Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp av MacBook Air


jakpo779

Rekommendera Poster

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Att skärmen ofta är rund och grön/svart.

 

 

http://en.wikipedia....ition_indicator

 

 

Rund och grön/svart??? stjarnsmall.gif

 

Det Mattiasgbg gjorde var att googla och sedan välja första bästa svaret, förhoppningsvis var detta ett skämt då han beskriver den skräm som används för radar. PPI står får Pixels Per Inch och är ett mått på hur tätt pixlarna sitter på skärmen. Ju tätare de sitter desto mindre blir en 32x32 ikon på skärmen, däremot ser allt mycket skarpare ut. iPhone 4 har till exempel en ppi på 326.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det blir inte skarpare eftersom gränssnittet inte är upplösningsoberoende på det sätt som iPhone använder sig av. Text och gränssnitt blir således bara mindre, precis som ikonen, och därför är hög ppi inte automatiskt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Mattiasgbg gjorde var att googla och sedan välja första bästa svaret, förhoppningsvis var detta ett skämt då han beskriver den skräm som används för radar. PPI står får Pixels Per Inch och är ett mått på hur tätt pixlarna sitter på skärmen. Ju tätare de sitter desto mindre blir en 32x32 ikon på skärmen, däremot ser allt mycket skarpare ut. iPhone 4 har till exempel en ppi på 326.

Ett skämt var det, men det där var den första betydelsen av PPI som jag lärde mig.

(Militären)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det inte är några större problem med att ta med min MBP 15 när jag reser, den väger ju bara ca 3.5kg.

 

Min 15" MBP väger bara 2,54 kg... innocent.gif

 

EDIT: För att besvara ämnet så tror jag att en Air räcker mer än väl till det frågeställaren vill och behöver. Personligen kan jag dock tycka att 13" Air mot en 13" MBP ger MBP övertaget. Mest för att de är lika stora och den erbjuder mer finesser och är utbyggbar.

 

Är det kraft man är ute efter så är det 15"/17" med i5/i7 som gäller....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen som snacka om att MB Air bara är en leksak man visar polarna:

 

Finns det människor över 12 som faktiskt skriver på forum "jag är en sån som köper prylar för att imponera på polare" utan att skämmas? Haha, jösses...

 

Jag kör mb air 11 tum och det är då ingen leksak (har inga spel eller annat 'lekigt' på den) utan skriver uppsatser, för anteckningar och kollar upp vettig fakta under föreläsningar etc. Den är även en vän på resan. Skulle aldrig drömma om att köpa grejer för att impa på mina polare - jag är å andra sidan inte jättejättejättejättejättetragisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen som snacka om att MB Air bara är en leksak man visar polarna:

 

Finns det människor över 12 som faktiskt skriver på forum "jag är en sån som köper prylar för att imponera på polare" utan att skämmas? Haha, jösses...

 

Jag kör mb air 11 tum och det är då ingen leksak (har inga spel eller annat 'lekigt' på den) utan skriver uppsatser, för anteckningar och kollar upp vettig fakta under föreläsningar etc. Den är även en vän på resan. Skulle aldrig drömma om att köpa grejer för att impa på mina polare - jag är å andra sidan inte jättejättejättejättejättetragisk.

Du har nog missuppfattat ett och annat.

Ja, jag skrev att det är en leksak, för jag tycker det.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att köpa något bara för att imponera på polarna.

 

Min bedömining är att en stor majoritet av köparna av MB Air (och iPad också för den delen) är sådana som köper den bara för att imponera på polarna. Att de sedan (medvetet eller undermedvetet) hittar på skäl för köpet är en helt annan sak. Det brukar kallas för "svepskäl".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida majoriteten av användarna köpt den av den ena eller andra anledningen kan varken du eller jag svara på utan seriösa marknadsundersökningar och intervjuer. Men kan du seriöst inte se att det finns 'seriösa' behov för ultralätta produkter?

För mig är det perfekt med en kraftfull bärbar för produktion och en ultralätt för administration, surf, kommunikation osv.

 

Men det är klart. Jag och andra vars behov inte är som dina kan ju finnas i minoriteten i din marknadsanalys. Som bygger på... Ja, det är ju frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog missuppfattat ett och annat.

Ja, jag skrev att det är en leksak, för jag tycker det.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att köpa något bara för att imponera på polarna.

 

Min bedömining är att en stor majoritet av köparna av MB Air (och iPad också för den delen) är sådana som köper den bara för att imponera på polarna. Att de sedan (medvetet eller undermedvetet) hittar på skäl för köpet är en helt annan sak. Det brukar kallas för "svepskäl".

 

nja... jag fick en ipad av en kollega.... var nyfiken innan... men nu kan jag inte vara utan... läsa tidningar, maila, skriva i pages på resande fot, en genial apparat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs Thomas Ytterbergs test om MB Air. Den kan ge lite mer insikt.

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.350298/nya-macbook-air---apple-gor-om-och-gor-ratt

Graferna i den artikeln visar bara den minsta MBA, det finns tester på nätet (har för mig att det var på macworld.com) som visar på mycket små skillnader mellan MBA och MBP 13, i vissa fall var till och med MBA snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.youtube.com/watch?v=kzmiwxx4e9E

 

Jag brukar gå in och kolla på dessa filmer, visar en del saker där Air är snabbare . :)

 

Lycka till med ditt köp.

 

Mvh

Kenny

 

 

Kan inte riktigt förstå hur man jämför Macbook Pro HDD mot en Macbook Air SDD...

 

Ta fram en jämförelse med Macbook Pro SDD vs Macbook Air SDD istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt förstå hur man jämför Macbook Pro HDD mot en Macbook Air SDD...

 

Ta fram en jämförelse med Macbook Pro SDD vs Macbook Air SDD istället!

Det är väl en alldeles relevant jämförelse, iom att de båda är standarddatorer som säljs av Apple. Alltså de val som en normal konsument ställs inför. Och det intressanta är ju att SDD gör att en på alla andra punkter sämre dator faktiskt presterar jämbördigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en alldeles relevant jämförelse, iom att de båda är standarddatorer som säljs av Apple. Alltså de val som en normal konsument ställs inför. Och det intressanta är ju att SDD gör att en på alla andra punkter sämre dator faktiskt presterar jämbördigt.

 

 

En sämre dator som Macbook Air blir snabbare med en SDD.

 

En bättre dator som Macbook Pro blir långsammare med en HDD.

 

Rätt logiskt!

 

 

Tur att Apple säljer MBP med SDD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kan inte riktigt förstå hur man jämför Macbook Pro HDD mot en Macbook Air SDD...

 

Ta fram en jämförelse med Macbook Pro SDD vs Macbook Air SDD istället!

 

Båda är relevanta jämförelser men de översta är den som håller störst allmännytta eftersom den beskriver skillnaden mot miljontals existerande Mac Pro-modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iaf beställt och väntar på en MBA 11 4GB 1,6...

 

Den skall byta ut min gamla pc med 1,86GHz T2390, 3 GB 533 ram, GMA3100 och 160 GB 5,4k HDD.

 

Den gamla häcken klarar både Archicad, lättare Photoshop och Illustrator uppgifter, medeltunga Autocad filer (2D) och allt annat som man kan slänga åt en komplementdator i fält...

 

På pappret bör MBA vara lite snabbare, men framförallt myyyycket mindre än min 37 mm tjocka 12 tummare...

 

Nu skulle jag ju inte kalla mig för en power user, men jag har rattat rätt mkt tunga filer på mina datorer och hållt i projekteringar för kåkar i den stora änden av skalan och har aldrig använt high end hårdvara, mycket för att kompatiblitet i äldre versioner är viktigare...

 

Men det skall bli spännande att se om den lilla hårdingen kan motsvara förväntningarna...

 

Återkommer med lite betraktelser om nån vecka eller så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda är relevanta jämförelser men de översta är den som håller störst allmännytta eftersom den beskriver skillnaden mot miljontals existerande Mac Pro-modeller.

 

 

Visst kan man jämföra äldre datorer mot MB Air om man tycker det är skoj. Men de flesta som köper en ny MB Air verkar vela mellan en MB Air och en MBP. Då tycker jag det är löjligt att jämföra en äldre MBP med HDD mot en ny MB Air med SDD. Men valet är väldigt enkelt då man tar den bättre MBP med en SDD.

 

Sedan ett stort minus till MB Air är att man kan inte uppgradera hårdvaran efter inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är jämförelsen "löjlig"?

 

Det verkar vara några som skall köpa nya bärbara och velar mellan MB Air och MBP! Efter som TS rådfrågar om tips vilken ny bärbar TS skall välja så tycker jag det är löjligt attt man visar en jämförelse mellan 2 bestäma bärbara som framhäver ena datorn som lite bättre när man egentligen inte får hela sanningen berättad! Verkar som enligt "testet" att MBP bara finns med HDD. Man kanske skall lyfta fram att till MBP kan man välja till SDD eller köpa till en SDD själv och då ser det inte ut som testet!

Sedan kan man också framhäva att MB Air inte går att uppgradera hårdvaran efteråt och den har inte heller bakgrundsbelyst tangentbord.

 

Så att visa ett "test" på 2 bärbara där hårdvaran är bestämd visst det ger en fingervisning men ta fram möjligheterna och begränsningarna hos båda så att man är medveten om alla faktorer!

 

TS skall som sagt köpa en ny bärbar där alla möjligheter finns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testet jämför ju två (eller flera) aktuella datorer i sina standardkonfigurationer, så det är väl helt relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testet jämför ju två (eller flera) aktuella datorer i sina standardkonfigurationer, så det är väl helt relevant?

 

 

Har TS eller någon annan skrivit att man skall just enbart köpa konfigurationen MBP i5, 4GB, 320GB HDD, Nvidia 256MB eller MB Air C2D 1,8, 2GB, 128GB SDD och Nvidia 320M? Då hade testet varit bra.

 

 

Återigen ta fram möjligheterna och begränsningarna hos båda så att man är medveten om alla faktorer!

 

TS skall som sagt köpa en ny bärbar där alla möjligheter finns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer att TS eller någon annan inte sagt att han/hon ska köpa en standardmodell av dator. Men sen gick diskussionen vidare om MBP/MBA och det hänvisades till ett (eller flera) test som gjorts mellan dessa två datorer i standardkonfigurationer. Om detta är tillräcklig information eller ej för TS kan jag inte uttala mig om, men nu verkar ju diskussionen mer handla om huruvida testet är rätt utfört eller ej. En tidning har ju knappast resurser att testa alla förekommande konfigurationer, och de har förmodligen inte plats att redovisa alla resultat. Alltså väljer man ett test som förmodligen majoriteten av läsarna har nytta av. Med alla förutsättningar tycker jag fortfarande att det är ett relevant test. Om det ger någon vägledning till TS vet jag inte, men detta är å andra sidan ett internetforum, inte någon allomfattande källa till kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer att TS eller någon annan inte sagt att han/hon ska köpa en standardmodell av dator.

 

Alltså kan TS eller någon annan välja en bättre dator än dem som var med i testet. Alla möjligheter finns när TS skall köpa en ny dator!

 

 

men nu verkar ju diskussionen mer handla om huruvida testet är rätt utfört eller ej.

 

Vem har sagt att testet är utfört på fel sätt?

 

Att starta upp 2 datorer kan man väl inte gör så mycket fel på…

 

 

En tidning har ju knappast resurser att testa alla förekommande konfigurationer, och de har förmodligen inte plats att redovisa alla resultat. Alltså väljer man ett test som förmodligen majoriteten av läsarna har nytta av.

 

Vilken tidning referarar du till nu? "Testet" var gjort utav en privatperson som hade lagt upp klippet på youtube.

 

 

Med alla förutsättningar tycker jag fortfarande att det är ett relevant test. Om det ger någon vägledning till TS vet jag inte, men detta är å andra sidan ett internetforum, inte någon allomfattande källa till kunskap.

 

Du säger själv att du vet inte om det ger någon vägledning till TS eller övriga som skall köpa en ny dator. Att du tycker att detta bara är "ett internetforum" är tragiskt att höra när någon vill ha hjälp med val av dator. Ta fram istället för- och nackdelar med båda datorerna eller låt bli att skriv.

 

När man får fram alla variabler så är inte ditt relativa "test" som du förespråkar inte så relativt längre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck... testet jag refererade till var gjort av MW USA och refererat av MW Sverige. Därav referensen till tidningen.

 

Men enligt din inställning så ska jag inte skriva här längre, eftersom jag inte kan ta fram alla för- och nackdelar med alla valbara modeller. Det enda jag menade var att alla inlägg på ett internetforum omöljigen kan innehålla alla tillgängliga fakta. Å andra sidan så har ju du inte heller gjort ett fullskaligt test och redovisat här?

 

Härmed lägger jag iaf ner denna pseudodebatt, som dessutom inte har ett dyft med TS ursprungliga fråga att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Air har för liten skärm, för liten disk, ingen Firewire, inget snabbt nätverk och ingen brännare.

På resor tankar jag in kamerans bilder till disken, bränner en backup och SEDAN tar bort bilderna från kameran.

Bränner backup? "gu så 90" Backup görs på usb-stickor el. usb hd 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Macbook Air som jobb-dator, haft den i två år. Som kommentarerna pekar på så är det inte mycket att hänga i julgranen om du jobbar bildintensivt. Men jag layoutar en tidning i Swift Publisher och extraskärm bekvämt med den. Men jag rasslar inte omkring med 35 MB bildfiler utan betydligt mindre...

Allt text, blogg och surfarbete går väldigt bra och den är suveränt enkel att bära med sig. Nu när jag har skaffat en stationär dator för bildjobb är jag sugen på att byta upp till nya Airbooken för ännu smidigare dator med längre batteritid...

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...