Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur långt ser småfåglar?


Semmelman

Rekommendera Poster

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar
Gamar tillhör inte den svenska faunan.

 

 

Det bara Gunnar Hök-mark som gör det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade kåk så satte jag ut ett fågelbord, några dagar senare hade jag besök av både domherrar, hackspett och sidensvans, samt bofink, talgoxe och några sparvar :)

Lars Ohly uteblev dock...

Inga blåmesar?

 

Har konstaterat att småfåglarna gillar att kunna sitta lite halvdolda i en buske någon meter från maten, sedan flyger de fram en eller två åt gången och käkar. Ska man fota dem så är det inga problem att gå nära, öppna balkongdörren och ställ dig i öppningen, efter någon minut ignorerar de dig om du är stilla. Sedan kan du sakta röra dig närmare.

 

Fast jag gissar att du inte bör ha katter som spanar på fåglarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga blåmesar?

Blåmes ska det va Reinfeldt det?

Undrar vad Maudan är, hackspett?

Mona, kaja?

Björklund, bofink?

Hägglund, tofsvipa?

Ohly, domherre? (röd och utrotningshotad)

Wetterstrand, skogsduva? (den var väl bra?)

 

Ja jag vet inte, inte så bra på ornipolotik, förbättra gärna. :closedeyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåmes ska det va Reinfeldt det?

Undrar vad Maudan är, hackspett?

Mona, kaja?

Björklund, tofsvipa?

Hägglund, skäggdopping?

Ohly, domherre? (röd och utrotningshotad)

Wetterstrand, skogsduva? (den var väl bra?)

 

Ja jag vet inte, inte så bra på ornipolotik, förbättra gärna. :closedeyes:

 

Björklund verkar vara en orrhane som han går på....... :borstatanderna: ... eller kanske en dumherre...... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, Björklund är en trallgök. Enligt alla kriterier. Och falskt låter det när han sjunger.

Då har google fel, andraträffen:

2008943217bdf90620_3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgång! Åtminstone för brödet vi slängde ut på balkongen, en större svart fågel och en mindre svart fågel har synts vid brödresterna. Dock verkar talgbollarna ännu va orörda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgång! Åtminstone för brödet vi slängde ut på balkongen, en större svart fågel och en mindre svart fågel har synts vid brödresterna. Dock verkar talgbollarna ännu va orörda.

 

Talgbollar smakar blää. Det finns ingen fågel i närheten som äter av dem. Möjligtvis provsmakar och spottar ut. Köp jordnötter och en hållare till dem. Då blir det fart. Solrosfrön är ganska populära. Någonstans att gömma sig, som en gammal julgran eller buske i närheten är också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgång! Åtminstone för brödet vi slängde ut på balkongen, en större svart fågel och en mindre svart fågel har synts vid brödresterna. Dock verkar talgbollarna ännu va orörda.

En kaja och en koltrast kanske?

 

kaja2.jpg

koltrast2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kaja och en koltrast kanske?

 

kaja2.jpg

koltrast2.jpg

Jepp, till och med en Koltrast-hane. Honan är lite brunare i färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kaja och en koltrast kanske?

 

kaja2.jpg

koltrast2.jpg

Det var bra gissat, kajan (eller kråka, hur ser man skillnad på de?) var rätt och kanske en koltrastunge för den var liksom rundare än på bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ingen gissning, kunskap! :D Att den ser rundare ut beror nog på att den burrar upp sig i kylan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra gissat, kajan (eller kråka, hur ser man skillnad på de?) var rätt och kanske en koltrastunge för den var liksom rundare än på bilderna.

Kråkan identifieras lättast tror jag på att dess huvud är helt svart.

Kanske det också är lätt att se dess tydligt svarta vingar och i övrigt grå kropp.

 

image.asp?Path=2&ID=3582&File=InsKraka.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ingen gissning, kunskap! :D Att den ser rundare ut beror nog på att den burrar upp sig i kylan.

Jag har i och för sig aldrig hälsat på herr Jochum :) men just kaja/kråka/korp och koltrast är vanliga fåglar hos oss.

Den där koltrasten kan också vara en stare, kanske svårt att se på den sekunden eller två man har på sig att se efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du se hur Staren ser ut. Den är mindre och smäckrare. Har haft två Koltrastar vid fågelbordet hela vintern. en häckade i ladan i somras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kråkan identifieras lättast tror jag på att dess huvud är helt svart.

Kanske det också är lätt att se dess tydligt svarta vingar och i övrigt grå kropp.

 

image.asp?Path=2&ID=3582&File=InsKraka.jpg

De är väldigt lika men du har rätt, det som skiljer är hur mycket av huvudet som är täckt av svart, kajan har en mindre svart plätt:

kaja2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på rubrikfrågan....

 

Tillräckligt långt :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga blåmesar?

 

Har konstaterat att småfåglarna gillar att kunna sitta lite halvdolda i en buske någon meter från maten, sedan flyger de fram en eller två åt gången och käkar. Ska man fota dem så är det inga problem att gå nära, öppna balkongdörren och ställ dig i öppningen, efter någon minut ignorerar de dig om du är stilla. Sedan kan du sakta röra dig närmare.

 

Fast jag gissar att du inte bör ha katter som spanar på fåglarna.

 

Nej inga blå fåglar kom till fågelbordet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tant berättade att fåglarna brukade sitta på hennes jullampor på balkongen, det kanske värmer fötterna/tassarna (vilket ord passar bäst).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...