Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp av MacBook Air


jakpo779

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Jag har under en tid funderat på att köpa en Mac då jag är väldigt nöjd med min iPhone och inom ett år eller två gärna skulle gå över till enbart Apples produkter för bättre kompatibilitet. Nu när den nya MacBook Air har kommit känns det väldigt lägligt att köpa då jag upplever fler och fler problem med mina nuvarande datorer, jag är däremot väldigt osäker på vad det tilltänkta användningsområdet för en MacBook Air egentligen är, är det inte mer än en "bloggdator"?

 

Jag kommer till stor del använda datorn för att surfa på Internet och använda Office-paketet vilket en MacBook Air absolut är lämpad för. Däremot kommer använda den till rätt mycket webb- och applikationsutveckling till såväl Mac som iPhone. Här är jag lite osäker på ifall en MacBook Air verkligen är lämplig eller om jag hela tiden kommer använda datorn till lite mer än vad den är tänkt till. Kommer jag märka av att datorn är långsam när jag kör många applikationer samtidigt eller när jag kör något lite mer krävande som Photoshop eller någon motsvarighet till Visual Studio?

 

 

Tack på förhand, Jakob.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Satsa på Macbook Pro! bättre prestanda bättre pris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på Macbook Pro! bättre prestanda bättre pris

 

För att undvika ytterligare kommentarer som denna vill jag förtydliga, det är kommentarer (och förhoppningsvis en diskussion) huruvida MacBook Air är en duglig produktionsdator eller bara en bruksdator jag är intresserad av. Bättre prestanda till bättre pris finns det tveklöst, HP har till exempel väldigt intressanta tablets men likt MacBook Pro är det inget jag är intresserad av i denna diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika ytterligare kommentarer som denna vill jag förtydliga, det är kommentarer (och förhoppningsvis en diskussion) huruvida MacBook Air är en duglig produktionsdator eller bara en bruksdator jag är intresserad av. Bättre prestanda till bättre pris finns det tveklöst, HP har till exempel väldigt intressanta tablets men likt MacBook Pro är det inget jag är intresserad av i denna diskussion.

Jag håller med Dia2, men jag vill nog gå ett steg längre: MacBook Air är bara en leksak man visar polarna. Den är varken bruksdator eller produktionsdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte jämföra pc med mac, när du köper mac förstår du varför. Men vist Macbook air är en mycket bra dator och den är väldigt smidigt. Men jag känner att om man ska välja en Macbook Air 13" är det bättre att en Pro då det inte är så mycket som skiljer i vikt/storlek. Däremot är 11" ultraportabel men kanske för liten för att vara huvuddator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

I förlängningen är det endast du själv som kan svara på din egen fråga. Jag skulle på rak arm säga att du behöver en Macbook Pro för den kommer att vara betydligt mer uthållig så fort belastningen på processorn ökar. Sedan kan förstås en MB Air vara tillräckligt på så sätt att du accepterar den hastighet du kommer att få ut. Utifrån din beskrivning skulle i sådana fall 13-tummaren och 4 gig internminne vara lämpligt val för dig. Den kostnaden ska du då väga mot en 15-tummare med bättre skärm, bättre prestanda och mer vikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vad är det som gör MacBook Pro 13" så mycket bättre?

 

Jag har tittat på specifikationerna för både MacBook Pro och MacBook Air nu och jag kan uppriktigt sagt inte se någon fördel med MacBook Pro förutom en bättre processor. De har samma hastighet för fsb och minne, MacBook Air har däremot ett större L2 cache. De använder samma grafikprocessor men MacBook Air tillåter en större arbetsyta. Lagringsutrymme skiljer sig däremot åt rätt mycket med tanke på att MacBook Pro har en (större) hårddisk medan MacBook Air har använder flashteknik.

 

Skillnaden på processor är 540 MHz. Är processorn så viktig för OSX att MacBook Air är en leksak medans MacBook Pro är en produktionsmaskin trots övriga fördelar för MacBook Air?

 

Jag vill verkligen inte verka otrevlig utan är uppriktigt intresserad av faktiskt förstå för- och nackdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennylorentzon

 

Jag brukar gå in och kolla på dessa filmer, visar en del saker där Air är snabbare . :)

 

Lycka till med ditt köp.

 

Mvh

Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skillnaden är att om du känner att datorn är seg om 2 år så kan du uppdatera din macbook pro med 8 gb, om du väljer en macbook air är du fast dem 2/4gb ram. Du kan även uppdatera hårddisken och lägga in en större sata hårddisk eller varför inte en ssd. Alltså Macbook Air fungerar säkert jätte bra nu första året men den är inte lika framtidssäker som en pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vad är det som gör MacBook Pro 13" så mycket bättre?

Nu skulle jag personligen inte köpa en dator med så liten skärm som 13 tum. Har en (gammal) 14" idag som är minimum för mig och funderar på att byta upp mig till en 15-tummare.

 

Här kan du jämföra Air 13" med 13" Pro (Klicka på "Jämför Teknisk Info")

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_air?mco=MTAyNTQzMjc

 

Med Pro så har du en optisk enhet, nätverk (trådat, snabbt), Firewire och ljudingång.

Med Air så har Apple tryckt in så många pixlar på skärmen så att allt blir på tok för smått.

Med Pro kan du byta minnen senare om du behöver. Du kan ha upp till 8GB.

Med Pro kan du byta hårddisk senare om du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag fått lite bättre förståelse för brister och fördelar med MacBook Air. Min huvudsakliga fråga och funderingar från det första inlägget är däremot fortfarande obesvarade. För att summera det hela...

  • MacBook Air har sämre färgåtergivning och betraktningsvinkel än en MacBook Pro. [1]
  • MacBook Air saknar möjlighet att uppgradera hårdvara i efterhand. [1][2]
  • MacBook Air hanterar program som kräver mycket RAM bättre än MacBook Pro, förutsatt samma mängd RAM. [3]
  • MacBook Air hanterar samkörning av fler program bättre än MacBook Pro, förutsatt samma mängd RAM. [3]
  • MacBook Air har bättre ppi än MacBook Pro, vilket kan upplevas som problematiskt. [1][2]

[1] Information från http://macworld.idg....om-och-gor-ratt

[2] Information från tidigare inlägg i denna diskussion

[3] Ett större cache för TLB samt snabbare disk ger denna effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Okej, vad är det som gör MacBook Pro 13" så mycket bättre?

Inte mycket, så det jag syftade på med 13-tummaren var Macbook Air. :)

 

Vill du ha något som är saftigare är det MBP 15 eller 17 som gäller. 13-tums Macbook Pro (och den vita plastbooken) är inte lika intressanta längre när MB Air 13-tum finnes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... 13-tums Macbook Pro (och den vita plastbooken) är inte lika intressanta längre när MB Air 13-tum finnes.

Fattas bara annat att en sprillans ny produkt är bättre än de gamla! En air är ju lätt (hehe) att ta med sig hit och dit. Personligen undrar jag varför det är så populärt att köpa ”bärbara” som sedan oftast används som stationära, om än i knät, därhemma. Välj en air, tycker jag. Hade jag stålarna, så... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast: Det där med skärmens ppi, vad innebär det i praktiken? Att man inte får vara beroende av läsglasögon eller vara färgblind? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att macbook Air skulle funka bra som rese/surf/blog dator, tex för den som vill ha en ultra portabel dator som man kan plocka upp på bussen, tåget eller flyget mm. Jag har inte testat den ännu så jag ska inte uttala mig riktigt, men jag skulle kunna tänka mig att min sambo skulle gilla den som bara kollar mail, facebook, läser nyheter, kollar på film i sängen, betalar räkningar m.m. Skulle jag köpa en till henne skulle jag maxxa den med Ram och HDD för att vara säker. Den enda nackdelen tycker jag är ju att tangentbordet inte är upplyst annars tycker jag att den är riktigt nice. (apple skulle ju kunnat ha svart ram runt displayen istället för den där grå/vita saken).

 

Personligen tycker jag att det inte är några större problem med att ta med min MBP 15 när jag reser, den väger ju bara ca 3.5kg.

 

Så ett tips till alla so funderar på att uppgradera sin mac, nu när dollarn är billig kan man beställa Ram och SSD från USA. Kolla på OWC ,där kan man fynda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Dia2, men jag vill nog gå ett steg längre: MacBook Air är bara en leksak man visar polarna. Den är varken bruksdator eller produktionsdator.

 

varför skulle en MBA vara en leksak? den har nästan samma hårdvara som en pro för utom lite klenare processor(men efter som att den har mera cache minne så är de nästa lika snabba) och inte uppgraderings bart ram.

Vad är det MBP klarar av som en MBA inte klarar av ?(för utom att spelar/bränna dvd skivor)

 

( jag antar att du inte tycker att en MBP 13" är en leksak)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir alltid så trött på dessa omogna som alltid tycker snabbare är bättre. Med detta moppe ålderns tänkande så skulle vi alla köpa Ferrari. Nu gör vi inte det när vi mognat eftersom det finns fler parametrar som ingår i ett klokt bilköp.

Jag äger en Macbook Air av generation 1 och en Macbook Pro 15 av senare modell.

För normala arbetsuppgifter så märker man ingen större skillnad. Kör man CAD/CAM eller 3D rendering behöver man kraft men det är ju inte det du skall göra.

Andra kommentarer från hobbydatorister är att man lika gärna kan köpa en stationär. För oss som oftast måste ha en dator med på jobbet och ständigt är på språng utan fast kontor är det en löjeväckande kommentar.

Vårt kontor finns där vår dator och telefon finns. Ofta har jag min MacBook Air istället för den större. Skälet är att den är så lätt och smidig att ha med.

En begränsning är dock hårddiskens storlek eller numera SSD. Många fartnissar skulle nog också bli förvånade över vad de flesta utvecklare sitter och jobbar på. Det är ofta 4 år gamla PC med svaga processorer. IT-industrin låter inte folk byta dator varje år och köper inte värstingdatorer åt utvecklarna. Den lilla tidsvinst det skulle ge är inte värt pengarna trots deras relativt höga löner.

Så tror du Macbook Air är rätt så slå till. Den kan driva en stor extern skärm och har tillräcklig med kraft för de flesta arbetsuppgifter.

Vill du vara lika sexig som fartnissarna ovan så skaffa en Mac Pro med 16 kärnor och 16 GB minne så kan du bli kung på krogen för några månader innan något annat finns som är värre.

"What you can buy is obsolete" har gällt sedan datorn föddes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skulle en MBA vara en leksak? den har nästan samma hårdvara som en pro för utom lite klenare processor(men efter som att den har mera cache minne så är de nästa lika snabba) och inte uppgraderings bart ram.

Vad är det MBP klarar av som en MBA inte klarar av ?(för utom att spelar/bränna dvd skivor)

 

( jag antar att du inte tycker att en MBP 13" är en leksak)

Air har för liten skärm, för liten disk, ingen Firewire, inget snabbt nätverk och ingen brännare.

På resor tankar jag in kamerans bilder till disken, bränner en backup och SEDAN tar bort bilderna från kameran. (Bara som exempel till varför Air är oduglig för mina behov).

 

Som jag skrev innan, 13 tum är för litet, så 13-tums pro är inte heller något alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mina resor har jag med en Air. Om jag vill redigera mina RAW-bilder så räcker Airens kalibrerade skärm långt. Bilder från kameran går till laptopens HD om den räcker och 2 externa hårddiskar.

Att bränna till DVD eller CD är urmodigt eftersom det krävs för många för en veckas fotande och tar för lång tid per dag. Du klagar över att det inte finns Firewire men du tycker du har tid att bränna diskar. Kom igen.

För den med bra syn har 13 tum en bra upplösing. Den är däremot inte optimal när man blir äldre. Kräver bra glasögon och där hamnar vi alla med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bränna till DVD eller CD är urmodigt eftersom det krävs för många för en veckas fotande och tar för lång tid per dag. Du klagar över att det inte finns Firewire men du tycker du har tid att bränna diskar. Kom igen.

Vad då tar tid? Stoppar in en skiva och så bränner den medan jag tittar på Aktuellt eller medan jag borstar gaddarna etc.

Och det vara bara ett exempel på varför jag tycker att brännare än en nödvändighet.

 

Firewire därför att jag har mina bilder på en Firewiredisk och för att min videokamera har Firewire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Air har för liten skärm, för liten disk, ingen Firewire, inget snabbt nätverk och ingen brännare.

På resor tankar jag in kamerans bilder till disken, bränner en backup och SEDAN tar bort bilderna från kameran. (Bara som exempel till varför Air är oduglig för mina behov).

 

 

men att den inte passar dig gör den inte till en leksak eller hur? någon annan skulle kunna ha den för produktivt arbete.

du kanske menade att du inte skulle tycka att den var mest lämplig för dig som "abetsdator" men det var inte de du skrevhappy.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är varken bruksdator eller produktionsdator.

du kanske menade att du inte skulle tycka att den var mest lämplig för dig som "abetsdator" men det var inte de du skrev.

Var det inte just det jag skrev?  :)

(Allt man skriver är ju subjektivt, alltså enligt ens egna referensramar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och även fruns late 2008 airs har bombat i word hela tiden om man har flera (oftast andra office) program öppna samtidigt. Detta har aldrig hänt barnens MB respektive MBP 13".

 

Mkt viktigt. när man tar fram sin air på resor får man alltid kommentar från damer i olika åldrar om vilken snygg dator man har. mkt trevligt ju! det hände ju aldrig förr med den i o f s gulliga dellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...