viktigt att Mikrodatorn ska vara en till lags? Själv behöver jag inte läsa i några tidningar för att inse att min Mac är 95% arbetsmaskin och min nya Dell-P4 är 95% spelmaskin. De övriga 5% hos Dellen är uppdatering av virusskyddet. ;)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag lustifierade mig över var denna monstruösa sk bärbara maskin. Det är ju inte riktigt jämförbart med en slimmad PowerBook........ eller så är Dell före sin tid när man lanserar en BÄRMÖJLIG maskin med en stationärs maskins prestanda........................................ vem vet.......... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikrodatorns skribent är Macägare och en trevlig person, så varför gå till så hatiska formuleringar? Sådant finns det nog av på talibanforumen.

 

Varför är det så viktigt att Mikrodatorn ska vara en till lags? Själv behöver jag inte läsa i några tidningar för att inse att min Mac är 95% arbetsmaskin och min nya Dell-P4 är 95% spelmaskin. De övriga 5% hos Dellen är uppdatering av virusskyddet.  ;)

 

//Thomas

Är det någon här som hatar någon? Jag är glad att andra väljer Dell för då blir min Mac mer speciell. :) Men de måste va ena riktiga tokstollar! ;)

Mikrodatorn behöver verkligen inte vara mig till lags, men konstiga tester gör mig allmänt irriterad... Inte bara när det gäller mac... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kommer iaf fram till PC är mer för pengarna samt rejält mycket snabbare. De kom bla fram till att en 50MB film tog dryga 8 minuter att komprimera på värsting-Powerbooken, fast bara 2 minuter på Dell:en. Låter lite väl otroligt... Efter att ha konstaterat både att Dell:en (nspiron TM  9100) inte är särskilt bärbar (dubbelt så tjock) samt har rejält sämre batteritid så blir den dock ändå klar vinnare. Helt sanslöst. Klart jämför man ett batterislukande monster med en riktigt bärbar, så är det ju inte så konstigt om den förra vinner i prestanda... De borde ju ha jämfört med t.ex. Sony Vaio som spelar i samma liga som Powerbooken. Det här testen var ju bara pinsamt. De skrev även något i stil med "Dell inspiron ser riktigt trevlig ut trots sin vikt.." Inte riktigt så men typ... Jag garva mest när jag läste testet iaf...

 

Här ser ni odjuret som Powerbooken jämförs med!

 

Ja man kan ju undra vad det är för otrevlig person som väljer den före Powerbooken. O då är jag inte ens partisk...  :lol:

 

 

Har inte hittat testet på internet än...

 

 

EDIT: Jag vill inte att det ska stå "otrevlig person" i raden ovan.... Men  "I D I O T" byts tydligen ut automatiskt. Blir ju jättefel med "otrevlig person"!  :wacko:

Det skulle vara kul få ta del av testet, det vanliga sättet att fuska i s.k. benchmarks är att använda program som är kända att fungera bäst i Windows. T.ex. Word, Adobes alla program, etc.

 

Något som Macen vinner lätt i är prestanda per klockcykel, vilket betyder att Apples bärbara borde vara dramatiskt mycket snabbare och är det förmodligen i ett rättvist test.

 

Utöver detta med prestanda så är det ju ingen hemlighet direkt att Windows XP har fler säkerhetshål än Schweizerost, har betydligt mer problem associerat till sig, och har inte ens bråkdelen av de möjligheter Macen har mycket tack vare sitt UNIX under huven.

 

Betänk att chefredaktören på Microdatorn vill hålla sina prenumeranter på gott humör och vill att de ska förnya prenumerationen nästa år! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar prestanda per klockcykel för roll?

Det betyder att en Macintosh (PowerPC) får betydligt mer gjort med en strömpuls.

Mindre behov av klockcykler/sekund betyder mindre energiåtgång och batteriet kan räcka så mycket längre och den bärbara kan kännas betydligt svalare att ha i knät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kul få ta del av testet, det vanliga sättet att fuska i s.k. benchmarks är att använda program som är kända att fungera bäst i Windows. T.ex. Word, Adobes alla program, etc.

Jag läste det på bibblan... Det roliga är att de testade just de grejerna. De testade bla om jag inte helt missminner mig bla office (som ansågs va mycket sämre), Photoshop och lite mer och sedan divx5.2 för att prova komprimering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt macfolk när macen är "sämre/söligare"  :lol:

We gotta fight - for our right - to paaarty :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...