Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Satsa på 4GB RAM vid köp av MacBook Air


Pocahontas

Rekommendera Poster

anledningen är att RAM-chipset är fastlött och du lär inte kunna byta upp dig om du väljer 2GB RAM vid köpet.

 

Dessutom har Apple gjort datorn svårintaglig

 

Översatt version av MacFixit-artikel

 

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Freviews.cnet.com%2Fmacfixit%2F%3Ftag%3Dmfiredir&sl=en&tl=sv

 

post-113-056361700 1287770423_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, att köpa en air med 2 gig är bara dumt efter som att det är en ganska stor uppgradering för ett inte allt för högt pris. och OSX behöver +2 för att flyta på bra (tänk på att grafikkortet äter upp 256 mb så med två får du bara 1.75 gb (och med 4gb "bara" 3,75 Gb kvar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, att köpa en air med 2 gig är bara dumt efter som att det är en ganska stor uppgradering för ett inte allt för högt pris. och OSX behöver +2 för att flyta på bra (tänk på att grafikkortet äter upp 256 mb så med två får du bara 1.75 gb (och med 4gb "bara" 3,75 Gb kvar)

 

Kommer jag verkligen ha nytta av att ha 4GB om jag enbart använder datorn till vardagliga saker som surf, spotify, mail, adium, torrent, se på film etc?

 

Stöder grafikkortet i airen flash grafikortsacceleration?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer jag verkligen ha nytta av att ha 4GB om jag enbart använder datorn till vardagliga saker som surf, spotify, mail, adium, torrent, se på film etc?  

 

Stöder grafikkortet i airen flash grafikortsacceleration?

 

 

Om du inte behöver mer än 2Gb idag, innebär det inte att du efter 6 månader fortfarande inte kommer behöva mer än 2Gb. Om det skulle varit möjligt att uppgradera efteråt så visst, då kan man välja 2gb men så är inte fallet med macbook air

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer jag verkligen ha nytta av att ha 4GB om jag enbart använder datorn till vardagliga saker som surf, spotify, mail, adium, torrent, se på film etc?

Ja. Jag kör just nu bara Camino och har 1,13 GB ledigt. Nu var det iofs ett tag sen jag gjorde en omstart, men jag gillar å andra sidan att slippa starta om datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer jag verkligen ha nytta av att ha 4GB om jag enbart använder datorn till vardagliga saker som surf, spotify, mail, adium, torrent, se på film etc?

 

Stöder grafikkortet i airen flash grafikortsacceleration?

 

Jag håller med föregående kommentarer om att dagens behov inte är detsamma som morgondagens (vare sig det rör sig om 6 månader eller 24 månader). Tänk på att du kan få svårt att köra alla program samtidigt om du inte har mer än 2 GB RAM, utan att det blir "swapping" (dvs att hårddisken får ta över arbetet för att RAM:et är fyllt).

 

Dessutom kommer Lion att bli en lukrativ uppgradering för en så pass nysläppt, modern Mac. Vad det operativsystemet har för systemkrav vet ingen idag, men det finns en möjlighet att det kräver mer än Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en torrent-klient igång så räcker väl inte minnet, oavsett hur mycket man har? :borstatanderna:

 

Ska du göra allt du listar samtidigt, då kommer inte 2 GB räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer jag verkligen ha nytta av att ha 4GB om jag enbart använder datorn till vardagliga saker som surf, spotify, mail, adium, torrent, se på film etc?

 

Stöder grafikkortet i airen flash grafikortsacceleration?

 

Det som du listar går så klart med 2gig men kommer vara mindre risk för badbollar med 4gig och det kommer ha nytta av det i framtiden.

BTW det kommer gå att köra 10.8 på den med 2 gig de säljer inte datorer som "går ut" inom några månader kravet för lejonet kommer antagligen kräva 64 bits processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer desto bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 GB är numera "normalt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer jag verkligen ha nytta av att ha 4GB om jag enbart använder datorn till vardagliga saker som surf, spotify, mail, adium, torrent, se på film etc?

 

Stöder grafikkortet i airen flash grafikortsacceleration?

 

Ja det går knappat att surfa ordentligt med bara 2GB. Systemet drar ca 1GB RAM, Grafiken snor 256MB. Kvar har du då 750MB att ha till andra program vilket inte räcker till speciellt mycket.

2GB får du stå ut med en seg dator och massor av badbollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har igång Mail, iChat, iTunes, Transmission & Safari

post-23342-029396100 1287917944_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med processorn då? "räcker" 1.4 ghz? Känns sjuuukt långsamt med tanke på att standard idag är 2,4 minst.

 

Ska enbart ha den för anteckningar och lättare surf på typ semestern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med processorn då? "räcker" 1.4 ghz? Känns sjuuukt långsamt med tanke på att standard idag är 2,4 minst.

 

Ska enbart ha den för anteckningar och lättare surf på typ semestern.

 

ja den räcker till mail,lätt. processorn är oftast inte en flaskhals för den ligger ganska långt fram i utvecklingen jämfört med många andra komponenter. om man bara surfar och sånt så märker man mest skillnad på hur snabb hårddisken är(ssd vs hdd) och hur mycket minne man har,om man har lite minne som mellan 2-4 gb

 

(och sen finns det så klart en massa andra saker som man märker skillnad på som skärmstorlek, internet uppkomling,tangentbord, batteri mm så klart )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs kan man väl anta att MBA inte är lika känslig för lite minne som övriga datorer, iom att den har SSD. NÄr man har för lite minne så börjar ju datorn använda hårddisken som internminne och om den då är riktigt snabb, så blir inte prestandaförlusten lika stor som vid samma förhållande på en traditionell HD.

 

Men oavsett detta så är rekommendationen att slanta upp för 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har igång Mail, iChat, iTunes, Transmission & Safari

Och hur mycket av minnet tas av Transmission?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet ifall man kan köpa via Apple Store som student men på företaget, och dra av momsen?

Jag tänkte ringa Apple och fråga men de hade stängt idag.

 

Antar att jag låter sjukt snål men jag vill bara veta hur mycket man kan prispressa priset, och då veta ifall det är värt att köpa den i USA eller ej.

 

Det är dumt att betala för mycket.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet ifall man kan köpa via Apple Store som student men på företaget, och dra av momsen?

Jag tänkte ringa Apple och fråga men de hade stängt idag.

 

Antar att jag låter sjukt snål men jag vill bara veta hur mycket man kan prispressa priset, och då veta ifall det är värt att köpa den i USA eller ej.

 

Det är dumt att betala för mycket.... :P

 

Varför ska vi skattebetalare pröjsa din dator :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter att ha lagt filmredigering mer eller mindre på hyllan så funderar jag på 11.6-tummaren. (saknar min PB 12" lite för mycket tror jag.) Det kommer i så fall bli en 1,6 4gb. Det borde väl inte vara några problem för att köra lightroom och photoshop? det klarar ju tom min gamla PB. För en MBP 11,6 lär väl aldrig komma?

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på 4 gig ram, jag har 4gig i min MBP och får badbollar hela tiden. Ofta i safari underligt nog och även i uTorrent. Däremot funkar det bra i photoshop cs4, iMovie, garageband, handbrake etc.. Blir en uppgradering till 8 gig samt en SSD när priset blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi skattebetalare pröjsa din dator :superirriterad:

 

 

???

 

Ja, du... Inbilla dig du att 'dina' skattepengar går åt min dator. Jag tackar hjärtligast. However - förmodligen har jag, via all den skatt jag betalat genom åren, pröjsat för denna dator 100 gånger om.

 

Hur som helst gick det. Datorn är på väg, det blev 11, 6 tum standardconfig med 4 GB ram. Hamnar på totalt kring 7,619 kr exkl moms. Blir ett härligt och användbart tillägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet ifall man kan köpa via Apple Store som student men på företaget, och dra av momsen?

Jag tänkte ringa Apple och fråga men de hade stängt idag.

 

Antar att jag låter sjukt snål men jag vill bara veta hur mycket man kan prispressa priset, och då veta ifall det är värt att köpa den i USA eller ej.

 

Det är dumt att betala för mycket.... :P

Är du student och driver ett företag så ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna nyttja denna möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska vi skattebetalare pröjsa din dator :superirriterad:

Men vänta nu... ska jag som företagare inte få köpa en dator till mitt företag? :chockadskeptisk:

 

Och om jag gör det med studentrabatt så drabbas ju inte staten, det är ju Apple som bjuder på den rabatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på 4 gig ram, jag har 4gig i min MBP och får badbollar hela tiden. Ofta i safari underligt nog och även i uTorrent. Däremot funkar det bra i photoshop cs4, iMovie, garageband, handbrake etc.. Blir en uppgradering till 8 gig samt en SSD när priset blir bättre.

 

Provat att återställa safari? Brukar behövs med jämna mellanrum. Och en torrentklient brukar kunna stjälpa ett helt OS X, av någon anledning. Varför vet jag inte, med idag finns det ingen bra torrentklient som inte ställer till med problem i OS X, på ett eller annat sätt... stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...