Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Magic Mouse! Hjälp!


Henkemx

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hoppas ni kan hjälpa mig lite.. Köpte en Magic Mouse idag, men scrollningen med två fingar funkar inte.

De ska ju finnas "massa" funktioner på den!? Men för mig är den som en vanlig mus.. Vad är fel? Dom enda inställningar jag gjort är att ändra hastigheten vid förflyttning av pil samt dubbelklick.

 

Jag har OSX 10.4.11

 

Jättetacksam för hjälp!!

 

MVH Henric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått in på programuppdatering? Den kräver ny...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Apple's hemsida står det att du måste ha minst OS X 10.5.8

 

 

Lägsta krav

  • Bluetooth-utrustad Macintosh-dator
  • Mac OS X v10.5.8 eller senare med Wireless Mouse Software Update 1.0* eller Mac OS X v10.6.1 eller senare med Wireless Mouse Software Update 1.0

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Apple's hemsida står det att du måste ha minst OS X 10.5.8

 

 

Lägsta krav

  • Bluetooth-utrustad Macintosh-dator
  • Mac OS X v10.5.8 eller senare med Wireless Mouse Software Update 1.0* eller Mac OS X v10.6.1 eller senare med Wireless Mouse Software Update 1.0

 

 

 

Hej!

 

Datorn är en Macbook Pro,

jag gjorde en programuppdatering, men de hjälpte ju inte? Vad gjorde jag för fel tro? Enligt mig så gick de inte göra såmycket fel när jag uppdaterade, de skötte ju liksom sig självt..!?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de ingen som kan hjälpa mig på tråden? Vill så gärna kunna använda musen fullt ut..

 

Kan man ladda ner Mac OS X v10.5.8 eller måste man köpa detta hos Applestore?

 

Med vänlig hälsning

Henric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du scrollar med bara ett finger, inte två! :)

 

Ta en skärdum på inställningspanelen så kanske vi kan se vad som är fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag trodde de också, men de funkar inte alls med scrollningen. Har uppdaterat datorn och hållt på, men inget verkar funka.

Får väl köpa mig en ny Mackbook pro istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt operativsystem är för gammalt. Direkt från Apples beskrivning av Magic Mouse:

 

 

Lägsta krav

  • Bluetooth-utrustad Macintosh-dator
  • Mac OS X v10.5.8 eller senare med Wireless Mouse Software Update 1.0* eller Mac OS X v10.6.1 eller senare med Wireless Mouse Software Update 1.0

*Styrning av rullningshastighet stöds endast i Mac OS X v10.6 Snow Leopard

 

Så du behöver skaffa OS X Leopard eller Snnow Leopard för att det ska funka fullt ut.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan jag skaffa OS X Leopard eller Snow Leopard då? Köper man de hos Apple eller går de att ladda ner?

Är dessvärre inte så insatt de här som ni märker, men jättetacksam för all vägledning jag kan få!

 

Mvh Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan jag skaffa OS X Leopard eller Snow Leopard då? Köper man de hos Apple eller går de att ladda ner?

Är dessvärre inte så insatt de här som ni märker, men jättetacksam för all vägledning jag kan få!

 

Mvh Henke

 

Här: http://store.apple.com/se/product/MAC_OS_X_SNGL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken mac är det du har egentligen Henkemx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så jättemycket för ditt svar Jakkra!! :)

 

Koplimi: Jag har en Mac Pro, version 10.4.11

 

Maskinvaruöversikt:

 

Modellnamn: MacBook Pro 15"

Modellidentifierare: MacBookPro2,2

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2.33 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache (per processor): 4 MB

Minne: 2 GB

Busshastighet: 667 MHz

Boot ROM-version: MBP22.00A5.B07

 

 

Hur pass mycket snabbare och bättre är en ny Macbook Pro jämnfört med den jag har nu? Isåfall i prisklass runt 13-16´000kr nånstans och då med 13 eller 15" skärm.

Jag har inga kompisar som kör Mac så jag har inget att jämnföra med tyvärr.

 

Mvh Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så jättemycket för ditt svar Jakkra!! :)

 

Koplimi: Jag har en Mac Pro, version 10.4.11

 

Maskinvaruöversikt:

 

Modellnamn: MacBook Pro 15"

Modellidentifierare: MacBookPro2,2

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2.33 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache (per processor): 4 MB

Minne: 2 GB

Busshastighet: 667 MHz

Boot ROM-version: MBP22.00A5.B07

 

 

Hur pass mycket snabbare och bättre är en ny Macbook Pro jämnfört med den jag har nu? Isåfall i prisklass runt 13-16´000kr nånstans och då med 13 eller 15" skärm.

Jag har inga kompisar som kör Mac så jag har inget att jämnföra med tyvärr.

 

Mvh Henke

 

Skulle säga att en ny dator inte är speciellt mycket snabbare. Mer minne så du får 4 GB och och uppgradera till OS X 10.6 SL så klarar du dig antagligen ett par år till beroende på ditt användningsområde. Men din dator räcker gott för "normalanvändaren". En ny hårddisk hade hjälp upp en snabbheten en del, men det är inte speciellt lätt att själv byta på den modellen, Kräver rätt så mycket demontering av datorn och det kostar ca 1000:- att får det gjort i butik plus kostnad för ny hårddisk så totalt ca 1800:- för byta och kloning av disk. Minne 4 GB ca 1000:- och OS X 10.6 320:-

 

Jag har 4 GB minne som passar i din dator som jag kan sälja för 500:- Enbart testade i min maskin, var till fruns macbook men de funkade inte i hennes dator fast det var rätt minnestyp. Men de funkar perfekt på min MBP 2.4 GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som heter MagicPrefs som kan man kan styra MagicMouse med, men det visade sig att det krävde 10.5.x

 

Annars är länken här:

http://magicprefs.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tillägga att jag blev rätt besviken när jag köpte denna mus. I beskrivningen fick man uppfattningen att den skulle fungera som en MacBook styrplatta, vilket inte alls är fallet. Den är som en helt vanlig mus, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wildenfeldt

Kan bara tillägga att jag blev rätt besviken när jag köpte denna mus. I beskrivningen fick man uppfattningen att den skulle fungera som en MacBook styrplatta, vilket inte alls är fallet. Den är som en helt vanlig mus, tyvärr.

 

Säger bara: "MagicPrefs". Tanka ner det nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tillägga att jag blev rätt besviken när jag köpte denna mus. I beskrivningen fick man uppfattningen att den skulle fungera som en MacBook styrplatta, vilket inte alls är fallet. Den är som en helt vanlig mus, tyvärr.

 

Det beror kanske på att du inte har rätt OS X. Du måste ha

Lägsta krav

Bluetooth-utrustad Macintosh-dator

Mac OS X v10.5.8 eller senare med Wireless Mouse Software Update 1.0* eller Mac OS X v10.6.1 eller senare med Wireless Mouse Software Update 1.0

 

På min sprillans iMac 21 är den GULD! :skondans: :skondans: :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tillägga att jag blev rätt besviken när jag köpte denna mus. I beskrivningen fick man uppfattningen att den skulle fungera som en MacBook styrplatta, vilket inte alls är fallet. Den är som en helt vanlig mus, tyvärr.

 

Visst fungerar den som MacBook styrplatta. Men nu är det SBS.

 

 

;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattem:

Okej, då känns de lite överkurs att köpa ny dator just nu kanske, bättre att vänta till hösten isf.

Jag ska fundera på ditt minne! Du har inte vägarna förbi Jönköping? Isåfall kanske du kunde montera minnet åt mig också? :galetglad:

 

Okej, 320kr för en uppgradering lät ju som hittat.. Så jag behöver inte de här paketet? http://store.apple.com/se/product/MC209S/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTE0MzM2MTQ

 

Om jag installerar Snow Leopard så måste jag göra om alla inställningar väl? Tänker då tex på mitt mobila bredband osv?

 

Mvh Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.. är inte på det hållet i det närmaste. Tyvär... Men det är lätt att monter själv, här finns en guide och jag tror även att det står i manualen till datorn hur man gör.

 

Jag själv köpte det stora programpaketet då jag har användning både för det nya iLife och iWorks och det är ett bra erbjudande om man ändå ska uppgradera till SL.

 

Du behöver inte installera om, det uppgraderar automatiskt ditt system och det fungerar till 99% helt perfekt efter det. Ditt mobila bredband bör fungera, men kolla upp med din leverantör om de har drivrutiner för SL, det är säkrast.

 

Att vänta till hösten kan vara klokt, det pratas mycket om en uppgradering av de bärbara datorerna nu som bör ske nu på vårkanten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tillägga att jag blev rätt besviken när jag köpte denna mus. I beskrivningen fick man uppfattningen att den skulle fungera som en MacBook styrplatta, vilket inte alls är fallet. Den är som en helt vanlig mus, tyvärr.

 

Du kan ju scrolla med ett finger och ta dig framåt och tillbaka i Finderfönster och webbläsarfönster med två fingrar? Ganska avancerat för en mus med bara en knapp. Ska man hålla på med tre eller fyra fingrar blir det lite galet ergonomiskt sett, men Magicprefs låser upp dessa kommandon om man vill testa gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst fungerar den som MacBook styrplatta. Men nu är det SBS.

 

 

;-)

 

Oj jag måste helt ha missuppfattat något blush.gif Kan man alltså flytta pekaren med genom dra med fingret över musen (som på en styrplatta), istället för att behöva dra musen på ett underlag, som en traditionell mus? Då måste ni berätta hur man får musen att fungera så?

 

Jag har en två månader gammal MacMini med Snowleopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj jag måste helt ha missuppfattat något blush.gif Kan man alltså flytta pekaren med genom dra med fingret över musen (som på en styrplatta), istället för att behöva dra musen på ett underlag, som en traditionell mus? Då måste ni berätta hur man får musen att fungera så?

 

Jag har en två månader gammal MacMini med Snowleopard.

 

Du kan inte flytta pekaren med musen genom att dra fingret, men du kan använda alla multi touch mm funktioner på den med magic prefs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj jag måste helt ha missuppfattat något blush.gif Kan man alltså flytta pekaren med genom dra med fingret över musen (som på en styrplatta), istället för att behöva dra musen på ett underlag, som en traditionell mus? Då måste ni berätta hur man får musen att fungera så?

 

Jag har en två månader gammal MacMini med Snowleopard.

 

Aha. Nej. Du kan inte använda den att köra pekaren, däremot en massa kommandon som med styrplattan. ( I alla fall vad jag har kommit fram till...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

jag får inte progget att funka :-( får bara en felkod om att det inte kan starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...