Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur bärnner jag in musik på en "Cassette"?


grodkungen

Rekommendera Poster

Var ska man trycka Skivan sitter i och tapen, men hur ska jag få bandet att agera samtidigt som apparaten är inställd på CD istället för tape?

Så här ser iallafall härligheten ut :P

 

31860_l.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh… hehe… ?

 

Fredagskul eller?

 

 

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag tyvärr inte vad det är för knappar på bergsprängaren, men finns det inte en rec knapp vid kasettdelen att trycka på när du kör cd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad står det i manualen??

 

Uppge modell så kanske vi kan lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon "rec" knapp hittar jag inte :(

 

här e en mer högupplöst bild<: 2400x1049

RV-NB10B_E.jpg

 

Någon instruktionsbok har jag inte heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det finns ju en knapp på maskinen där det står "one touch rec"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det finns ju en knapp på maskinen där det står "one touch rec"

 

titta där :P

Färgen på min syns knappt men på bilden syns den ju faktiskt tydligt gud vad jag känner mig Oteknisk oroligoledsen.gif

 

Men massor med tack Justitiabultandehjarta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No problem.

Tror t o m den knappen gör att CD:n och kassetten startar samtidigt. Mkt smidigt och väldigt high-tech när den funktionen kom på "bergsprängarna". Uj, va gammal man känner sig plötsligt! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
:ermm: Vad i h*e ska du spela in på en kassett för? Låter lite som att skjuta sig själv i foten…
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ermm: Vad i h*e ska du spela in på en kassett för? Låter lite som att skjuta sig själv i foten…

 

Nja...det är inte så konstigt som man kan tro, i själva verket väldigt smart :)

Med 10 st R20 Batterier får jag ut 2 timmar musik Om jag kör från CD-spelaren, men smått oroliga 20 timmar, om jag Bränner musiken på en C-90 tape borstatanderna.gif

 

Och en skiva ligger på ca 80 min musik, och bandet klarar 90 min.

 

Samt att man får real tone och slipper MP3 som det blir om man går via iTunes :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja...det är inte så konstigt som man kan tro, i själva verket väldigt smart :)

Med 10 st R20 Batterier får jag ut 2 timmar musik Om jag kör från CD-spelaren, men smått oroliga 20 timmar, om jag Bränner musiken på en C-90 tape borstatanderna.gif

 

Och en skiva ligger på ca 80 min musik, och bandet klarar 90 min.

 

Samt att man får real tone och slipper MP3 som det blir om man går via iTunes :)

20 oroliga timmar pga sämre ljudkvalité och risk för att bandet går av? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det här är?

 

skrivmaskin.jpg

 

:P

Aj, det är en såndär som det gör ont i fingrarna när man skriver för fort och missar en tangent på. :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja...det är inte så konstigt som man kan tro, i själva verket väldigt smart :)

Med 10 st R20 Batterier får jag ut 2 timmar musik Om jag kör från CD-spelaren, men smått oroliga 20 timmar, om jag Bränner musiken på en C-90 tape borstatanderna.gif

 

Och en skiva ligger på ca 80 min musik, och bandet klarar 90 min.

 

Samt att man får real tone och slipper MP3 som det blir om man går via iTunes :)

En liten upplysning till 80- och 90-talister - man bränner inte musik på kasettband... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Nja...det är inte så konstigt som man kan tro, i själva verket väldigt smart :)

Med 10 st R20 Batterier får jag ut 2 timmar musik Om jag kör från CD-spelaren, men smått oroliga 20 timmar, om jag Bränner musiken på en C-90 tape borstatanderna.gif

 

Och en skiva ligger på ca 80 min musik, och bandet klarar 90 min.

 

Samt att man får real tone och slipper MP3 som det blir om man går via iTunes :)

Ahaja, du tänker så! :)

Jäkla mycket batteri CD-läsaren drar! :borstatanderna:

 

Du vet att du kan importera skivorna som WAV-filer vad? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

En liten upplysning till 80- och 90-talister - man bränner inte musik på kasettband... :whistling:

Vad då? Menar du att kassettband inte ska brännas!? :chockadskeptisk: Vad fyller de då för syfte? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad då? Menar du att kassettband inte ska brännas!? :chockadskeptisk: Vad fyller de då för syfte? :huh:

Principen är väl densamma, antar jag. Men på "vår tid" sa man nog att man "kopierar". Termen "bränner" kom först långt senare när CD-brännaren gjorde sitt intåg.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Principen är väl densamma, antar jag. Men på "vår tid" sa man nog att man "kopierar". Termen "bränner" kom först långt senare när CD-brännaren gjorde sitt intåg.

Nä, jag vet det. Jag menade bränna när man eldar nu. :)

Dålig ordvits helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kassett har fortfarande en fin och bra ljudkvalitet. Tonaliteten kan vara härligt fantastisk. Komprimerat ljud innebär ju att uppspelaren gissar och fyller i det som saknas, vilket gör att naturtrogenheten mot mastern försvinner. Ett kassettband har en höt tonal naturtrogenhet mot originalet. Vad kassett har för problem är ju brusnivå och instabil gång samt att dynamiken inte är den bästa. Men, ju bättre kassettdäck och kassetband desto bättre. Köra kassett är kult!

Jag lyssnar fortfarande på mina...

 

Jag har ett bra kassettdäck och bra band.

"one touch recording" känns så amatör. :) :) :) Riktiga proffs, som jag alltså :), spelar ju in genom att först lyssna på CD:n och trycka en gång på kassettdäcket för att kolla nivån på insignalen. När insignalen är intrimmad rätt så trycks CD:n till början och när CD:n börjar snurra så trycker man in kassettdäckets record. Alltså man gör det manuellt istället för en knapp som sköter allt. :)

 

Jag har diskantkontroll på mitt kassettdäck (playtrim) så även gamla band låter bra.

Fantastisk bra mekanik i det. Däcket är 20 år gammalt och aldrig varit servad och fungerar felfritt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det här är?

 

skrivmaskin.jpg

 

:P

Laptop med inbyggd skrivare och inga problem att klara en hel arbetsdag utan att släpa med en massa kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart tusan har min gamla "freestyle" tagit vägen, frågar jag mig själv nu.

Bruset från toklyssnade kassetter är så himla mysigt!

 

Första byten till CD freestyle var ju enbart negativt, den hade inget skakminne! Så att promenera med den var ju inte att tänka på, jag som gick så mycket...

Skaffade en med skakminne senare, dock! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principen är väl densamma, antar jag. Men på "vår tid" sa man nog att man "kopierar". Termen "bränner" kom först långt senare när CD-brännaren gjorde sitt intåg.

 

 

 

 

 

Nja, CD bränner du ju med laser...kassetter magnetiserades...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principen är väl densamma, antar jag. Men på "vår tid" sa man nog att man "kopierar". Termen "bränner" kom först långt senare när CD-brännaren gjorde sitt intåg.

Jag har för mig att man sa "spela in" ett band.

 

Någon mer än jag som lyssnade på Clabbes 'Rakt över disk' med fingrarna vilande på play&rec för att försöka få med så mycket av låten och så lite av Clabbes snack som möjligt? *nostalgi*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man sa "spela in" ett band.

 

Någon mer än jag som lyssnade på Clabbes 'Rakt över disk' med fingrarna vilande på play&rec för att försöka få med så mycket av låten och så lite av Clabbes snack som möjligt? *nostalgi*

+1 :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...