Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Family Tree


Gäst Lurifax

Rekommendera Poster

Gäst Lurifax

Som alla andra, börjar man undra vilka de döda anhöriga var förena. Jag köpte på mig Mac Family Tree 6.

 

Ganska snart kom jag i konflikt med vem som var vad. Farfar vad gift med hon som var dotter till Tumba Tarzan?

Jag har hört att man kan köpa upp sig på ett program där man enkelt får reda på vad tidigare generationer sysslade med

och vilka dom är.Berätta för mig om ett program som gör detta.

Exempel. Min faster, som enllgt rykte fick en hel drös med ungar, gifte sig med både den ene och den andre.

Berätta.

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget sådant program. Antingen får du göra jobbet själv eller så får någon släktforskare göra det åt dig.

 

Det finns företag som tar fram ett släktträd. Ganska dyrt. Från 5-6000 kr för 4 generationer och uppåt.

 

Vad personerna gjorde eller vad dom hade för titel står (ibland) i kyrkböckerna. Du kan titta i kyrkböcker som är äldre än 70 år. Där går sekretessgränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får prenumera på AD-OnLine

 

Det gör jag, och fått ihop 1263 personer i mitt släktträd hittills.

Gjort ett uppehåll nu under sommaren, men snart kör jag igång igen

 

post-113-1281745692,4_thumb.jpg

 

Bli medlem på olika släktforskarforum osv, där man får mycket hjälpex.vis Anbytarforumet där jag diskuterar flitigt vissa stunder

 

Hittar man en och annan kriminell en jävel i släkta osv

 

post-113-1281746045,36_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Tack båda. Jo jag visste om Ad-OnLine.

Men om man vill få reda på avlägsna släktingar på 1900talet borde man inte kunna få upplysningar från pastorsexpeditionerna och folkbokföringen. Skatteverket har visst den möjligheten.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 70 års sekretess. Så efter 1940 kan du bara få reda på det som är fullt offentligt. Undantaget är mycket nära släktingar, typ om du inte skulle vara säker på vem din egen far, morfar eller farfar är; då kan du få dispens att se faderskapsutredningar och liknande. Och före 1940 tycks inte Skatteverket ha särskilt mycket, annat än om det gäller fortfarande levande personer, och möjligen mycket nyligen döda. Jag försökte den vägen härom veckan, och fick ingen hjälp alls. Mina föräldrar som dog på 90-talet var redan 'borta', så de skickade mig bara vidare till Landsarkivet.Det enklaste sättet att börja, förutom att intervjua ännu levande släktingar, är att kolla med biblioteket om de inte har en släktforskardator med CD-skivorna Sveriges Dödbok och folkräkningarna 1890,1900 och 1970. Där kan du enkelt slå upp alla släktingar som du kan namnet på, så får du i alla fall litet mer kött på benen. Biblioteket bör också ha Genline, som, till skillnad från AD, har SCB-utdrag över födda, gifta och döda fram till ca 1930. När du kan bör du annars använda de riktiga kyrkböckerna, inte SCBs utdrag, men för 1900-talet finns de sällan scannade, så då kan man använda utdragen preliminärt, tills man får tid att åka till Landsarkivet.Har dina släktingar mer ovanliga namn kan du också slå litet på nätet, olika släktforskarsajter t ex. Har du tur så har någon annan redan gjort en del av jobbet åt dig. Jag hittade några generationer till åt min morfar den vägen. Glöm inte att alltid anteckna källa för alla uppgifter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

fgh. Tack för tipsen. Jag vet att far gifte om sig och fick två barn. Jag åkte till utlandet några år tidigare och kom tillbaks till Sverige 25 år senare. Då hade far och mor varit död sedan länge.

 

Jag har ingen aning om vad frun, eller barnen hette, och det känns lite pinsamt att rota. Någonstans borde man väl kunna hitta dessa uppgifter utan att släktforska. Jag var nere på statsarkivet på Kungsklippan, där man satte mig framför en pc som jag aldrig hade sett förut och där jag fick plöja mig igenom microfilmer, men jag kom ingen stans eftersom jag inte hade lärt mig hur systemet är uppbyggt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behöver du inte direkt 'släktforska' för. När din far dog var uppenbarligen både du och dina halvsyskon arvsberättigade. Om hon levde så ägde dessutom hans nya hustru halva boet, och var kanske även hon arvsberättigad. Alltså skall ni alla finnas uppräknade i bouppteckningen. Den skall du definitivt ha fått! I själva verket skall du ha blivit kallad att närvara vid upprättandet av den. Men om du var utomlands kanske du valde att avstå och sedan glömde bort det? Men bouppteckningen skall du hur som helst ha fått. Om du slängt eller tappat bort den så är det bara att ringa till Skatteverket och begära en kopia (trodde det var Länsstyrelsen, men det är tydligen ändrat). Genera dig inte, det här är papper du SKALL ha! Jag tror dessutom de är så offentliga att JAG skulle kunna begära ut dem, om jag nu visste vem han var.Din far är också så nära släkting att Skatteverket bör vara skyldiga att visa dig de flesta uppgifter de har om honom, om de nu har dem kvar. I annat fall får du ringa till rätt Landsarkiv. Någorlunda moderna folkbokföringsuppgifter i mindre mängd skall de lämna ut gratis. Blir det mycket får du betala, eller åka dit själv.Kolla också CDn jag nämnde, Sveriges Dödbok, och en annan som heter något i stil med Svenskt Gravregister. Jag tror de går något år in på 2000-talet (om biblioteket har modernaste utgåvan). Gifte han om sig, och/eller fick barnen, före 1970 så skall du också kolla Folkräkningen 1970; där finns hela familjen listad tillsammans. Och passa på att låna en bok om släktforskning när du ändå är där. Dessutom börjar det nya studiecirklar om några veckor.(Kursiv stil fungerar inte heller för mig! Vad gör jag fel?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bouppteckning är ett bra tips att börja med.

 

Om personerna är begravda inom Stockholm kan man söka på:

http://hittagraven.stockholm.se

Där ser man även om det finns fler i samma grav (annan familjemedlem). Det finns flera liknande sajter om man söker efter gravar i Sverige.

 

CD-skivan heter som nämndes tidigare heter "Begravda i Sverige" där uppgifter finns från ungefär 2/3 av Sveriges kyrkogårdar. Skivorna Sveriges befolkning 1970 och 1980 är bra hjälp också. Dessa skivor är tyvärr begränsade till Windows.

 

http://svar.ra.se har SCB's utdrag av födda- döda- vigda 1860-1939. SVAR är precis som Arkiv Digital en betaltjänst. För att kunna se bilderna på SVAR så behövs djvu som plugin och den fungerar bara i Safari på Mac. Dessutom måste man köra Safari i 32-bitars läge.

 

För den som vill leta lite längre bak så har SVAR även folkräkningarna för 1880, 1890, 1900 kompletta på sin hemsida. För 1860, 1870 och 1910 är databaserna påbörjade. 1930 finns också hos dom men bara som inskannade bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ser att man kan köpa Mac Family Tree 6.0.10 för endast 189 kr på Mac App Store t.o.m. 16/1 (50% rabatt). Har använt MinSläkt de senaste 10 åren och det är den enda anledningen till att jag kör Windows via Boot Camp. Fast för det här priset är det väl värt att ge Mac Family Tree en chans.

 

Hade varit skönt att få bort Boot Camp-slisket från datorn. tongue.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att man kan köpa Mac Family Tree 6.0.10 för endast 189 kr på Mac App Store t.o.m. 16/1 (50% rabatt). Har använt MinSläkt de senaste 10 åren och det är den enda anledningen till att jag kör Windows via Boot Camp. Fast för det här priset är det väl värt att ge Mac Family Tree en chans.

 

Hade varit skönt att få bort Boot Camp-slisket från datorn. tongue.gif

 

 

Du kommer aldrig att återvända till Windows...möjligen för att köra Sveriges Dödbok som inte finns för Mac...

 

MacFamilyTree är väl värt pengarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått Sveriges Dödbok 1901-2009 och Sveriges Befolkning 1980 att fungera med CrossOver, däremot inte KGF:s databas 2010 (Kronobergs Genealogiska Förening). Förhoppningsvis blir dylika databaser tillgängliga online i framtiden så att man slipper plattformsberoende DVD/CD-skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett litet problem med sorteringen av ÅÄÖ. För Personer, Familjer och Orter (i Redigera-läget) hamnar Å och Ä efter A, och Ö efter O. Samma sak med Rapporter och Export av Webbplats. Däremot sorteras det (konstigt nog) rätt i listan över Källor.

 

Är det en bugg eller går det att ändra på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett svar från Synium på ovanstående fråga:

"Thank you for your mail. I told our leading developer about your issue. I'm very sorry, but we can't change this, because mySQL sort the swedish letters in this order. If we change this, MacFamilyTree will be very slow."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har fått Sveriges Dödbok 1901-2009 och Sveriges Befolkning 1980 att fungera med CrossOver, däremot inte KGF:s databas 2010 (Kronobergs Genealogiska Förening). Förhoppningsvis blir dylika databaser tillgängliga online i framtiden så att man slipper plattformsberoende DVD/CD-skivor.

 

 

Laddat ner Crossover och väntar i dagarna hem DVD-skivan Sveriges Dödbok 5...

Hur går man tillväga, sätter jag in DVD-skiva och installerar den med hjälp av Crossover, eller hur gör man?

Lite nytt för mig detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddat ner Crossover och väntar i dagarna hem DVD-skivan Sveriges Dödbok 5...

Hur går man tillväga, sätter jag in DVD-skiva och installerar den med hjälp av Crossover, eller hur gör man?

Lite nytt för mig detta

 

Bra fråga, jag har aldrig lyckats köra något via crossover, varken spel eller program som ändå ska stödas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddat ner Crossover och väntar i dagarna hem DVD-skivan Sveriges Dödbok 5...

Hur går man tillväga, sätter jag in DVD-skiva och installerar den med hjälp av Crossover, eller hur gör man?

Lite nytt för mig detta

 

Nu har jag en äldre version av CrossOver (8.0.1), men där var det bara att öppna CrossOver, sätta i skivan och därefter dubbelklicka på installationsfilen (.exe) på skivan. Hos mig hamnade programmet i "...Bottles/winxp/drive_c/Program Files/...".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Oos

I väntan på svar så kom skivan och jag kunde inte bärga mig utan satte i skivan, och det gick elegant

 

har inte kollat var det lagt sig ännu, men det lär jag finna

 

Tack ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger ett svar här också..

 

Sveriges dödbok 5 fungerar jättebra ihop med CrossOver..

Så ni som tvekat, köp och installera :D

 

 

Angående A-Ö så har jag också undrat lite varför det fungerar, nu kollade jag i WikiPedia, och nu förstår jag..

Trodde tyskarna hade öÖ i sitt alfabet...

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyska_alfabetet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag har fårr problem med mitt mc familytree. Min pappa och min mamma är skilda och gifte om sig. Men när jag ska välja vem som är mina föräldrar så kan jag bara välja mellan min mamma och hennes nya man.. eller min pappa och hans nya. så hur jag än gör får jag en fel förälder? det är ju många i min släkt som är sladdbarn så jag vet inte riktigt hur jag ska få till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade du inte med att lägga in dig själv först, och därefter lägga in dina föräldrar?

Har inte det problemet i mitt träd, båda mina föräldrar var gifta innan på var sitt håll, med var sitt barn, mina halvsystrar, och där ska ju inte jag finnas.

 

Du ska bara finnas i dina föräldrars äktenskap, inte i deras nya förhållanden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar bara, men det låter som att du först måste lägga in dem som gifta, för det var de väl, och sedan efter det lägga in att de gift om sig. Det bör man ju kunna göra.

 

Visserligen bör man kunna välja att olika föräldrar om man t ex är ett "oäkta" barn, dvs född utanför ett befintligt äktenskap hos en eller båda parterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man väljer ny Partner så ramlar ju barnen bort och det läggs ev. till nya barn i det nya förhållandet

 

Så halvsyskon finns inte med på barnlistan....däremot styvbarn och adoptionsbarn.

 

När det gäller Styvbarn framgår det ju inte vem av föräldrar som är styvmor eller styvfar, så jag använder mig inte av det, bara adoption.

Vill man lägga in sig sig som styvbarn, så måste man i så fall skriva in sig själv tre gånger..

En gång med de riktiga föräldrarna

En gång med styvfar och den riktiga modern

En gång med styvmor och den riktiga fadern

 

 

post-113-049020300 1301510138_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När man väljer ny Partner så ramlar ju barnen bort och det läggs ev. till nya barn i det nya förhållandet

 

Så halvsyskon finns inte med på barnlistan....däremot styvbarn och adoptionsbarn.

 

När det gäller Styvbarn framgår det ju inte vem av föräldrar som är styvmor eller styvfar, så jag använder mig inte av det, bara adoption.

Vill man lägga in sig sig som styvbarn, så måste man i så fall skriva in sig själv tre gånger..

En gång med de riktiga föräldrarna

En gång med styvfar och den riktiga modern

En gång med styvmor och den riktiga fadern

 

 

post-113-049020300 1301510138_thumb.jpg

 

 

Men att behöva lägga in sig tre gånger, då blir det ju dubletter av samma person?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska bara lägga in dig en gång. Ihop med din riktiga pappa och din riktiga mamma.

Samt om du har helsyskon så ska de ligga tillsammans med dig .

 

När din mamma och pappa gifter om sig på var sitt håll, och de får nya barn, så ska vare sig du eller dina helsyskon finnas ihop med deras nya barn...

 

Jag har drösar med sådana exempel i mina släktträd, min ena son t.ex har 5 barn med fyra olika kvinnor, så jag kan ju inte lägga in alla barnen på flera ställen, utan det finns bara ihop med den nya modern.

Visst blir det rörigt, men det är enkelt att hantera det i MacFamily tree

 

post-113-026642700 1302271708_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...