Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur bärnner jag in musik på en "Cassette"?


grodkungen

Rekommendera Poster

Någon mer än jag som lyssnade på Clabbes 'Rakt över disk' med fingrarna vilande på play&rec för att försöka få med så mycket av låten och så lite av Clabbes snack som möjligt? *nostalgi*

 

Tio i Topp och Kvällstoppen!!!!!!!!!!!!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Lysande läsning från BBC där de lät en 13-åring testa en 30 år gammal Sony Walkman. :)

 

Another notable feature that the iPod has and the Walkman doesn't is "shuffle",

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8117619.stm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man sa "spela in" ett band.

 

Rätt! Det var så man sa... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig gammal. chockadskeptisk.gif

 

 

Samma här :tarskratt:

 

Laptop med inbyggd skrivare och inga problem att klara en hel arbetsdag utan att släpa med en massa kablar.

 

 

:respekt:

 

Vart tusan har min gamla "freestyle" tagit vägen, frågar jag mig själv nu.

Bruset från toklyssnade kassetter är så himla mysigt!

 

Första byten till CD freestyle var ju enbart negativt, den hade inget skakminne! Så att promenera med den var ju inte att tänka på, jag som gick så mycket...

Skaffade en med skakminne senare, dock! :P

 

Haha, samma här. Det var verkligen värdelöst utan skakminne :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kassett har fortfarande en fin och bra ljudkvalitet. Tonaliteten kan vara härligt fantastisk. Komprimerat ljud innebär ju att uppspelaren gissar och fyller i det som saknas, vilket gör att naturtrogenheten mot mastern försvinner. Ett kassettband har en höt tonal naturtrogenhet mot originalet. Vad kassett har för problem är ju brusnivå och instabil gång samt att dynamiken inte är den bästa. Men, ju bättre kassettdäck och kassetband desto bättre. Köra kassett är kult!

Jag lyssnar fortfarande på mina...

 

Jag har ett bra kassettdäck och bra band.

"one touch recording" känns så amatör. :) :) :) Riktiga proffs, som jag alltså :), spelar ju in genom att först lyssna på CD:n och trycka en gång på kassettdäcket för att kolla nivån på insignalen. När insignalen är intrimmad rätt så trycks CD:n till början och när CD:n börjar snurra så trycker man in kassettdäckets record. Alltså man gör det manuellt istället för en knapp som sköter allt. :)

 

Jag har diskantkontroll på mitt kassettdäck (playtrim) så även gamla band låter bra.

Fantastisk bra mekanik i det. Däcket är 20 år gammalt och aldrig varit servad och fungerar felfritt!

 

Kanske dags för rengöring och service så kanske det håller sin goda kvalitet i ytterligare 20 år om inte mer....whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, samma här. Det var verkligen värdelöst utan skakminne :D

 

 

Men man utvecklade ju en himla konstig gångstil där ett tag för att kunna lyssna medan man gick! :D Måste ha sett heltdumt ut... Men vad gör man inte för musik?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det heter "spela in" på kassettband istället för "bränning" eller det som kanske skulle vara mer adekvat "magnetisering" - det är för att kassettdäcken/bandspelaren har en ljudenhet som spelar in ljudet.

 

När man bränner en skiva så har man färdig ljudinformation som man lägger på CD:n. Den passerar inte över en ljudenhet eftersom ljudet redan finns digitaliserat eller "inspelat". Man bara "sparar om" ljudmaterialet på en CD och det heter "bränning" därför att lasern bränner in hål i CD:n och dessa hål betyder 1:or och 0:or och tillsammans är de en beskrivning av ljudinnehållet.

 

Ett kassettband kan man inte bränna på, för då skulle den brinna upp. Det är ett magnetiskt skikt på ett tunt band med metallpartiklar som läggs i en viss ordning. Ljudet kommer in via de analoga ingångarna och passerar en ljudenhet som översätter ljudet till elektriska signaler som styr metallpartiklarna.

Nivån på ljudet ställer man in. Det finns en mätare på bandspelare som talar om hur stark/svagt ljudet är och detta ställer man in i början så ljudet som spelas in inte överstyr bandet och ej heller är för svagt.

Detta behöver man inte när man bränner på en CD eftersom ljudinformationen finns med i ljudfilen man bränner. Du behöver inte tala om för CD brännaren vilken volym materialet ska ha. Och varje ljudfil kan ha olika volym...

 

Innan det blir en ljudfil i datorn så måste man spela in. Någonstans har det skett en inspelning. Alltså en översättning av det analoga ljudet till ett inspelningsmedium. En mikrofon eller ljudenhet som hämtar upp ljudet och lägger in det på en bandspelare, eller hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ooh den tiden man hade bärbar cd walkman utan skakminne så passade man även på att ha en skinnrock där cd-spelaren gick i precis i innerfickan ^^ på så vis slapp jag skakproblemen också ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härlig tråd det här! yeahbaby.gif

Jag blir sugen på att leta fram och lyssna på några gamla kassettband.

 

Jag har en MD Walkman (Mini Disc) som faktiskt fortfarande används ibland som portabel ljudinspelningsapparat.

Någon mer som var inne på MD-spåret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härlig tråd det här! yeahbaby.gif

Jag blir sugen på att leta fram och lyssna på några gamla kassettband.

 

Jag har en MD Walkman (Mini Disc) som faktiskt fortfarande används ibland som portabel ljudinspelningsapparat.

Någon mer som var inne på MD-spåret?

Ja, Mini Disc! Hade nästan glömt att jag hade n sån. Tror inte det slog igenom så stort. Undrar om den ligger kvar i nån låda nånstans... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk när man köpte Basf Chrome band för det bättre ljudet :D

Metall-band hade tydligen ännu bättre ljud-kvalitet...

Typ såna här svindyra band som även hade chassit i metall...

Just denna modell saknade de metallbands-avkänningshål i överkant för automatisk bandkvalitetsavkänning (normal/krom/metall) som de flesta senare kassettdäck hade...

 

post-282-126876097291_thumb.jpg

 

:-) Jag e gammal asså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...