Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Family Tree


Gäst Lurifax

Rekommendera Poster

  • 4 months later...

Går det inte att exportera till Gecom i MacFamilyTree 6.2.1 ? Står bara och tuggar i en evighet. Jag har bara 64 personer i detta träd i raka släktled. Behöver exportera för att fixa några grejer i Reunion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ingen ordning på exporten...

 

Synkade med MacFamilyTree Pro på iPaden och sedan en export till GEDCOM-fil på iPaden. Det funkade däremot. Importerade den sedan i en ny familjefil i Reunion men kopplingen mellan vissa personer blev knas. Fel föräldrar till en del personer. Och Yrke hamnade inte på rätt ställe och det blev onödiga kommatecken i Platser. Allt är fixat i Reunion nu. Redigeringsmöjligheterna i Reunion gör att det går väldigt väldigt mycket snabbare och smidigare att fixa till sådana fel där.

 

Lite skumt att när man skall skapa en website i MacFamilyTree och väljer engelska så blir det blandat svenska och engelska. Har gör man? Fick lyfta ut språkmappen .lproj för att det skulle bli rätt. Skulle vilja centrera "Fan chart" på utskriften så att den inte ligger vid ena sidan, men det verkar inte gå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Problem med uppladdningen av hemsidan till MacFamilytree.com.. om det hör ihop med Mountain Lion eller om det hör ihop med de andra knepiga problem jag haft.

Har senaste versionen av MacFamilyTree.

 

Går utmärkt att ladda upp samma fil från frugans iMac, men hon kör SnowLeopard.. Kollat Brandvägg osv..fattar inte varför laddningen avstannar.

Står där och tuggar.. Bredbandet är OK, också kollat..

post-113-10061_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Synium idag..och min skolengelska är inte 100

 

 

Hello,

 

sorry for the inconvenience. While waiting for the upload to complete, does there appear messages from MacFamilyTree within the Console application? The Console application can be found in your applications folder -> utilities -> Console. Is it exactly the same tree you are uploading with success from your wife's computer?

 

Best Regards,

 

Jennifer Smith

MacFamilyTree Support

 

 

Som jag förstår frågar hon om det poppar upp något meddelande från MacFamilyTree, i Console application?

Menar hon då Systemmeddelanden i Verktygsmappen?

 

Har provat att ladda upp idag igen och det hänger sig vid 9MB av de 252MB som ska laddas upp.. och jag kollar vad som händer i System.log, för jag hittar ingen logg för just MacFamilyTree..en del andra program tycks ha en..

 

Svårt detta..Skickade henne Systemlloggen för den tidpunkten som jag två ggr försökte ladda upp sidan.

På frugans iMac tar det knappt 7 minuter så är sidan på plats.. samma mftpkg-fil

 

Får se vad hon svarar, för det fanns en massa "Warning" i loggen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Som jag förstår frågar hon om det poppar upp något meddelande från MacFamilyTree, i Console application?

Menar hon då Systemmeddelanden i Verktygsmappen? ...

Svar ja, i båda fall. Programikonen innehåller just större delen av ordet "Warning". Hoppas det löser sig! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix

 

Får hoppas det löser sig, man ska ju inte behöva gå och låna frugans mac :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix

 

Får hoppas det löser sig, man ska ju inte behöva gå och låna frugans mac :-)

Nej, det är en nesa, varje gång... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att Mac Family Tree finns med i MacLegions "höstbundel", verkar juste men vet någon om det går att på något sätt hämta in det som farsan gort på sin Windowsmaskin i Disgen8b?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att Mac Family Tree finns med i MacLegions "höstbundel", verkar juste men vet någon om det går att på något sätt hämta in det som farsan gort på sin Windowsmaskin i Disgen8b?

Mac Family Tree läser standardformatet GEDCOM.

 

Alla program jag känner till kan exportera och läsa GEDCOM. Hur det är med just Disgen8b vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt uppladdningsproblem finns inte i Lion... :galetglad:

Då vet jag det. måste vara problemet med behörigheterna i min Användare som jag pillade på efter Koplimis råd ( Ingen skugga över dig Koplimi) Det var jag själv som tog bort Staff..

 

En bit på väg

Smileys fungerar här också :fundersam:

Är det fixat eller inte???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om man alla gånger själv tillämpar de råd man ger andra.

Tar en backup innan man går in och gör något som inte vet vad man gör.. :stjarnsmall:

Och då en helst SuperDuperbackup.

Timemachine är bra många ggr, men inte om man är inne och pillar i Systemets behörigheter..

 

Har flera SuperDuperbackuper, och har idag provat Lion och Mountain Lionbackuperna jag har..som är 3 resp 2 veckor gamla...

MacfamilyTrees uppladdning av hemsidan fungerar som det ska i båda versionerna.. :galetglad:

 

Så det blir till att lägga tillbaka min MountainLion från Superduper..missar inget..Vet vilka ändraingar jag gjort, och sparat dem på annat håll....

 

Känns skönt, kunde varit värre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, backup kan är nog så viktigt att ha, som du skriver gärna två olika som kompletterar varandra.

 

Glöm inte att meddela supporten "lösningen" på problemet... blushing.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, backup kan är nog så viktigt att ha, som du skriver gärna två olika som kompletterar varandra.

 

Glöm inte att meddela supporten "lösningen" på problemet... blushing.gif

 

Jo ska skriva till Synium..pinsamt var ordet.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Pocahontas

Börjat tröttna på Mac Family Tree

Har version 7 och de har ännu inte fixat till så att Källor och anteckningar sorteras in i kronologisk ordning.

 

Det hjälper inte att sortera med upp och nerpilarna.

Jag har numrerat källorna, och sedan sparat, så fort man skiftar över till en annan person i trädet, så är sorteringen borta.

 

Hållit på och trixat på allehanda vis, men det blir skit och pannkaka ändå.

Skrev till Synium nu och uttryckte mitt missnöje.

 

Bifogade ett exempel till Synium

 

På översta bilden har jag sorterat in källorna som jag vill ha dem, och klickar på Spara.

Växlar över till annan person i familjen, gör nån anteckning eller lägger till källa, sparar, återvänder till den föregående personen.

Då är sorteringen borta, alla posterna i oordning.

 

post-113-0-81839000-1430728947_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...