Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett gäng frågor av blandad natur


vote

Rekommendera Poster

Jag har ingen router över huvud taget, och har minimal kunskap om WiFi. Jag antar att man inte kan sätta upp ett nätverk ändå, typ över bluetooth? haha, ni ser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Aha. Du kör kanske med 3G-nät även hemma? Det blir väl vanligare och vanligare nuförtiden, Telia ville sälja det till mig förra månaden…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen router över huvud taget, och har minimal kunskap om WiFi. Jag antar att man inte kan sätta upp ett nätverk ändå, typ över bluetooth? haha, ni ser...

 

Jag har ju talat om vad du ska göra. Det finns wifi i både din macbookpro och i telefonen. Det är bara att sätta igång ett ad-hoc-nätverk i datorn. Googla på det så hittar du nog en instruktion. Du behöver ingen wifi-router för att köra wifi mellan dator och telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju talat om vad du ska göra. Det finns wifi i både din macbookpro och i telefonen. Det är bara att sätta igång ett ad-hoc-nätverk i datorn. Googla på det så hittar du nog en instruktion. Du behöver ingen wifi-router för att köra wifi mellan dator och telefon.

 

Det är dock jobbigt att behöva starta om dator-till-dator-nätverket hela tiden. När datorn satts i vila eller startats om så försvinner nätverket och man måste göra om det helt från början, då ansluter inte iPhone automatiskt heller till det omgjorda nätverket (det har ett nytt ID) trots att man väljer samma namn och lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock jobbigt att behöva starta om dator-till-dator-nätverket hela tiden. När datorn satts i vila eller startats om så försvinner nätverket och man måste göra om det helt från början, då ansluter inte iPhone automatiskt heller till det omgjorda nätverket (det har ett nytt ID) trots att man väljer samma namn och lösenord.

 

Om han tycker det är för jobbigt blir ju den självklara lösningen att skaffa ett tvilling-SIM-kort och en Dovado 3GN eller liknande WiFi-router med inbyggt 3G-modem. Då får han ett trådlöst nätverk hemma som både telefon och dator kan ansluta till. Dessutom kan han surfa på datorn utan att behöva koppla in telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl WiFi i din MBP?

 

Bara att sätta upp ett så kallat ad-hoc-nätverk i datorn och ansluta till det med din iPhone.

 

Finns en del som gjort det förut. Här till exempel: http://superuser.com...and-macbook-pro

Finns säkert bättre länkar om du googlar lite.

 

Hej

 

Jag gjorde så här i Macbooken:

 

1. Klickade på ikonen Airport och drog igång den. Sen gick jag till "Skapa nätverk" längst ner. Valde ett namn, Kanal Automatisk (11), och sen Kräv Lösenord ibockat, för jag vill skydda mig från obehöriga. Här står det att lösenordet skall bestå av exakt 5 ASCII-tecken eller 10 hexadecimala siffror. För mig som inte är nån datahacker eller programmerare så fattar jag ingenting. Googlade i alla fall hexadecimal lite snabbt och det ska tydligen vara ett lösenord som alltid börjar med "1610" av nån anledning. Skrev in 1610 + 6 andra siffror och valde säkerhet 40-bitars WEP, fattar inte vad det betyder. Sen var det klart, nu till iPhone.

 

2. På iPhonen gick jag in på WiFi, varpå mitt nätverk med mitt namn dök upp. Tryckte på den, och det dyker upp en ruta som ber om lösenord. Skrev här fel lösenord med flit för att se så det verkligen fungerar. Trots att jag skrev in fel lösenord (och inte mina 1610+6 siffror) så fick jag åtkomst.

 

Då undrar jag, vad är felet? Varför ha en lösenordsaktivering om man kan skriva in vilket lösenord som helst? Det bildas en bock i iPhonen till vänster om mitt namn, så jag antar att den fick connection. Men lösenordet, va? Konstigt.

 

Är man klar efter det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon hjälpa mig?

 

Även när jag får upp en Wifi-ikon istället för 3G på iPhonen så försvinner den snabbt och återgår till 3G. Kan man ha både Wifi/3G igång samtidigt, eller ska man stänga av 3G innan man slår igång Wifi? Jag kan ingenting om det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone använder det som är snabbast automatiskt. Finns det wifi så använder den detta, finns inte wifi så använder den 3g, finns inte 3g så använder den edge, finns inte edge så använder den gprs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone använder det som är snabbast automatiskt. Finns det wifi så använder den detta, finns inte wifi så använder den 3g, finns inte 3g så använder den edge, finns inte edge så använder den gprs.

 

Säg att en app som Remote Kräver att telefonen och datorn har Wifi, och den är inställd på Wifi i telefonen, varför byter den då till 3G? Även om 3G kanske råkar vara snabbare så behövs ju Wifi för att vissa appar ska fungera, och att man kan styra datorn med telefonen.

 

Sen kan man fråga sig varför det Inte ska finnas Wifi. Skapade ett nätverk i datorn, lösenordsskyddat. Aktiverade Wifi i telefonen, såg min dators namn, skrev in lösenord och sen skapades en bock till vänster om datorns namn i min iPhone = Klart?

 

Ändå försvinner wifi-symbolen hela tiden, kommer och går. Ibland försvinner både Wifi och 3G. Allt som jag ser då är en rund liten cirkel som jag antar betyder Edge eller GPRS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att en app som Remote Kräver att telefonen och datorn har Wifi, och den är inställd på Wifi i telefonen, varför byter den då till 3G? Även om 3G kanske råkar vara snabbare så behövs ju Wifi för att vissa appar ska fungera, och att man kan styra datorn med telefonen.

 

Sen kan man fråga sig varför det Inte ska finnas Wifi. Skapade ett nätverk i datorn, lösenordsskyddat. Aktiverade Wifi i telefonen, såg min dators namn, skrev in lösenord och sen skapades en bock till vänster om datorns namn i min iPhone = Klart?

 

Ändå försvinner wifi-symbolen hela tiden, kommer och går. Ibland försvinner både Wifi och 3G. Allt som jag ser då är en rund liten cirkel som jag antar betyder Edge eller GPRS.

 

Rund cirkel betyder GPRS.

 

Kan ju vara så att den försöker hämta mail eller liknande, vilket den inte kan göra via ditt WiFi då det inte har koppling till Internet. Testa att stänga av telefonfunktionen och se om det funkat bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det ngn inställning du har gjort fel. Får du verkligen ngn ip i telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rund cirkel betyder GPRS.

 

Kan ju vara så att den försöker hämta mail eller liknande, vilket den inte kan göra via ditt WiFi då det inte har koppling till Internet. Testa att stänga av telefonfunktionen och se om det funkat bättre.

 

 

 

Hur stänger jag av telefonfunktionen? Funkar Wifi bättre då? Då kan jag alltså inte ta emot och ringa samtal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte behöva stänga av ngt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger jag av telefonfunktionen? Funkar Wifi bättre då? Då kan jag alltså inte ta emot och ringa samtal?

 

Gå till Inställningar och aktivera flight mode. Därefter aktiverar du WiFi.

 

WiFi fungerar inte bättre ur ett generellt perspektiv, däremot underlättar det felsökning att inte ha flera olika kommunikationsvägar tillgängliga parallellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säg att både Bluetooth, 3G och WiFi är aktiverade i telefonen, men bara 3G-ikonen syns i statusfältet på telefonen - kan det ändå innebära att Wifi fungerar, trots att själva WiFi-ikonen inte syns?

 

 

För övrigt undrar jag hur lång räckvidd alla tre tekniker har. För mig att Bluetooth har 10 meter. För ibland tycker jag kontakten med datorn och telefonen försvinner om jag går lite för långt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säg att både Bluetooth, 3G och WiFi är aktiverade i telefonen, men bara 3G-ikonen syns i statusfältet på telefonen - kan det ändå innebära att Wifi fungerar och är aktivt, trots att själva WiFi-ikonen inte syns?

 

 

För övrigt undrar jag hur lång räckvidd alla tre tekniker har. För mig att Bluetooth har 10 meter. För ibland tycker jag kontakten med datorn och telefonen försvinner om jag går lite för långt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Men säg att både Bluetooth, 3G och WiFi är aktiverade i telefonen, men bara 3G-ikonen syns i statusfältet på telefonen - kan det ändå innebära att Wifi fungerar, trots att själva WiFi-ikonen inte syns?

 

 

För övrigt undrar jag hur lång räckvidd alla tre tekniker har. För mig att Bluetooth har 10 meter. För ibland tycker jag kontakten med datorn och telefonen försvinner om jag går lite för långt bort.

Om ikonen för wifi inte syns så kan wifi fortfarande vara aktiv i den mening att den är redo att koppla upp sig mot kända/sparade nät.

När ikonen syns, då är du ansluten till ett wifi nät och använder den för internet trafik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock jobbigt att behöva starta om dator-till-dator-nätverket hela tiden. När datorn satts i vila eller startats om så försvinner nätverket och man måste göra om det helt från början, då ansluter inte iPhone automatiskt heller till det omgjorda nätverket (det har ett nytt ID) trots att man väljer samma namn och lösenord.

 

Hur menar du med "starta om" nätverket hela tiden? Och vad menar du med göra om allt helt från början? Så varje gång datorn startas om så försvinner mitt dator-dator nätverk som jag nyligen skapade med namn, kanal och 40-bitars Wep-lösenord?

 

Så den enda lösningen för ett "permanent" ad-hoc nätverk mellan exempelvis iPhone och Mac är att köpa en Airport Express, om jag förstått det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator till dator-nätverk är menade att vara tillfälliga och kommer inte tillbaks när du stänger av och sen startar datorn. Så svaret är ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En AirPort Express (eller andra trådlösa routrar) skapar inte ett dator till dator-nätverk, nej, de kan inte göras permanenta på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skapar en Airport Express för typ av nätverk då?

 

Jag kommer snart ha en sån hemma. Men jag har inte ADSL internet eller Mobilt bredband hemma - det enda internet jag har till macen är via min iPhone som fungerar som modem via bluetooth eller USB.

 

Vilka möjligheter till nätverk har man här - hur kan man på bästa sätt få iPhone 4 att agera modem och på nåt sätt integrera det med en AIrport Express? Kommer de synkronisera bra ihop?

 

Egentligen är ENDA ANLEDNINGEN till att jag köper en Airport Express är för att kunna spela upp trådlös musik, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men hur exakt kan man smälla upp dessa? Är det okej om jag använder iPhone 4 som modem via Bluetooth/USB samtidigt som jag har WiFi över Airport Express, eller kan det bli nån form av konflikt mellan dessa två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...